Är GTA V fortfarande lika våldsamt, går det att välja bort det som är dåligt?

Permalänk
Medlem

Är GTA V fortfarande lika våldsamt, går det att välja bort det som är dåligt?

Hej alla!

Jag har fyra söner mellan 12 och 17 som tigger o ber om att få spela gta. Barnens pappa o jag har alltid sagt nej, eftersom det vi hört om spelet inte varit särskilt positivt, typ att det bara går ut på att man ska döda, förstöra, stjäla och förnedra till ingen nytta. Vi har insett att våld inte går att undvika i spel, men när det bara är frågan om helt meningsköst våld... då känns det inte helt bra. Ungarna försäkrar dock att gta har blivit annorlunda, och att det handlar om väldigt mycket mer, och annat än meningslöst våld, och att man kan välja bort det som är dåligt. Min fråga är nu: stämmer detta? Hur tänker ni som spelar/har erfarenhet av gta?

Jättetacksam för svar!

§3.1 /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem

GTA är och har alltid varit ett våldsamt spel. Du kan välja till vilken utsträckning du tar död på oskyldiga utanför uppdrag och sånt, men du kan inte välja bort dödande helt.

Ni väljer förstås själva vilka regler ni har i er familj, men väääääldigt många tonåringar har spelat GTA-serien utan märkbar negativ inverkan (jag själv inkluderad), så ni har nog inget att oroa er för i termer av konkreta personlighetsförändringar. Sen kan det förstås finnas andra bakomliggande orsaker till att ni inte vill att de ska engagera sig i det, som ideologi exempelvis.

Gör som ni vill, men det korta svaret på din fråga är att GTA är ett våldsamt spel, men man kan till viss mån välja själv hur mycket våld man vill engagera sig i.

//G

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Låt, låt mig säga, de över 15 att spela då. Lättare att förstå vad som är på riktigt och vad som är fiktion. Fick själv inte spela våldsamma spel (fps, gta etc.) (likaså mina syskon) förräns en viss ålder. Vet inte om det hjälpte eller skadade. Men har aldrig blivit påverkad av spel på ett negativt sätt, vad jag vet.

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sphynxey:

Hej alla!

Jag har fyra söner mellan 12 och 17 som tigger o ber om att få spela gta. Barnens pappa o jag har alltid sagt nej, eftersom det vi hört om spelet inte varit särskilt positivt, typ att det bara går ut på att man ska döda, förstöra, stjäla och förnedra till ingen nytta. Vi har insett att våld inte går att undvika i spel, men när det bara är frågan om helt meningsköst våld... då känns det inte helt bra. Ungarna försäkrar dock att gta har blivit annorlunda, och att det handlar om väldigt mycket mer, och annat än meningslöst våld, och att man kan välja bort det som är dåligt. Min fråga är nu: stämmer detta? Hur tänker ni som spelar/har erfarenhet av gta?

Jättetacksam för svar!

När jag var yngre så ville jag själv spela GTA San Andreas medans min mor alltid sa nej, och jag själv började med GTA när jag blev 18 är 23 nu och jag själv tyckte väl att det var orättvist som liten men jag kan tycka att man klarar sig utan spelet idag men jag förstog inte det då . Men det jag tyckte var så fräckt när jag var liten var det man såg på youtube, allt folk gjorde med alla bliar och MCS men det är inget för barn nej.

GTA 5 ju typ som de gamla, finns strippklubbar, man kan åka runt i bilar och betala tjejer för att ligga runt med mera.
Man gör missions, rånar banker, skjuter folk.
Tror inte man kan stänga av något i spelet , i alla fall inget jag hört något om
Edit: GTA online finns med men där gör man missions, heists. Öppnar " företag" där man ska sno bilar, knark eller starta klubbar med mera. Allt är ju frivilligt och det som jag skrev ovan finns med i Online delen med.
Man kan köra Race mot andra spelare på "hotwheels" liknande banor" i Gta Online
Dock bör ju inte barn spela det men är ju tyvärr många "ungar" som spelar det.

Permalänk
Frilansskribent

Har spelat igenom GTA 5 och det är verkligen inget spel för barn.

