Permalänk
Medlem

2 mekaniska tangentbord?

Hej!

kom över nedan 2 tangentbord som ser ut att vara i mycket bra skick, ett ser oanvänt ut.
Jag har ingen aning om dessa kan vara av intresse för någon i marknadstrådarna?

vad vet ni om dessa samt är det ens lönt att försöka sälja dem eller de ska åka på tippen?

bild 1
bild 2
bild 3
bild 4

Visa signatur

Xeon e5 2680 | gigabyte ga-x79-ud3 | Nvidia RTX 2060 6gb |16GB G.skill RipJ (Xmp @ 2400MHz)

Permalänk

Det första på bilderna där beror nog lite på om layouten är bunden till tangentbordet eller operativsystemet (dvs funkar det som det ska om du möblerar om till QWERTY).

Det andra hade jag kunnat tänka mig att köpa som kuriosa, men jag har tyvärr ingen plats för det. I Facebook-gruppen "retrodatorer säljes/bytes..." lär du nog hitta köpare, men förvänta dig inga fantasipriser.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Tangentbordskonnässör

De första tangentbordet ser ut som ett IBM Model F. Vilket kan vara värt en del pengar om det visar sig vara en rebrandad version av det tangentbordet.

Det andra är en klassiker från Cherry, det kan du nog få någon hundring för.

@anon257891
@Khers
Ni kanske kan flika in lite, har för mig ni är lite mer retroinriktade än vad jag är nuförtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Det första på bilderna där beror nog lite på om layouten är bunden till tangentbordet eller operativsystemet (dvs funkar det som det ska om du möblerar om till QWERTY).

Det andra hade jag kunnat tänka mig att köpa som kuriosa, men jag har tyvärr ingen plats för det. I Facebook-gruppen "retrodatorer säljes/bytes..." lär du nog hitta köpare, men förvänta dig inga fantasipriser.

Skickades från m.sweclockers.com

tangentbordet fungerar precis som vanligt efter att jag möblerat om till qwerty (används i skrivande stund) och alltså är det då bundet till operativsystemet.

få ta en koll med dem i Facebook gruppen du nämnde om inte det dyker upp någon här som skulle kunna vara intresserad.

det är ingen dålig pjäs det här, stort och tungt

Visa signatur

Xeon e5 2680 | gigabyte ga-x79-ud3 | Nvidia RTX 2060 6gb |16GB G.skill RipJ (Xmp @ 2400MHz)

Permalänk
Medlem

Det första tangentbordet är ett Unicomp, närmare bestämt en äldre, ps/2-version av det här.

Det andra är ett förhållandevis nytt (X38 = 2011 vecka 38) Cherry.

Permalänk
Medlem

Cherry-tangentbordet finns på Cdon för drygt 2000kr. Det första är någon rebrandad version av IBMs Model M terminal (122 keys), tror jag. http://www.pckeyboard.com/page/product/40L5A

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

De första tangentbordet ser ut som ett IBM Model F. Vilket kan vara värt en del pengar om det visar sig vara en rebrandad version av det tangentbordet.

Det stod "Unicomp Model M" på etiketten.
Unicomp tog över maskinerna för att tillverka Model M efter IBM och tillverkar dem fortfarande.
Det här är den största varianten av Model M, avsedd för stordatortillämpningar. I alla fall när IBM tillverkade dem så brukar de snacka IBMs "terminalprotokoll" ("set 3") så att man behöver en speciell aktiv adapter. Den vanligaste är den s.k. "Soarer's adapter" som folk brukar löda ihop själv av kontakter och en Arduino Pro Micro, men folk säljer också färdiga på bl.a. eBay.
Redigerat: Missade visst att Berhard provkört det...

Det andra har jag haft en kusin-variant av, sågade av högerdelen och byggde ett kompaktare tangentbord av en gång i tiden. Sen var det min arbetshäst på jobbet i ett år.
Cherry G80-11900 brukar ha Cherry MX Black-brytare, och utan en monteringsplatta av metall vilket gör tangentbordet lättare och gör det möjligt att modda brytarna till vilken typ man vill utan att behöva löda något.
Tangenterna är av tunn PBT, men ändå PBT, inklusive mellanslagstangenten.
De kan ibland hittas för en hundring på tyska eBay, men då i tysk layout. Orginal Cherry-tangenter i svensk layout är dock ovanliga, oavsett typ. Jag skulle vara lite intressad av den själv bara därför.
Den har annars en rätt billig luftig 80-talskonstruktion som känns långt ifrån modern.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

@Findecanor: om jag förstår det rätt vad gäller Soarer's adapter så är det en adapter som omvandlar kontakterna eller?

Det är ps2 kontakt på detta modell M och fungerar utan problem via ps2 men dock finns det en hel del tangenter som jag inte har en aning om vad dem gör samt stör det mig lite att det är tysk layout på det.

Finns det möjlighet att få tag på nordisk layout (caps) för denna typen av tangentbord?

Någon som vet var isåfall samt är det ens något jag borde försöka eller värdet/intresset är för lågt på denna typ av modell M

Visa signatur

Xeon e5 2680 | gigabyte ga-x79-ud3 | Nvidia RTX 2060 6gb |16GB G.skill RipJ (Xmp @ 2400MHz)

Permalänk
Medlem

Ja ursäkta mig, jag hade missat att läsa ditt inlägg att du har provat att det funkade med PS/2. Det höjer nog värdet. Du kan nog få några hundringar för det.

Alla tangenter från andra Model F och Model M "buckling springs"-tangentbord borde passa. Du kan kombinera tangenter från ett norskt eller danskt tangentbord med tyskt för att få 99% svenskt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.