Permalänk
Medlem

Router med optisk ingång?

Hej,

Vill byta ut min befintliga router men har idag fiber rakt in i router. Kan inte minnas att routers brukar ha optisk imgång. Ska man leta efter en router som har optisk imgåmg eller ska man skaffa någon konvertetare till koppar att sätta emellan?

Permalänk
Medlem

Inte fiber direkt in, men med SFP:
https://www.ubnt.com/edgemax/edgerouter-x-sfp/

Visa signatur

PC1: Prime Z390-P I5 9400F 32GB RTX2060 MP510 W10Pro
PC2: P7H55E I5 760 Radeon 6870 1GB XMS3 16GB W10Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av jtq123:

Hej,

Vill byta ut min befintliga router men har idag fiber rakt in i router. Kan inte minnas att routers brukar ha optisk imgång. Ska man leta efter en router som har optisk imgåmg eller ska man skaffa någon konvertetare till koppar att sätta emellan?

Är du säker på att det är en router och inte en tjänstefördelare du har? Är du kunnig nog att konfigurera upp utrustningen om du behöver ställa frågan? Om du ska koppla fiber ”direkt” till router ska du ha en med SFP anslutning. Vad är det du vill uppnå med bytet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

Utöver Xynters tips behöver du en SFP modul av rätt kvalisort

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Rekordmedlem

Det är antagligen en rätt dålig ide att börja pilla med fiberoptiken "på riktigt" om man ens behöver fråga om råd då fiberoptiken är mycket känslig för föroreningar och lätt bryts av och dessutom kräver dyra specialverktyg så fort det händer något med den.
Du bör inte röra inkommande fiber alls men om du har en lös patchfiber ansluten till den sp kanske du kan koppla in nån egen utrustning utan att det riskerar att skapa en massa problem, frågan är väl bara varför du skulle göra det ?
Nätägaren eller operatören ger dig ju service på prylarna så varför skulle du ersätta dem med nått som inte kommer att innebära någon prestandafördel, kostar extra och som potentiellt riskerar att skapa en massa problem (en del av dem kan bli rätt dyra tex om du måste svetsa fiber) som du själv måste lösa ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hej och tack för era svar.

Anledningen till bytet är dels att min Ikea gateway inte syns på nätverket, måste alltid ansluta med ip-adressen och scanna qr-kod vilket är väldigt tidsödande samt att jag skulle vilja ha snabbare wifi med bättre räckvidd för en eller flera trådlösa övervakningskameror.

Tog en bild på den, ser ut som en vanlig router med några lan-portar och två antenner dock har den inte den sedvanliga wan-porten utan en optisk ingång istället. Heter porten alltså SFP?

http://forumbilder.se/H8MGV/imag1139

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Låter mer som att det är felkonfigurerat. Blir nog lättare för dig att brygga enheten du har och köpa en vanlig router, alternativt konfigurera utrustningen du har och köpa APs utifrån behov.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jtq123:

Hej och tack för era svar.

Anledningen till bytet är dels att min Ikea gateway inte syns på nätverket, måste alltid ansluta med ip-adressen och scanna qr-kod vilket är väldigt tidsödande samt att jag skulle vilja ha snabbare wifi med bättre räckvidd för en eller flera trådlösa övervakningskameror.

Är det inte bättre att köpa en trådlös accesspunkt om du vill ha ett snabbare trådlöst nät?

Problemet med din Ikea gateway kommer inte automatiskt lösas med en ny router utan har nog mer att göra med någon inställning i din befintliga utrustning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Låter mer som att det är felkonfigurerat. Blir nog lättare för dig att brygga enheten du har och köpa en vanlig router, alternativt konfigurera utrustningen du har och köpa APs utifrån behov.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för ditt svar.

Ja, det kanske är enklast att bara köpa en till router men lite trist att behöva ha två enheter igång som drar ström. Det är alltså inte så vanligt att vanliga routers har optisk ingång? Svårt att söka då jag inte ens vet vad porten heter.

Permalänk
Skrivet av jtq123:

Tack för ditt svar.