När jag däremot ser Youtube videos där folk spelar GTA Online (Aldrig testat det själv) så verkar det vara en helt annan sak, Där handlar spelet om mkt annat verkar det som.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Tusen tack för era svar! Min tveksamhet gäller inte att jag är rädd att ungarna ska bli psykopater, utan bara att jag inte riktigt vare sig förstår poängen med att göra en massa uppdrag som enbart går ut på "dåliga" saker, eller vill att mina ungar ska ha inställningen att det finns en poäng med det... Jag vet att jag är naiv Men det är liksom själva inställningen: jag vill markera att vissa typer av beteende är inte ok, och det blir inte mer ok bara för att det inte är verklighet.

Men som jag fattar det så är alltså huvudsaken i spelet att döda, råna, stjäla, förnedra? I den mån det INTE går ut på detta, vad är det då man gör som spelare? Någon nämnde att köra race mot andra spelare; finns det mycket annat sådant, och i så fall vad? Finns det så mycket annat att det är lönt att skaffa spelet om man väljer bort själva grunduppdragen?

Permalänk

Film och spel påverkar vissa individer.

Jag är född 1975 och efter att karate kid visats på SVT blev skolan mer eller mindre en karateklubb. Arnold Schwarzeneggers filmer påverkade killar på gymnasiet att börja med anabola.

För resten av oss som kan kolla på en film eller spela ett spel och skilja på skildringar och verklighet så spelar det ingen roll hur gammal man är.

Tror att du oroar dig i onödan över att dina barn inte skulle kunna skilja på fiction och verklighet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Sphynxey:

Tusen tack för era svar! Min tveksamhet gäller inte att jag är rädd att ungarna ska bli psykopater, utan bara att jag inte riktigt vare sig förstår poängen med att göra en massa uppdrag som enbart går ut på "dåliga" saker, eller vill att mina ungar ska ha inställningen att det finns en poäng med det... Jag vet att jag är naiv Men det är liksom själva inställningen: jag vill markera att vissa typer av beteende är inte ok, och det blir inte mer ok bara för att det inte är verklighet.

Men som jag fattar det så är alltså huvudsaken i spelet att döda, råna, stjäla, förnedra? I den mån det INTE går ut på detta, vad är det då man gör som spelare? Någon nämnde att köra race mot andra spelare; finns det mycket annat sådant, och i så fall vad? Finns det så mycket annat att det är lönt att skaffa spelet om man väljer bort själva grunduppdragen?

Spelet har en handling. Om man börjar från början och följer tråden så nystas historien upp. Endel uppdrag är riktigt kluriga. Och det gagnar dig inte i spelet att springa runt och skjuta eller köra över folk för nöjes skull.

PS endel som tittar på Simpsons ser bara gula figurer. Andra se ett underhållningsvärde.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Spelet Bully är ett alternativ

Hjälp m gta. Hej, jag rekommenderar att om barnen så gärna vill spela GTA, men inte är tillräckligt gammal, så funkar spelet Bully som alternativ. Det är gjort utav samma skapare till GTA, fast det är 16-årsgräns och utspelar sig på en skola. Det finns inget blod i spelet, fast man kan slå ned människor. Det handlar om att stå upp mot mobbare och hjälpa de utsatta. Spelet finns på PS4, X-Box 360 / X-Box One och PC, och förstås PS2 och PS3. Hoppas detta svar kom till hjälp!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@wilmerhogberg: och ps1. har spelat alla spelen.

ontopic jag spelade när jag 11-12år första spelen. har inte märkt nån skillnad på mig, upp till dig helt enkelt.

Permalänk

Gta handlar om att bli en framgångsrik kriminell. Man kan ha dråg farmer, vapen "företag" och massor med annat illegala saker. Jag ser inte ett stort problem med att de spelar gta för det är inte att man skuter folk och går till stripklubbar, men man kan göra det. Det hanlar om pengar och inte så mkt mer. Och det är inte stor chans att man blir kriminell bara för att man spelar/spelade gta

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Sphynxey:

Hej alla!

Jag har fyra söner mellan 12 och 17 som tigger o ber om att få spela gta. Barnens pappa o jag har alltid sagt nej, eftersom det vi hört om spelet inte varit särskilt positivt, typ att det bara går ut på att man ska döda, förstöra, stjäla och förnedra till ingen nytta. Vi har insett att våld inte går att undvika i spel, men när det bara är frågan om helt meningsköst våld... då känns det inte helt bra. Ungarna försäkrar dock att gta har blivit annorlunda, och att det handlar om väldigt mycket mer, och annat än meningslöst våld, och att man kan välja bort det som är dåligt. Min fråga är nu: stämmer detta? Hur tänker ni som spelar/har erfarenhet av gta?

