Permalänk
Medlem

AMD K6-2+, Voodoo2, Sound Blaster 16

Då var det dags för ett nytt retro bygge.
För dom som inte sett mina tidigare gallerier så pysslar jag med att bygga äldre PC datorer årsmodell 98-2002 ca och sedan tar jag dessa på retro Lan.

Min första dator var en AT låda med en Intel Pentium 166Mhz CPU, den uppgraderades senare med Voodoo2 kort och mer ram och även större disk.
Senare i sitt liv fick den ett nyare moderkort och en K6-2 450Mhz överclockad till 500Mhz såklart.

Det var med Socket 7 och ett AT system jag kom in på datorer och överclockning och sedan dess har man så klart varit lite sugen på att bygga sig ett nytt socket 7 eller senare Super socket 7 system.

Super socket 7 har rent generellt 100Mhz buss stöd och AGP stöd medans socket 7 oftast bara är 66Mhz, i bland 75 och 83Mhz och saknar AGP.

Jag har samlat lite delar, bland annat hade jag en K6-2 450Mhz, delidad sedan urminnes tider, hade även ett 8Mb Voodoo2 över, ram och disk och lite sånt.

Datorn i fråga kommer att användas för DOS och tidigare 9x spel, valet av hårdvara gör den rätt lämplig för just DOS spel och mer om det kommer vi till senare så häng med på lite Retro Super Socket 7 AT byggande!

Besök galleriet här

Permalänk
Entusiast

Tummen upp! Blev skitbra!

Nästa retroLan kommer att utspela sig i Skedala utanför Halmstad den 18/1-20/1 2019!
#17632310
https://www.facebook.com/events/254871671864169/

Permalänk
Medlem

Så snyggt bygge! Full poäng från mig

Permalänk
Entusiast

hade varit najs att se lite mer benchmarks, Quake 2, 3dmark2000 mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrodude:

hade varit najs att se lite mer benchmarks, Quake 2, 3dmark2000 mm.

Ska kolla på benchmarks, har bara haft så ont om tid på sistone. Tyvärr är 3D prestandan inte den bästa, definitivt inte nära vad Super Socket 7 kan göra med en 600Mhz CPU.

EDIT: Har benchat lite, ska posta lite resultat snart. Har tweakat lite på saker och ting.

Permalänk
Medlem

Fan vad fett, sådana här arbeten och resultat förtjänar kramar.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Kul med dessa gamla byggen i nytappning även om jag aldrig hade haft tålamodet att faktiskt använda datorn när den är byggd!

Lite synd på rosten kan jag tycka. Älskar textur och form på rost. Kanske inte på bilar men i övrigt vilket har lett fram till att jag håller på med ett chassi som jag skapar rost på ist för att ta bort den. Lustigt hur olika syn man har på saker och ting...

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Fan vad fett, sådana här arbeten och resultat förtjänar kramar.

/Lifooz

"Kjamar" kan du får

Skrivet av NcLr:

Kul med dessa gamla byggen i nytappning även om jag aldrig hade haft tålamodet att faktiskt använda datorn när den är byggd!

Lite synd på rosten kan jag tycka. Älskar textur och form på rost. Kanske inte på bilar men i övrigt vilket har lett fram till att jag håller på med ett chassi som jag skapar rost på ist för att ta bort den. Lustigt hur olika syn man har på saker och ting...

Svetsar upp en Duet från 1960 något, mer rost än plåt så nja jag hatar rost rent ut sagt.

Men görs rat rod stuket rätt så vist är det fräckt, tar dock hellre och moddar något modernt i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrodude:

hade varit najs att se lite mer benchmarks, Quake 2, 3dmark2000 mm.

Har postat 3Dmark resultat nu och även uppdaterat sissta bilden på sandra med lite Q2 och Q3 resultat.

Permalänk
Entusiast
Permalänk
Medlem

Oj vilken nostalgi!, till och med fläkten i 5.25" platsen underbart!.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

@pa1983: väcker härliga minnen från 1990 talet. Fick mig precis att tänka på min pentium 1 133 mhz från tidigt 1990 tal 👍😂. Underbara minnen.

Permalänk

Grym läsning! Tack pa1983, klarade lunchen utan mänsklig sällskap.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk
Medlem

Kul att ni gör så här (!) hela retro grejen, det är coolt även om själv nog snarare vill förtränga den epoken. Tycker det är helt underbart nu när det finns så otroligt mycket kul bra teknik som verkligen fungerar och levererar. När jag tänker tillbaka på de första releaserna av Windows mår jag lite illa dessutom var det svindyrt då med PC datorer.

Permalänk

Hm man kanske skulle ta fram en K6-3D ur förrådet eller en PII. Har några Woodoo 2 kort och en Banchee, Har rätt gott med P3, AMD Duron, Parlomino, Opterion och Barton med!

Visa signatur

Min burk:Asus Z170 pro gaming, 7700K@4,6, Hyper 212 Evo, 2x8GB Crucial Ballistix Sport ,Asus GTX 1060 Strix 3GB, SSD Intel 180GB, WD Ecco green 1TB, EVGA Supernova G2 750W, Fractal D R4. Samsung S24F352FH. Corsair Raptor K40, Steelseries Kana Thor.

Permalänk
Medlem

P2 är bättre om du har två voodoo 2 i SLI, dom skalar bättre. Gör inte det på K6-2/3 tyvärr har testat på min och även kollat tester.
Men vist man bör ha minst P2 400 minimum helst en snabbare P3 för voodoo2 i SLI.

Har två fungerande Athlon system, har någon Athlon XP och 4st Opteron prollar liggandes men inga moderkort då alla gått sönder tyvärr.
Ska ta med mig en Athlon 850 till nästa braindrain lan i januari.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1536248-brain-drain-ii...

Har nog 12Gb ram för socket 940, fungerar med ECC/REG i vissa 939 mobos med, har använt dom där faktiskt som budget uppgradering till 4Gb.

Skulle tydligen vara nåt 486 lan i GBG i mars 2019, kanske får ta med mig denna, med setmul ska det går att få ner den till 386 prestanda.
Får se vad arrangören säger, har ingen 486 så men denna var byggd för att täcka även 486 eran, kan bara ha så många datorer.

Permalänk

Riktigt snygg restaurering av chassit!