Tips på gymnasiekurser för CSN

Permalänk
Medlem

Tips på gymnasiekurser för CSN

Tjena

Är det någon som har koll på enklare gymnasiekurser eller folkhögskolekurser som är CSN berättigade (som tas från "Gymnasienivå" veckorna).
Går på universitet och har drygt 3 terminer kvar men börjar få slut "Eftergymnasial nivå" veckor på CSN. Har ni tips på någon kurs som med enkelhet kan läsas vid sidan om. Endast distans.
Läser själv medicin så gärna något så enkelt som möjligt.

Har hört något om att man kan läsa gymnasiekurser utan att gå själva kursen utan tillgodoräkna de via HP man får från sin högskola,
vet dock inte om det stämmer eller hur man gör. Någon som vet?

För någon i liknande sits kan jag rekommendera "Dataskola på nätet" hos Malmfältensfolkhögskola.

Permalänk
Inaktiv

Försöker du leva så mycket som möjligt på våra skattepengar? Jag rekommenderar att du läser en Yrkesutbildning på gymnasienivå. Arbete finns det gott om inom bygg. Anläggningsarbetare, plåtslagare, maskinförare är det brist på. Stora företag kämpar för att nå sinna jämstäldhetsmål .

Medicin kan du fortsätta med när du har råd och motivation. Vill du fortsätta studera just nu så får du skaffa ett deltidsarbete för att finansera ditt fortsatta studieliv.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@anon185723: Seriöst? Du vet att CSN-pengar är lån right? --> det betalas tillbaka med ränta --> skattebetalarna går +-0. Sverige har stor läkarbrist så det borde vara högprioriterat att folk tar examen snabbast möjligt.

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Inaktiv

@HallonsyltarN:
CSN är mer än bara lån med förlustränta till staten. CSN har också en bidragsdel som tagaren inte behöver betala tillbaka. Varje lån ökar dessutom inflationen och bostadsbubblan. Sköter man inte sinna studier så får man med all rätt betala för sitt fortsätta studieliv.

Min rekommendation till TS var en kortvarig yrkesutbildning inom bygg. Som ger han goda förutsättningar att få job som finanserar hans framtida studieliv. Vill han inte läsa en riktigt utbildning så rekommenderade jag att TS skaffade sig ett deltidsarbete.

EDIT: Att slösa skattepengar på låtsasutbildningar så att en deltagare kan få lån är idiotiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

@HallonsyltarN:
CSN är mer än bara lån med förlustränta till staten. CSN har också en bidragsdel som tagaren inte behöver betala tillbaka. Varje lån ökar dessutom inflationen och bostadsbubblan. Sköter man inte sinna studier så får man med all rätt betala för sitt fortsätta studieliv. Min rekommendation till TS var en kortvarig yrkesutbildning inom bygg. Som ger han goda förutsättningar att få job för att finansera sitt studieliv. Vill han inte läsa en riktigt utbildning så rekommenderade jag att han skaffade sig ett deltidsarbete.

Så studenter som betalar mat och hyra bidrar till "bostadsbubblan" hur?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ziddie:

Så studenter som betalar mat och hyra bidrar till "bostadsbubblan" hur?

Jag förstår inte hur du kan ta illa upp när man ber en vuxen människa att jobba för sina drömmar. Varför ska en läkare ta plats och läsa en kurs som han inte behöver? Det är bättre att karl arbetar än att han skuldasätter sig med låtsasutbildningar som ger lån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Jag förstår inte hur du kan ta illa upp när man ber en vuxen människa att jobba för sina drömmar. Varför ska en läkare ta plats och läsa en kurs som han inte behöver? Det är bättre att karl arbetar än att han skuldasätter sig med låtsasutbildningar som ger lån.

Undviker frågan ser jag...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ziddie:

Undviker frågan ser jag...

Du slösar våran tid med denna orelaterade diskussion. Kom med något relevant svar till TS istället för dina Halmdockor som strävar från ämnet.

Permalänk
Medlem

Naturvetenskapligt/tekniskt basår/bastermin. Så länge man "tar sin plats i anspråk", dvs. är registrerad på kurserna så kommer inte CSN gnälla.

Tror det brukar vara några enstaka varje år som dyker upp på inskrivningen och sen inte syns till igen.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

@anon185723: Studenter med CSN bidrar inte på något sätt till bostadsbubblan eftersom det inte går att köpa en bostad med enbart CSN-lån + bidrag. Hur menar du att man inte sköter sina studier bara för att man får slut på de 6 år man får ta CSN i dagsläget? Läkarprogrammet är 5,5 år så har man läst något annat på universitetsnivå är det i princip kört. Varför ska man slösa tid på byggutbildning när man har 1 år kvar till färdig läkare? Det tjänar ingen på, särskilt inte skattebetalarna som du verka värna om så mycket.

