Tips på gymnasiekurser för CSN

Permalänk
Medlem

@PeCe: Insåg ganska sent (men bättre sent än aldrig) att det inte var något jag ville jobba med, därför lämnades den oavslutad. Det var en femårig utbildning.
De tipsade om att söka stipendium likt twk. Vi får se, hoppas det går igenom

Permalänk
Medlem
Skrivet av milan979:

Har tidigare läst 1,5år på en annan utbildning, därför har jag inte tillräckligt med veckor kvar för hela medicinutbildningen på 5,5år. Man har antal veckor som räcker i totalt 6år.

Hänger med på vad du menar. Jobbar som sagt redan. Hade främst tänkt folkhögskolekurser på distans som det har fungerat bra att kombinera med under termien hittills en gång iallafall. Då var det inlämningar. Ville bara höra om någon har fler tips på kurser då det är många som har det såhär, speciellt på medicin.

Folkhögskola består inte av kurser på samma sätt så ser inte riktigt hur det kan vara ett alternativ. Går säkert att hitta folkhögskolekurser du kan bli antagen till också, men frågan är väl mest hur långa de är och om du vill läsa 16-3 (beroende på omfattning och studietakt) sådana kurser. De flesta folkhögskolor kommer dock ha några fysiska träffar även vid distansstudier. Folkhögskolor behöver dock oftast inte prioritera bort folk på samma sätt, så du kan säkert hitta profilkurser på 3D-CAD, Windows Server, Photoshop-kurser, videoredigeringskurser och liknande, du kan ju t.o.m. läsa bibelkurser om du så vill. Finns hur konstiga folkhögskolor som helst om du så vill, av någon anledning är t.ex. en kurs kallad Holistisk coach studiemedelsberättigande. Det är ju bara att titta efter själv? Eller ska vi sitta och tipsa om svampkurser här? Sista är en möjlighet nämligen

Har du veckor kvar kan du ju sträcka på dessa genom att inte ta ut studiemedel för 100 %.

Permalänk
Medlem

@Petterk: Jo sitter och kollar också
Ville bara höra om någon hade tips på någon kurs, frågade helt enkelt om hjälp inget annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av milan979:

@Petterk: Jo sitter och kollar också
Ville bara höra om någon hade tips på någon kurs, frågade helt enkelt om hjälp inget annat

Läser samma som du och har också kollat på detta. Jag lär dock klara mig då jag hoppade av en utbildning under första terminen men har funderat på samma sak då det strulat för många. Jag läser i Linköping och vid en snabb koll på Hermods komvuxutbildning, när jag klickat i distans, hittar jag dessa kurser som skulle kunna passa (läser redan medicin + kan nog lite om datorer och teknik när du hänger här). ger en snabb lista av vad jag hittade:

Digitalt skapande 1 & 2
Etik och människans livsvillkor
Friskvård och hälsa
Hemsjukvård
Hälsopedagogik
IT i vård och omsorg
Komplementärmedicin
Kost, måltid och munhälsa
Medicin 1 & 2
Medieproduktion
Palliativ vård
Psykiatri 1 & 2
Psykologi 1 & 2
Samhällsbaserad psykiatri
Vård och omsorg vid demenssjukdom
Vård och omsorgsarbete 1 & 2
Vårdpedagogik och handledning
Webbutveckling 1 & 2
Äldres hälsa och livskvalitet

Detta var sådant som skulle kunna passa tänkte jag mig. Sedan kan man ju välja något man kan ha lite nytta av, något man vill lära sig eller helt enkelt något som man inte behöver läsa en sida om eftersom man fått det genom universitetsstudierna.

Vet flera stycken som har tankar på att göra som du bara för att de inte har tid att jobba och vill snabbt bli klara med studierna. Jag hade också gjort det för att kunna bli klar asap!

Visa signatur

Citera mig för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Försöker du leva så mycket som möjligt på våra skattepengar? Jag rekommenderar att du läser en Yrkesutbildning på gymnasienivå. Arbete finns det gott om inom bygg. Anläggningsarbetare, plåtslagare, maskinförare är det brist på. Stora företag kämpar för att nå sinna jämstäldhetsmål .

