Nvidia bekräftar tillverkningsproblem för Geforce RTX 2080 Ti

Trädvy Permalänk
Pattern Juggler
Registrerad
Dec 1999

Nvidia bekräftar tillverkningsproblem för Geforce RTX 2080 Ti

Varken drivrutiner eller GDDR6-minnet ska ha legat bakom stabilitetsproblemen för Geforce RTX 2080 Ti. Nvidia meddelar istället att felet låg hos bristfälliga kretskort.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2015

synt för alla som har spenderat 13k+ på detta.

Case: Fractal Design Define S with 4x Noctua NF-A14 (3x in 1x out)/ Motherboard: Asus Crosshair 6 Hero (6004 Bios) / CPU: AMD Ryzen 7 1700X / CPU Cooler: Noctual NH-D15 / PSU: Corsair RM850 / RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 @3200Hz 16GB (2x8) / GPU: MSI RX Vega 64 with Raijintek Morpheus II with 2x Noctua NF-F12 PWN / Main SSD: Crucial MX300 750 GB / Dropbox SSDs: 2xSamsung 850 EVO 500 GBx2 / Storage HDD: Seagate Barracuda 1TB / 2xSamsung U28E590 + Acer CB290C / Keyboard: Logitech G413 / Mouse: Mission SG GGM 3.5 MMO Mouse

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2008

Ouch! Gött att ta en chansning och hoppas ingen märker något

Intel NUC :(

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Aug 2009

Surt, men med mängden fel som rapporterades så är det inte direkt oväntat. Hoppas RMA processen går smidigt för folk.

Asus Zenith Extreme | 32gb DDR4 3200MHZ CL14 | Threadripper 1950X | 1080Ti
Asus Z97 Pro Gamer | 32gb ram DDR3 2400MHz | i7 4790k | 2 x R9 390 - Barnen fått ta över
Asrock P67 Extreme4 rev3 | 16gb DDR3 2400MHz | i7 2600K | R9 290 - Barnen fått ta över
En massa bärbara, servrar, RPi's och andra boxar

Trädvy Permalänk
Master of Overkill
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av Bernd_P1:

synt för alla som har spenderat 13k+ på detta.

Sjukt synd ja, för dom får nytt kort gratis som det skall vara.

CASE Caselabs TH10 CPU 8700k @5.4GHz GPUs 2x GTX 1080 RAM 2x 64GB Kit Corsair Dominator Platinum 3400MHz CL14 PSU EVGA T2 1600W SSD 905p 480GB Headphones Xtrfy H1 Screen ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard MSI Z370 GODLIKE GAMING -One Board to Rule Them All Watercooling 480+480 +360 Alphacool

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2011

Förstår inte hur dem inte kan ha kvalitetskontroller på deras premium-kort.
Detta är varför man aldrig ska förboka grafikkort.

Bildskärmar - Asus 27" ROG SWFT PG278Q | Asus PB278QR |
Datorkomponenter - 980 Ti | i7-4790K | 16GB RAM | Evo 840 500GB | Z97-A | WD GREEN 3TB | Noctua Nh-U14S |
Tillbehör - Zowie by BenQ FK1 | Ducky Shine 5 Mx Brown

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hammarö
Registrerad
Sep 2011

Såhär ska det skötas! Rak och tydlig kommunikation, och inget hymlande om vems fel det är. "Vi gjorde fel och här är vår lösning". Alla nöjda!

| OS: Windows 10 Home 64bit | CPU: Intel Core i7 6700K | GPU: EVGA 1070 FTW Hybrid
| MB: EVGA Z170 Stinger | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair AX650
| Chassi: Fractal Design Define Nano S | SSD: Samsung 850 Pro | CPU-Kylare: Corsair H110i

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011

"Konkret betyder detta att kretskort sluppit igenom kvalitetskontrollen trots att de inte höll måttet,"

HA! Vad var det jag sa?? f r a m s t r e s s a d lansering!

Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass. http://ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jämtland
Registrerad
Aug 2009

Problem: Yield is low, inte tillräckligt med kort till release hypen.
Steg 1: Släpp igenom kort trots att dom mest troligen kommer strula.
Steg 2: Agera som att inget är fel och skapa ett rykte att skärmarna kan vara felet. Invänta bättre yields eller fler godkända kort.
Steg 3: När det finns kort som bör mätta marknaden, erkänn att kort "tagit sig igenom kvalitetskontrollen", *Sätt in mall om att gå igenom rutiner osv osv*.
Steg 4: Ta fullt ansvar och erbjud nya kort till de som fått ett trasigt.
Steg 5: Positiv PR
Steg 6: Profit!

