Lämna iPhone laddare i vägguttag

Permalänk
Medlem

Lämna iPhone laddare i vägguttag

Hallå där

Jag har köpt en Trådlös Qi-laddare till min iPhone 8, denna;
http://www.baseus.com/product-196
Den verkar ha vettig kvalité enligt internet. Det sitter en Lightning>USB kontakt på den. Men någon AC adapter medföljer ej.
Upp till 10W står det i beskrivningen.

Om jag använder mig av original iPhone 8 5W USB-Strömadapter, och tillhörande Lightning kabel. Är det OK/Säkert att lämna detta i väggutaget?
https://www.apple.com/se/shop/product/MD813ZM/A/5-w-usb-str%C...

Jag köpte trådlös laddare för att slippa dra i och ur kabeln varje gång jag laddar

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

ska aldrig lämna en laddare i eluttaget. speciellt inte dessa små kompakta "usb" laddare då säkerhetsavstånden mellan ledningsbanorna är borderline tillräckliga och föreligger alltid risk för överslag och brand iom at man måste tumma lite i marginalerna för att kunna passa in all elektronik i den lilla kuben.

installera en "kaffetimer" till laddaren vet att eljo säljer en som går att reglera med 15min- 8h

https://www.eldirekt.se/elmaterial/strombrytare/strombrytare-...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

ska aldrig lämna en laddare i eluttaget. speciellt inte dessa små kompakta "usb" laddare då säkerhetsavstånden mellan ledningsbanorna är borderline tillräckliga och föreligger alltid risk för överslag och brand iom at man måste tumma lite i marginalerna för att kunna passa in all elektronik i den lilla kuben.

installera en "kaffetimer" till laddaren vet att eljo säljer en som går att reglera med 15min- 8h

https://www.eldirekt.se/elmaterial/strombrytare/strombrytare-...

Det jag misstänkte.
Det du länkade finns det ingen möjlighet till att installera, och speciellt inte för det priset. Finns det andra lösningar?
Är det OK att använda något liknande detta?
https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/elartiklar/timer/smar...

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av ronz:

Det jag misstänkte.
Det du länkade finns det ingen möjlighet till att installera, och speciellt inte för det priset. Finns det andra lösningar?
Är det OK att använda något liknande detta?
https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/elartiklar/timer/smar...

tyckte inte den var så dyr. men men.

njae det du länkade är ju en belysningstimer dvs den går igång slår ifrån vid samma tider på dygnet med inställt intervall.

en kaffetimer är en timer du slår på manuellt när den ska användas sen är den igång tills timern tickat ut eller att du slår av den manuellt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

tyckte inte den var så dyr. men men.

njae det du länkade är ju en belysningstimer dvs den går igång slår ifrån vid samma tider på dygnet med inställt intervall.

en kaffetimer är en timer du slår på manuellt när den ska användas sen är den igång tills timern tickat ut eller att du slår av den manuellt.

Allt är relativt
Målet är väl att kunna ha laddaren påslagen under natten. 0.00 - 06.50
Om det bara tar laddaren 4h att ladda så justerar jag såklart tiden till tex 0.00 - 04.00

Detta bör väl vara betydligt säkrare än att bara ha iPhone adaptern i väggen 24/7 utan timer. ?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av ronz:

Allt är relativt
Målet är väl att kunna ha laddaren påslagen under natten. 0.00 - 06.50
Om det bara tar laddaren 4h att ladda så justerar jag såklart tiden till tex 0.00 - 04.00

Detta bör väl vara betydligt säkrare än att bara ha iPhone adaptern i väggen 24/7 utan timer. ?

det är klart det är men du rekommenderas ju ändå dra ur laddaren när du inte är hemma isf.
och är inte rekommenderat att ladda medans man sover utan det ska göras under uppsikt trots timer.

skulle kika på den @wranzzon länkade.

finns även hos svenska återförsäljare.
http://kontorsbutik.atworkab.se/butik/article.aspx?article_id...

EDIT:
var visst classe han länkade fast den tyska sidan.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Inaktiv

Nu ska man ju egentligen ha en timer osv, men jag lever lite farligt och har inte det. Tycker Apples laddare (obs endast original) har bra kvalitet, aldrig fått problem med dem. Kör några sådana i en skarvdosa som jag slår på när jag ska använda den, eller slår av om jag inte kommer ladda på ett tag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

speciellt inte dessa små kompakta "usb" laddare då säkerhetsavstånden mellan ledningsbanorna är borderline tillräckliga och föreligger alltid risk för överslag och brand iom at man måste tumma lite i marginalerna för att kunna passa in all elektronik i den lilla kuben.

Nej.

http://www.righto.com/2012/05/apple-iphone-charger-teardown-q...