Jättetacksam för svar!

När det gäller GTA V Online så är det, och har väl alltid varit våldsamt. Sedan när det gäller just online delen så finns det många S K griefers också, som inte vill göra annat än att förstöra för alla andra. Dessutom så uppmanar t o m Rockstar, som är ansvariga utgivare av spelet, att man ska förstöra för sina motståndare. T ex om man gör ett s k CEO jobb osv. Jag skulle INTE rekommendera detta spel för grabbarna dina. Det finns ju faktiskt MYCKET BÄTTRE VAL än GTA V skulle väl jag påstå. Ett förslag är ju t ex nyaste Asassin's Creed Odysséy. Jaa alltså det find ju tusentals olika titlar. Men det är både ett spännande och bra spel. Ha det så bra 👍😎

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hellbound73

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellbound73:

När det gäller GTA V Online så är det, och har väl alltid varit våldsamt. Sedan när det gäller just online delen så finns det många S K griefers också, som inte vill göra annat än att förstöra för alla andra. Dessutom så uppmanar t o m Rockstar, som är ansvariga utgivare av spelet, att man ska förstöra för sina motståndare. T ex om man gör ett s k CEO jobb osv. Jag skulle INTE rekommendera detta spel för grabbarna dina. Det finns ju faktiskt MYCKET BÄTTRE VAL än GTA V skulle väl jag påstå. Ett förslag är ju t ex nyaste Asassin's Creed Odysséy. Jaa alltså det find ju tusentals olika titlar. Men det är både ett spännande och bra spel. Ha det så bra 👍😎

Skickades från m.sweclockers.com

Än om du tycker att det finns andra bättre spel så kommer inte ungarna bry sig över huvud taget om det. Vill de spela GTA så vill de spela GTA och inte Assassin's Creed.

Låt de spela GTA, barn förstår att det är skillnad på spel och verklighet. Dina barn förstår också att man inte ska köpa horor i verkligheten men de kommer ändå göra det i GTA för skojs skull någon enstaka gång. Det kanske låter hemskt för en som aldrig spelat GTA men det är lugnt.

Jag har spelat GTA sedan jag var yngre än dina söner och har inte sett några konstigheter med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sphynxey:

Hej alla!

Jag har fyra söner mellan 12 och 17 som tigger o ber om att få spela gta. Barnens pappa o jag har alltid sagt nej, eftersom det vi hört om spelet inte varit särskilt positivt, typ att det bara går ut på att man ska döda, förstöra, stjäla och förnedra till ingen nytta. Vi har insett att våld inte går att undvika i spel, men när det bara är frågan om helt meningsköst våld... då känns det inte helt bra. Ungarna försäkrar dock att gta har blivit annorlunda, och att det handlar om väldigt mycket mer, och annat än meningslöst våld, och att man kan välja bort det som är dåligt. Min fråga är nu: stämmer detta? Hur tänker ni som spelar/har erfarenhet av gta?

Jättetacksam för svar!

Enda anledningen till att barn vill spela ett visst spel är att kompisar pratar mycket om det. Jag har barn och har inte låtit någon av dem spela gta, inte för att jag är emot våldspel.

Stå för dina åsikter eller låt dem spela med sina kompisar.
Dina barn kommer växa upp till vettiga individer ändå.
Alla barn köper argumentet att man inte får för mamma, inga kompisar fryser ut dem för det

Permalänk
Medlem

Återigen: tusen tack för alla svar! Verkligen jättebra!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag ser inga problem med att dom ska få spela gta 5. Jag körde mitt första gta vid 6 år och det var London 1969, körde det nästan hela tiden och älskade det. Sedan vart det gick det över till gta 3 när min bror och jag fick det av min far (skiljer 7 år mellan mig och min bror.). Så kan tänka mig att det var därför jag fick spela vid sån tidig ålder och inte har begränsning på vilka spel jag fick köra.
Det har inte påverkat mig negativt på något sett.