Aja, detta är inte relevant för TS frågeställning. Lider med TS för jag är lite i samma situation då jag inte kommer ha CSN de sista 1,5 året på min läkarutbildning med dagens regler. Som tur är verkar det vara på G att förlänga tiden man får ta lån ifall man är i slutet av en lång utbildning.

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem

Tackar för tipset!
Verkar helt klart relevant. Verkar vara en termin per student så jag ska nog spara den till termin 11 när jag blir medlem .

Skrivet av Afrasbaba:

Naturvetenskapligt/tekniskt basår/bastermin. Så länge man "tar sin plats i anspråk", dvs. är registrerad på kurserna så kommer inte CSN gnälla.

Tror det brukar vara några enstaka varje år som dyker upp på inskrivningen och sen inte syns till igen.

Hmmm tackar. Ska ta och kika på detta. Har skulle detta fungera? Antar att man behöver skriva tentorna för att fortsätta eller räcker det med bara registrering?

Permalänk
Medlem

@milan979: Förstår inte hur CSN fungerar men kan du inte jobba istället? Verkar mycket mer tidseffektivt även som lågavlönad. Säg att du har 120kr efter skatt på något så är det en tusenlapp per arbetad dag. Alternativt om du är klipsk och pedagogisk så kanske köra eget och erbjuda läxhjälp eller något? Att plugga mer och knöla in mer i huvudet verkar dock kontraproduktivt om du redan nu har en svår utbildning.

Permalänk
Medlem

@MsSmith: Har ett extrajobb och har fått det att gå ihop med CSN hittills men nu när CSN ev försvinner för mig kommer det inte räcka till, varför jag skulle vilja ha kvar den kombinationen
Finns enstaka kurser som jag har funnit intressanta och är av det enklare slaget.

Permalänk
Medlem

@milan979: Jag förstår, då tycker jag du ska ta den här kursen

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

@milan979: Jag förstår, då tycker jag du ska ta den här kursen

hahaha det hade varit något
Verkar dock vara en högskolekurs

Permalänk
Medlem
Skrivet av milan979:

hahaha det hade varit något
Verkar dock vara en högskolekurs

Påverkar det ditt CSN på något vis? Kan verkligen inget om hur det fungerar. Kurs som kurs i mitt huvud

Hade en medarbetare som sökte kursen. Hon kom inte in. Enda gången vi har kört kollektiv mobbning på företaget.

Edit: läste om ditt första inlägg nu om att det skulle vara på gymnasienivå. Mindes något om det, men trodde att det var för att nivån inte skulle vara för hög

Permalänk
Medlem

@MsSmith: just precis
Säkerligen en bra kurs annars hahah

Permalänk
Medlem
Skrivet av milan979:

Tackar för tipset!
Verkar helt klart relevant. Verkar vara en termin per student så jag ska nog spara den till termin 11 när jag blir medlem .

"Sökande ska vid ansökningstillfället varit medlem i Sveriges läkarförbund Student i minst ett år – utan uppehåll"

Så bli medlem redan nu

Permalänk
Medlem

Brukar inte moderna språk steg 1 vara enormt lätt att läsa, t.ex. spanska 1. Eller varför inte t.ex. danska för den delen, för att klara godkänt i en sån kurs kan det inte behövas många timmars plugg. Läsa lite glosor med jämna mellanrum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

"Sökande ska vid ansökningstillfället varit medlem i Sveriges läkarförbund Student i minst ett år – utan uppehåll"

Så bli medlem redan nu

Tack! Hade missat det helt.

Skrivet av SpiikeN^:

Brukar inte moderna språk steg 1 vara enormt lätt att läsa, t.ex. spanska 1. Eller varför inte t.ex. danska för den delen, för att klara godkänt i en sån kurs kan det inte behövas många timmars plugg. Läsa lite glosor med jämna mellanrum.

Ska kolla upp det. Tror dock de har en hög närvaro men bra tips

Permalänk
Medlem

Allt på gymnasiet är säkert ganska lätt för dig, särskilt om du inte tänker satsa på något högre betyg. Vissa kurser kan man ju svara på de flesta frågorna utan att ens läsa i boken. Om du inte läst Etik och människans livsvillkor kan du kanske testa det. Går ut på att man ska tolka olika "vårdcase" och skriva hur man kan lösa de på bästa sätt!

Finns hur många enkla kurser som helst. Några exempel är:
Retorik
Skrivande
Bildteori

Permalänk
Medlem

@glenny: Tack för tipset. Ska definitivt kolla upp dem

Permalänk

Jag pratade med csn och fick förlängt när jag pluggade eftersom jag kunde motivera det, har du ringt och pratat med dom om din situation?