Ja, det kanske är enklast att bara köpa en till router men lite trist att behöva ha två enheter igång som drar ström. Det är alltså inte så vanligt att vanliga routers har optisk ingång? Svårt att söka då jag inte ens vet vad porten heter.

Försök ta reda på orsaken varför din ikea-pryl inte vill fungera som tänkt istället. Det är inte säkert att det är fel i routern och då sitter du med samma problem och ny router

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Är det inte bättre att köpa en trådlös accesspunkt om du vill ha ett snabbare trådlöst nät?

Problemet med din Ikea gateway kommer inte automatiskt lösas med en ny router utan har nog mer att göra med någon inställning i din befintliga utrustning.

Tack för ditt svar.

Var i utrustningen skulle det vara felkonfigurerat? Gatewayen funkar fint i ett annat nätverk med en annan router. Finns inte så mycket att konfigurera, har inte hört att någon annan har behövt göra några specialinställningar för att få en Ikea gateway att fungera.

Routern jag har nu stöder inte ac, bara n. Inbildar mig att det skulle vara bra med en ny router med bättre wifi.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jtq123:

Tack för ditt svar.

Ja, det kanske är enklast att bara köpa en till router men lite trist att behöva ha två enheter igång som drar ström. Det är alltså inte så vanligt att vanliga routers har optisk ingång? Svårt att söka då jag inte ens vet vad porten heter.

Ser ut som en fiberpatch med SC kontakt direkt in i ”routern”.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Avstängd

@jtq123: Du fick direkt tre svar som sa att porten heter SFP. Nu skriver jag det igen:

Porten heter SFP!

Permalänk
Avstängd

@Heinel: Sen är det inte garanterat att A/C alls får kontakt med enheterna. Det kräver helt fri sikt till enheterna eftersom A/C tvärnitar av väggarna. Frekvensen är så hög att t.o.m. gips stoppar signalen. Man tvingas dra kabel till accesspunkter ute i huset/lägenheten ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paralog:

@jtq123: Du fick direkt tre svar som sa att porten heter SFP. Nu skriver jag det igen:

Porten heter SFP!

Tack för påminnelsen, kom lite ur spår i tråden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paralog:

@jtq123: Du fick direkt tre svar som sa att porten heter SFP. Nu skriver jag det igen:

Porten heter SFP!

Porten på hans bild är dock inte en SFP-port.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Porten på hans bild är dock inte en SFP-port.

Verkar lite osäkert vad det är för optisk port på min router.

Jag köper en till router och stänger av wifi på den gamla, blir nog enklast.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jtq123:

Verkar lite osäkert vad det är för optisk port på min router.

Jag köper en till router och stänger av wifi på den gamla, blir nog enklast.

Skickades från m.sweclockers.com

Kolla om den inte går att brygga helt i stället för att bara stänga av wifi. Stäng åtminstone av DHCP också, så att inte både din gamla och nya router delar ut ipadresser på ditt nätverk sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joalin:

Kolla om den inte går att brygga helt i stället för att bara stänga av wifi. Stäng åtminstone av DHCP också, så att inte både din gamla och nya router delar ut ipadresser på ditt nätverk sedan.

Stort tack för ditt svar, måste erkänna att jag inte riktigt vet vad bridge mode innebär.

Glömde nämna att jag idag har nån typ av tv-box kopplad till lan port 4 och Ikea trådfri gateway till lan port 3, resten körs på wifi. När jag loggar in på routern och tittar på inställningarna så säger den att port 1,2 och 4 är bridge mode men port 3 är i route mode. Tänkte att det var så enkelt som att jag låta tvboxen sitta kvar i port 4 och sätta en sladd mellan port 2 i befintlig router till nya routerns wan-port? Sedan stänga av wifi på gamla routern.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jtq123:

Stort tack för ditt svar, måste erkänna att jag inte riktigt vet vad bridge mode innebär.