Kör även ganska mycket gta 5/online och kört igenom storyn några gånger. Och när vi lirar gta online så kör vi mest race. Vi sitter även och kör runt väldigt mycket flyger plan helikopter osv. Nää jag ser inga problem helt ärligt inget problem men det. Det har inte format mig som person i alla fall.

Låt dom testa lira, äre så att dom är såna där som sitter å skriker i micken för att dom blir attackerade på online då får ni aldrig låta dom spela (skämt åsido)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Man kan ju annars testa att linda in dom i afghanskt bomull och sy sidentofflor för deras ömma fötter och tår så att de kan ha detta till de kliver in i den riktiga världen lite senare, där de då möts av verkliga scenarion och problem som de förmodligen inte kommer kunna handskas med då kränkning undvikits istället för bemötts.

Eller så överdriver jag kanske lika mycket som alla curling föräldrar och min vy är helt åt skogen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

Man kan ju annars testa att linda in dom i afghanskt bomull och sy sidentofflor för deras ömma fötter och tår så att de kan ha detta till de kliver in i den riktiga världen lite senare, där de då möts av verkliga scenarion och problem som de förmodligen inte kommer kunna handskas med då kränkning undvikits istället för bemötts.

Eller så överdriver jag kanske lika mycket som alla curling föräldrar och min vy är helt åt skogen?

Tror jag kan hålla med.

Till TS: @Sphynxey
Har själv barn, inte så gamla som 12-17 men sonen är 10 och han spelar det mesta, sen kanske jag har gjort något fel när jag har lärt han att det är skillnad på spel och verklighet? Men att förbjuda dom att spela gör ju oftast nästan bara saken värre alla andra barnen spelar och helt plötsligt är man utanför för att man inte kan följa med i det som dom andra pratar om osv (Inte i grabbens fall då inte jätte många i hans klass spelar) Men Ni måste ju kunna markera att vissa grejer inte är okej på andra sätt än att förbjuda ett spel. Jag tror inte era ungar lär sig att det är fel att råna eller slå ner folk, bara för att dom inte får spela GTA utan det handlar nog mer om vad ni faktiskt lär dom.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sphynxey:

Tusen tack för era svar! Min tveksamhet gäller inte att jag är rädd att ungarna ska bli psykopater, utan bara att jag inte riktigt vare sig förstår poängen med att göra en massa uppdrag som enbart går ut på "dåliga" saker, eller vill att mina ungar ska ha inställningen att det finns en poäng med det... Jag vet att jag är naiv Men det är liksom själva inställningen: jag vill markera att vissa typer av beteende är inte ok, och det blir inte mer ok bara för att det inte är verklighet.

Men som jag fattar det så är alltså huvudsaken i spelet att döda, råna, stjäla, förnedra? I den mån det INTE går ut på detta, vad är det då man gör som spelare? Någon nämnde att köra race mot andra spelare; finns det mycket annat sådant, och i så fall vad? Finns det så mycket annat att det är lönt att skaffa spelet om man väljer bort själva grunduppdragen?

Hej!

GTA V är ett spel med två "lägen". Det ena är "Story"-läget, som jag har spelat igenom (ett spel där man spelar själv) och ett "Online"-läge där man spelar online. (Detta har jag aldrig spelat.) Det jag beskriver är alltså "Story"-läget.

GTA V är ett spel som utspelas i en öppen värld. Man spelar en av tre kriminella rollfigurer, som man växlar mellan under spelets gång. Oavsett vilken rollfigur man spelar för tillfället så är det ingen större principskillnad mellan hur spelet fungerar, utan snarare en skillnad på vilka "speciella" saker man får göra.

Spelet har en huvud-"story", som är en serie av olika uppdrag och händelser som följer en story. Utan att berätta några spoilers, så skulle jag säga att det är en berättelse om dessa tre brottslingar och deras liv. Det hela är en klar satir, med mycket grov humor, som driver med vår samtid, särskilt med (i alla fall bilden av) dagens USA.

Som spelare så är man 90% av spelet antingen till fots, beväpnad med diverse skjutvapen, eller kör runt i en (oftast stulen) bil. Antingen så är det för att man bara kör runt och gör en massa saker för att det är kul i allmänhet (och olika saker kan hända runt om en som man kan delta i), eller försöker ta sig från A till B, eller så är det för att man är i något slags uppdrag. Det kan handla från allt från att begå något slags rån eller ett inbrott, eller att man extraknäcker som förare för en kranbil för att transportera felparkerade fordon.

