Seagate 6TB håller på att dö

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
växjö
Registrerad
Jun 2016

Seagate 6TB håller på att dö

satte ihop den nya burken idag har alldrig haft ett HDD ras innan , men flyttade över mina gamlla diskar till det nya bygget en Seagate 4TB och en 6TB 5400RPM och fick bios fel direkt vid uppstart att Disk i port 3 dålig , kollade i DiskInfo och det är röd markerad och felar på detta den är inköpt i juli så det blir nog att byta ut den eller

If it can't run Crisys its a calculater

Project X

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
växjö
Registrerad
Jun 2016

bättre bild om man säger så

If it can't run Crisys its a calculater

Project X

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jul 2003

Släng o köp ny (eller helst annat).

Workstation: i7-6700K @ 4 GHz - Asus Maximus VIII Hero - Corsair Vengeance 2x16GB 3200MHz - MSI GTX 1070 Gaming X 8GB - Samsung 950 Pro MVMe 256GB - Samsung 850 Pro 512GB - Crucial MX500 750GB - Crucial MX500 2x1TB - Sandisk Plus 2x1TB - Corsair AX850 - Corsair H80i v2 - Silverstone FT02 - Dell 2410 - Corsair RGB Strafe mx-brown

Server: i7-3930K @ 4.3GHz - Asus P9X79WS - Corsair Vengeance 48 GB - Samsung 850 Evo 256GB - Crucial MX300 2x750GB.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ligger i norr
Registrerad
Nov 2007

Disken är nog på väg att gå hädan.

Du kan prova att koppla in den med andra kablar,
för att utesluta att någon glappkontakt skulle ligga bakom...

Bara en enda ros på ett evigt klänge
så är livet
trist varar länge
men underbart är kort -
alldeles för kort

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2016

väldigt skumt skulle jag säga - spin retry count markerat utan att det finns en enda uppräkning i RAW - medans aktuell och sämst är ändå under tröskevärdet???

kolla med seagates egna tesptrogram för säkerhets skull så att det inte är något falskt larm (och kanske krävs för att få ut en kod för deras garanti/reklamation), och disken är så pass ny att du bör ha garanti på denna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av xxargs:

väldigt skumt skulle jag säga - spin retry count markerat utan att det finns en enda uppräkning i RAW - medans aktuell och sämst är ändå under tröskevärdet???

kolla med seagates egna tesptrogram för säkerhets skull så att det inte är något falskt larm (och kanske krävs för att få ut en kod för deras garanti/reklamation), och disken är så pass ny att du bör ha garanti på denna.

Tror aldrig jag sett spin retry på seagate ha något RAW värde visande.
Och jag tror oavsett falsk larm eller inte bör den bytas på garanti, då alla system den sätts i kommer skrika SMART error.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2016

Håller med. iom. att den ligger under tröskelvärde så kommer det att flaggas fel och BIOS mm. gnälla hela tiden även om det skulle fungera perfekt 50000 timmar senare, och inget som någon dödlig kan göra något åt, så det är nog bara att tömma disken och köra garanti på detta.