Glömde nämna att jag idag har nån typ av tv-box kopplad till lan port 4 och Ikea trådfri gateway till lan port 3, resten körs på wifi. När jag loggar in på routern och tittar på inställningarna så säger den att port 1,2 och 4 är bridge mode men port 3 är i route mode. Tänkte att det var så enkelt som att jag låta tvboxen sitta kvar i port 4 och sätta en sladd mellan port 2 i befintlig router till nya routerns wan-port? Sedan stänga av wifi på gamla routern.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är det du är ute efter, vet du vad en router respekive accesspunkt har för funktioner för du verkar fråga efter nått som förbättrar wifi och då är det accesspunkter du behöver inte nån router.
Du har nog dessutom kopplat "underligt" men utan att veta hur din kombination av operatörer konfar sina nät går det inte att svara säkert på det men de flesta ger bara en publik ip och tv går inte via internet utan använder vlan på ett privat nät.
Nu har du kopplat in flera enheter "före" routern och har troligen diverse adressproblem.

Vad är anledningen till att du vill ansluta en egen router ?
Hur många publika ip får du ?
Hur fungerar din tvlösning ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad är det du är ute efter, vet du vad en router respekive accesspunkt har för funktioner för du verkar fråga efter nått som förbättrar wifi och då är det accesspunkter du behöver inte nån router.
Du har nog dessutom kopplat "underligt" men utan att veta hur din kombination av operatörer konfar sina nät går det inte att svara säkert på det men de flesta ger bara en publik ip och tv går inte via internet utan använder vlan på ett privat nät.
Nu har du kopplat in flera enheter "före" routern och har troligen diverse adressproblem.

Vad är anledningen till att du vill ansluta en egen router ?
Hur många publika ip får du ?
Hur fungerar din tvlösning ?

Jag failar säkert ditt nätverksquiz men jag skulle vilja ha snabbare wifi med bättre räckvidd. Det är inte lätt för mig att få en nätverkskabel till den garagebyggnad jag vill ha bättre och snabbare wifi-täckning i. Jag har inte kopplat någontig "före" min router, bara pluggat in min ikea gateway i en ledig port i routern vilket man inte borde behöva vara nätverksexpert för att göra. Exakt hur min tv-tjänst fungerar vet jag inte heller, min tv-box är kopplad till en lan-port på routern och den fungerar utmärkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jtq123:

Jag failar säkert ditt nätverksquiz men jag skulle vilja ha snabbare wifi med bättre räckvidd. Det är inte lätt för mig att få en nätverkskabel till den garagebyggnad jag vill ha bättre och snabbare wifi-täckning i. Jag har inte kopplat någontig "före" min router, bara pluggat in min ikea gateway i en ledig port i routern vilket man inte borde behöva vara nätverksexpert för att göra. Exakt hur min tv-tjänst fungerar vet jag inte heller, min tv-box är kopplad till en lan-port på routern och den fungerar utmärkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är svårt att veta vad det är du kallar router så tala om apparatnamn i stället när du håller på skriva om ditt nät då du har många apparater som slarvigt brukar kallas router.
Du har troligen kopplat delar på både wan och lansidan av "routern" men du är otydlig med exakt var saker är inkopplade, troligen har en/flera saker fått ett publikt ip i stället för att hela lanet ligger på privata ip.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Omg,

Ni hjälper inte direkt denna snubben

@JTQ123
Antagligen så är det så att din "router" är en kombination av en tjänstdelare (mux/demux) och en router, anledningen till detta är att det är lättare för en leverantör att ge dig en box med all funktionalitet istället för tre stycken boxar, problemet brukar vara att du som kund inte har tillgång att ändra så mycket i själva boxen.

Bryggad eller bridged antyder att man knyter ihop två olika nätverk, i ditt fall så har det pratats om att brygga anslutningen mellan ditt trådlösa och dom trådade utgångarna.

Kontakten på baksidan av din "router" är som nämnts inte en SFP, den påminner om en LC eller en SC MM jag är lite osäker men det ser ut som en av standard anslutningarna för fiber end-points.
Och nej, det är VÄLDIGT ovanligt att en router kommer med just denna anslutningen.

Som jag ser det så har du två potentiella lösningar.
1. kontakta din leverantör och se om dom har en ny modell som du kan köpa.
2. Stäng av den trådlösa funktionen i boxen som du har och koppla in en router efter boxen.