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

det är klart det är men du rekommenderas ju ändå dra ur laddaren när du inte är hemma isf.
och är inte rekommenderat att ladda medans man sover utan det ska göras under uppsikt trots timer.

skulle kika på den @wranzzon länkade.

finns även hos svenska återförsäljare.
http://kontorsbutik.atworkab.se/butik/article.aspx?article_id...

EDIT:
var visst classe han länkade fast den tyska sidan.

Vad är skillnad på den jämfört med den jag länkade?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Avstängd

Tycker det är larvigt med all panikrädsla för att ha laddare inkopplade. Hur stor är risken att det skall hända något? Hur stor är risken i förhållande till andra maskiner som man alltid har inkopplade?

Men visst, drar man ur alla andra elektriska apparater när man inte använder dem så gör samma med laddaren. Om du inte gör det med andra apparater så finns ingen anledning att göra det i detta fall heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Tycker det är larvigt med all panikrädsla för att ha laddare inkopplade. Hur stor är risken att det skall hända något? Hur stor är risken i förhållande till andra maskiner som man alltid har inkopplade?

Men visst, drar man ur alla andra elektriska apparater när man inte använder dem så gör samma med laddaren. Om du inte gör det med andra apparater så finns ingen anledning att göra det i detta fall heller.

Köper man saker med tveksam kvalité så är risken större, kul att få hela sitt hus förstört till grunden för att man är en jäkla latmask. Eller att man försätter andra i fara om man bor i lägenhet och det börjar brinna när man inte är hemma.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Avstängd
Skrivet av daskedennis:

Köper man saker med tveksam kvalité så är risken större, kul att få hela sitt hus förstört till grunden för att man är en jäkla latmask. Eller att man försätter andra i fara om man bor i lägenhet och det börjar brinna när man inte är hemma.

Det är ju en medveten risk man tar; har man inte brandvarnare så ligger man sämre till. Men det gäller all annan elektronik man har anslutet också. Drar du ut allt när du lämnar hemmet eller lägger dig för att sova?

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Köper man saker med tveksam kvalité så är risken större, kul att få hela sitt hus förstört till grunden för att man är en jäkla latmask. Eller att man försätter andra i fara om man bor i lägenhet och det börjar brinna när man inte är hemma.

Du får då länka källa där det bevisas iphoneladdare är av tveksam kvalitet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Det är ju en medveten risk man tar; har man inte brandvarnare så ligger man sämre till. Men det gäller all annan elektronik man har anslutet också. Drar du ut allt när du lämnar hemmet eller lägger dig för att sova?

Nog bäst att slå av huvudsäkrningen varje gång man ska sova eller lämna bostaden

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Du får då länka källa där det bevisas iphoneladdare är av tveksam kvalitet.

Skickades från m.sweclockers.com

Tveksam och tveksam men Apple har faktisk återkallat sina egna laddare Man kan misslyckas även om man har goda intentioner
https://www.apple.com/se/support/usbadapter-european/

Jag orkade inte bry mig och har nu haft min i väggen konstant sedan minst över 5 år

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Tveksam och tveksam men Apple har faktisk återkallat sina egna laddare Man kan misslyckas även om man har goda intentioner
https://www.apple.com/se/support/usbadapter-european/

Jag orkade inte bry mig och har nu haft min i väggen konstant sedan minst över 5 år

Så med deras nya laddare + en timer som går igång varje natt i 4h bör man känna sig rätt så säker?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Så med deras nya laddare + en timer som går igång varje natt i 4h bör man känna sig rätt så säker?

Du kan nog känna dig säker ändå. Är du orolig så sätt fingret på den då och då. Så länge det inte får dig att uppsöka närmaste förbandslåda för att lägga om brännskadan så är det nog ingen risk.

Många adaptrar idag är switchade och de få som gått sönder för mig har bara resulterat i att apparaten de är anslutning till inte fungerar. Äldre varianter med vanliga likriktare kan däremot svälla och ha sig. Det finns såklart en risk med allt men sannolikheten att adaptern tar eld innan säkring och jordfelsbrytare löser ut är ändå ganska liten.

Sveriges mest eldhärjade tillfällen i hemmet är fortfarande 1:a, 2:a, 3:e och 4:e advent och det beror inte på någon adapter

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Tveksam och tveksam men Apple har faktisk återkallat sina egna laddare Man kan misslyckas även om man har goda intentioner
https://www.apple.com/se/support/usbadapter-european/

Jag orkade inte bry mig och har nu haft min i väggen konstant sedan minst över 5 år

Känns ändå som att systemet fungerar om de gör återkallelse så fort de identiferar problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Sötast

Det finns väldigt många som varnar dig för att lämnada dessa i ett uttag, och kort sant så har de rätt. Det är en onödig risk.

Trots det så skulle jag tro att majoriteten, mig själv inkluderad lämnar de där ändå.

Dumt och ren lathet? Ja.
Funkar det? i 99% av fallen ja, vinn bara inte på brandlottot.

