AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Så du HAR alltså ett Fractal design? Ja då är vi nog mer släkt än halvkusiver ändå

Define S passade mig perfekt då jag verkligen gillar fläkten i botten som ser till att suga in kalluft från kallast möjliga yta i rummet, dvs direkt från golvet Och i och med att det är mitt i lådan så är den ju ganska ljudisolerad så kör med en Noctua Industrial även där. Sen har jag även bytt kylpasta på grafikkortet till Kryonaut. Gör 3-5 graders skillnad under last beroende på vad man kör. Låter inte jättemycket men Nvidias boost är liksom Ryzen oerhört grinig vad gäller temperaturer så varje liten droppe räknas liksom

Jag har fönstermodellen så jag har smetat på med RGB rätt rejält. Har det dock inte inställt på "regnbågsspya" som alla RGB-hatare verkar tro att RGB är synonymt med, utan kör nu tema rött och blått med lila gradienter, så RGB går göra smakfullt om man vill. Men tycker man inte det är så viktigt kan jag förstå irritationen över prispåslaget som det medför när "allt" ska ha RGB.

Hopp. Blir det Zen3 idag då eller är det till att snällt vänta till Januari som jag får göra?

Golvfläkten är bättre än man kan tro. Har faktiskt inte en enda dedikerat sug-ut-fläkt i lådan bortsett från 2000-fläktarna till AIO som sitter i taket. Jag försöker ju styra luftströmmen så gott det går så därför så har jag tejpat lite här och där i min låda. Ser förjävligt ut invändigt jag vet, men bryr mig inte så speciellt mycket om det där estetiska. Skulle jag ha sidoglas så hade jag ju varit tvungen att lägga energi på att få det snyggt.

Jag bytte ju till ASUS B550-F för att jag så småningom tänker byta till 5000-serien men kommer göra det senare nästa år nån gång. Blir liksom ett bygga ett sista "AM4 som håller i många år" då jag i dagsläget endast pysslar med bildredigering och videoredigering (just nu är det skralt med videos men kommer bli mer nästa år). Supersugen på nytt grafikkort oxå så klart men ekonomin måste prioriteras så jag uppgraderar med omtanke och pö om pö. Det som är mest intressant för mig är snabbast redigering för pengen, så jag tänker invänta massor med såna tester och sen jämföra med mitt gamla 980Ti. Är ju inte direkt så jag har bråttom när jag redigerar men ibland så vill man ha nytt.

Mitt gamla CH6 + 4133 CL17 (samt helt ny kylare till 3700X) tänkte jag sälja faktiskt. Har bara inte fått tummen ur.........
Vet inte ens vilket pris det kan vara värt.

Edit: Mina gamla FlareX 3200 CL14 (4x8GB) sitter ju i burken jag kör med nu men om jag ska byta CPU så får jag ju 3700X över och det kanske är smartare att invänta att sälja det jag nämnde ovan inkl 3700X. Eller så kan jag ju uppgradera mediaburken vid tv och bara sätta 35W i UEFI. Urk nu blev jag hjärntrött igen och tummen åkte absolut inte ur........

Permalänk
Medlem

@ozzed och @JonkenPonken tack för trevlig ton och rolig läsning sköningar!

Permalänk
Skrivet av MrWhizeguy:

@ozzed och @JonkenPonken tack för trevlig ton och rolig läsning sköningar!

Åh, tack för det. Kul att höra att detta uppskattas

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Golvfläkten är bättre än man kan tro. Har faktiskt inte en enda dedikerat sug-ut-fläkt i lådan bortsett från 2000-fläktarna till AIO som sitter i taket. Jag försöker ju styra luftströmmen så gott det går så därför så har jag tejpat lite här och där i min låda. Ser förjävligt ut invändigt jag vet, men bryr mig inte så speciellt mycket om det där estetiska. Skulle jag ha sidoglas så hade jag ju varit tvungen att lägga energi på att få det snyggt.

Jag bytte ju till ASUS B550-F för att jag så småningom tänker byta till 5000-serien men kommer göra det senare nästa år nån gång. Blir liksom ett bygga ett sista "AM4 som håller i många år" då jag i dagsläget endast pysslar med bildredigering och videoredigering (just nu är det skralt med videos men kommer bli mer nästa år). Supersugen på nytt grafikkort oxå så klart men ekonomin måste prioriteras så jag uppgraderar med omtanke och pö om pö. Det som är mest intressant för mig är snabbast redigering för pengen, så jag tänker invänta massor med såna tester och sen jämföra med mitt gamla 980Ti. Är ju inte direkt så jag har bråttom när jag redigerar men ibland så vill man ha nytt.