Det finns några "gottchas" att tänka på med alternativ 2, din nuvarande box hanterar ju telefon och TV, låt dom kablarna sitta kvar i boxen som dom gör. men koppla alla andra enheter via din nya router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bustah:

Omg,

Ni hjälper inte direkt denna snubben

@JTQ123
Antagligen så är det så att din "router" är en kombination av en tjänstdelare (mux/demux) och en router, anledningen till detta är att det är lättare för en leverantör att ge dig en box med all funktionalitet istället för tre stycken boxar, problemet brukar vara att du som kund inte har tillgång att ändra så mycket i själva boxen.

Bryggad eller bridged antyder att man knyter ihop två olika nätverk, i ditt fall så har det pratats om att brygga anslutningen mellan ditt trådlösa och dom trådade utgångarna.

Kontakten på baksidan av din "router" är som nämnts inte en SFP, den påminner om en LC eller en SC MM jag är lite osäker men det ser ut som en av standard anslutningarna för fiber end-points.
Och nej, det är VÄLDIGT ovanligt att en router kommer med just denna anslutningen.

Som jag ser det så har du två potentiella lösningar.
1. kontakta din leverantör och se om dom har en ny modell som du kan köpa.
2. Stäng av den trådlösa funktionen i boxen som du har och koppla in en router efter boxen.

Det finns några "gottchas" att tänka på med alternativ 2, din nuvarande box hanterar ju telefon och TV, låt dom kablarna sitta kvar i boxen som dom gör. men koppla alla andra enheter via din nya router.

Stort tack för att du tar dig tid att svara,

Orkar inte kontakta min leverantör då vi inte talar samma språk och de är urkassa på engelska så jag försöker mig på alternativ 2. Du har helt rätt i att min leverantör ger internet, tv och telefoni i samma abonnemang. Telefonen har jag inte ens inkopplad och tv är inte jätteviktigt att det funkar då jag aldrig tittar ändå (inga svenska eller engelska kanaler).

En sista fråga om inkopplingen, jag kopplar alltså mellan en ledig lan-port på gamla "routern" till den nya routerns wan-port och stänger av wifi i gamla "routern"? Behöver jag mecka nåt med dhcp eller ska jag bara låta gamla routern ge nya en ip automatiskt?

Bild på lan-inställningar i min 'router"
http://forumbilder.se/H8N0F/screenshot-20181114-101131

Översiktsbild på min "router" och tv-box
http://forumbilder.se/H8N0F/20181115-033711

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Inkopplingen tänker du rätt på men endast dhcp på i en router. Förslagsvis den nya.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Försök dig inte ens på det hela med fiber-i-router utan att iaf ha mer än grundläggande kunskaper om nätverk, fiber och SFP.

Det där kan dessutom vara en PON-router, passive optical network. Då funkar det inte med vilken SFP modul somhelst, utan man måste ha en kompatibel enhet som funkar med det som din operatör kör med.
Skilladen med PON och "vanlig" fiber är att fiberswitcharna är passiva och alla kunder delar på samma "optiska" signal och enheterna i lägenheten ser till att skicka din data under givna tidintervaller. Fördelen är billigare fiberinstallationer, då man kan ha passiva fibersplitters i husen.

PON är ovanligt i sverige men en del kanske kör på det pga kostnad.

Nu kan jag ha fel.

I vilket som så måste du köpa en router med plats för SFP modul och sen måse du ha en modul med rätt egenskaper, detta måste du ta reda på för sändare och mottagare måste vara av samma sort. När det är bara 1 fiber-tråd så skickar och tar man emot signalen med olika frekvenser på lasern, och det finns en upsjö med olika.

Brygga den routern o köp en egen om du vill ha mer kontroll. En router drar inte nämvärt med ström..

-- edit

Nu när du lägger upp senare bilder ser jag ju att du inte bor i sverige och då är det GARANTERAT en PON lösning du har därav kontakterna. Ubiquiti säljer grejer, men då måste man endå konfigurera dom med rätt inställningar som du måste få av din operatör.

