Om kostnaden är en begräsande faktor så tycker jag att man ska fundera på vad man är beredd att spendera på sitt bilägande/transportbehov och välja bil därefter.
I vår familj har vi bestämt oss för att vi har behov av två bilar. Vi värderar kortare restid och mer tid med familjen jämfört med en lägre kostnad som kommunalt resande skulle medföra, men vi tycker inte att det är värt att betala kostnaden för en ny bil jämfört med den lägre kostnad som en begagnad bil medför. Vi rullar två st Volvo V70 bensin (utan turbo) från 2005.
Och visst är det så att en någon om året (oftast i samband med besiktning) så finns det risk att det blir en lite större utgift för att något måste fixas, men vi tycker ändå att det är OK i och med att vi inte har en löpande månadskostnad och därmed kan lägga upp en buffert.
Jag tycker att vi har en bra koll på vad bilen kostar och merparten av kostnaden är direkt knuten till användningen. Eftersom vi inte har finansiering för bilarna, så kostar de 500:- per månad i skatt och försäkring och sedan tillkommer kostnader för service och bränsle.
De är stora och lastar mycket. De är äldre så även om vi tar hand om dem så behöver vi inte parkera längst bort vid ett besök vid en större butik. Nackdelen är att de drar förhållandevis mycket soppa eftersom vi kör mestadels kortare resor. Jag skulle tro att vi snittar ca 0,9 liter/mil så som vi kör.