Mitt gamla CH6 + 4133 CL17 (samt helt ny kylare till 3700X) tänkte jag sälja faktiskt. Har bara inte fått tummen ur.........
Vet inte ens vilket pris det kan vara värt.

Edit: Mina gamla FlareX 3200 CL14 (4x8GB) sitter ju i burken jag kör med nu men om jag ska byta CPU så får jag ju 3700X över och det kanske är smartare att invänta att sälja det jag nämnde ovan inkl 3700X. Eller så kan jag ju uppgradera mediaburken vid tv och bara sätta 35W i UEFI. Urk nu blev jag hjärntrött igen och tummen åkte absolut inte ur........

Jag har också testat att tejpa men får sämre temperaturer än om jag bara låter det vara. Undantaget är att jag tejpat för den översta PCI-"luckan" där inget sitter, så att luft garanterat tar sig in under GPU istället för över. Blev bara 1-2C skillnad vid last så det är kanske inom felmarginalen men då jag kan få konsekvent lägre temp med tejp där än om jag låter det vara öppet så tycker jag mig veta att det gör någon slags skillnad. Testade även att tejpa för allt i toppen som inte täcks av fläktar men min minnen blev varmare, så det gick inte. Jag har G.Skill Ripjaws V Black DDR4 3600MHz 2x8GB (F4-3600C16D-16GVK) som jag kör i 3800Mhz oc CL16, samt att jag utgått från Ryzen Dram Calculator för övriga timings men provat att sänka ytterligare på de som går, och TRFC har jag fått ner till 270, men då har det krävts 1.42V, samt att jag satt dit extra Enzotech Ramcoolerflänsar på minnets befintliga kylflänsar. Är visst så att B-die får apspel om de går över 50C vilket verkar stämma på mina, så det fick bli extra flänsar då jag kände att en fläkt som blåser på dem skulle sabba estetiken i övrigt. Ja, det ser förjävligt ut men mindre förjävligt än om jag haft en fläkt så jag kände att det var en bra kompromiss.

Jag ar ju Crosshair VII hero så känns OK att vänta några månader och spara in på nytt moderkort. B550/X570 är ju ändå "end of life" i och med Ryzen 5000, om de nu inte släpper några XT-varianter vill säga, och då känns det som man får väldigt lite för pengarna jämfört med att behålla Crosshair VII som ändå är ett "extra allt"-moderkort med 600A VRM av väldigt bra kvalitet, så jag behåller och väntar. Om det blir 5900X eller 5950X beror på prestanda och pris när jag väl får UEFI som stödjer dem.

Efter det så blir nog nästa uppgradering ett begagnat 3070 Strix OC. Det kortet får mig att dregla. Verkar vara välbyggt rakt igenom och presterar bäst av alla 3070, och det finns alltid folk som förköper sig så är inte orolig att jag inte får tag på ett.

Efter det så får det nog vara bra med uppgraderingar ett tag. Har barn under utveckling med release i slutet av april, och det är vårat första så det blir ju en omställning både vad gäller det ekonomiska och prioriteringar.

Annars tänker jag väl att när AM5 väl lanseras så hoppar jag första vågen och går på motsvarande "X470" när det blir dags för det. Men det beror ju lite på om AMD tänkt sig samma kompatibilitetsschema som idag. DVS, skaffar man motsvarande X370 så får man inte motsvarande Ryzen 5000-stöd, så det mest ekonomiska för min del är nog i så fall att köpa nytt när AM5's "X470" släpps, och då kosta på mig ett Crosshair XII Hero eller vad det nu blir, då jag trivs med att den serien exponerar i princip varenda småspänning som finns, så det tar lång tid innan det tar slut på saker att testa om man ät optimerings -och tweak-tokig som jag är Tycker också att det är måttligt roande med själva "grundbygget" så byter helst moderkort så sällan det går.

Sen kan ju såklart saken ändras om AMD bestämmer sig för att "göra en Intel" och bara ge stöd för 2 generationer per moderkort. Då vet jag inte hur jag gör. Får i så fall utvärdera om det faktiskt blir aktuellt.