Tycker det är för mycket slumpar i detta för att det inte ska vara riggat, som även diskuterats i tidigare trådar så har nvidia haft problem med yields/kvalitetskontroller tidigare.

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Dec 2012

Sjukt dåligt att det tog 2 månader innan det upptäcktes, gratis ersättningskort är det minsta man borde förvänta sig.

Skickades från m.sweclockers.com

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB Adata | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Windows 10 | Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | Corsair Node PRO RGB
EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 PRO 128GB
Samsung 850 EVO 250GB | WD Blue 1TB | Cryorig H5 Ultimate

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av tvelander:

Sjukt synd ja, för dom får nytt kort gratis som det skall vara.

Jag vet inte vad du vill ge dig själv i timlön, men jag tycker då rakt inte att tiden man lägger på att plocka ur kortet ur burken, hantera RMA-blanketter, vänta på nytt kort, peta in det i burken osv är "gratis". Det är tid som folk måste spendera som absolut inte ska behöva hända för helvete på ett kort som kostar över tio tusen kronor.

Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass. http://ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Inglewood
Registrerad
Aug 2005

Bra skött av Nvidia, de tar tid och undersöker noga vad som kan orsaka problemen, sedan tar de ansvar och går ut med att det är deras fel och ersätter folks trasiga kort.

WS: 8700K 4.8ghz - 32GB - 1.5TB SSD - 15TB HDD - GTX 1070 8GB - 40" 3840x2160 - W10 Pro
LAPTOP: Lenovo ThinkPad X131e - 12GB - 120GB SSD - W10
NAS: HP MicroServer Gen8 - 32TB
Mobil: OnePlus 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Feb 2010

NVIDIA raskar över isen, NVIDIA raskar över isen, så sprack det till, så sprack det till, för NVIDIA när dom klev nyss ut över isen.

Nuvarande PC -> 4670k - 16GB RAM - GTX 980Ti - EVGA Supernova G2 750W
Uppgradering 2019 -> 6850k - MSI x99a Goodlike Gaming - 64GB@3000MHz - M.2 SSD - 2TB SSD
Konsoler -> PS4 Pro - Xbox One X

Trädvy Permalänk
Master of Overkill
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av Ozzed:

Jag vet inte vad du vill ge dig själv i timlön, men jag tycker då rakt inte att tiden man lägger på att plocka ur kortet ur burken, hantera RMA-blanketter, vänta på nytt kort, peta in det i burken osv är "gratis". Det är tid som folk måste spendera som absolut inte ska behöva hända för helvete på ett kort som kostar över tio tusen kronor.

Så är det ju oavsett fel.

Och köper du FE av Nvidia är du 100 % medveten om att RMA delen är jobbigare för du måste gå till dom.

CASE Caselabs TH10 CPU 8700k @5.4GHz GPUs 2x GTX 1080 RAM 2x 64GB Kit Corsair Dominator Platinum 3400MHz CL14 PSU EVGA T2 1600W SSD 905p 480GB Headphones Xtrfy H1 Screen ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard MSI Z370 GODLIKE GAMING -One Board to Rule Them All Watercooling 480+480 +360 Alphacool

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av tvelander:

Så är det ju oavsett fel.

Självklart är det så, men det här verkar ju handlat om att de tog en rövare och snålade med kvalitetskontrollen, vilket är helt sanslöst jävla fel. Om jag köper en gpu för säg 1500Kr så är det rätt självklart att det kanske inte är rigorös kvalitetskontroll, men för helvete, om kortet kostar 10K så är det klart att det är självklart att till det priset så förväntar man sig att produkten håller väldigt hög byggkvalitet och att det är extremt säkerställt genom rigiorösa kvalitetssäkringskontroller.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2004

Intressant timing. Mitt Gigabyte 2080Ti dog i morse.

| 8700K @ 5Ghz w/ Noctua NH-D15 | ASUS ROG Strix Z370-E Gaming | 16GB DDR4 G.Skill Trident Z RGB @ 3600Mhz | Samsung 960 Evo M.2 500gb | Gigabyte RTX 2080Ti | Be Quiet! Dark Base 900 Pro | EVGA P2 750W | 2x LG 27" 4k IPS 27UK850

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007

Jag tänker att alla företag kan göra missar. Även dyrare grejer än smågrejer som grafikkort, alltså kraftverk, flygplan och lastbilar kan det vara fel på vid leverans.

