Fråga till er över 30 som använder kostym till vardags.

Permalänk
Avstängd

Fråga till er över 30 som använder kostym till vardags.

Min nuvarande dagliga outfit på jobbet är:
Kortärmad pikétröja, mörka jeans och neutrala sneakers.

Mitt mål om några år är att använda kostym (möjligtvis med udda byxor för att se lite ledig ut) då jag börjar nå den åldern (hoppet mellan ung och cool till vuxen som försöker se ung ut).

Dock känner jag att jag behöver ett mellanting under några år, om jag tar ett stort kliv nu så kommer jag se uppklädd ut och det är ju inte meningen att man ska se uppklädd ut i en vardagskostym.

Min ide är att byta ut jeans mot chinos först ibland och sen oftare tills det känns normalt.
På överkroppen siktar jag på att börja använda skjorta istället för pikétröja, men skjorta utan kavaj ser lite skumt ut tycker jag så det steget är lite svårare.
Vad det gäller skor känns det svårt att hitta ett mellanting mellan "vuxenskor" och sneakers.
Det känns som att man måste välja ena eller andra.

Så frågan till er mina Sweclockers-kollegor: När ni tog det här steget i era liv hur gjorde i då?
Vad tror ni om min teknik?
Övriga idéer, tankar och synpunkter mottages tacksamt.

MVH Joppe

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Jopp<3:

Min nuvarande dagliga outfit på jobbet är:
Kortärmad pikétröja, mörka jeans och neutrala sneakers.

Mitt mål om några år är att använda kostym (möjligtvis med udda byxor för att se lite ledig ut) då jag börjar nå den åldern (hoppet mellan ung och cool till vuxen som försöker se ung ut).

Dock känner jag att jag behöver ett mellanting under några år, om jag tar ett stort kliv nu så kommer jag se uppklädd ut och det är ju inte meningen att man ska se uppklädd ut i en vardagskostym.

Min ide är att byta ut jeans mot chinos först ibland och sen oftare tills det känns normalt.
På överkroppen siktar jag på att börja använda skjorta istället för pikétröja, men skjorta utan kavaj ser lite skumt ut tycker jag så det steget är lite svårare.
Vad det gäller skor känns det svårt att hitta ett mellanting mellan "vuxenskor" och sneakers.
Det känns som att man måste välja ena eller andra.

Så frågan till er mina Sweclockers-kollegor: När ni tog det här steget i era liv hur gjorde i då?
Vad tror ni om min teknik?
Övriga idéer, tankar och synpunkter mottages tacksamt.

MVH Joppe

Skjorta utan kavaj är något som jag bär nästan dagligen. Tycker det ser helt OK ut. Med städade jeans alternativt chinos så ser det dessutom alldeles lagom "professionellt/casual" ut. Passar utmärkt in i jobbets dress code också.

Avseende skor så finns det hur mycket som helst som ser bra ut. Bara undvik sportskor och rena kostymdojor så är det inga problem.
Exempelvis:
https://www.boozt.com/se/sv/bjorn-borg-footwear/milko-02-mid-...
eller
https://herrstil.com/products/skytteholm-chocolate-suede-half...

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk

Det känns som att du överanalyserar hela processen
Kör på det som känns passande och komfortabelt?!

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Använder hela jeans, bälte och skjorta i något mönster till vardags. Anv ordentliga sneakers med bra iläggssula för bra stöd och dämpning då jag både står och sitter mycket på jobb.

Ser lagom städat ut. Kan rulla upp ärmarna om det är varmt.

Kan inte ha kavaj över då jag behöver kunna röra armarna ordentligt även över axlarna..

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Avstängd
Skrivet av daskedennis:

Använder hela jeans, bälte och skjorta i något mönster till vardags. Anv ordentliga sneakers med bra iläggssula för bra stöd och dämpning då jag både står och sitter mycket på jobb.

Ser lagom städat ut. Kan rulla upp ärmarna om det är varmt.

Kan inte ha kavaj över då jag behöver kunna röra armarna ordentligt även över axlarna..

Varför svarade du i tråden när du inte hör till den efterfrågade gruppen?
Läs gärna rubriken innan du skriver i trådar så slipper vi onödiga kommentarer

Permalänk
Medlem

Jag gjorde tvärtom, skjorta och byxor, ibland med kavaj när jag var under 30 men nu är det i regel jeans och piké som gäller

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd

@Xyborg: Typ så ser mina sneakers ut.
Helt okej nu men till kostym kommer dom kännas lite off.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

@Jopp<3: Hur vet du att @daskedennis inte tillhör "den efterfrågade gruppen"? Se mitt tidigare svar för tips som du efterfrågat, men rent generellt tycker jag du överanalyserar detta alldeles för grovt. Gå klädd i det du trivs i så länge det passar arbetets eventuella policys rörande klädsel. Svårare än så behöver det inte vara.