Skrivet av MrWhizeguy:

@ozzed och @JonkenPonken tack för trevlig ton och rolig läsning sköningar!

Tack Skönt att det uppskattas. Annars brukar man få tråkmånskommentarer som "Men hallå, kan ni ta ert pusskalas i PM tack!" Då det är lite off-topic enligt vissa kanske. Men kul att man kan förgylla någons dag genom att bara tjöta på

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Jag har också testat att tejpa men får sämre temperaturer än om jag bara låter det vara. Undantaget är att jag tejpat för den översta PCI-"luckan" där inget sitter, så att luft garanterat tar sig in under GPU istället för över. Blev bara 1-2C skillnad vid last så det är kanske inom felmarginalen men då jag kan få konsekvent lägre temp med tejp där än om jag låter det vara öppet så tycker jag mig veta att det gör någon slags skillnad. Testade även att tejpa för allt i toppen som inte täcks av fläktar men min minnen blev varmare, så det gick inte. Jag har G.Skill Ripjaws V Black DDR4 3600MHz 2x8GB (F4-3600C16D-16GVK) som jag kör i 3800Mhz oc CL16, samt att jag utgått från Ryzen Dram Calculator för övriga timings men provat att sänka ytterligare på de som går, och TRFC har jag fått ner till 270, men då har det krävts 1.42V, samt att jag satt dit extra Enzotech Ramcoolerflänsar på minnets befintliga kylflänsar. Är visst så att B-die får apspel om de går över 50C vilket verkar stämma på mina, så det fick bli extra flänsar då jag kände att en fläkt som blåser på dem skulle sabba estetiken i övrigt. Ja, det ser förjävligt ut men mindre förjävligt än om jag haft en fläkt så jag kände att det var en bra kompromiss.

Jag ar ju Crosshair VII hero så känns OK att vänta några månader och spara in på nytt moderkort. B550/X570 är ju ändå "end of life" i och med Ryzen 5000, om de nu inte släpper några XT-varianter vill säga, och då känns det som man får väldigt lite för pengarna jämfört med att behålla Crosshair VII som ändå är ett "extra allt"-moderkort med 600A VRM av väldigt bra kvalitet, så jag behåller och väntar. Om det blir 5900X eller 5950X beror på prestanda och pris när jag väl får UEFI som stödjer dem.

Efter det så blir nog nästa uppgradering ett begagnat 3070 Strix OC. Det kortet får mig att dregla. Verkar vara välbyggt rakt igenom och presterar bäst av alla 3070, och det finns alltid folk som förköper sig så är inte orolig att jag inte får tag på ett.

Efter det så får det nog vara bra med uppgraderingar ett tag. Har barn under utveckling med release i slutet av april, och det är vårat första så det blir ju en omställning både vad gäller det ekonomiska och prioriteringar.

Annars tänker jag väl att när AM5 väl lanseras så hoppar jag första vågen och går på motsvarande "X470" när det blir dags för det. Men det beror ju lite på om AMD tänkt sig samma kompatibilitetsschema som idag. DVS, skaffar man motsvarande X370 så får man inte motsvarande Ryzen 5000-stöd, så det mest ekonomiska för min del är nog i så fall att köpa nytt när AM5's "X470" släpps, och då kosta på mig ett Crosshair XII Hero eller vad det nu blir, då jag trivs med att den serien exponerar i princip varenda småspänning som finns, så det tar lång tid innan det tar slut på saker att testa om man ät optimerings -och tweak-tokig som jag är Tycker också att det är måttligt roande med själva "grundbygget" så byter helst moderkort så sällan det går.

Sen kan ju såklart saken ändras om AMD bestämmer sig för att "göra en Intel" och bara ge stöd för 2 generationer per moderkort. Då vet jag inte hur jag gör. Får i så fall utvärdera om det faktiskt blir aktuellt.