Man kan också köra streetrace, göra yoga, spela golf, spela tennis, hoppa fallskärm, flyga flygplan (gå i flygskola, för att lära sig flyga bra och lära sig göra olika snitsiga flygtricks, antingen för att man tycker att det är kul i sig, eller bara för att kunna transportera droger). Eller bara köra runt.

Man kan besöka strippklubbar, och ligga med prostituerad. Man kan även skjuta henne i fråga efteråt för att få pengarna tillbaks.

Det går också att ringa efter en taxi. Man kan om man vill stjäla taxin. Och sedan köra kunder fram och tillbaka. Inte särskilt lukrativt, men möjligheten finns.

Det ligger väl något i att det går att göra en massa kul saker i GTA V som inte är våldsamma. Men att säga att det går att "välja bort" detta stämmer inte riktigt. Nu var det ett par år sedan jag spelade för första gången, men jag tror att det går inte riktigt går att komma till dessa punkter i GTA V utan att låsa upp saker. Mycket låses upp allt eftersom man spelar igenom storyn. Det värsta går att välja bort. Det finns (så vitt jag vet) inget i spelet som tvingar en att besöka en strippklubb (annat än att passera genom en vid tillfällen), eller plocka upp en prostituerad. Det finns inte heller något som tvingar dig att (eller hindrar dig från) att skjuta folk på gatan i huvudet.

Med denna beskrivning vill jag säga att GTA V är ett spel som är otroligt varierat, där man kan göra en massa olika saker. Våld förekommer, i högsta grav. Det är en kriminell miljö. Men jag skulle inte säga att spelet driver någon att begå något omotiverat våld (annat än om spelaren själv väljer det). Allt i storyn har sin förklaring i den interna logiken i spelet. Det är samtidigt ett väldigt lyckat spel, som jag hade många timmars underhållning genom att spela igenom. Jag hade klart rekommenderat det för någon som är tillräckligt mogen för spelet i fråga.

Vill du få en riktigt bra uppfattning om hur spelet funkar, gå in på Youtube och leta upp en "Let's Play"-video. Jag har inte sett några för just GTA V, men de flesta spel som kommer ut är det alltid någon som spelar in sig själv spela spelet i fråga. Det är ett jättebra sätt att försöka få en uppfattning om vad spelet handlar om.

Jag skulle säga så här. Det är du som förälder som kan bedöma om dina barn är mogna nog för spelet i fråga. Som en grov riktlinje så skulle jag säga att jag inte skulle låta någon yngre än 15 eller 16 spela spelet ensam.

Mitt främsta stalltips är alltså: Var med som förälder. Nu menar jag inte att du ska hovra som en helikopter över varenda spelminut, men försök hålla lite koll på vad som händer.

Till sist, något av en parantes, som egentligen är det allra viktigaste: Om du ska låta dina barn spela online, håll koll på deras vänner och deras kontakter. Detta oavsett om det är Murder Simulator 9000 eller Hello Kitty Island Adventure. Det värsta med datorspel är egentligen inte vad som är i själva spelen, utan den mobbning och de trakasserier man kan utsättas för på nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

Man kan ju annars testa att linda in dom i afghanskt bomull och sy sidentofflor för deras ömma fötter och tår så att de kan ha detta till de kliver in i den riktiga världen lite senare, där de då möts av verkliga scenarion och problem som de förmodligen inte kommer kunna handskas med då kränkning undvikits istället för bemötts.

Eller så överdriver jag kanske lika mycket som alla curling föräldrar och min vy är helt åt skogen?

Hahahahaha! Åh hahahahahaha!! Ja, förlåt; du känner ju inte mig, så du kan ju inte gärna förstå exakt hur roligt detta svar blev; hur totalt om bakfoten du fått det hela. Men absolut – trevligt att för en gångs skull bli ansedd för att överbeskydda mina barn när det brukar vara precis tvärtom...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Hej!

GTA V är ett spel med två "lägen". Det ena är "Story"-läget, som jag har spelat igenom (ett spel där man spelar själv) och ett "Online"-läge där man spelar online. (Detta har jag aldrig spelat.) Det jag beskriver är alltså "Story"-läget.