Medicin kan du fortsätta med när du har råd och motivation. Vill du fortsätta studera just nu så får du skaffa ett deltidsarbete för att finansera ditt fortsatta studieliv.

Du jobbar säkert på bygg och tjänar din arbetarlön. Kanske ångrar att du aldrig skaffade ett bra jobb.
Eller så trivs du i smutsen. Men om du tycker att CSN är det stora problemet med hur skattepengar spenderas är du inte ens begåvad nog att bli akademiker.

Permalänk
Inaktiv

Det är individuellt vad som är lättast jag skulle rekommendera kurser inom samma område.
Jag själv har som väldigt många slut på högskolepoäng från csn och kanske någon gång i framtiden skulle vilja utbilda mig mer, det är tragisk att det är så kort tid som man får studera med studiemedel + lån.

De som har emot detta, så finns det folk som får typ lika mycket bidrag utan lån och även slipper köpa svindyra böcker.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Hur mycket rör det sig om i rena pengar som du behöver för att överleva, så att säga?

Går det att fixa på annat sätt?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av milan979:

@PeCe: Insåg ganska sent (men bättre sent än aldrig) att det inte var något jag ville jobba med, därför lämnades den oavslutad. Det var en femårig utbildning.
De tipsade om att söka stipendium likt twk. Vi får se, hoppas det går igenom

Har vänner som sökt från Läkarförbundets understödsfond, de har sagt att man typ kunnat få några tusen under en (tror det var bara den sista) terminen så hoppas inte på för mycket från den fonden, är alltför många som behöver pengarna så alla får bara lite. Men sök den ändå, alla pengar är ju behövliga även om det inte blir så mycket!

Visa signatur

Citera mig för svar!

Permalänk
Avstängd

Där finns annars många glidarkurser på universitetet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smileduck:

Läser samma som du och har också kollat på detta. Jag lär dock klara mig då jag hoppade av en utbildning under första terminen men har funderat på samma sak då det strulat för många. Jag läser i Linköping och vid en snabb koll på Hermods komvuxutbildning, när jag klickat i distans, hittar jag dessa kurser som skulle kunna passa (läser redan medicin + kan nog lite om datorer och teknik när du hänger här). ger en snabb lista av vad jag hittade:

Digitalt skapande 1 & 2
Etik och människans livsvillkor
Friskvård och hälsa
Hemsjukvård
Hälsopedagogik
IT i vård och omsorg
Komplementärmedicin
Kost, måltid och munhälsa
Medicin 1 & 2
Medieproduktion
Palliativ vård
Psykiatri 1 & 2
Psykologi 1 & 2
Samhällsbaserad psykiatri
Vård och omsorg vid demenssjukdom
Vård och omsorgsarbete 1 & 2
Vårdpedagogik och handledning
Webbutveckling 1 & 2
Äldres hälsa och livskvalitet

Detta var sådant som skulle kunna passa tänkte jag mig. Sedan kan man ju välja något man kan ha lite nytta av, något man vill lära sig eller helt enkelt något som man inte behöver läsa en sida om eftersom man fått det genom universitetsstudierna.

Vet flera stycken som har tankar på att göra som du bara för att de inte har tid att jobba och vill snabbt bli klara med studierna. Jag hade också gjort det för att kunna bli klar asap!

Tack, var precis vad jag behövde. Hade hittills begränsat mig till folkhögskola men om hermods också funkar är det utmärkt. Kan också en del om datorer så detta blir perfekt

Skrivet av Smileduck:

Har vänner som sökt från Läkarförbundets understödsfond, de har sagt att man typ kunnat få några tusen under en (tror det var bara den sista) terminen så hoppas inte på för mycket från den fonden, är alltför många som behöver pengarna så alla får bara lite. Men sök den ändå, alla pengar är ju behövliga även om det inte blir så mycket!