Tack Skönt att det uppskattas. Annars brukar man få tråkmånskommentarer som "Men hallå, kan ni ta ert pusskalas i PM tack!" Då det är lite off-topic enligt vissa kanske. Men kul att man kan förgylla någons dag genom att bara tjöta på

Stämmer att Samsung B-Die är känsliga för temperaturer runt 50 grader eller mer och det är många som säger sig ha samma erfarenhet. Eftersom jag har fönsterlös låda så har jag en fläkt som kyler RAM, VRAM samt pumphuset. AM5 lär bli riktigt trevlig upplevelse men tänkte som jag skrev förut att jag uppdaterar så småningom både processorn och grafikkortet och sen får det hålla ett antal år med AM4. Kanske t.o.m kan hända att det blir begagnat grafikkort då jag endast ser prestanda per krona i det här fallet. Många tankar som snurrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Stämmer att Samsung B-Die är känsliga för temperaturer runt 50 grader eller mer och det är många som säger sig ha samma erfarenhet. Eftersom jag har fönsterlös låda så har jag en fläkt som kyler RAM, VRAM samt pumphuset. AM5 lär bli riktigt trevlig upplevelse men tänkte som jag skrev förut att jag uppdaterar så småningom både processorn och grafikkortet och sen får det hålla ett antal år med AM4. Kanske t.o.m kan hända att det blir begagnat grafikkort då jag endast ser prestanda per krona i det här fallet. Många tankar som snurrar.

Ja, just grafikkort tycker jag inte är värt att köpa nytt. Nypriset har inte motsvarat prestandan på många generationer nu tycker jag, så det har blivit begagnat de senaste köpen

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Ja, just grafikkort tycker jag inte är värt att köpa nytt. Nypriset har inte motsvarat prestandan på många generationer nu tycker jag, så det har blivit begagnat de senaste köpen

Permalänk
Medlem

Är ute efter en billig kylare till R9 3900X. Hur billigt kan jag komma undan? Budget ligger på ca 400 kr. Kollar på

https://www.inet.se/produkt/5323104/be-quiet-pure-rock-2

eller kommer den att säcka ihop?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alotiat:

Är ute efter en billig kylare till R9 3900X. Hur billigt kan jag komma undan? Budget ligger på ca 400 kr. Kollar på

https://www.inet.se/produkt/5323104/be-quiet-pure-rock-2

eller kommer den att säcka ihop?

Den duger om du inte skall överklocka, och är en hel del tystare än stock. Stockkylaren är bra, men den låter.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Har jag fått det om bakfoten att Zen (både 2 och 3) med färre kärnor i vissa situationer får bättre prestanda än modeller med fler kärnor p ga latensen som uppstår beroende på hur chiplet-designen är?

Det har trillat in en ny AGESA för mitt mobo ser jag, men jag sitter ju på en 3900 och undrar lite om den nya innehåller något mer än prestandaförbättringar för Ryzen 5xxx?

"Update AMD AGESA ComboV2 1.1.0.0 C for performance optimized on Ryzen 5000 series processors"

Permalänk
Medlem

Jag kommer uppgradera från en mb med 9700 till en x570 mb med 5800x. Hur fasen uppdaterar jag min x570 mobo så ryzen 5000 funkar på den utan en kompatibel processor? Gör man det från bios eller?

Permalänk
Medlem

Vill byta ut min 6700k mot 5800X.
Men började tänka, detta är ju sista gen för denna sockeln på AMD.
Så man kommer ju aldrig kunna uppgradera CPU framöver.

Känns lite som köpa det sista gamla.

Men antar det kommer dröja långt in på 2021 innan nya Zen med nya sockeln släpps?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Vill byta ut min 6700k mot 5800X.
Men började tänka, detta är ju sista gen för denna sockeln på AMD.
Så man kommer ju aldrig kunna uppgradera CPU framöver.

Känns lite som köpa det sista gamla.

Men antar det kommer dröja långt in på 2021 innan nya Zen med nya sockeln släpps?

Med tanke på hur varje släpp har skiljt sig med 2-3 månader mellan varje generations släpp så förväntar jag mig nånstans första halvåret av 2022.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

16 kärnor med 5ghz turbo?

Ja, se sign

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Enigma:

Ja, se sign

jao, Zen 4 kommer nog upp till 24 kärnor 1 7nm Io die med 3 5nm die med 8 kärnor var. förmodligen lägre klockfrekvenser.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Nu när nya serien är släppt så är frågan vilket pris man kommer sätta på 3000 serien när Blackfredag kommer. Då det fortfarande kommer in nya CPUer till återförsäljarna så känns serien inte helt död ännu.