Skrivet av Jopp<3:

@Xyborg: Typ så ser mina sneakers ut.
Helt okej nu men till kostym kommer dom kännas lite off.

Nu är vi inne på rena smakfrågor, men jag tycker faktiskt att de passar alldeles utmärkt till vardagskostymer.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Det känns som att du överanalyserar hela processen
Kör på det som känns passande och komfortabelt?!

Talar du av egen erfarenhet?
Hör du till målgruppen som använder kostym till vardags?
Hade du själv ingen övergångsfast från pojkkläder till vuxenkläder, bytte du allt över en natt?

Permalänk
Medlem

Du har någon konstig idé om vuxenskor och sneakers. Vad är vuxenskor för något? Kan vuxna ej bära sneakers?

Om du nu ska börja bära kostym så gå inte och bli en konsultdoja utan bör ordentliga kvalitativa skor. Om du inte vill vara allt för formell kan du köra på bruna brogues/monks istället för oxfords. Om du inte vill öppna plånboken för mycket direkt så rekommenderar jag varumärken som Carmina, Meermin och Carlos Santos. Min favoritbutik i Sverige är Skoaktiebolaget, https://www.skoaktiebolaget.com/. Kan anses dyrt men randsydda skor för 6kkr som håller i >10år är billigare än main street skor som håller i ett år för en tusenlapp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xyborg:

@Jopp<3: Hur vet du att @daskedennis inte tillhör "den efterfrågade gruppen"? Se mitt tidigare svar för tips som du efterfrågat, men rent generellt tycker jag du överanalyserar detta alldeles för grovt. Gå klädd i det du trivs i så länge det passar arbetets eventuella policys rörande klädsel. Svårare än så behöver det inte vara.

Därför att @daskedennis skrev i sitt inlägg att hen inte använde kostym till vardags utan jeans. Och den målgruppen jag vänder mig till är just personer som använder kostym till vardags.

Permalänk
Medlem

Tja.

Gjorde samma resa för några år sedan. Det handlar bara om att låta det bli normalt för en själv.
Första frågan blir - varför tycker du skjorta ser skumt ut? Sitter den konstigt eller sitter det i huvudet? Vad är det för skjorta?
Om du inte är bekväm, ta något som är lite diffust i mönstret. Jag brukar känna mig mer bekväm i det. Typ:
https://stenstroms.com/sv/herr/skjortor/slimline/7021117682183
Du borde kunna använda skjorta utan kavaj. Bli bekväm genom att hitta rätt färger, mönster och framförallt storlek. Stoppa in skjorta i brallorna.

Och, om det verkligen inte vill sig, kör en snygg enfärgad tröja över skjortan to break things in. Då får du det städade intrycket av kragen iaf.
https://www.zalando.se/tom-tailor-stickad-troeja-black-grey-melange-to222q06g-c11.html

Hitta en affär där dom kan hjälpa dig, likt Holmens Herr i Göteborg och be dom välja åt dig. Säg även att du vill sikta in dig på ett märke som är lätt att hitta storlekar i. Jag gick all in på Stenström skjortor, som i länken. Kunde alltid plocka samma storlek och den passade varje gång utan att jag behövde prova mig fram. Köpte en skjorta varannan/varje månad för att det inte skulle svida lika mycket i plånboken.

Håller med föregående talare vad gäller skor - kör något brunt i typ mocka som är lite förlåtande. När du blir lite mer bekväm går du över till (OBS endast exempel!):
https://www.jedviks.se/butik/herr-lagskor-snorskor-grova-lloyd-brun-5/

Glöm inte det matchande bältet!

Testa också att köra chinos eller kostymbyxor om du har några, till enbart skjorta. Ja, nu är du ute i farliga okända marker, men testa en gång. Smooth things över med överdragströjan om det är obekvämt. Det gör att brallorna blir mindre formella till slut. Och, när du väl gått in dig i såna så kommer du inte vilja ha något annat. Kostymbyxor av lite högre kvalitet sitter bra, håller passformen och är så jävla sköna. Paketet är liksom aldrig ansatt i såna...

Just det, testa med det omvända också. Hitta en t-shirt, enfärgad, som du kan ha under en kavaj. Be om tips på detta när du är i affären, för det är jävligt schysst att klä upp en tischa den dagen du helt enkelt inte känner för att ha skjorta. Valmöjligheterna är ju nyckeln.