GTA V är ett spel som utspelas i en öppen värld. Man spelar en av tre kriminella rollfigurer, som man växlar mellan under spelets gång. Oavsett vilken rollfigur man spelar för tillfället så är det ingen större principskillnad mellan hur spelet fungerar, utan snarare en skillnad på vilka "speciella" saker man får göra.

Spelet har en huvud-"story", som är en serie av olika uppdrag och händelser som följer en story. Utan att berätta några spoilers, så skulle jag säga att det är en berättelse om dessa tre brottslingar och deras liv. Det hela är en klar satir, med mycket grov humor, som driver med vår samtid, särskilt med (i alla fall bilden av) dagens USA.

Som spelare så är man 90% av spelet antingen till fots, beväpnad med diverse skjutvapen, eller kör runt i en (oftast stulen) bil. Antingen så är det för att man bara kör runt och gör en massa saker för att det är kul i allmänhet (och olika saker kan hända runt om en som man kan delta i), eller försöker ta sig från A till B, eller så är det för att man är i något slags uppdrag. Det kan handla från allt från att begå något slags rån eller ett inbrott, eller att man extraknäcker som förare för en kranbil för att transportera felparkerade fordon.

Man kan också köra streetrace, göra yoga, spela golf, spela tennis, hoppa fallskärm, flyga flygplan (gå i flygskola, för att lära sig flyga bra och lära sig göra olika snitsiga flygtricks, antingen för att man tycker att det är kul i sig, eller bara för att kunna transportera droger). Eller bara köra runt.

Man kan besöka strippklubbar, och ligga med prostituerad. Man kan även skjuta henne i fråga efteråt för att få pengarna tillbaks.

Det går också att ringa efter en taxi. Man kan om man vill stjäla taxin. Och sedan köra kunder fram och tillbaka. Inte särskilt lukrativt, men möjligheten finns.

Det ligger väl något i att det går att göra en massa kul saker i GTA V som inte är våldsamma. Men att säga att det går att "välja bort" detta stämmer inte riktigt. Nu var det ett par år sedan jag spelade för första gången, men jag tror att det går inte riktigt går att komma till dessa punkter i GTA V utan att låsa upp saker. Mycket låses upp allt eftersom man spelar igenom storyn. Det värsta går att välja bort. Det finns (så vitt jag vet) inget i spelet som tvingar en att besöka en strippklubb (annat än att passera genom en vid tillfällen), eller plocka upp en prostituerad. Det finns inte heller något som tvingar dig att (eller hindrar dig från) att skjuta folk på gatan i huvudet.

Med denna beskrivning vill jag säga att GTA V är ett spel som är otroligt varierat, där man kan göra en massa olika saker. Våld förekommer, i högsta grav. Det är en kriminell miljö. Men jag skulle inte säga att spelet driver någon att begå något omotiverat våld (annat än om spelaren själv väljer det). Allt i storyn har sin förklaring i den interna logiken i spelet. Det är samtidigt ett väldigt lyckat spel, som jag hade många timmars underhållning genom att spela igenom. Jag hade klart rekommenderat det för någon som är tillräckligt mogen för spelet i fråga.

Vill du få en riktigt bra uppfattning om hur spelet funkar, gå in på Youtube och leta upp en "Let's Play"-video. Jag har inte sett några för just GTA V, men de flesta spel som kommer ut är det alltid någon som spelar in sig själv spela spelet i fråga. Det är ett jättebra sätt att försöka få en uppfattning om vad spelet handlar om.

Jag skulle säga så här. Det är du som förälder som kan bedöma om dina barn är mogna nog för spelet i fråga. Som en grov riktlinje så skulle jag säga att jag inte skulle låta någon yngre än 15 eller 16 spela spelet ensam.

Mitt främsta stalltips är alltså: Var med som förälder. Nu menar jag inte att du ska hovra som en helikopter över varenda spelminut, men försök hålla lite koll på vad som händer.

Till sist, något av en parantes, som egentligen är det allra viktigaste: Om du ska låta dina barn spela online, håll koll på deras vänner och deras kontakter. Detta oavsett om det är Murder Simulator 9000 eller Hello Kitty Island Adventure. Det värsta med datorspel är egentligen inte vad som är i själva spelen, utan den mobbning och de trakasserier man kan utsättas för på nätet.

