PS4 laggar och är långsamt, som i slow motion! Vad kan vara felet?

Permalänk

PS4 laggar och är långsamt, som i slow motion! Vad kan vara felet?

Hej,

Mitt PS4 är långsamt och segt när jag spelar Fifa. Detta är det enda spelet jag äger, men oavsett version så laggar allting jag gör in-game. Det spelar ingen roll om det är online eller offline, utan det är som om spelarna springer i gyttja, allt är fördröjt och långsamt, som om det är delay på allt jag gör, passar jag eller byter riktning tar det typ 1 extra sekund för spelet att registrera. Detta gäller även i menyerna, eller om jag bläddrar mellan olika saker. I själva PS UI fungerar allt bra, när man bläddrar mellan menyerna flyter allt på bra, det är bara in-game som allting går långsamt och segt, och PS låter nästan lite hackande också. Det jag har testat är:

1. Rebuild database.
2. Initiera PS4 + Initiera PS4 (reinstall system software), vilket såklart även inkluderar att radera och installera om alla spel.
3. Uppdaterat PS4-systemet via USB (precis som ovanstående, bara utan att installera om allting).
4. Provat en annan TV och en datorskärm, problemet kvarstår, lika laggigt.
5. Testat med olika kontroller, även testat med USB-sladd ifall det skulle vara input delay från handkontrollen
6. Testat byta ut alla kablar, typ HDMI etc, ifall det skulle göra någon skillnad.
7. Testat en sorts kylare med fläktar som jag fick långa, ifall det är värmen som gör att den laggar. Ingen skillnad.
8. Testat ta bort skalet och rengjort allt jag kommit åt, använt "dust off"/luft på burk för att rengöra fläktar och inblås m.m. Inget hjälpte, och det var inte heller dammigt från första början, men ville bara utesluta detta.

Jag har alltså provat det mesta. Mitt PS har jag haft i 4 månader, och det har fugerat felfritt fram tills för typ 1 vecka sedan, då det här började. Jag har inte gjort något alls, PS har inte tagit någon skada, det enda jag kan minnas är att någon sorts uppdatering kom för ca 1 vecka sedan. Det kan ju vara en slump, men kanske har det med detta att göra. Men då borde ju en ominstallation av systemet, som jag redan prövat, åtgärda detta problem. Alltså kanske det inte är mjukvaran, utan istället hårdvaran det är fel på? Väldigt märkligt att det bara kan gå från att funka helt perfekt från ena dagen, till att vara delay och lagg i allting jag gör dagen efter.

Vad tror ni felet kan tänkas vara? Jag ber om ursäkt för wall of text!

Permalänk
Hedersmedlem

För det första, det här är inte en wall of text. Det här är en föredömligt tydlig och uttömmande post som visar exakt vad du provat, så vi inte behöver fråga en massa onödigt. Bra jobbat! Och du ska ge fan i att be om ursäkt.

Med det sagt så hade mitt nästa felsökningssteg varit att prova ett annat spel. Men har du inget annat blir det klurigt. Prova hämta hem något random free-to-play-spel från Playstation Store kanske och prova? Har du Playstation Plus så får du ju gratis spel därigenom också.

Permalänk
Medlem

Hårddisken? Tror inte skälv på det men har du tillgång till en annan som du vet fungerar så kan du ju tästa att byta. Bara för att
Ok så som pv2b skrivit. Tästa ett annat spel, både på skiva och nedladningsbart om du kan, och kanske lite mer "krävande" spel (tror fifa är det) och mindre om det går, om det är någon skillnad.

Får du inte löst det så kontakta playstation supporten. Den är svensk och gratis sist jag ringde de i alla fall

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Du har inte ändrat inställningar i TVn? Och satt på någon tru-motion eller smoothing. Det ger mycket input lag och kan vara de du beskriver att de känns som spelarna för sig gyttja.
Det kan även få bilden att rycka.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | X570 AORUS ULTRA | AMD 3950X | COOLER MASTER MASTERAIR | GIGABYTE 3080 GAMING OC | 32GB G.Skill Trident Z Neo @3600Mhz | CORSAIR FORCEMP600 1TB | SAMSUNG EVO 960 500GB | INTEL 330 180GB SSD | 3TB WD BLUE | Corasair RM750X V2 | DELL 4317Q | LG 65UF675V 65" 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av willqerken:

Jag ber om ursäkt för wall of text!

Har inget bra svar till frågan i övrigt, men detta är inte en wall of text.
Öppna den dolda texten om du vill se hur din post sett ut om den var en så kallad wall of text så behöver du inte be om ursäkt i framtiden när du skriver såpass uppdelat och lättläst som du gjort här.

Hej, Mitt PS4 är långsamt och segt när jag spelar Fifa. Detta är det enda spelet jag äger, men oavsett version så laggar allting jag gör in-game. Det spelar ingen roll om det är online eller offline, utan det är som om spelarna springer i gyttja, allt är fördröjt och långsamt, som om det är delay på allt jag gör, passar jag eller byter riktning tar det typ 1 extra sekund för spelet att registrera. Detta gäller även i menyerna, eller om jag bläddrar mellan olika saker. I själva PS UI fungerar allt bra, när man bläddrar mellan menyerna flyter allt på bra, det är bara in-game som allting går långsamt och segt, och PS låter nästan lite hackande också. Det jag har testat är:1. Rebuild database.2. Initiera PS4 + Initiera PS4 (reinstall system software), vilket såklart även inkluderar att radera och installera om alla spel.3. Uppdaterat PS4-systemet via USB (precis som ovanstående, bara utan att installera om allting).4. Provat en annan TV och en datorskärm, problemet kvarstår, lika laggigt.5. Testat med olika kontroller, även testat med USB-sladd ifall det skulle vara input delay från handkontrollen 6. Testat byta ut alla kablar, typ HDMI etc, ifall det skulle göra någon skillnad. 7. Testat en sorts kylare med fläktar som jag fick långa, ifall det är värmen som gör att den laggar. Ingen skillnad. 8. Testat ta bort skalet och rengjort allt jag kommit åt, använt "dust off"/luft på burk för att rengöra fläktar och inblås m.m. Inget hjälpte, och det var inte heller dammigt från första början, men ville bara utesluta detta. Jag har alltså provat det mesta. Mitt PS har jag haft i 4 månader, och det har fugerat felfritt fram tills för typ 1 vecka sedan, då det här började. Jag har inte gjort något alls, PS har inte tagit någon skada, det enda jag kan minnas är att någon sorts uppdatering kom för ca 1 vecka sedan. Det kan ju vara en slump, men kanske har det med detta att göra. Men då borde ju en ominstallation av systemet, som jag redan prövat, åtgärda detta problem. Alltså kanske det inte är mjukvaran, utan istället hårdvaran det är fel på? Väldigt märkligt att det bara kan gå från att funka helt perfekt från ena dagen, till att vara delay och lagg i allting jag gör dagen efter. Vad tror ni felet kan tänkas vara? Jag ber om ursäkt för wall of text!

Dold text
Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Fifa har delay vid passningar osv. Alltid varit en fördröjning. Det laggar även till ibland för mig med. Ställ in tvn på spelläge och dessutom är det otroligt viktigt att du använder HDMI 1 på tv. Jag läste en del om det då det drabbade mig i sommar. Testa annars spelet hos en polare för att se om det funkar där.

Skickades från m.sweclockers.com