3900X är nu nere på 4100kr https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?pu=5139825

5600X 3400kr 6/12 kärnor/trådar
3900X 4100kr 12/24 kärnor/trådar

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Skrivet av sesese:

Nu när nya serien är släppt så är frågan vilket pris man kommer sätta på 3000 serien när Blackfredag kommer. Då det fortfarande kommer in nya CPUer till återförsäljarna så känns serien inte helt död ännu.

Går i samma funderingar. Kan ju hoppas att alla andra fokuserar på 5000-serien så man kan göra ett kap med 3000-serien.

3900x en bit under 4k hade ju varit fint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chiefpiggum:

Går i samma funderingar. Kan ju hoppas att alla andra fokuserar på 5000-serien så man kan göra ett kap med 3000-serien.

3900x en bit under 4k hade ju varit fint

Jag spelar i 4K så jag skulle inte tappa något i spelprestanda men få betydligt mycket mer prestanda när man kan maxa hela cpun 3900X VS 5600X

Skillnaden nedan är med ett RTX 3090 med långsammare grafikkort blir skillnaden än mindre.

Hoppas SWEclockers tar med 3700X, 3600, 2700X, 9900K och 8700K i kommande uppdatering

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Måste dra en fördel med min Ryzen 5600x mot min tidigare 3600.

5600x hoppar inte i temperatur som en os medaljör i höjdhopp hela tiden som temperaturen gjorde på 3600, så nu har fläktarna i datorn slutat att varva upp och ner hela tiden = tystare dator.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chiefpiggum:

Går i samma funderingar. Kan ju hoppas att alla andra fokuserar på 5000-serien så man kan göra ett kap med 3000-serien.

3900x en bit under 4k hade ju varit fint

Jag håller med till 100%

Jag tror att 5000 serien är det sista "riktiga" släppet på en döende plattform, AM4. För min egen del så hade jag behövt byta moderkort för att kunna använda 5000 då jag har ett Asus Crosshair VI X370 som fungerar utmärkt, galet bra moderkort. Då jag spelar i 1440p (de fåtal tillfällen som är) så anser jag inte att prestandaskillnaden är värd kostnaden helt enkelt.

Fyndade istället en 3900XT och sålde min 3700X, så jag kommer använda denna tills dess att AM5 kommer med DDR5 eller DDR6, det blir nästa stora hopp i prestanda.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Måste dra en fördel med min Ryzen 5600x mot min tidigare 3600.

5600x hoppar inte i temperatur som en os medaljör i höjdhopp hela tiden som temperaturen gjorde på 3600, så nu har fläktarna i datorn slutat att varva upp och ner hela tiden = tystare dator.

För alla som spelar i 1080P så är 5000 serien en grymt bra CPU jämfört med äldre serie. Sedan med tempen att du fick fläktarna att variera i varvtal är en inställnings sak

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag håller med till 100%

Jag tror att 5000 serien är det sista "riktiga" släppet på en döende plattform, AM4. För min egen del så hade jag behövt byta moderkort för att kunna använda 5000 då jag har ett Asus Crosshair VI X370 som fungerar utmärkt, galet bra moderkort. Då jag spelar i 1440p (de fåtal tillfällen som är) så anser jag inte att prestandaskillnaden är värd kostnaden helt enkelt.

Fyndade istället en 3900XT och sålde min 3700X, så jag kommer använda denna tills dess att AM5 kommer med DDR5 eller DDR6, det blir nästa stora hopp i prestanda.

Mvh

Vi har redan sett 5000 cuper köra på A320 så att du kommer få stöd för 5000 är nog mer än 50% sannolikt.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Måste dra en fördel med min Ryzen 5600x mot min tidigare 3600.

5600x hoppar inte i temperatur som en os medaljör i höjdhopp hela tiden som temperaturen gjorde på 3600, så nu har fläktarna i datorn slutat att varva upp och ner hela tiden = tystare dator.

Jag håller med 5600X går betydligt svalare.

Skrivet av Aeig:

Jag håller med till 100%

Jag tror att 5000 serien är det sista "riktiga" släppet på en döende plattform, AM4. För min egen del så hade jag behövt byta moderkort för att kunna använda 5000 då jag har ett Asus Crosshair VI X370 som fungerar utmärkt, galet bra moderkort. Då jag spelar i 1440p (de fåtal tillfällen som är) så anser jag inte att prestandaskillnaden är värd kostnaden helt enkelt.