Alltså... tusen tack för ett alldeles fantastiskt bra svar!!!! [b]Verkligen[/]. Precis vad jag ville veta Vad gäller din lilla kommentar längst ned, om att ställa alla frågor i ett och samma inlägg så hade jag väldigt gärna gjort det om jag bara hade hittat hur man editor sitt inlägg... men jag är antingen blind, eller så är det nåt problem med min dator...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sphynxey:

Vad gäller din lilla kommentar längst ned, om att ställa alla frågor i ett och samma inlägg så hade jag väldigt gärna gjort det om jag bara hade hittat hur man editor sitt inlägg... men jag är antingen blind, eller så är det nåt problem med min dator...

Hej! Tänk inte på det för mycket. Det är en del av min signatur, det syns alltså på alla inlägg jag postar. Det var inte riktat till dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Hej! Tänk inte på det för mycket. Det är en del av min signatur, det syns alltså på alla inlägg jag postar. Det var inte riktat till dig.

Ok! Grejen är den att jag själv tyckte det var irriterande att jag inte kunde lägga till saker till originalinlägget. Nåväl. Tack igen

Permalänk
Medlem

Spelet har PEGI 18, tycker absolut att du ska följa den rekommendationen.

Det finns otroligt mycket bra spel för barn och unga som både är bättre och roligare än GTA V.

/pappa till två och gamer sedan 35 år.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sphynxey:

Hahahahaha! Åh hahahahahaha!! Ja, förlåt; du känner ju inte mig, så du kan ju inte gärna förstå exakt hur roligt detta svar blev; hur totalt om bakfoten du fått det hela. Men absolut – trevligt att för en gångs skull bli ansedd för att överbeskydda mina barn när det brukar vara precis tvärtom...

Skämtsamt inlägg ja, så läs inte för hårt.

Lite seriösare svar då.

PEGI och allt vad det heter, enligt min mening, är grundat bakom politiska påtryckningar. Det finns två sidor som krigar och det är antivåld ministrar som skyller på fiktiva filmer och spel som orsaken bakom brott, sedan finns det vetenskapsmän och artister som inte alls kan se någon koppling till detta. Ingen sida vinner vill jag påstå.

Läser jag ditt inlägg igen så skriver du "har hört" om spelet. Du har alltså inte testat det själv. Det framgår inte om gubben din heller gjort det. Tips - testa skiten. Finns det underhållning ni kan unna era barn så vet ni det själva. Att gå på hörsägen är precis vad jag skrev ovan gällande att bemöta verkligheten, man har ingen aning om vad som ligger runt hörnet.

Det enda jag känner till i studieväg är hur spel påverkar individers problemlösningsutveckling, språklära samt matematiska färdigheter. Det andra som också är erkänt är beroendebetingat. Finns inga som helst seriösa studier som relaterar spel till våldsbejakande beteende utan det är de sociala omständigheterna som ligger bakom.

Permalänk
Medlem

Jag fick spela GTA när jag var mindre, jag var 11 när första kom 1997, visst är det våldsamt men också väldigt lätt (i alla fall för mig) att tyda på fiktion och verklighet.

Tror jag mådde sämre av att spela spel som Resident Evil 1-3, fy satan vad läskigt det var att sätta sig i sitt mörka pojkrum och köra igång RE1 eller RE2.

Jag skulle dock säga, sätt er ned och spela med era barn, speciellt det yngre, se hur era barn väljer att spela spelet.

Många ser den negativa bilden som målas upp av media, men där finns en agenda, på samma sätt att man målade upp filmer som degraderade. Så det bästa sättet att utbilda sig själv och sina barn, är ju att sätta sig ned och spela det tillsammans?

Jag har inga barn själv, men spelar med mina syskonbarn när de är på besök eller jag är barnvakt och ser en väldig fördel att göra dessa saker tillsammans, då har man ju också möjlighet att förklara om man upplever obehag av det man gör.

Det är i alla fall min personliga åsikt och rekommendation.

Permalänk
Hedersmedlem

En sak som är värd att känna till om spelet:

Alla rollfigurerna (både de spelbara och övriga) i spelet är otroligt osympatiska från början till slut. Det finns inga "good guys" eller "oskyldiga offer". (Det är lite av charmen.) Du behöver alltså inte oroa dig för att någon av rollfigurerna kommer agera som en olämplig förebild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

Skämtsamt inlägg ja, så läs inte för hårt.