Permalänk
Medlem

Såg en video på youtube (EEVblog? minns inte) där han tittar på fake-iphone laddare, och dessa är verkligen av extremt dålig kvalitet och knappast något att använda under natten. vanliga iphone laddare håller dock hög kvalitet bortsett från ett antal missar som iphone har gjort under åren, ofta i samband med nylanseringar (men då återkallas dessa). Köper man en billig kina-laddare så borde man oroa sig, men över lag brukar det ju inte vara några problem. Det är väl inte mer logiskt att dra ut en laddare än att dra ut en förstärkare, tv, väckarklocka etc. usb-laddarna har ju dessutom relativt låg effekt jämfört med mycket annat.

sedan ska man vara lite försiktig med att ladda batterier över lag, då ett dåligt tillverkat batteri kan explodera vid laddning. har ju hänt vid laddning av "hoverboards" och dylikt. Men då är det ju batteriet som är problemet och inte laddaren.

Permalänk
Medlem

Är det 100% säkert med timer? Timern kan väl börja brinna den också?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Har min laddare i en skarvsladd med överspännings skydd så som liknande denna
https://www.inet.se/produkt/6301404/apc-essential-surgearrest...
men lämnar iallafall aldrig laddaren inkopplad när jag inte använder den
Använder dessa skarvsladdar till allt hemma samt registrerade så skulle nåt hända så finns det en chans att få ut det på deras (APC's) försäkring

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem

Lämnar alla laddare i uttagen. Vet dock inte hur smart det är.
Hade en gammal Iphone 4s laddare av modell A1300 som faktiskt tog eld för några år sedan.

Permalänk

Jag köpte nyligen Ikeas trådlösa laddare nordmärke, den man även kan bygga in i en möbel om man så vill. Inte ska man väl behöva dra ut den? Visst jag lämnar aldrig laddare i annars, men att dra ut den trådlösa laddaren förstör ju syftet lite. Då kan man lika gärna vara utan känns det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sjuhundratjugo:

Jag köpte nyligen Ikeas trådlösa laddare nordmärke, den man även kan bygga in i en möbel om man så vill. Inte ska man väl behöva dra ut den? Visst jag lämnar aldrig laddare i annars, men att dra ut den trådlösa laddaren förstör ju syftet lite. Då kan man lika gärna vara utan känns det som.

Inte svar på din fråga om den ska dras ut eller ej men tidigare ikea laddare har fått genomgå några "disassemblys" med mycket goda resultat. Så man kan anta att även din laddare kommer hålla mycket hög kvalitet.

Permalänk
Skrivet av sjuhundratjugo:

Jag köpte nyligen Ikeas trådlösa laddare nordmärke, den man även kan bygga in i en möbel om man så vill. Inte ska man väl behöva dra ut den? Visst jag lämnar aldrig laddare i annars, men att dra ut den trådlösa laddaren förstör ju syftet lite. Då kan man lika gärna vara utan känns det som.

hänvisar till insturktionsmanualen sida 7 eller 39 om du vill läsa det på svenska.
https://www.ikea.com/se/sv/manuals/nordmarke-tradlos-laddare_...

Citat:

Unplug the charger from the power source before cleaning
and when it is not in use.

Koppla bort laddaren från strömuttaget före rengöring eller
när den inte används.

kan även tilläggas på sida 8 eller 40

Citat:

The wall socket must be located near the equipment and must
be easily accessible.

Vägguttaget ska vara beläget nära utrustningen och
lätt att nå.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

En kusin till tjejen hus brann nyligen ner å brandmännen tror det började i laddaren jag försöker att dra ut den när jag inte är hemma

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Det är ju en medveten risk man tar; har man inte brandvarnare så ligger man sämre till. Men det gäller all annan elektronik man har anslutet också. Drar du ut allt när du lämnar hemmet eller lägger dig för att sova?

Visst är det så. Nej självklart gör jag inte det. Jag säger bara att det är onödigt att ta risker som är lätta att undvika genom att helt enkelt dra ur laddaren när den inte används.

Skrivet av PlogarN97:

Du får då länka källa där det bevisas iphoneladdare är av tveksam kvalitet.

Skickades från m.sweclockers.com

Var har jag pekat ut någon särskild tillverkare? oavsett vad man köper för laddare så finns det en risk att den kan orsaka brand. Visst risken kan vara jätteliten men den finns. Onödigt att utmana ödet kan jag tycka.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Är det 100% säkert med timer? Timern kan väl börja brinna den också?

Jag funderade på detta nu på lunchen
Timern kan ju även ha sämre kvalité än iPhone adaptern, vem vet?

En fundering dock;
Vad är skillnaden mellan en Mobil Laddare och en helt vanlig fönsterlampa som troligen vi alla har sitter i vägguttagen 24/7?
Är det strömbrytaren på sladden?
Hur fungerar brytaren i en väggtimer?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken