Bottleneck 1440p | 6600k | 2133 mhz

Permalänk
Medlem

Bottleneck 1440p | 6600k | 2133 mhz

Hejsan! Märker att vissa aspekter av min rigg inte är optimal, får framemot drops och stuttering I ran/CPU intensiva spel.

Nuvarande rigg:
CPU: Intel Core i5 6600K (OC to 4.3)
CPU Cooler: Cooler Master Hyper 212 Evo
GPU: MSI GeForce GTX 1080 Ti GAMING X TRIO
RAM: HyperX Fury DDR4 2133MHz 16GB
MOBO: ASUS Z170-A, Socket-1151
PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2, 750W PSU
Storage: Multiple SSD's / HDD's
CASE: Cooler Master MasterCase Pro 5
Screen: XF270HU 27" 1440p 144hz // Samsung UE55KS7005 55" 4k tv

Spelar i 1440p och väldigt sällan i 4k, några tips på vad dom mest kostnadseffektiva uppgraderingarna för mig är?

Sneglar själv på 2700x och 16gb 3200mhz stickor, frågan är om det är värt? Tacksam för alla tips!

Permalänk
Medlem

Försök hitta en beg 7700k?

Visa signatur

Ryzen 5900X | Sapphire 7900 XT Nitro+ Vapor-x | X470 Asus Crosshair VII | 32gb G.Skill Neo 3600mhz/cl16 | 970 EVO Plus 1TB | Evga 750 G2 | NZXT Kraken X73 | Skärm : Cooler Master Tempest GP27U Mini LED 4K

Permalänk
Hedersmedlem

Ryzen kan vara ett vettigt alternativ för att få lite mer trådar, dock får du vara medveten att du inte får riktigt så höga framerates som med Intel. Det kan till och med bli lägre average än med din nuvarande setup, därmot betydligt bättre minimivärden.

Ett annat alternativ kan vara en beg. i7-6700K eller i7-7700K, för att få till Hyperthreading.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RR_larsson:

Försök hitta en beg 7700k?

Har kikat runt och dom billigaste jag hittat har kostat ca 2500:- vilket jag känner är hiskligt dyrt med tanke på åldern tack för tipset!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Ryzen kan vara ett vettigt alternativ för att få lite mer trådar, dock får du vara medveten att du inte får riktigt så höga framerates som med Intel. Det kan till och med bli lägre average än med din nuvarande setup, därmot betydligt bättre minimivärden.

Ett annat alternativ kan vara en beg. i7-6700K eller i7-7700K, för att få till Hyperthreading.

Hmm intressant! Undrar dock hur mycket mina relativt långsamma RAM spelar in i detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Lowkey: Ram hastigheten borde inte ha någon stor påverkan. Linus har gjort en video där han jämför ramhastigheter i spel och benchmarks och slutsatsen är att prestandaskillnaden mellan 2133MHz och 3600MHz är ca 4%.

Här är videon om du är intresserad av lite mer info: https://www.youtube.com/watch?v=D_Yt4vSZKVk&t=481s

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireRed:

@WalrosZ: Ram hastigheten borde inte ha någon stor påverkan. Linus har gjort en video där han jämför ramhastigheter i spel och benchmarks och slutsatsen är att prestandaskillnaden mellan 2133MHz och 3600MHz är ca 4%.

Här är videon om du är intresserad av lite mer info: https://www.youtube.com/watch?v=D_Yt4vSZKVk&t=481s

Väldigt intressant!

Jag blir mer och mer fundersam över vad som skulle kunna vara min bottleneck isåfall, tycker inte alls att min prestanda lever upp till förväntan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lowkey:

Väldigt intressant!

Jag blir mer och mer fundersam över vad som skulle kunna vara min bottleneck isåfall, tycker inte alls att min prestanda lever upp till förväntan.

Vad spelar du?

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
ESXI: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Sjusovarn

Kör du två skärmar? (Spelar ingen roll om du enbart lirar på ena och har discord på andra ex. drar ändå nästan lika mycket som om du hade haft spel på båda.)

Permalänk
Medlem

@MyScnd: Källa på detta? Jag skulle vilja påstå att du har helt fel. Kollar du på streams etc. på andra skärmen så kan du märka en större skillnad i spel men har du bara discord eller något annat lätt program uppe så kommer du inte tappa många frames och absolut inte i närheten som att spela på båda.

Permalänk
Medlem

@Lowkey: Din cpu flaskar. Lyssna inte på folk som säger att den inte gör det... jag hade samma cpu som du i5 6600k i 4,5ghz och så köpte jag ett 2080. Flaskade otroligt mycket, låg fps, låg gpu usage och massa stutter. Uppgraderade till i7 9700k i 5ghz och nu flyter allt på som smör som dag och natt. 1080TI är inte långt ifrån 2080 i prestanda. Köp ny cpu och moderkort och du slipper problemen.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

@Lowkey: 2st 6600k som jag fel sökt har varit problem med oc.
Felen har varit allt från blåskärmarna till fpsdrops..
Se över clock.
Börja med att återställa allt och köra på stock, kör den en dag eller 2 så du får in känslan av hur den presterar i stock. Därefter kan du börja överklock.

Självklart löser du problemet med en ny cpu, ram och mobo...
Efter en tid kommer dock oc på den nya riggen börja klångra, speciellt i cpu krävande spel

Permalänk

Nu är jag kanske helt ute och cyklar men har du kollat BIOS?
Har fått rejäla förbättringar när jag uppdaterat BIOS ett par gånger.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MkII | Intel i7 8700 | Gigabyte Z370N WIFI | Samsung 960 EVO NVMe 250GB | Samsung 970 EVO NVMe 1TB | Gigabyte GeForce RTX 3070 Eagle OC | Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 2x8GB | Noctua NH-L12 | Corsair SF600 600W | Samsung Odyssey G7

Permalänk
Medlem
Skrivet av qhrizz:

Vad spelar du?

Väldigt många olika spel, men har märkt mest problem i spel som Battlefront 2, BF1, Warhammer 2, BF5 betan, väldigt spridd skur av spel helt enkelt, verkar som att min CPU ligger på ca 100% mest helatiden medans GPUn slöar runt på 40-70%. Därför min slutsats att CPUn Kanske flaskhalsar.

Skrivet av MyScnd:

Kör du två skärmar? (Spelar ingen roll om du enbart lirar på ena och har discord på andra ex. drar ändå nästan lika mycket som om du hade haft spel på båda.)

Kör faktiskt med 3, en 1440p, en 1080 och TVn som är inställd på 4k.

Skrivet av SwedZi:

@WalrosZ: Din cpu flaskar. Lyssna inte på folk som säger att den inte gör det... jag hade samma cpu som du i5 6600k i 4,5ghz och så köpte jag ett 2080. Flaskade otroligt mycket, låg fps, låg gpu usage och massa stutter. Uppgraderade till i7 9700k i 5ghz och nu flyter allt på som smör som dag och natt. 1080TI är inte långt ifrån 2080 i prestanda. Köp ny cpu och moderkort och du slipper problemen.

Tänker också att detta är en rimlig förklaring, men det finns ju många skilda meningar gällande detta, man blir aningen förvirrad ^.^

Skrivet av milkab:

@WalrosZ: 2st 6600k som jag fel sökt har varit problem med oc.
Felen har varit allt från blåskärmarna till fpsdrops..
Se över clock.
Börja med att återställa allt och köra på stock, kör den en dag eller 2 så du får in känslan av hur den presterar i stock. Därefter kan du börja överklock.

Självklart löser du problemet med en ny cpu, ram och mobo...
Efter en tid kommer dock oc på den nya riggen börja klångra, speciellt i cpu krävande spel

Skall definitivt prova att ta bort klockningen, Uppdaterade min bios i samma veva som jag fick ett nytt 1080ti på garantin och har inte provat att köra oklockat på säkert 2 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lundensaren:

Nu är jag kanske helt ute och cyklar men har du kollat BIOS?
Har fått rejäla förbättringar när jag uppdaterat BIOS ett par gånger.

Hejsan, tack för tipset, jag uppdaterade senast i juni, anar att det är senaste versionen.

Permalänk
Medlem

@Lowkey: Folk hade delade meningar för mig också.. men det var cpun. Samma för dig 100%.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Sjusovarn
Skrivet av FireRed:

@MyScnd: Källa på detta? Jag skulle vilja påstå att du har helt fel. Kollar du på streams etc. på andra skärmen så kan du märka en större skillnad i spel men har du bara discord eller något annat lätt program uppe så kommer du inte tappa många frames och absolut inte i närheten som att spela på båda.

