Permalänk
Medlem

Ny dator helt kass!

Hej alla! Det är såhär att jag köpte en dator från komplett för inte ens ett år sedan med GTX 1060 3gb Intel icore 7400 8gb ram.
Den ska ju klara alla spel helt okej men det klarar inte ens fortnite utan att lagga. Den har laggat enda sen jag köpte den men har inte förstått tillräckligt mycket för att fatta att det är nått fel. Började göra lite research och då när jag gick in på aktivitetshanterarn så ligger min cpu på 100% konstant vad jag en gör, när jag spelar så är mina fps jätte ostabila (på fortnite 250-120) och jag blir så ledsen när jag köpte en dator för 10 000 som inte ens funkar, har gjort allt som ska kunna hjälpa (vad jag vet) men inget hjälper. Tacksam för hjälp!

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Börja med att installera om Windows, så att det inte är något skräp som ligger i bakgrunden och belastar. Är det fortfarande samma problem efter det får man felsöka vidare.

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk
Medlem

Du har över 120 fps... var ligger problemet?

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem

Vilken eller vilka processer är det som använder så mycket CPU? Du ser det i Task Manager (Aktivitetshanteraren).

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

@blunden: det står (proseccer 144) (trådar 1915) (182913) L1 cache:256kb L2 cache:1,0 mb L3 cache:6mb

@Drickz: vet ej om det är problemet med det laggar och tänkte att ostabila fps har med saken att göra

@folmeroN: Jag har ominstallerat datorn på det lätta sättet i windows och det har inte hjälpt

@Kent: vad menar du med detta?

Permalänk

Hårddisken kan vara en flaskhals.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

kopplade du in gamla hårdiskar som du kanske har virus på?

Permalänk
Hedersmedlem

@Wardog66 Jag flyttade tråden från forumdelen Feedback till Sweclockers (där man kan lämna åsikter, idéer och förslag till redaktionen) till forumdelen Stationära datorer: Support och felsökning.

On topic: Lista gärna samtliga komponenter i datorn, vilken skärm/upplösning, nätverk osv. Ladda hem HwMonitor och se om det är något som överhettas.

Det är helt normalt att bildfrekvensen fluktuerar, men det bör dock inte hacka till. Kanske du blandar ihop fps-drops och tearing (se denna videon om tearing). Upplever du lagg i icke-online spel?

Välkommen till Sweclockers btw

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

@Wardog66: Hej, du kan svara flera på samma gång om du vill.

Jag tänkte om det du beskriver som lagga att fpsen åker upp och ner eller att bilden rent av hackar.

Som andra tidigare nämnt är det bra att lista alla komponenter i datorn, vilka spel, och vilka bakgrundsprocesser som är igång.

Du kan trycka ctrl-alt-delete för att få upp aktivitetshanteraren. Där ser du om något annat än spelen tar kraft. Typ tunga antivirusprogram eller andra bakgrundsprocesser.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem

@Drickz: har om installerat datorn osv och tagit bort alla tunga saker men om vi tar ett exempel på att ett spel tar mycket på cpun, stänger jag av spelet så börjar något annat ta mycket, vad jag en gör så ligger min cpu usage på 100% konstant

@Kent: eftersom att jag har 60hz skärm så blir det screentearing men det har väll inget att göra med att min cpu ligger på 100%?

@Link2000: har inte gjort nått med datorn sen jag köpte den?

@Kapten_Hardcore: Flaskhals? förklara gärna lite till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wardog66:

@Drickz: har om installerat datorn osv och tagit bort alla tunga saker men om vi tar ett exempel på att ett spel tar mycket på cpun, stänger jag av spelet så börjar något annat ta mycket, vad jag en gör så ligger min cpu usage på 100% konstant

Vad har du för andra processer igång?
Grafikinställningar i fotnite

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

@Wardog66: om någon kan hjälpa via discord så har ni den här fabbez
#6276

Permalänk
Skrivet av Wardog66:

@Drickz: har om installerat datorn osv och tagit bort alla tunga saker men om vi tar ett exempel på att ett spel tar mycket på cpun, stänger jag av spelet så börjar något annat ta mycket, vad jag en gör så ligger min cpu usage på 100% konstant

Vilket program är det då som har högst CPU-användning under "Processer"-fliken i aktivitetshanteraren?
Ta reda på det såhär; stäng av spelet, tryck ctrl-alt-delete och sedan klickar du in på "Processer" och förslagsvis sorterar efter CPU%. Du kan även kolla vilket program som använder sig av mest minne i fliken bredvid.

Permalänk

Kör du 2x4gb eller 1x8gb på minnet?

Hade samma fel på min laptop med 1x8gb sticka och köpte till en sticka till och det var sjukt mycket stabilare i fortnite, alla andra spel fungerade super dock. i fortnite kunde jag droppa från 120 till 40-50 fps ibland, det slutade helt efter att jag körde dualchannel.

Laptopen har 1060 6gb och i5 7300hq med en m.2 disk om nu det gör någon skillnad. på denna maskinen har jag även gsync och 120hz skärm vilket gör att man måste ligga på 120fps mestadels, och det klarar den fin fint.