Ja absolut, håller med helt och hållet!

Permalänk
Medlem

@milan979: Hoppas du hittar något bra, du får gärna återkomma sedan med vad du valde och hur det funkat för dig om du kommer ihåg det.

Visa signatur

Citera mig för svar!

Permalänk

Går också läk och har flera i min klass med samma problem som dig. Deras lösning har varit att jobba som dårar under somrarna och leva snålt för att spara ihop pengar. Något att kika på? Jobba i Norge ger bra lön och bör inte påverka inkomstgränsen för CSN.

Visa signatur

Fractal Design Define R3, i5 3570k, Be Quiet Dark Rock Pro 2, Gigabyte GTX 670 WFx3, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance 16gb, Fractal Design Tesla R2, Corsair Force GT 120gb, Seagate 1tb HDD, WD 1tb HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smileduck:

@milan979: Hoppas du hittar något bra, du får gärna återkomma sedan med vad du valde och hur det funkat för dig om du kommer ihåg det.

Det ska jag!

Skrivet av WonderPlatoon:

Går också läk och har flera i min klass med samma problem som dig. Deras lösning har varit att jobba som dårar under somrarna och leva snålt för att spara ihop pengar. Något att kika på? Jobba i Norge ger bra lön och bör inte påverka inkomstgränsen för CSN.

Låter tufft men helt klart ett realistiskt alternativ. Får se hur det blir för mig

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tumvanten:

Där finns annars många glidarkurser på universitetet.

Men CSN har gjort reglerna väldigt konstiga, det rimliga är samma antal veckor med stöd för alla.
Nej de har delat upp det i en pott för gymnasiet + en pott för yh/högskola, vi som inte behöver läsa gymnasiekurser får då mycket mindre tid.

Man kan diskutera hur mycket pengar per år man behöver, har man egen lägenhet så är runt 40 000kr per år inkl bostadsbidrag minimum. Allt skolmaterial, dator + nöje säg 10 000kr. Mat 30 000kr
Så en 80 000kr per år bör man räkna med och en ytterst liten del kan dra in detta.. Speciellt de som läser ett tufft program samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Jag är nöjd med mitt jobb, bara less på lata människor som inte kan lyfta ett finger när de inte längre har rätt till lån. Det är ingen rättighet att utnyttja samhället och det är ingen rättighet att leva på csn hela livet. Du måste vara väldigt bortskämd för att bli så kränkt över ett jobb. Tänk dig en värld där folk jobbar och gör rätt för sig. Istället sitter du här och tar illa upp när man ber någon att arbeta för sitt uppehälle.

Om du har tips på hur TS kan finansiera sina fortsatta studier så är det bara att posta dina tips. Att börja ge sig på personer som du inte håller med är ett tecken på hur lågt du har sjunkit i detta samhälle.

Högutbildade tjänar oftast mer när de väl är klara med utbildningen vilket då genererar högre skatteintäkter för staten. Så jag förstår inte varför du hänger upp dig så på bidragsdelen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NinetyTwo:

Du jobbar säkert på bygg och tjänar din arbetarlön. Kanske ångrar att du aldrig skaffade ett bra jobb.
Eller så trivs du i smutsen. Men om du tycker att CSN är det stora problemet med hur skattepengar spenderas är du inte ens begåvad nog att bli akademiker.

Jag är nöjd med mitt jobb, bara less på lata ungdomar som inte vill jobba när lånen är slut. Det är ingen rättighet att leva på csn hela livet. Du måste vara bortskämd för att bli så kränkt över ett jobb. Tänk dig en värld där folk jobbar och gör rätt för sig. Istället sitter du här och tar illa upp när man rekommenderar arbete till folk som behöver pengar.

Om du har tips på hur TS kan finansiera sina fortsatta studier så är det bara att posta dina tips. Att börja ge sig på personer som du inte håller med är ett tecken på hur lågt du har sjunkit i detta samhälle.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elektron:

Högutbildade tjänar oftast mer när de väl är klara med utbildningen vilket då genererar högre skatteintäkter för staten. Så jag förstår inte varför du hänger upp dig så på bidragsdelen.