Kom ihåg, resan är roligare än målet. Lycka till!

Disclaimer:
Jag är klädamatör och vet faktiskt egentligen ingenting.

Visa signatur

HRLD

Permalänk
Skrivet av Jopp<3:

Talar du av egen erfarenhet?
Hör du till målgruppen som använder kostym till vardags?
Hade du själv ingen övergångsfast från pojkkläder till vuxenkläder, bytte du allt över en natt?

I samband med byte utav tjänst så uppgraderades hela garderoben för att passa in bättre i min nya arbetsmiljö (över en natt ja)
Om dina arbetskollegor har kostym till vardags så har jag svårt att tänka mig att någon skulle reagera på att du också har det?

Du kan alltid smygstarta med fredagsfinkläder om du inte planerar att byta miljö eller kontor

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

När du säger till vardags menar du mer eller mindre alltid? Och i så fall varför? Varför vill du åka bussen in till stan för att handla något i kostym?

Kostym har jag nog inte kört mycket sen jag var nyexad och osäker i finansbranschen (och då bara på jobbet för alla andra hade det) men att ha en blazer eller liknande när man träffar vänner är ju inget konstigt idag. Och då kan ju ett par lädersulade Oxfords krypa in också om vädret känns rätt. Däremot väljer jag ju mer kläder efter vad som är bekvämt så ofta blir det bekvämare kläder, därav har jag endast kört chinos sen ett antal år tillbaka och inga jeans.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Abbs:

Du har någon konstig idé om vuxenskor och sneakers. Vad är vuxenskor för något? Kan vuxna ej bära sneakers?

Om du nu ska börja bära kostym så gå inte och bli en konsultdoja utan bör ordentliga kvalitativa skor. Om du inte vill vara allt för formell kan du köra på bruna brogues/monks istället för oxfords. Om du inte vill öppna plånboken för mycket direkt så rekommenderar jag varumärken som Carmina, Meermin och Carlos Santos. Min favoritbutik i Sverige är Skoaktiebolaget, https://www.skoaktiebolaget.com/. Kan anses dyrt men randsydda skor för 6kkr som håller i >10år är billigare än main street skor som håller i ett år för en tusenlapp.

Alla på män mitt jobb som är över 35-40 har skor som ser ut ungefär så här: http://d2ihp3fq52ho68.cloudfront.net/YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjEz...
Till det bär dom kostymer mörkblå/går/ oftast.

Om jag gick all in i den stilen nu så skulle jag inte känna mig riktigt bekväm utan snarare lite utklädd.
Därför behöver jag ett mellanting under några år.
Jag har börjat bli lite för gammal för att vara klädd på samma sätt dom 25-åringarna som har sina första projektjobb hos oss.

Permalänk
Inaktiv

Jag är 28 år, kör ganska business casual. Sneakers använder jag bara när jag absolut måste, typ under sommaren när det var 33 grader varmt.

Kommer förmodligen att ha kostym när jag kommer upp i en högre position och tjänar mer pengar.

Så, vad har jag idag?

Skjorta, oftast inte instoppad. Det går att kolla vilka modeller som passar bra att ha utanför. Det är även snyggt med skjorta instoppad utan kostym, att det är "konstigt" utan kostym ligger bara i det psykiska.

Blir också mer vuxet att matcha färger ordentligt. Blå jeans ska matcha med bruna läderskor och brunt skärp. Svarta jeans ska matchas med svarta skor och svart skärp, alltså ska läderskor matchas med skärp i samma färg.

Skaffa flera par skor. Jag använder aldrig Chinos och kommer aldrig att göra det heller, ser ut som pyjamasbyxor som aldrig åkte av på morgonen. Kavaj funkar också att ha till, men då krävs det att resten av outfiten är spot on, färgmatchad, ren och med bra passform.

Skaffade precis en vinterrock istället för ny dunjacka. Behöver du en dunjacka så är en Parkas mer uppklädd än en dunjacka. Skaffa grejer i den takten du har råd.

Just det, lagom fin portfölj är bra istället för axelremsväska. Det mesta sportiga funkar upp till 25 tycker jag.

Edit: Jag använder aldrig snörade skor utan bara boots eller Monk Strap Shoes.

