AMD K6-2+, Voodoo2, Sound Blaster 16

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001

AMD K6-2+, Voodoo2, Sound Blaster 16

Då var det dags för ett nytt retro bygge.
För dom som inte sett mina tidigare gallerier så pysslar jag med att bygga äldre PC datorer årsmodell 98-2002 ca och sedan tar jag dessa på retro Lan.

I januari den 18-20 kommer @Necrodude hålla ett lan i Halmstad kallat Braindrain som jag kan rekommendera starkt och jag kommer själv åka dit.

Mer information finns på FB och Swec sidorna nedan eller så kan man alltid kontakta @Necrodude om man är nyfiken på lanet.
https://m.facebook.com/events/305188563428969
https://www.facebook.com/braindrainlan/

Min första dator var en AT låda med en Intel Pentium 166Mhz CPU, den uppgraderades senare med Voodoo2 kort och mer ram och även större disk.
Senare i sitt liv fick den ett nyare moderkort och en K6-2 450Mhz överclockad till 500Mhz såklart.

Det var med Socket 7 och ett AT system jag kom in på datorer och överclockning och sedan dess har man så klart varit lite sugen på att bygga sig ett nytt socket 7 eller senare Super socket 7 system.

Super socket 7 har rent generellt 100Mhz buss stöd och AGP stöd medans socket 7 oftast bara är 66Mhz, i bland 75 och 83Mhz och saknar AGP.

Jag har samlat lite delar, bland annat hade jag en K6-2 450Mhz, delidad sedan urminnes tider, hade även ett 8Mb Voodoo2 över, ram och disk och lite sånt.

Jag testade 4st moderkort och en hög med processorer åt @Necrodude och modifierade ett moderkort åt honom för att ta en mobile CPU och som tack fick jag behålla valfritt moderkort med valfri CPU plus diverse adaptrar.

Så valde ut ett fungerade moderkort och CPU, utöver det fick jag en CPU kylare och ett antal I/O adaptrar jag saknade.
Utöver det skänkte @Necrodude en gammal AT låda så nu hade jag 90% av alla delar så det började bli lönt att börja på projektet.

Datorn i fråga kommer att användas för DOS och tidigare 9x spel, valet av hårdvara gör den rätt lämplig för just DOS spel och mer om det kommer vi till senare så häng med på lite Retro Super Socket 7 AT byggande!

Besök galleriet här

Gallerier: Modern Midi

Trädvy Permalänk
Testpilot
Plats
Halmstad
Registrerad
Feb 2004

Tummen upp! Blev skitbra!

Nästa retroLan kommer att utspela sig i Skedala utanför Halmstad den 18/1-20/1 2019!
https://www.facebook.com/events/254871671864169/

Gaming rigg: Används främst till ms röj och minecraft.
Cpu: Intel® Xeon® Processor E5-1680@4,5Ghz. Mobo: Asus Rampage IV formula. Minne: Corsair 32gb 2133Mhz. Graffekort. ASUS Geforce 1080 Ti. PSU: Corsair 1050w någonting. Chassi: Fractal design define R4. Kylning Corsair H110i tror jag. Hdd: 500Gb SSD sandforce krets. Skärm: Asus spelskärm typ 24tum 144hz någonting. Jag kom inte riktigt ihåg.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oskarström
Registrerad
Dec 2004

Så snyggt bygge! Full poäng från mig

Trädvy Permalänk
Testpilot
Plats
Halmstad
Registrerad
Feb 2004

hade varit najs att se lite mer benchmarks, Quake 2, 3dmark2000 mm.

Cpu: Intel® Xeon® Processor E5-1680@4,5Ghz. Mobo: Asus Rampage IV formula. Minne: Corsair 32gb 2133Mhz. Graffekort. ASUS Geforce 1080 Ti. PSU: Corsair 1050w någonting. Chassi: Fractal design define R4. Kylning Corsair H110i tror jag. Hdd: 500Gb SSD sandforce krets. Skärm: Asus spelskärm typ 24tum 144hz någonting. Jag kom inte riktigt ihåg.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001
Skrivet av Necrodude:

Ska kolla på benchmarks, har bara haft så ont om tid på sistone. Tyvärr är 3D prestandan inte den bästa, definitivt inte nära vad Super Socket 7 kan göra med en 600Mhz CPU.

EDIT: Har benchat lite, ska posta lite resultat snart. Har tweakat lite på saker och ting.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svartå. :)
Registrerad
Jan 2012

Fan vad fett, sådana här arbeten och resultat förtjänar kramar.

/Lifooz

Frer8833:
Jag läste nyss att det behövs hdmi 2.1 eller DP 1.4 för att överföra 4k 120hz till TV-n från datorn. Då behövs också Nvidias senaste starkaste GPU RTX 6000 som har DP 1.4 och nån nyaste starkaste, tror jag, dator-CPU. Har TV-toppmodellerna som du nämnde hdmi 2.1 eller dp 1.4? Annars får jag glömma på ett tag att spela på 4k 120hz. Swedx har paneler på 4k 120hz (visste du inte detta?) men de har bara hdmi 2.0, så jag skrev till dem att uppdatera display-kontakten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2008

Kul med dessa gamla byggen i nytappning även om jag aldrig hade haft tålamodet att faktiskt använda datorn när den är byggd!

Lite synd på rosten kan jag tycka. Älskar textur och form på rost. Kanske inte på bilar men i övrigt vilket har lett fram till att jag håller på med ett chassi som jag skapar rost på ist för att ta bort den. Lustigt hur olika syn man har på saker och ting...

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1060 6GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001
Skrivet av Lifooz:

Fan vad fett, sådana här arbeten och resultat förtjänar kramar.

/Lifooz

"Kjamar" kan du får

Skrivet av NcLr:

Kul med dessa gamla byggen i nytappning även om jag aldrig hade haft tålamodet att faktiskt använda datorn när den är byggd!

Lite synd på rosten kan jag tycka. Älskar textur och form på rost. Kanske inte på bilar men i övrigt vilket har lett fram till att jag håller på med ett chassi som jag skapar rost på ist för att ta bort den. Lustigt hur olika syn man har på saker och ting...

Svetsar upp en Duet från 1960 något, mer rost än plåt så nja jag hatar rost rent ut sagt.

Men görs rat rod stuket rätt så vist är det fräckt, tar dock hellre och moddar något modernt i så fall.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001
Skrivet av Necrodude:

Har postat 3Dmark resultat nu och även uppdaterat sissta bilden på sandra med lite Q2 och Q3 resultat.

Trädvy Permalänk
Testpilot
Plats
Halmstad
Registrerad
Feb 2004

@pa1983: sweeet!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2018

Oj vilken nostalgi!, till och med fläkten i 5.25" platsen underbart!.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2016

@pa1983: väcker härliga minnen från 1990 talet. Fick mig precis att tänka på min pentium 1 133 mhz från tidigt 1990 tal 👍😂. Underbara minnen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Märsta
Registrerad
Jul 2003

Grym läsning! Tack pa1983, klarade lunchen utan mänsklig sällskap.

Skickades från m.sweclockers.com

1. z7m-plus, 4690k, 16gb, 520hx, gtx690, Eizo FS2331
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. M-atx, Q9400, 4gb, HD7870