Universitetsstudier är ett ansvarstagande som kräver planering. Det finns bra anledningar till varför de slutar bevilja lån. Lösningen är att göra rätt för sig, inte att unyttja systemet för att studera på andras bekostnad. Som vuxen förväntas man att kunna ta ansvar över sina val i livet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

@milan979: Förstår inte hur CSN fungerar men kan du inte jobba istället? Verkar mycket mer tidseffektivt även som lågavlönad. Säg att du har 120kr efter skatt på något så är det en tusenlapp per arbetad dag. Alternativt om du är klipsk och pedagogisk så kanske köra eget och erbjuda läxhjälp eller något? Att plugga mer och knöla in mer i huvudet verkar dock kontraproduktivt om du redan nu har en svår utbildning.

Man ska hinna jobba också.

Antar att ts pluggar 100% och även ett litet extrajobb kan öka sysselsättningsgraden ganska mycket. Plugg kräver mycket eftertanke och vila för att man ska lära sig saker, det är svårt om man alltid är upptagen och stressad. Sen beror det såklart på vad det är för jobb. Något slappt som bibliotekarie hade ju varit schysst kanske.

Jag är dock emot skattesmussel då man själv betalar runt 10-15k i månaden till staten, man vill ju helst att det går till något vettigt. Samtidigt kan jag förstå att det är dumt om man går en såpass lång utbildning, trodde att man automatiskt fick mer då.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon185723:

Universitetsstudier är ett ansvarstagande som kräver planering. Det finns bra anledningar till varför de slutar bevilja lån. Lösningen är att göra rätt för sig, inte att unyttja systemet för att studera på andras bekostnad. Som vuxen förväntas man att kunna ta ansvar över sina val i livet.

Angående utnyttja system så är det en väldigt stor del i sverige som gör det eller annat sätt, alltifrån protektionism, lönekarteller och allt vad det heter. Nå att läsa lätta gymnasiekurser är helt lagligt och det är för "alla" bara att göra, varför någon väljer att göra är egentligen irrelevant.
Det finns ungdomar som läser på gymnasienivå i vuxen ålder enbart för att kunna festa, ha roligt, slappa. De kan man ha moraliska åsikter emot. Men att klaga på de som läser bland de tuffaste utbildningarna tycker jag är fel.

Sedan anser jag att csn ska hänga ihop med övriga bidragssamhället, är det inga bidrag alls "survival of the fittest" som råder så bör de lägga ner hela csn. Något mellanting som ett tak på hur länge som man ska få gå på bidrag, vilket M och C och säkert någon mer stöder, så är dagens csn rimlig. Men som idag när folk kan få ut runt 10 000kr i månaden år efter år som förlängs (aktivitetsstöd), så är reglerna emot csn där det mesta är lån väldigt skevt. Förutom detta är akassorna väldigt anti utbildning.
Säg att man läser 4:e året, pengarna är slut och det enda alternativ man har är att skriva sig arbetslös, har man jobbat innan är man tvungen att söka akassa först innan man söker socialbidrag etc. Och när man söker akassa får man skriva på ett studieintyg som lyder att man lovar om så 3:e världskriget uppstår så tänker man inte fortsätta studera igen å att man blir attraktiv på arbetsmarknaden.

Så min åsikt är att man ska göra det som är lagligt. Man kan ha olika åsikter kring bidragssamhället, alltifrån att alla ska klara sig själva, M och C åsikter, S och de flesta andra partier, V och sedan något ultra vänster. Men studiebidraget och lån bör ligga på samma nivå som det andra, förespråkar man vissa regler för studenter så bör liknande gälla för akassa.
Visa påstår att akassorna finansernas enbart genom medlemsavgifterna, men det är fel, mycket pengar kommer genom arbetsgivaravgiften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Lite flexibilitet kan väl finnas i systemen, tycker du inte det? Lånen betalas ju tillbaka och den lilla summan TS får i bidrag för tre terminer är staten ganska snabba att kräva tillbaka genom den absurt höga skatten (gnäll, gnäll). 😏