Permalänk
Medlem

Rolig fråga, kul att det finns fler som tänker på det där med stegvis transformering när det kommer till kläder osv. jag har gjort liknande resa själv. Jag skulle säga att du kan behålla jeansen till en början, men istället för blåa/slitna köpa stilrena svarta, och kanske ha en finstickad tröja till. Därefter kan det vara en god idé att köpa en yllekavaj att ha till höst och vår, då ser du fortfarande casual ut, likt tidigare, men ditt yttre när du "går ut" förändras. Jag kör själv detta, till vardags kör jag svarta jeans, ljusgrå yllekavaj, gärna med någon färgglad halsduk till. Ifall jag känner för att klä upp mig någon dag gör det med en skjorta, men högre upp i hirarkin är mer kontextdrivet, ifall det är något viktigt affärsmöte eller liknande, fest etc). Men tycker inte att det finns några stora anledningar att alltid behöva ha kostym, såvida man inte är väldigt mån om detta. Likt ifall du har arbetsuppgifter som kräver detta med många internationella kundmöten eller liknande. Försök dig på en lite fransk herrstil. Stilrent, bekvämt, men inte snoffsigt. Det landar i kategorin casual-snyggt

https://www.pinterest.se/pin/502784745876138976/

Ifall det är för mycket, ta ett steg i taget.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Inaktiv

Just det, snygga pullovers av bra märke (dvs bra passform) och utan tryck/bordering funkar bra i en business-outfit om resten av kläderna ser bra ut

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har nyligen (1 år sedan) gått över och jobbar som konsult. Strax under 30 (29) och kör med instoppad skjorta, jeans, bälte och alltid kavaj på den lite varmare årstiden. Nu till vintern kör jag antingen överdrags tröja eller bara skjorta. Skorna varierar och det som jag anser är viktigt är att dem inte är uttjänta, ett par snygga/bekväma sneakers funkar lika bra som ett bar boots eller liknande. Många gånger måste jag också klä mig efter vem jag ska träffa den dagen.

Visa signatur

Intel i7 9700k @ stock || ASUS PRIME Z390-A || RTX 2070 || 16GB HyperX 16GB 2666

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

I samband med byte utav tjänst så uppgraderades hela garderoben för att passa in bättre i min nya arbetsmiljö (över en natt ja)
Om dina arbetskollegor har kostym till vardags så har jag svårt att tänka mig att någon skulle reagera på att du också har det?

Du kan alltid smygstarta med fredagsfinkläder om du inte planerar att byta miljö eller kontor

Spännande hur kändes det rent mentalt?
Hade du inga problem med att känna igen dig själv i den nya stilen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

När du säger till vardags menar du mer eller mindre alltid? Och i så fall varför? Varför vill du åka bussen in till stan för att handla något i kostym?

Kostym har jag nog inte kört mycket sen jag var nyexad och osäker i finansbranschen (och då bara på jobbet för alla andra hade det) men att ha en blazer eller liknande när man träffar vänner är ju inget konstigt idag. Och då kan ju ett par lädersulade Oxfords krypa in också om vädret känns rätt. Däremot väljer jag ju mer kläder efter vad som är bekvämt så ofta blir det bekvämare kläder, därav har jag endast kört chinos sen ett antal år tillbaka och inga jeans.

Kläder man bär på arbetet (där man uppehåller sig under vardagen).
På helgen och andra lediga stunder kan givetvis helt annan klädsel användas

Permalänk
Medlem

En fin kavaj typ "urban stil", gillar själv främst mörk med alternativt tjock jeans tyg.
Har en bl.a. från G-star. Ser lite mer "ungdomlig" än de vanliga klassiska kostymen. Använder tillsammans med Mörk jeans av tjockare tyg då de "faller" lite bättre, att det fladdrar mindre om du fattar

I bl.a. England, Japan och Korea är det väldigt vanligt med full kostym, i Sverige är det i princip chefer som har det och är du "vanlig arbetare" så kan det sticka i ögonen på jante folket Tyvärr i vissa brancher bör man vara lite försiktig med "full kostym mundering". Men det beror på kanske var och vad du jobbar med.

Däremot så har jag diggat mer och mer Koreansk mode för fina arbetskläder. Det är både väldigt stilrena, fina men också lite mer lekfullt än de klassiska (tråkiga) svarta "bankmanna kostymen".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _genki:

Rolig fråga, kul att det finns fler som tänker på det där med stegvis transformering när det kommer till kläder osv. jag har gjort liknande resa själv. Jag skulle säga att du kan behålla jeansen till en början, men istället för blåa/slitna köpa stilrena svarta, och kanske ha en finstickad tröja till. Därefter kan det vara en god idé att köpa en yllekavaj att ha till höst och vår, då ser du fortfarande casual ut, likt tidigare, men ditt yttre när du "går ut" förändras. Jag kör själv detta, till vardags kör jag svarta jeans, ljusgrå yllekavaj, gärna med någon färgglad halsduk till. Ifall jag känner för att klä upp mig någon dag gör det med en skjorta, men högre upp i hirarkin är mer kontextdrivet, ifall det är något viktigt affärsmöte eller liknande, fest etc). Men tycker inte att det finns några stora anledningar att alltid behöva ha kostym, såvida man inte är väldigt mån om detta. Likt ifall du har arbetsuppgifter som kräver detta med många internationella kundmöten eller liknande. Försök dig på en lite fransk herrstil. Stilrent, bekvämt, men inte snoffsigt. Det landar i kategorin casual-snyggt

https://www.pinterest.se/pin/502784745876138976/

Ifall det är för mycket, ta ett steg i taget.