Så din burk borde kunna lira fortnite utan några problem tycker jag. men som sagt kan vara att du bara har 1 ram sticka vilket gör att du inte kör i dualchannel minne, det gör stor skillnad i just fortnite.

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem

Om du tycker det laggar med 120-250 fps skulle jag börja med att titta på hur latency/ping är.
Vad är det för uppkoppling?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@Wardog66: För att vi ska kunna hjälpa dig så måste du svara utförligt på våra frågor.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wardog66:

@Wardog66: om någon kan hjälpa via discord så har ni den här fabbez
#6276

Skrivet av Drickz:

@Wardog66: För att vi ska kunna hjälpa dig så måste du svara utförligt på våra frågor.

Wardog, ta Drickz ord, annars dör tråden snart.
Nvidia kontroll panel, sätt på att "Let the 3D Application decide" sen stäng av VSYNC i spelet så slipper du Tearing.
att FPS hoppar är inget konstigt och du kommer inte under 100 är bra.

Köpte själv min dator för mer pengar x antal år tillbaka, startade upp Battlefield på Ultra och hoppades super flyt... Vart bara en dröm... fick kompensera inställningar, så prova sänk Fortnite från Ultra till Low/MID och se om de blir bättre.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk

@Wardog66:
Eller så laddar du ner det lilla testprogrammet, kör det(tar 2 minuter) och sen länkar adressen du hamnar på sen för det visar hur dina komponenter fungerar i förhållande till andra och vi får en bättre bild av vad som kan vara problem: https://www.userbenchmark.com/

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

Fortnite på epic suger runt 95% cpu på min dator också som har en i5 6500 som är likvärdig 7400.
Så det är nog helt normalt.
Har ändå relativt jämn fps.

barnens dator som saknar ssd, så laggar fortnite till även när den ska streama data ifrån hårddisken men brukar lägga sig när den läst in det mesta. så det är nog det som menas med seg hårddisk är en flaskhals.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

@Wardog66: sätt inställningarna till exakt samma som i Youtube videon testa själv.

Permalänk
Skrivet av CubaCola:

Fortnite på epic suger runt 95% cpu på min dator också som har en i5 6500 som är likvärdig 7400.
Så det är nog helt normalt.
Har ändå relativt jämn fps.

barnens dator som saknar ssd, så laggar fortnite till även när den ska streama data ifrån hårddisken men brukar lägga sig när den läst in det mesta. så det är nog det som menas med seg hårddisk är en flaskhals.

Japp, Windows läser och skriver till hårddisken hela tiden av olika anledningar, bla. till cache för programmen man kör. Och det där jävla indexet som det vill uppdatera hela tiden. Problemet borde rimligtvis försvinna med mer ram.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kapten_Hardcore:

Japp, Windows läser och skriver till hårddisken hela tiden av olika anledningar, bla. till cache för programmen man kör. Och det där jävla indexet som det vill uppdatera hela tiden. Problemet borde rimligtvis försvinna med mer ram.

Skickades från m.sweclockers.com

är du helt säker?

Permalänk
Medlem

@Json_81: 100 100

@Xcalibur: har 8 gb ram, kan det ha med saken o göra?

@Xcalibur: när han ligger med allt på epic så laggar det mindre en vad det gör för mig när jag har allt på low

Permalänk
Medlem

Fortnite är lite hit och dit även med en klockad 7700k och gtx1080

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

@Kapten_Hardcore: har 8gb ram, tror du det kan hjälpa om jag köper till en 8gb till?

@Punnisher: https://www.userbenchmark.com/UserRun/12825625

@nickebult: det kan vara massa olika, om det tillexempel är discord som tar mycket, stänger jag ner det då så ligger det fortfarande på 100% utan att ha några program uppe

@Niivpzi: har tagit hjälp av era tips men det laggar fortfarande, kör med low swttings för prestandan men det "laggar" endå fast jag ligger på bra fps, kan det ha med 60hz skärmen att göra?

Permalänk

@Wardog66:
Kolla in i aktivitetshanteraren vilka eller vilken process som belastar systemet.
22% belastning är ganska mycket och det nämns om datorn.
Sen har du ju 2x4GB DDR4 clocked @ 2400 MHz och då är frågan om de är satta så att du kan utnyttja dual channel.

Visst är det här själva moderkortet? https://www.komplett.se/product/909713/datorutrustning/datork...
Jag antar att minnena bör sitta antingen i vita eller svarta platserna, och sen kan man ju kolla in i Bios, där man kan ställa in saker före windows och se om det är inställt på XMP.
"Performing below potential (34th percentile) - ensure that a dual+ channel XMP BIOS profile is enabled"

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk

Googlar på Internet och ser att "stuttering" på Fortnite inte är ett ovanligt problem.
Prova det här:
https://www.epicgames.com/fortnite/forums/technical-support/h...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är inte så att cpu throttlar? Kanske är kraftigare hackbdet orsakar.
Kolla temp

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

@Wardog66: tanken var att du skulle ha samma inställningar för att kolla om du får samma FPS.
angående 8GB vs 16GB har du kollat på videon ser du nån skillnad ?

all information om vilken fps man får med i5 7800 & 1060 3GB finns där ute (google) , ta å sök lite om det överensstämmer med din FPS.