Bra program för att hitta och radera dubbletter?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2002

Bra program för att hitta och radera dubbletter?

Har en massa filmer och bilder från när barnen var små som ligger i oändligt med olika mappar.
Det är massa som är inlagt fel och dubbelt.

Har ni tips på bra program som hittar dubbletter och smidigt matchar ut så bara 1 återstår av samma fil?
Körde ner något från Appstore men den påstod att jag hade 90gb dubbletter och ville rensa allt. Litade inte alls på det så jag vågade inte.

Tacksam för tips.

┌∩┐(◣_◢)┌∩┐

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kattlådan
Registrerad
Jul 2009

@The_St1g:
Det finns detta Duplicate File Finder, jag misstänker dock att gratis versionen bara kan leta upp dem och för att ta bort dem krävs att man köper det.
Sedan kan vissa bildvisnings program söka efter dubbletter (te.x ACDSee kan det).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jämtland
Registrerad
Aug 2009

@The_St1g: Bilderna och videona har dom samma namn? Du skulle kunna ta ut namnet på alla filer i mappen och dra in dom i notepad++, sen kan du ladda ner ett plugin för o ta ut alla dubletter.
Om du vill ha en ungefärlig översikt över hur många det är.

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2001

Jag skulle också behöva ett vettigt program för detta.
Har efter en hårddiskchrash tidigare fått ca 50000 bilder som heter okänd00000001 och framåt.. Sen från en annan backup så ligger många av dessa filer med namn som IMGxxxx.

Så skulle vara nice med något som läser av metadata

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 16GB Crucial DDR4 2133 | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Om det handlar om exakta dubbletter är Doublekiller mycket bra, det kollar däremot inte om bilder är lika men tex har olika storlek utan jämför bara filer rakt av (bit för bit om man så vill), Pro har ett ganska bra interface för ändamålet då man lätt kan välja vilka mappar/filer man vill spara/radera, det brukar vara annars vara ganska bökigt med andra prog om man har många (hundratals-tusentals) bilder/mappar att välja ut vad man ska göra med det man hittar så prova interfacen så de passar dig.
https://www.bigbangenterprises.de/en/doublekiller/

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nynäshamn
Registrerad
Jul 2004

Finns det inget gratis bör det gå att skripta relativt enkelt, men då får man klart förlita sig filnamn, storlek och datum.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kumla
Registrerad
Jul 2008

Måste det vara gratis då? Borde väl vara värt en slant att slippa gå igenom det manuellt kan man tycka

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vid datorn
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av The_St1g:

Har en massa filmer och bilder från när barnen var små som ligger i oändligt med olika mappar.
Det är massa som är inlagt fel och dubbelt.

Har ni tips på bra program som hittar dubbletter och smidigt matchar ut så bara 1 återstår av samma fil?
Körde ner något från Appstore men den påstod att jag hade 90gb dubbletter och ville rensa allt. Litade inte alls på det så jag vågade inte.

Tacksam för tips.

Hej.

Själv använder jag ett program från DigitalVolcano som heter duplicate cleaner och det finns i två versioner. En begränsad men gratis för privat bruk och en som kostar. Använder själv gratisversion 3.2, men den senaste är 4.0 och pro.
https://www.duplicatecleaner.com/
Finns en gratisversion 4, men de hade låst vissa delar som jag använder. Så jag gick tillbaka.
Om du vill kan jag skicka filen då de är på 5MB, men ta det via PM i så fall.

//Freezer

Corsair Carbide 200R, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 760, 16 GB Corsair Vengeance, Samsung 960 Evo 512GB, HDD *7, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
HP ProBook 6560b, Win 10 Pro 64bit
*Citera om du vill ha svar*

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tyresö
Registrerad
Mar 2004
Skrivet av mrqaffe:

Om det handlar om exakta dubbletter är Doublekiller mycket bra, det kollar däremot inte om bilder är lika men tex har olika storlek utan jämför bara filer rakt av (bit för bit om man så vill), Pro har ett ganska bra interface för ändamålet då man lätt kan välja vilka mappar/filer man vill spara/radera, det brukar vara annars vara ganska bökigt med andra prog om man har många (hundratals-tusentals) bilder/mappar att välja ut vad man ska göra med det man hittar så prova interfacen så de passar dig.
https://www.bigbangenterprises.de/en/doublekiller/

Jag har kört det tidigare och det fungerade bra.

Gaming: ASUS Z170 PRO GAMING | Intel Core i7 6700K 4.0 GHz | iGame GeForce GTX 1080Ti Vulcan AD 11 GB | HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850-Series EVO 500GB | 640GB WD, 7200RPM | | 2TB WD Caviar Green Power | FD Define R4 | Philips Brilliance 40" BDM4037UW | Acer Predator X34A

Filserver: MK Asus E35M1-I Deluxe | ASUS GeForce GT 710 2GB LP | Corsair 4GB DDR3 | WD, Caviar Green Power 2TB | WD Red 8TB | WD Caviar Black 640 GB| FD Array R2 300W

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2002
Skrivet av Freezer64Pro:

Hej.

Själv använder jag ett program från DigitalVolcano som heter duplicate cleaner och det finns i två versioner. En begränsad men gratis för privat bruk och en som kostar. Använder själv gratisversion 3.2, men den senaste är 4.0 och pro.
https://www.duplicatecleaner.com/
Finns en gratisversion 4, men de hade låst vissa delar som jag använder. Så jag gick tillbaka.
Om du vill kan jag skicka filen då de är på 5MB, men ta det via PM i så fall.

//Freezer

Ska kika på denna.
Menar du denna då?

https://www.filepuma.com/download/duplicate_cleaner_3.2.7-104...

┌∩┐(◣_◢)┌∩┐

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

Ccleaner tror jag har en, gratis.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vid datorn
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av The_St1g:

Det stämmer. Trodde inte att det gick att få tag i längre, så jag har sparat filen så jag kan ominstallera.
Om du vill använda alla funktioner och/eller funktioner som är låsta i nyare version kan en sökning på *bukten* hjälpa till, men gratisversionen gör det den ska. Så kolla om nyare versioner har den funktionalitet du behöver.

//Freezer

Corsair Carbide 200R, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 760, 16 GB Corsair Vengeance, Samsung 960 Evo 512GB, HDD *7, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
HP ProBook 6560b, Win 10 Pro 64bit
*Citera om du vill ha svar*