För mig är det viktigaste är hur företagen hanterar felen i efterhand. Här tycker jag det ser ut som nvidia tar stort ansvar och tänker rätta till problemet som uppstått.

Sedan är det säkert rimligt att ge dem kritik ändå för att de släpper i segmentet dyra grejer som inte borde släppts.
Hade själv inte varit jättenöjd om heller om jag köpt ett nytt kort som inte funkar vilket innebär merjobb och problemet dessutom är utbrett.
Men det finns en lösning iaf och det kommer säkerligen bli bra till sist för de som köpt de här korten.

🖥 → Ryzen 5 2600@4,1ghz • Gainward RTX 2070 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
💻 → SurfacePro 3 [i5 • 4GB ddr3 • keybaord + pen]
🖱 → Corsair m65 white / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2013

Kanske därför det inte finns några att få tag i, har väntat i 2 månader på mitt MSI 2080ti kort men fortfarande ingenting.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Terra
Registrerad
Aug 2011

För det (enorma) priset tycker man att de skulle ha en bättre kvalitetskontroll...

[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 + 2 x Scythe GT 1850rpm | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ]
[ Sony AF9 65" | HTC Vive | Huawei P20 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Så det var en liten batch felaktiga kort. Allt har givetvis blåsts upp till orimliga proportioner som vanlig med hjälp av diverse webbsidor och Youtubekanaler. 🙄

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 16 GB Corsair V LPX 3200 | Gigabyte 2080 Ti 11GB Gaming OC | Acer XB271HU
7700K | Asus z270F | Msi 1080 Ti Gaming X
2500K | Asus Z77 | 16 GB | Asus R9 290X
Acer Windows Mixed Reality Headset

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2017
Skrivet av cyprus:

Så det var en liten batch felaktiga kort. Allt har givetvis blåsts upp till orimliga proportioner som vanlig med hjälp av diverse webbsidor och Youtubekanaler. 🙄

Ingen har sagt att det var en "liten batch".

https://www.sweclockers.com/galleri/14405-pinewood-x58-ett-tr...
CX 600W, Gigabyte GA-X58A-UD3R, Xeon x5650, Phanteks PH-TC14PE, MSI GTX970, 16gb HyperX Genesis DDR3, 240gb OCZ Tr150 SSD + 2TB Seagate Barracuda 7200rpm HDD. 
Ducky - Cherry MX brun, Logitech G402, Asus MG279Q

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Storstan
Registrerad
Dec 2003

Hur ofta hör man inte om återkallning pg.a. fel i nyare bilar t.ex. ?
Ganska ofta dyrare bilar. Annat exempel är Samsungs telefoner som började brinna osv.

Som nämnts, det viktiga i frågan är hur dom sköter RMA processen. Fel kan alltid hända men det viktiga är att kunden i slutändan blir nöjd.
Dock riktigt trist att få defekt kort, hade blivit grymt besviken själv också såklart !

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004
Skrivet av cyprus:

Så liten är det inte och det gäller inte bara Founders för även om flera tillverkare gör egna kretskort för de mest påkostade modellerna så använder tillverkare nVidias kretskort för billigare varianter. Läst en forumtråd där folk rapporterade om sina kasa kort och det var mest FE men även andra modeller. Råkar då det specifika kortet som en användare har vara slut i lager hos leverantören blir det ett jävla meck att få tag på ett nytt. Har man dessutom redan sålt sitt gamla kort är man fast med Intel GPU eller liknande, jipii.

[Intel 6700K @ 4500MHz]--[MSI Core Frozr L]--[MSI Z170 Gaming M5]--[Corsair 16GB 2666MHz DDR4]--[MSI 1080Ti Gaming X @ 2038/12006MHz]--[EVGA Supernova G2 850W]--[Fractal Design Define S]--[Windows 10 x64]--[Acer X34A @ 95Hz]--[Corsair Strafe RGB MX Silent]--[Mionix Naos 7000]--[HyperX Cloud II]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av cyprus:

Sure fel kan inträffa men det är ändå något som inte bör få lov att inträffa med tanke på priset.

Nu tror jag nog att någon på QC alternativt TSMC får lite hett om öronen.