Tack för kreativt svar
Kör bara svarta jeans till vardags, känner att jag nog måste gå via Chinos några år innan jag kan börja använda kostymbyxor.

Många av bilderna såg ganska lustiga ut, kombon kavaj och shorts för att nämna några
Det hade inte varit accepterat på mitt jobb

Stickat kan absolut fungera som reskläder redan nu om den tas av vid ankomst och jag har piké/skjorta under.

Permalänk
Medlem

Fråga: Kör ni långkallingar kombinerat med kostymbyxorna såhärårs?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Fråga: Kör ni långkallingar kombinerat med kostymbyxorna såhärårs?

Pfft, Kör volvo med uppvärmning. Inga långkallingar behövs och man slipper skrapa rutan.

Visa signatur

Intel i7 9700k @ stock || ASUS PRIME Z390-A || RTX 2070 || 16GB HyperX 16GB 2666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jopp<3:

Kläder man bär på arbetet (där man uppehåller sig under vardagen).
På helgen och andra lediga stunder kan givetvis helt annan klädsel användas

Ja om du då känner att jobbet kräver det av dig skulle jag säga att det bara är att ta på sig och vänja sig. Sen är min erfarenhet att folk snarare gör motsatt resa, de börjar med kostym i början och i takt med att de blir mer och mer värdefulla så slappnar de av mer och mer och använder kostymen till de tillfällen de faktiskt skall se lite propra ut. Dvs tar de inte kostymen dagar de bara skall sitta framför datorn.

Enligt mig finns det inte något man kan gradvis vänja sig vid utan man måste helt enkelt vänja sig vid det opraktiska plagget som kostym är. På sommaren är kostymen väldigt varm och på vintern är det otympligt med att ha kavajen under rocken samtidigt som pyjamasbyxorna (kostymbyxor) inte ger något skydd mot kyla och vind för benen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lockis:

Pfft, Kör volvo med uppvärmning. Inga långkallingar behövs och man slipper skrapa rutan.

Frågan är såklart ställd till dem med behov. De som väntar på hållplatser eller promenerar.
Även de med bil kan uppleva behovet om de promenerar under lunchen. Annars känns det ganska givet att man inte klär sig onödigt varmt.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Frågan är såklart ställd till dem med behov. De som väntar på hållplatser eller promenerar.
Även de med bil kan uppleva behovet om de promenerar under lunchen. Annars känns det ganska givet att man inte klär sig onödigt varmt.

Absolut och det var med lite ironi jag sa det. Jag har nog ingen kollega som kör med långisar under vinter halvåret. Många av mina kollegor kör inte bil iheller. Samtidigt så bor vi nere i skåne så dagarna man skulle vilja ha långisar är få. Tror också att man många gånger har en jacka som går ner över låren och därav tar den största smällen när det blåser, typ parkas eller rock.

Visa signatur

Intel i7 9700k @ stock || ASUS PRIME Z390-A || RTX 2070 || 16GB HyperX 16GB 2666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lockis:

Pfft, Kör volvo med uppvärmning. Inga långkallingar behövs och man slipper skrapa rutan.

Kör långkalsonger om det krävs, men där varierar der ju enormt mellan personer.

Permalänk
Inaktiv

Hur man ska klä sig beror på jobb, det finns risk med att klä sig för snobbigt.

I min ungdom jobbade jag på en fabrik, de som delade ut kläder frågade om jag ville ha röd eller blå tröjor/t-shirts, jag tyckte det kunde vara coolt att växla. Men när kollade på färgen på de utanför så var det enbart blått, så det blev enbart denna färg..

Sedan när jag fick besöka fabriken första gången så såg jag att det var förmän, senior och de med högre social status som hade röd tröja. Hade jag valt röd tröja så hade jag ej överlevt första dagen och det var ej ett skämt, de hade blivit totalt vansinniga.

Med detta sagt se hur ens kollegor klär sig, överklä dig inte de som har högre status på jobbet än dig själv.