Har en kursare som läste matte (eller liknande) på gymnasial nivå under t9. När han var klar med den terminen hankade han sig fram genom helgpass på akuten som underläkare, det kan ju alltid vara något. Examensarbetet, om du har kvar detta, anses av många också vara en skämt-termin då många passar på att jobba.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Jag är nöjd med mitt jobb, bara less på lata ungdomar som inte vill jobba när lånen är slut. Det är ingen rättighet att leva på csn hela livet. Du måste vara bortskämd för att bli så kränkt över ett jobb. Tänk dig en värld där folk jobbar och gör rätt för sig. Istället sitter du här och tar illa upp när man rekommenderar arbete till folk som behöver pengar.

Fast TS här är ju inte någon som inte vill jobba eller är lat, personen går en utbildning som överskrider tiden som lån beviljas? Att "rekommendera" jobb till folk är ju fint men arbetsbördan på vissa högskolor/universitet ger de flesta ganska mycket redan, om det inte är något du har extremt lätt för så är det inte så lätt att bara klämma in arbetssökande, jobbtider etc.
Vet inte hur det är för TS men linjen jag läser är normalt 6-8 timmars planerad tid i skolan med föreläsningar, övningar etc per dag, på det rekommenderas 6-8 timmar dagligen av egenstudier, där på har jag ~2 timmars restid varje dag. Så i ett svep under normal termin så går det 14-18 timmar per dag åt studier på ett eller annat vis, visst du kan dra ner egenstudier men riskerar då istället problem med att faktiskt klara dig genom kurserna och ta längre tid på dig (problem med CSN etc). Du har även problemet med arbetstider, du måste hitta något som matchar dina studier och där du är frigående nog för att det inte ska bli kaos med saker som tentor, inlämningar och grupparbeten osv. Så sammanfattat ska du trycka in ett par timmar jobb under dagar där (antaget 6 timmar sovtid) du redan förbrukat 20-24 timmar, eller lägga in allt på helgen så den lilla tiden du har att ta igen något du missat eller vila, alternativt prioritera ner dina studier och hoppas du klarar dig iaf.

Sedan att kombinera "Att ge sig på personer" sedan "hur lågt du har sjukit i detta samhälle"? Du är upprörd över att personen gör ett personligt angrepp och besvarar det med ett personligt angrepp maskat som någon form av moralisk "high-ground" kombinerat med tonen du riktar mot personen genom hela inlägget.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Du känner inte TS och vet inte om han har möjlighet för tillfället att jobba. Det är stor brist på läkare i vården och du hånar TS när han försöker utbilda sig till det. CSN är en bra investering av staten, hur mycket skatt tror du en läkare betalar? Bra mycket mer än dig kan jag lova. Om det är någon som sjunkit lågt så är det du, som försöker förhindra en läkare att utbilda sig. Skäms på dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Babianen:

Lite flexibilitet kan väl finnas i systemen, tycker du inte det? Lånen betalas ju tillbaka och den lilla summan TS får i bidrag för tre terminer är staten ganska snabba att kräva tillbaka genom den absurt höga skatten (gnäll, gnäll). 😏

Har en kursare som läste matte (eller liknande) på gymnasial nivå under t9. När han var klar med den terminen hankade han sig fram genom helgpass på akuten som underläkare, det kan ju alltid vara något. Examensarbetet, om du har kvar detta, anses av många också vara en skämt-termin då många passar på att jobba.

Lycka till!

Tack!