Likväl är det alltid roligt när sådana här saker sker oavsett om det är biltillverkare, Grafikkortsmakare eller CPU-Makare.

Nu ser det iofs ut som att det endast skett på konsumentkorten men tänk om det hade påverkat stora företag med gigantiska serverfarmer. Aj Aj Aj.

AMD FX-9590 @ 4,90 GHZ | EK Vattenblock till CPU med 2x360 radiatorer | AMD Memory 4x4GB kit 1866MHZ | MSI R9 290X Lightning with EK Fullcover block | Asus ROG Crosshair V Formula-Z 990FX | Corsair 1000W PSU | Phantek Enthoo Pro | Razer Blackwidow Ultimate 2014 | Sennheiser PC-360 G4ME | 1st 240GB Samsung 840 Evo | 2x 1,5TB Samsung F1 | 1x 500GB Samsung

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Westrobothnia
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av FeeSpray:

Intressant timing. Mitt Gigabyte 2080Ti dog i morse.

Isch. Körde du något belastande när det hände, eller kom det bara som blixt från blå himmel?

Är lite oroad själv, mitt Strix 2080 Ti funkar fortfarande fint, men...

1800X, 2080 Ti, 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jun 2006

Vad händer om man har ett defekt kort, men det börjar strula efter ett år när garantin har gått ut?

Stationär: Intel Core i5 4670k|Crucial DDR3 BallistiX 1600MHz 8GB|AMD Radeon R9 280X|Corsair SSD Force Series F80A, 80GB 2,5"|Corsair TX850M
Laptop: HP Elitebook 8530W 120GB Kingston SSD| Mobil: OnePlus 5T
Fraktfritt på Inet!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
♫♪♫ I ditt hjärta ♪♫♪♫♪
Registrerad
Maj 2017

Tråkigt, men som tur är finns garanti.

i7-4770K. Dark Pro Rock 4.
GTX1070. Accelero Twin Turbo.
16GB RAM. 2400MHZ.
1TB SSD. Samsung 860.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av backfeed:

Isch. Körde du något belstande när det hände, eller kom det bara som blixt från blå himmel?

Är lite oroad själv, mitt Strix 2080 Ti funkar fortfarande fint, men...

Warhammer 2: Total War spelades. Jag har haft kanske 5-6 krascher i samma spel innan denna, men just denna krasch var dödsstöten
När jag startar upp datorn nu blir skärmen helt svart. Tack och lov har jag äldre kort liggandes hemma, så jag är inte utan dator iaf.

| 8700K @ 5Ghz w/ Noctua NH-D15 | ASUS ROG Strix Z370-E Gaming | 16GB DDR4 G.Skill Trident Z RGB @ 3600Mhz | Samsung 960 Evo M.2 500gb | Gigabyte RTX 2080Ti | Be Quiet! Dark Base 900 Pro | EVGA P2 750W | 2x LG 27" 4k IPS 27UK850

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Westrobothnia
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av Pantsoff:

Vad händer om man har ett defekt kort, men det börjar strula efter ett år när garantin har gått ut?

2 års total garanti gäller i EU, även om det andra året ställer lite större krav på konsumenten att påvisa felet, men eftersom problemet är allmänt känt och bekräftat av Nvidia så blir det nog enkelt att få sin RMA godkänd.

1800X, 2080 Ti, 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oskarshamn
Registrerad
Maj 2013

Var inne på att det kanske var fel med många i första batchen kort och verkar som att jag var rätt ute. Kändes ju rimligast på något vis.

Fortfarande lite sådär med tanke på priset på korten, för med det kommer lägre volymer och då borde det funka att ha lite extra kvalitetssäkring kanske. Men aja. Folk får nytt om det strulat vilket är helt rätt.

Även om det lär suga duktigt att vara utan datorn ett tag medan de inväntar det nya korthet iofs. Men det är ju alltid en risk man utsätter sig för nästan oavsett vilken produkt man köper och råkar ut för problem.

Chassi: Fractal Design Define R4 | MB: ASRock Z77 Extreme 4 | CPU: Intel Core i5 3570K@4.2Ghz | Kylare: Noctua NH-U9B | RAM: 8GB Team Elite DDR3 1600Mhz | GPU: Palit GTX 1080 Ti Super Jetstream | PSU: EVGA Supernova G2 750W | TGB: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Sony MDR-1A+Antlion Modmic 4.0