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

@orig_rejser: Jag fick det nekat, vet ej varför. Det är många läkarstudenter som har fått det nekat. CSN är svåra

Permalänk
Medlem

Vad är det som gör att du inte hinner färdigt med studierna innan tiden med csn-pengar rinner ut? Vissa omständigheter kan utgöra skäl för förlängning.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Du börjar i lite fel ände, vad du kan läsa för kurser på gymnasienivå på distans kommer bero på vilken kommun du bor i och vilka företag de har samarbete med, vilka de alltså köper kurser av, de kan givetvis godkänna andra anordnare om det finns någon anledning att göra så men det är din hemkommun som betalar för denna. Vuxenutbildningen är inte statlig, så det kommer variera lite när det gäller utbud.

Eftersom du redan har en gymnasial utbildning har du heller ingen rätt att läsa kurser via Komvux, så din kommun kan mycket väl neka din ansökan. De som inte har en färdig utbildning eller behöver komplettera för att bli behörig för vidare studier kommer såklart alltid prioriteras av kommunen, det är också dessa som har rätt att delta i utbildningarna. YH är en annan sak däremot, men då kan du inte läsa enstaka kurser utan läser ett helt ett eller två-årigt program.

För att summera så tror jag inte du har något annat val än att jobba. Din kommun har ingen skyldighet att förse dig med 60 veckor av kurser på gymnasienivå (motsvarande 1200 poäng) utan att du har något syfte med studierna. Med distansstudier måste du fortfarande lämna in uppgifter och göra prov, läsa böcker o.s.v. dessutom, du kommer inte hitta 1200 poäng med kurser du bara kan sova dig igenom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Vad är det som gör att du inte hinner färdigt med studierna innan tiden med csn-pengar rinner ut? Vissa omständigheter kan utgöra skäl för förlängning.

Har tidigare läst 1,5år på en annan utbildning, därför har jag inte tillräckligt med veckor kvar för hela medicinutbildningen på 5,5år. Man har antal veckor som räcker i totalt 6år.

Skrivet av Petterk:

Du börjar i lite fel ände, vad du kan läsa för kurser på gymnasienivå på distans kommer bero på vilken kommun du bor i och vilka företag de har samarbete med, vilka de alltså köper kurser av, de kan givetvis godkänna andra anordnare om det finns någon anledning att göra så men det är din hemkommun som betalar för denna. Vuxenutbildningen är inte statlig, så det kommer variera lite när det gäller utbud.

Eftersom du redan har en gymnasial utbildning har du heller ingen rätt att läsa kurser via Komvux, så din kommun kan mycket väl neka din ansökan. De som inte har en färdig utbildning eller behöver komplettera för att bli behörig för vidare studier kommer såklart alltid prioriteras av kommunen, det är också dessa som har rätt att delta i utbildningarna. YH är en annan sak däremot, men då kan du inte läsa enstaka kurser utan läser ett helt ett eller två-årigt program.

För att summera så tror jag inte du har något annat val än att jobba. Din kommun har ingen skyldighet att förse dig med 60 veckor av kurser på gymnasienivå (motsvarande 1200 poäng) utan att du har något syfte med studierna. Med distansstudier måste du fortfarande lämna in uppgifter och göra prov, läsa böcker o.s.v. dessutom, du kommer inte hitta 1200 poäng med kurser du bara kan sova dig igenom.

Hänger med på vad du menar. Jobbar som sagt redan. Hade främst tänkt folkhögskolekurser på distans som det har fungerat bra att kombinera med under termien hittills en gång iallafall. Då var det inlämningar. Ville bara höra om någon har fler tips på kurser då det är många som har det såhär, speciellt på medicin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milan979:

Har tidigare läst 1,5år på en annan utbildning, därför har jag inte tillräckligt med veckor kvar för hela medicinutbildningen på 5,5år. Man har antal veckor som räcker i totalt 6år.

Hänger med på vad du menar. Jobbar som sagt redan. Hade främst tänkt folkhögskolekurser på distans som det har fungerat bra att kombinera med under termien hittills en gång iallafall. Då var det inlämningar. Ville bara höra om någon har fler tips på kurser då det är många som har det såhär, speciellt på medicin.

När du skriver att du tidigare läst 1,5 år på en annan utbildning; innebär det att det är en icke slutförd utbildning? I så fall, varför slutade du efter 1,5 år!? Om utbildningen höll för låg kvalitet (t.ex. om deras examenstillstånd drogs in) eller om du fick avbryta av hälsoskäl (t.ex. att du "gick in i väggen") så kan det vara sådant CSN tar hänsyn till.

Har du diskuterat ditt problem med studievägledaren på det lärosäte där du studerar medicin? Det är säkerligen ingen unik situation du är i, så studievägledaren har säkerligen kännedom om hur andra löst motsvarande problem.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Jobba mer och sök stipendium!

Skickades från m.sweclockers.com