Permalänk
Medlem

Lysrör - underprojekt till Steam Machine

I helgen tog jag mod och Dremel till mig och satte igång med att bygga belysning till projektet som numera går under namnet Steam Machine.

Målbilden är att montera diskreta LED-slingor som med varmvitt ljus tydligt visar upp framför allt kopparkomponenterna i dess naturliga glans. Inte intresserad av rainbow-puke eller andra effekter.

Vanliga magnetiska adresserbara LED-strips gör ett bra jobb, är lagom stora och långa och de jag gick och köpte (Corsair Lighting Node Pro) kopplar in i varandra på ett rimligt sätt, samt pratar med mjukvaran över USB. Nice!

Så varför är detta ett projekt över huvud taget? Är det inte bara att smälla upp slingorna och köra? Well.. Jag har radiatorer och fläktar både i toppen och fronten av chassit, plus en olyckligt placerad fläkt bak som gör att endast två tredjedelar av höjden är tillgänglig att fästa slingan på. I topp och front går det att fästa slingan, men ljuset skyms ganska mycket av vattenkylningen helt enkelt. Helst hade jag låtit en strip hänga längs med topp-radiatorn en liten bit ner i chassit och lysa in på moderkort och allt annat. Den får oavsett vad inte vända på sig och blända mig när jag sitter vid datorn, eller nyfikna beskådare när jag visar upp maskinen.

Men att låta en LED-strip hänga fritt kan väl aldrig se bra ut? Eller...

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem

Jag började med att hänga/hålla upp slingorna dels för att hitta en bra färg och dels för att se vilka effekter jag fick av olika placeringar. Tog inga bilder under testet eftersom jag hade händerna fulla med ljus, men följande Paint-jobb illustrerar ganska bra vad jag kom fram till.

De gula positionerna gav ungefär vad jag förväntade mig, inte några fantastiska resultat, men ändå rimligt ljus trots förutsättningarna. Front-raden lämnar mer svängrum (nästan 25mm) till hörnan och glassidan, så ljuset gör lite nytta här ändå. Inga fantastiska resultat dock.

Röd position var mest en djup suck (obs, slingan sitter på insidan av chassikanten). Radiatorn kommer så nära att även om slingan får plats att fästa så gör belysningen inte mycket nytta där jag vill ha den, på processor, minne, grafikkort och kopparrör.

Grön position däremot gav precis det resultat jag ville ha, ljusmässigt. Men att bara hänga slingan som en linbana är uteslutet. Så vad är lösningen då?

Jo, att bygga ett lysrör!

I min värld som är full av ordvitsar och Göteborgsskämt betyder det förstås att jag fäster ett kopparrör som får gå rakt igenom hela chassit, kapar av hälften på längden i en vettig riktning och klistrar in LED-slingan i röret. Utifrån bör det se ut som ytterligare ett rör i mängden (ju mer desto bättre), och belysningseffekten borde bli oslagbar.

Alla andra rör i systemet kopplas i nuläget in i andra komponenter (inklusive chassit) genom vanliga fittings för vattenkylning. Det funkar för 12mm-rör, men för att få plats med LED-slingan behövs en något grövre dimension, jag valde 15mm. Vad jag vet finns inga fittings för just 15mm, och dessutom är jag i nuläget inte beroende av en G1/4-gänga, utan behöver bara fästa i egna hål i chassit. Så lätta och billiga lösningen är rörkopplingar i mässing med lödningsmuff på ena sidan och skruvgänga med lock på andra sidan:

Jag har noterat RSS-loggan på dels den här komponenten, och även på några av kurv-kopplingarna. Funderade ett tag på vad den gjorde där, men kom fram till att det måste bero på att prylarna
hanterar flöden.

Så. Rask marsch för att fräsa ut monteringshål i chassit, kapa rör och löda ihop rubbet. Bilder på detta i nästa inlägg.

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem

Snabbt marscherat. Eftersom jag inte kommer köra vätska genom det här röret var jag inte lika petig med att förbereda ytorna, utan körde på med lödning direkt. Mitt ögonmått levererade igen och jag behövde inte kapa eller löda om något. Win!

Såhär ser röret ut:

och här är de karvade hålen i chassit som kopplingarna ska låsa runt. Ja, jag vet att jag slant lite på baksidan, och karvade lite för mycket... får fundera ut hur jag ska täta det.

På detta viset kommer röret sitta i chassit:

Så, nu är det bara att kapa halva längden, göra hål för kablar samt måla pluggarna svarta för något ökad diskretion.

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem

Kapa rör

Dremeln får jobba lite till. Dags för bildspel:

Stora sektioneringen

Hål för att koppla in sidoslingorna

Separera kabeln från kontaktdonet för att kunna föra igenom kurvorna i röret

Slingan får precis plats på alla håll och kanter

Slinga monterad, kabel gömd i röret

Allt inkopplat och monterat

Med glassida på:

Slingorna är länkade Front - Lysrör - Bak, och därför behövde jag bara en kanal i Corsairs Node.
Detta var ett kul men kort projekt. Med lite stress hade jag nog kunnat göra det över en helg plus planering och inköp.

Det sämsta med projektet var att jag inte är så stadig som jag tror med fräs/kapskiva. Dels hålet bak i chassit, men även att längdkapningen blev något ojämn. Det senare kunde jag rädda under slipningen, men ändå.

Det bästa är att resultatet blev lysande(!) och att jag fick slita och vara lite nervös över avstånd och passform. Inte ens jag följer mina egna rekommendationer om "mäta - mäta - kapa - montera - mäta - markera - löda - montera" utan lödde glatt de två komponenterna jag bara hade två av innan jag kontrollerade att röret faktiskt skulle passa.

Tack för att du ville läsa, och vi ses vid nästa projekt!

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem

Tänkte att jag inte riktigt har visat vilken skillnad lysröret gör jämfört med den lätta lösningen med slingor på gul och röd position enligt första skissen. Därför monterade jag en slinga på röd position bara för att se skillnaden. Här är resultatet:

Utan lysrör:

Med lysrör:

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.