Permalänk
Medlem

Wifi till stationär?

Hej!
Flyttar in i ny lägenhet och vill inte dra kabel genom väggar och så. Vad funkar bäst? Har en enkel router som funkar bra för att sända wifi till min mobil i lägenheten men vet inte om det kommer funka till min stationära också. Vad behöver man?

Man kan ju köpa en trådlöst usb-nätverkskort typ
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/trad...

för 200 bagis. Funkar det bra? Det finns ju tom för 100 kr. Dom är så små dessutom, behövs ingen antenn?
Tacksam för tips!
Erik

Permalänk
Medlem

Alltså, om du skall köra wifi enbart, och skall spela etc, så rekommenderar jag varmt lite bättre utrustning.
Om du inte spelar, så kan du mer eller mindre välja vad som helst. Men tro inte att den lilla dongeln där kommer ge dig någon bra signal.
Jag skulle satsa på PCIE kort med minst 2 antenner om jag skulle köra wifi på min gaming dator.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk

Måste du ha Wifi? Du kan bara köra en homeplug annars så slipper du de trådlösa nackdelarna.

Permalänk
Medlem

Spelar lite också. Är homeplug bättre än wifi alltså? Bättre kontakt? Jag har aldrig dealat med detta förut, har alltid haft kabel. Så såna USB-wifi mottagare tappar kontakt? Längre latency? Lägre max-överföring? Men homeplug är bättre på allt detta?

Jag har 100 MBit på hela internet-abonnemanget för allt så max-överföring är nog lugnt.

Permalänk
Medlem

Ingen? (frågorna i mitt sista inlägg)

Permalänk
Medlem

@herrerik har du en dyr router med många antenner som du sitter nära så funkar den nog bra att spela på.

Sitter du några väggar bort med en billigare router är det bättre att försöka dra kabel till datorn, eller använda homeplug.

Man ska väl tillägga att det i huvudsak är snabba FPS spel där pingen spelar någon större roll. Tex CSGO.

Jag har för mig att sweclockers gjort en artikel om homeplugs, ska leta efter den.

Edit: https://m.sweclockers.com/testpilot/23400-testpilot-zyxel-pow...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Homeplug har fungerat bra för min del, men det beror mest på hur ledningarna och väggarna ser ut. Hade själv kört på det till en stationär. Tycker wifi, oavsett är 2.4g eller 5g är katastrofalt bajs oavsett hur bra router du tror att du har. Problemet där blir alltid tjocka väggar och störningar. Ska du köra trådlöst tycker jag du ska ha meshat system, men det kommer kosta mer än plugsen.

Permalänk
Medlem

Kabel är alltid bäst och det är värt mödan att dra kabel.