Lite seriösare svar då.

PEGI och allt vad det heter, enligt min mening, är grundat bakom politiska påtryckningar. Det finns två sidor som krigar och det är antivåld ministrar som skyller på fiktiva filmer och spel som orsaken bakom brott, sedan finns det vetenskapsmän och artister som inte alls kan se någon koppling till detta. Ingen sida vinner vill jag påstå.

Läser jag ditt inlägg igen så skriver du "har hört" om spelet. Du har alltså inte testat det själv. Det framgår inte om gubben din heller gjort det. Tips - testa skiten. Finns det underhållning ni kan unna era barn så vet ni det själva. Att gå på hörsägen är precis vad jag skrev ovan gällande att bemöta verkligheten, man har ingen aning om vad som ligger runt hörnet.

Det enda jag känner till i studieväg är hur spel påverkar individers problemlösningsutveckling, språklära samt matematiska färdigheter. Det andra som också är erkänt är beroendebetingat. Finns inga som helst seriösa studier som relaterar spel till våldsbejakande beteende utan det är de sociala omständigheterna som ligger bakom.

Håller helt med i det du skriver, och min fråga gällde alltså inte öht huruvida det skulle påverka mina barn negativt att spela gta (studier har f.ö. visat att det i särklass mest agressionsskapande spelet som finns är tetris, så... ) Vi har sedan de var små sett på filmer och tv-serier tillsammans som andra föräldrar förfasat sig över; så länge man pratar och resonerar kring det man ser tror jag inte att det är nån fara, utan tvärtom tycker jag att det är viktigt att just undvika överbeskydderi. MEN. Kränkningar, respektlöshet och meningslöst våld gör mig förbannad; jag anser inte att det finns – eller bör finnas – nåt underhållningsvärde i att utan anledning, helt oprovocerat, skada, kränka eller förnedra andra människor, vare sig det gäller verkligheten eller fantasin. Det är ett sjukt beteende, där jag har total noll-tolerans, och det är detta jag vill markera för mina barn. Det har inte öht fallit mig in att de inte skulle få spela det för att jag vill skydda dem från "hemska saker".

Och nej: jag har inte testat gta; inte barnens far heller – det var precis därför jag ställde frågan här – för att bilda mig en bättre uppfattning Alternativet – att testa det själv – innebär ju att jag måste skaffa det, vilket jag inte riktigt har lust att lägga pengar på... Är det däremot så att jag låter ungarna skaffa det så kommer jag att spela det med dem, precis som jag spelar andra spel med dem.

Tack för ditt seriösare svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Jag fick spela GTA när jag var mindre, jag var 11 när första kom 1997, visst är det våldsamt men också väldigt lätt (i alla fall för mig) att tyda på fiktion och verklighet.

Tror jag mådde sämre av att spela spel som Resident Evil 1-3, fy satan vad läskigt det var att sätta sig i sitt mörka pojkrum och köra igång RE1 eller RE2.

Jag skulle dock säga, sätt er ned och spela med era barn, speciellt det yngre, se hur era barn väljer att spela spelet.

Många ser den negativa bilden som målas upp av media, men där finns en agenda, på samma sätt att man målade upp filmer som degraderade. Så det bästa sättet att utbilda sig själv och sina barn, är ju att sätta sig ned och spela det tillsammans?

Jag har inga barn själv, men spelar med mina syskonbarn när de är på besök eller jag är barnvakt och ser en väldig fördel att göra dessa saker tillsammans, då har man ju också möjlighet att förklara om man upplever obehag av det man gör.

Det är i alla fall min personliga åsikt och rekommendation.

Absolut! Se mitt andra svar här ovan

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

En sak som är värd att känna till om spelet:

Alla rollfigurerna (både de spelbara och övriga) i spelet är otroligt osympatiska från början till slut. Det finns inga "good guys" eller "oskyldiga offer". (Det är lite av charmen.) Du behöver alltså inte oroa dig för att någon av rollfigurerna kommer agera som en olämplig förebild.

Ok – tack!! Det avgör det hela Precis det där med oskyldiga offer var det jag var ute efter. Se även mitt svar t Pixlchaser ovan.