Fyndade istället en 3900XT och sålde min 3700X, så jag kommer använda denna tills dess att AM5 kommer med DDR5 eller DDR6, det blir nästa stora hopp i prestanda.

Mvh

Jo jag tänkte själv lägga mig långt upp på denna plattform och sen ha den 3-5 år.

Det som kommer är ju DDR5, USB4 m.m.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Måste ställa denna nybörjarefråga men vill lära mig, har en Ryzen 3700x med ett MSI x470 Gaming Plus samt G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL14 Trident Z. Körde Memory Try it, 3600mhz cl 16-18-18-18-38. Funkar prima.

En kompis hade köpt Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX AMD som skulle in i hans dator, ville bara prova för skoj skull och se. Tog ut mina egna och stoppade in dom andra, ville se om dom fixade 16cl. 16-19-19-19-39 var det som gick bäst.
Tänkte prova för skoj skull även här och tryckte in mina egna, gick ihop. Provade 16-19-19-19-39 och startade om datorn. Gick bra. Noterade dock att processorn klockade aldrig ner sig, går konstant i full hastighet, default settings som låst klock och volt.

Vad är orsaken?

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Byter till 5600x så fort den trillar ner i brevlådan nu när mitt moderkort (x470) äntligen stödjer det.

Vad kan man begära för en ~1 år gammal r5 3600 ? 1300kr rimligt ?
Såg att det fanns en arme med köpes annonser när det gäller just 3600.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Mer än så får du, minst 1500 iaf

Permalänk

Räcker det med en 8 pin kontakt för strömförsörjningen på Ryzen 9 3900X?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | Corsair 32GB CL 15 (4x8GB) DDR4 3000MHz | Corsair RM750X 750W v2 | MSI RTX 2060 Ventus XS 6GB | NZXT H440 Midi Tower :: ASUS VivoBook 15 X505ZA-BQ252T AMD Ryzen 7 | 2700U Radeon Vega 10
Vilken var din första?

Permalänk
Medlem
Skrivet av yestomtom:

Räcker det med en 8 pin kontakt för strömförsörjningen på Ryzen 9 3900X?

Ja, den räcker mer än väl. Även vid extrem OC. En del moderkort kan dock vara lite dumt konstruerade och kräva en andra kabel även om det ger noll fördel.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av yestomtom:

Räcker det med en 8 pin kontakt för strömförsörjningen på Ryzen 9 3900X?

Generella svaret är Ja. De klarar att leverera långt över de 150W som de är specaade för.

Sen är det såklart alltid bra att koppla i fler om man kan, så att varje individuell kabel går så sval som möjligt vilket minskar motståndet i kabeln, samt att du får lastbalansering etc etc. Detta är dock främst en fördel om man pysslar med väldigt tweakad överklockning. Kör du stock så är det fullständigt skit samma.

Men om frågan är isolerad till "Kan en ensam 8-pins kontakt ge nog med ström åt en 3900X?" så är svaret ja.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Generella svaret är Ja. De klarar att leverera långt över de 150W som de är specaade för.

Sen är det såklart alltid bra att koppla i fler om man kan, så att varje individuell kabel går så sval som möjligt vilket minskar motståndet i kabeln, samt att du får lastbalansering etc etc. Detta är dock främst en fördel om man pysslar med väldigt tweakad överklockning. Kör du stock så är det fullständigt skit samma.

Men om frågan är isolerad till "Kan en ensam 8-pins kontakt ge nog med ström åt en 3900X?" så är svaret ja.

En ensam 8pin kan lämna uppåt 300w utan att bli speciellt ljummen och uppåt 400w är inte problem, en 3900x kan endast konsumera över 200w med hjälp av ln2, har man två 8pin går dessutom bägge in i exakt samma strömplan/lager för vcore VRM, det finns nämligen bara en 12v in i vcore VRM på AM4 moderkort oavsett hur många 8pin de har.

Med en extremt hårt klockad 5950x så kan det börja finnas någon slags orsak med 2st 8pin EPS men för resten så är det hysterisk overkill som gör varken till eller från. En 8pin EPS är nämligen specad för 235W kontinuerlig leverans, det är inte samma spec som 8pin PCI-E

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::