Beställa paket direkt till ombud?

Permalänk
Medlem

Beställa paket direkt till ombud?

Hej, jobbar på annan ort och skulle vilja beställa ett paket. Har ju ingen fast adress här och kan ju därför inte beställa till en adress. Men det slog mig att man sällan ens använder adressen längre, paketet hämtas ju ut på lokala ICA/Konsum/Coop osv. och aviseringen kan ske genom mail eller SMS. Sådana paket får jag ett antal gånger i veckan under perioder.

Nu till frågan, kan man beställa/har någon beställt direkt till ombudet? Det vore ju, teoretiskt, enkelt att beställa till ombudet, få sms-avisering och sedan hämta ut paketet utan att blanda in någon postadress. Det är ett något skrymmande men inte dyrt paket det handlar om (under 1000 kronor) om det har någon betydelse.

Finns ju andra lösningar förstås men tänkte kolla på detta först då det vore smidigast.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

När vi skickar DB Schenker Privpak måste vi alltid ange adress, det är ju lika hos PostNord, det är också så det fungerar.

Vi anger upphämtningsställe bara det är reggat hos DB Schenker som ombud, när kollit lämnas över skickas SMS alt. kommer brevbärare och hämtar avi och delar ut dagen efter.

Du bör ju kunna beställa ttill MH25 C/O Sweclockers, 90125 Umeå, eller liknande. Men hör med din butik först. Det brukar gå bra att hämta på Schenkers terminal om man vill det.

Permalänk
Medlem

Har varit med om som postombud att vissa kunder skriver butikens adress som mottagaradress. Är väl inte optimalt, men det fungerar om du får avisering via sms/via appen.

Om du vill vara helt säker, kontakta PostNords support. Som övriga säger, skriv ditt jobbs adress?

Visa signatur

ASUS B450-F STRIX GAMING | RYZEN 5 3600x | H100i V2
16GB DDR4 @ 3466Mhz | XFX Radeon RX 5700 XT THICC II Ultra
Corsair RM750X 750W v2 | Samsung 850 EVO 256GB / Intel 335 180GB / 2TB HDD

Permalänk
Medlem

Kan du inte beställa till arbetsplatsens adress?

Permalänk
Medlem

Kan du inte bara skriva valfri adress i staden du jobbar om paketet ändå ska till ett ombud?
Har för mig jag gjort det för några år sen men är fan inte säker. Har dock beställt för kring 50k i år fast jag inte bor där jag är skriven. Även med leverans till adress jag inte är skriven på.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Brukar väl vara en faktureringsadress och en leveransadress? På vissa butiker väljer man tom utlämningställe.
Borde inte vara några problem, annars ska väl c/o funka.

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Hedersmedlem

En grej som jag hört ska funka om det är leverans med Postnord är att du medvetet anger "fel" postnummer, så att det blir det postnummer som betjänas av det ombud du vill hämta paketet på.

Permalänk
Medlem

Jo, till jobbets adress/adressen jag bor på/c/o är saker jag tänkt på och det borde fungera.

Tänkte bara att det smidigaste vore att skicka direkt till utlämningsställe, så att det inte blir något med en pappersavi någonstans.

Permalänk
Medlem

Pappersavier brukar väl i regel vara sista utvägen när Postnord/Schenker/DHL/osv inte fått tag på dig via andra vägar.
Kan du spåra paketet så borde det funka.

Permalänk
Medlem

@Mieriola: Jag kan klargöra lite här. Laddar du ned postnords app och paketet är spårbart och kopplat till dig via telefonnr så räcker det med appen.

I övrigt så borde du välja din arbete som leveransadress, har du tur kör de till och med ut paketet åt dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av kapisch:

Har varit med om som postombud att vissa kunder skriver butikens adress som mottagaradress. Är väl inte optimalt, men det fungerar om du får avisering via sms/via appen.

Om du vill vara helt säker, kontakta PostNords support. Som övriga säger, skriv ditt jobbs adress?

Är du säker på att det är kunden som skrivit detta och inte butiken som skickat varan? Har varit med om detta flera gånger nämligen, där butiken erbjuder leverans till valfritt serviceställe så står det ombudets adress som leveransadress.

Så här skriver PostNord om denna tillvalstjänst (för företag):
https://www.postnord.se/foretag/skicka/inrikes/tillaggstjanst...

Permalänk
Medlem

@Cad_edis: Vi har mottagit brev-AVI:er som har mottagaradressen till butiken så tror inte denna tjänst har använts

Visa signatur

ASUS B450-F STRIX GAMING | RYZEN 5 3600x | H100i V2
16GB DDR4 @ 3466Mhz | XFX Radeon RX 5700 XT THICC II Ultra
Corsair RM750X 750W v2 | Samsung 850 EVO 256GB / Intel 335 180GB / 2TB HDD

Permalänk
Medlem

Hur fungerar det om man vet att paketet kommer leveras direkt till ombudet och inte adressen som är skriven?

Är mitt i en flytt men inte ändrat min adress än, så skulle vilja beställa ett paket till nya adressen som ska hämtas vid ombud. Kommer det bli något problem om jag inte är skriven på adressen?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gniwek:

Hur fungerar det om man vet att paketet kommer leveras direkt till ombudet och inte adressen som är skriven?

Är mitt i en flytt men inte ändrat min adress än, så skulle vilja beställa ett paket till nya adressen som ska hämtas vid ombud. Kommer det bli något problem om jag inte är skriven på adressen?

Det beror nog mycket på säljaren, en del använder ju alltid fakturerings/kort adressen medans en del kan skicka saker som gåva eller låter dig välja vilket ombud paketet ska skickas till oberoende av adressen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.