Jag har inte fler källor än de jag spelat med som haft problem, en med ex. 7700k och 1080 fick 60-100% FPS-boost. Jag hamnade på 60 stuttriga FPS med dubbla skärmar och 90-120fps med enkel. Så nej, jag har inte fel. (I PUBG)

Skrivet av Lowkey:

Väldigt många olika spel, men har märkt mest problem i spel som Battlefront 2, BF1, Warhammer 2, BF5 betan, väldigt spridd skur av spel helt enkelt, verkar som att min CPU ligger på ca 100% mest helatiden medans GPUn slöar runt på 40-70%. Därför min slutsats att CPUn Kanske flaskhalsar.

Kör faktiskt med 3, en 1440p, en 1080 och TVn som är inställd på 4k.

Tänker också att detta är en rimlig förklaring, men det finns ju många skilda meningar gällande detta, man blir aningen förvirrad ^.^

Skall definitivt prova att ta bort klockningen, Uppdaterade min bios i samma veva som jag fick ett nytt 1080ti på garantin och har inte provat att köra oklockat på säkert 2 år.

Stäng av alla skärmar förutom den du spelar på och mät din fps. Med stänga av så menar jag dra ut från datorn alternativt "windowsknappen + p" fram tills du får "PC-screen only".

Permalänk
Medlem

@SwedZi: det råder inga delade meningar här, alla är överens om att det är Cpun.

Dock så måste vi ju försöka fö det spelbart tills ts köpt nya grejer.
Man kan inte bara säga "köp nytt så är problemet löst"
I sann swec anda måste vi försöka få datorn at@Lowkeyt rulla tills grejerna är installerade

@Lowkey du kör väl ingen skärm via moderkortet va? Där har du annars en cputjyv

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyScnd:

Jag har inte fler källor än de jag spelat med som haft problem, en med ex. 7700k och 1080 fick 60-100% FPS-boost. Jag hamnade på 60 stuttriga FPS med dubbla skärmar och 90-120fps med enkel. Så nej, jag har inte fel. (I PUBG)

Stäng av alla skärmar förutom den du spelar på och mät din fps. Med stänga av så menar jag dra ut från datorn alternativt "windowsknappen + p" fram tills du får "PC-screen only".

Känner igen det här, tappade själv 35-50% FPS i PUBG med 2 skärmar, hade en annan polare som körde med R1600x och 1070 kort, han tappad än mer FPS i PUBG och hade även kontinuerliga problem med crashar. (Då var det 1 skärm med 144hz och 1 med 60hz) Bort med 60hz skärmen och bara köra en skärm så gick hans FPS upp riktigt ordentligt samt att crasharna försvann. (Vi felsökte minnen, moderkort, cpu, psu och gpu innan vi testade att ta bort en skärm. Hade den hemma hos mig och testade SÅ många olika konfigurationer utan att hitta några som helst fel, så fort han kopplade in båda sina skärmar så dök problemen upp.)

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem
Skrivet av milkab:

@WalrosZ du kör väl ingen skärm via moderkortet va? Där har du annars en cputjyv

Ingenting i moderkortet nej, allt är via GPUn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deriveh:

Känner igen det här, tappade själv 35-50% FPS i PUBG med 2 skärmar, hade en annan polare som körde med R1600x och 1070 kort, han tappad än mer FPS i PUBG och hade även kontinuerliga problem med crashar. (Då var det 1 skärm med 144hz och 1 med 60hz) Bort med 60hz skärmen och bara köra en skärm så gick hans FPS upp riktigt ordentligt samt att crasharna försvann. (Vi felsökte minnen, moderkort, cpu, psu och gpu innan vi testade att ta bort en skärm. Hade den hemma hos mig och testade SÅ många olika konfigurationer utan att hitta några som helst fel, så fort han kopplade in båda sina skärmar så dök problemen upp.)

Deprimerande på vissa sätt eftersom det är oerhört störigt att koppla bort en skärm, är så van vid multitasking via den andra skärmen, TVn skall inte vara några problem att koppla bort.