Behöver tips på multiroom högtalare

Permalänk

Behöver tips på multiroom högtalare

Som rubriken förteller så behöver jag tips på några multiroom högtalare. Sonons är bra men tycker dem är dyra! Är väl inte jättekräsen med ljudet men gör ju inget med bra ljud. 😊

Permalänk
Rekordmedlem

Välj vad du vill som låter bra nog och fixa multirum via kabel eller Chromecast audio.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

...eller om du redan har några dumma ljudanläggningar/datorhögtalare/aktiva högtalare, konvertera dem till smarta(-re) multi-room högtalare/jukeboxar.

Visa signatur

Linux och Android

Permalänk
Skrivet av Adoby:

...eller om du redan har några dumma ljudanläggningar/datorhögtalare/aktiva högtalare, konvertera dem till smarta(-re) multi-room högtalare/jukeboxar.

Har ingen passande högtalare i dagsläget som jag vill göra smart. Har hört att Yamaha ska ha en sort som ska vara mer prisvärd och Sonos.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bobinjones:

Har ingen passande högtalare i dagsläget som jag vill göra smart. Har hört att Yamaha ska ha en sort som ska vara mer prisvärd och Sonos.

Hur har du tänkt montera dem, i tak, i vägg, golvstående, stativare, annat ? Ska det vara aktiva eller passiva högtalare ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Hur har du tänkt montera dem, i tak, i vägg, golvstående, stativare, annat ? Ska det vara aktiva eller passiva högtalare ?

Tänkte montera uppe i hörnet på vägg. Sen vill jag kunna styra via Google home / Google home appen

Permalänk
Skrivet av Bobinjones:

Tänkte montera uppe i hörnet på vägg. Sen vill jag kunna styra via Google home / Google home appen

Vet inte riktigt vad du menar med aktiva / passiva högtalare

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bobinjones:

Vet inte riktigt vad du menar med aktiva / passiva högtalare

En förenklad definition är att an aktiv högtalare innehåller drivelektroniken, du ansluter den till strömförsörjningen och signalkällan.
Passiva ansluts till en förstärkare via en "högtalarkabel" och signalkällan ansluts i förstärkaren.
Många hembioreceivrar har multirumstöd för 2-3 zoner.

Det verkar som om du vill ha utanpåliggande vägg-högtalare ?
Hur många rum ska du montera i ?
Har du nått som kan driva systemet eller ska du skaffa alla delar ?
Vad har du för ideer om design, budget och ljudkvalitet ?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

En förenklad definition är att an aktiv högtalare innehåller drivelektroniken, du ansluter den till strömförsörjningen och signalkällan.
Passiva ansluts till en förstärkare via en "högtalarkabel" och signalkällan ansluts i förstärkaren.
Många hembioreceivrar har multirumstöd för 2-3 zoner.

Det verkar som om du vill ha utanpåliggande vägg-högtalare ?
Hur många rum ska du montera i ?
Har du nått som kan driva systemet eller ska du skaffa alla delar ?
Vad har du för ideer om design, budget och ljudkvalitet ?

Tanken är väl som Sonos play 1. Alltså utanpåliggande med wifi och 230v anslutning. Kanske kan tänka mig 4 zoner men iallafall ett system man kan bygga på. Design är inte så noga. ingen speciell budget men prisvärda och billigare än Sonos för dem är overpriced

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bobinjones:

Tanken är väl som Sonos play 1. Alltså utanpåliggande med wifi och 230v anslutning. Kanske kan tänka mig 4 zoner men iallafall ett system man kan bygga på. Design är inte så noga. ingen speciell budget men prisvärda och billigare än Sonos för dem är overpriced

Då hamnar du på en typ av produkt jag har dålig koll på men jag kan hålla med om att "finessystemen" är oerhört dyra i förhållande till hur de låter.

Visa signatur