Kan bara berätta med tanke på den stora diskussionen som uppstått (som jag inte förväntade mig, är absolut inte inne på detta för att utnyttja systemet eller nåt utan mer för att det kommer vara till stor hjälp) att under de kliniska terminerna som då börjar från termin 5 så är man på sjukhus varje vardag i veckan från kl 8 på morgonen (ibland tidigare) till kl 16-17 på kvällen, det är obligatorisk närvaro. Det är så då under hela terminen och under detta är det därefter meningen att man ska ha egen studier då det finns tentor inbakade. Personligen har jag ett extrajobb på en vårdcentral och man får planera in pass och vara flexibel samtidigt som cheferna får acceptera det, men att utöka arbetet mer känner jag inte är realistiskt för mig i tillfället då dagarna på sjukhuset redan är ansträngande.

Om det är något jag kan däremot tänka mig så är det studier då jag brukar kunna lära mig snabbt, därav varför jag fick denna tanke.
Alla tips jag har mottagit har varit guldvärt.

Till andra läkarstudenter i samma sits kan jag bortsett från gymnasiekurserna från Hermods som har listats ovan (som jag tror fungerar galant) kan jag rekommendera följande kurser jag har funnit;
Anatomi/Fysiologi -Organlära, 50% distans Örnsköldsviks folkhögskola, tror det kan vara bra repitition.
Dataskola på nätet - lär dig Office och grunderna i Windows - distans Malmfältens folkhögskola, en väldigt användbar kurs.

Permalänk
Medlem

Så du bor i Linköping?

Permalänk
Medlem

SACOs studentråd har skrivit en debattartikel i SvD idag som tar upp problemet. Deras lösningsförslag är lån utan bidrag, "examenslån", för de sista terminerna. De tar även upp fenomenet med högskolestudenter som läser kurser på gymnasienivå och de utträngningseffekter det eventuellt kan skapa.

Permalänk
Medlem

@Petterk: Nej Stockholm, läser på KI. Menade att man kan gå in på hermods och söka efter ort som alternativ, my bad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milan979:

@Petterk: Nej Stockholm, läser på KI. Menade att man kan gå in på hermods och söka efter ort som alternativ, my bad.

I Stockholms kommun har de nog främst NTI, Jensen med flera på gymnasienivå även om de även använder Hermods. De har inte Hermods på flera av de kurserna som @Smileduck tog upp. Det jag menade med mitt första inlägg är att du måste kontakta studievägledare i din hemkommun för att få veta vad du kan läsa, inte för att de behöver skriva in dig på kurserna då du redan har utbildning då. Kommunen du bor i som betalar för kurserna. Kommunen erbjuder såklart i första hand platser på utbildningar de har avtal med. Imorgon är även sista dagen för att ansöka till kursstart 11 feb.

Permalänk
Medlem

@Petterk: Tack då är jag med!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NinetyTwo:

Du känner inte TS och vet inte om han har möjlighet för tillfället att jobba. Det är stor brist på läkare i vården och du hånar TS när han försöker utbilda sig till det. CSN är en bra investering av staten, hur mycket skatt tror du en läkare betalar? Bra mycket mer än dig kan jag lova. Om det är någon som sjunkit lågt så är det du, som försöker förhindra en läkare att utbilda sig. Skäms på dig.

Det enda skamliga i denna tråd är folk som du som försvarar fifflandet med CSN. Högskolestudier är ett val som kräver ansvar och planering. Ett liv på bidrag och lån är ingen rättighet. Det finns inget som stoppar en läkarstudent att jobba när det statliga stödet tar slut. Det finns gott om jobb inom hemtjänsten ifall du också behöver tips på ett respektabelt yrke.

Jag arbetade under min studietid för att nå min dröm. Jag har inget annat än respekt för TS som har valt att arbeta på en vårdcentral.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Det enda skamliga i denna tråd är folk som du som försvarar fifflandet med CSN. Högskolestudier är ett val som kräver ansvar och planering. Ett liv på bidrag och lån är ingen rättighet. Det finns inget som stoppar en läkarstudent att jobba när det statliga stödet tar slut. Det finns gott om jobb inom hemtjänsten ifall du också behöver tips på ett respektabelt yrke.

Jag arbetade under min studietid för att nå min dröm. Jag har inget annat än respekt för TS som har valt att arbeta på en vårdcentral.

Du var mig en bitter såsse