Permalänk
Skrivet av jtq123:

Stort tack för att du tar dig tid att svara,

Orkar inte kontakta min leverantör då vi inte talar samma språk och de är urkassa på engelska så jag försöker mig på alternativ 2. Du har helt rätt i att min leverantör ger internet, tv och telefoni i samma abonnemang. Telefonen har jag inte ens inkopplad och tv är inte jätteviktigt att det funkar då jag aldrig tittar ändå (inga svenska eller engelska kanaler).

En sista fråga om inkopplingen, jag kopplar alltså mellan en ledig lan-port på gamla "routern" till den nya routerns wan-port och stänger av wifi i gamla "routern"? Behöver jag mecka nåt med dhcp eller ska jag bara låta gamla routern ge nya en ip automatiskt?

Bild på lan-inställningar i min 'router"
http://forumbilder.se/H8N0F/screenshot-20181114-101131

Översiktsbild på min "router" och tv-box
http://forumbilder.se/H8N0F/20181115-033711

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är den vita pucken till höger?

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Vad är den vita pucken till höger?

Ikeas trådfri hub.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bustah:

...
Kontakten på baksidan av din "router" är som nämnts inte en SFP, den påminner om en LC eller en SC MM jag är lite osäker men det ser ut som en av standard anslutningarna för fiber end-points.
Och nej, det är VÄLDIGT ovanligt att en router kommer med just denna anslutningen.

...

Jag vet inte om detta hjälper speciellt mycket med just ditt problem men jag har tittat på @JTQ123 bilder och tänkte att det fanns en möjlighet att lära ut.

Den gula (patch)kabeln har 2 olika ändar en blå och en grön. Bägge är SC-kontakter.
Namnet på den är SC-SC patchkabel med UPC/APC slipning.

Den gröna delen som ser ut att komma från fiber uttaget är SC med APC slipning, APC innebär att du kan skicka TV signalen över fiber. Inte helt sant men mest för att förklara grovt.

"Vissa program är mer känsliga för returförlust än andra som kräver APC-kontakter, exempelvis FTTx och radiofrekvens (RF) applikationer. APC-kontakter är också vanligt förekommande i passiva optiska applikationer på grund av det faktum att många av dessa system också använder RF-signaler för att leverera video."

Källa APC

@JTQ123
Ursäkta att jag kapade din tråd men kändes att det fanns på sin plats att lära sig något. Hoppas det löser sig med ditt problem!

Permalänk
Skrivet av jtq123:

Stort tack för att du tar dig tid att svara,

Orkar inte kontakta min leverantör då vi inte talar samma språk och de är urkassa på engelska så jag försöker mig på alternativ 2. Du har helt rätt i att min leverantör ger internet, tv och telefoni i samma abonnemang. Telefonen har jag inte ens inkopplad och tv är inte jätteviktigt att det funkar då jag aldrig tittar ändå (inga svenska eller engelska kanaler).

En sista fråga om inkopplingen, jag kopplar alltså mellan en ledig lan-port på gamla "routern" till den nya routerns wan-port och stänger av wifi i gamla "routern"? Behöver jag mecka nåt med dhcp eller ska jag bara låta gamla routern ge nya en ip automatiskt?

Bild på lan-inställningar i min 'router"
http://forumbilder.se/H8N0F/screenshot-20181114-101131

Översiktsbild på min "router" och tv-box
http://forumbilder.se/H8N0F/20181115-033711

Skickades från m.sweclockers.com

Vad har din ikea-gateway för ip? Du behöver inte skriva ut hela om du inte vill, men om den börjar på något annat än 192.168.1.x så är är den inte på samma nät som dina wifi-grejer och förklarar dina problem. Troligtvis får den då ip från leverantörens dhcp-server i "bakändan" av fibern, istället för alcatel-lucent-prylen som dina wifi-enheter.
Testa ändra LAN3 från route mode till något annat än route eller bridge mode, typ L2 eller något och se om den hamnar på samma nät som wifi.
Annars skaffar du en ny router och koppla den med dess WAN/internet-port mot någon av lanportarna på Alcatel-Lucent prylen. Därefter kopplar du in datorer, ikea-prylar och allt vad det är, i din nya router, då hamnar de på samma nät och ska kunna prata med varandra.

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p