Behöver råd från tidigare bilägare ang köp/leasing

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Fördelen med en billig bil är att du inte behöver fixa det. Pajjar ac drar du ned sidorutan, får du en repa i dörren så tänker du "det var ju tråkigt" och sen är det bra med det osv. När man fått tillräckligt många fel kan man skrota den och köpa en annan. Vid besikning väger man fel mot om det är ekonomisk och laga eller byta bil. Är dock en rejäl fördel om man har möjlighet att laga bilen själv om det är något. Men i regel brukar det främst vara vid besikningar som reperationer behövs.

Skickades från m.sweclockers.com

Så skulle jag aldrig vilja ha det, den tiden är förbi för länge sedan. Men även jag gillar äldre bilar, men då skall dom vara i gott skick.

Permalänk
Skrivet av MickeBoy:

Jo det är klart att jag tycker att man ska vara rädd om sin bil, men beroende på hur man är som person och det faktum att någon annan kommer att göra en bedömning i slutändan så kan det ju vara så att själva momentet med återlämning ändå blir någon form av risk.

En person som väntar sig att endast betala en månatlig avgift och därefter bränsle och inte alls bryr sig om sin bil i övrigt kanske löper en större risk för att få betala extra vid återlämnandet jämför med en som verkligen tar hand om bilen? Det finns ju de som aldrig tvättar eller städar ur bilen någonsin. Om man är en person som lätt oroar sig och känner sig osäker på kriterierna vid återlämnande så kan det ju bli en ångest inför detta tillfälle. Och då tänker jag att kanske inte alternativet med leasing passar så bra.

@MickeBoy du har helt rätt, är man en jäkla slarver skall man inte leasa en bil.

Permalänk
Medlem

Om kostnaden är en begräsande faktor så tycker jag att man ska fundera på vad man är beredd att spendera på sitt bilägande/transportbehov och välja bil därefter.

I vår familj har vi bestämt oss för att vi har behov av två bilar. Vi värderar kortare restid och mer tid med familjen jämfört med en lägre kostnad som kommunalt resande skulle medföra, men vi tycker inte att det är värt att betala kostnaden för en ny bil jämfört med den lägre kostnad som en begagnad bil medför. Vi rullar två st Volvo V70 bensin (utan turbo) från 2005.

Och visst är det så att en någon om året (oftast i samband med besiktning) så finns det risk att det blir en lite större utgift för att något måste fixas, men vi tycker ändå att det är OK i och med att vi inte har en löpande månadskostnad och därmed kan lägga upp en buffert.

Jag tycker att vi har en bra koll på vad bilen kostar och merparten av kostnaden är direkt knuten till användningen. Eftersom vi inte har finansiering för bilarna, så kostar de 500:- per månad i skatt och försäkring och sedan tillkommer kostnader för service och bränsle.

De är stora och lastar mycket. De är äldre så även om vi tar hand om dem så behöver vi inte parkera längst bort vid ett besök vid en större butik. Nackdelen är att de drar förhållandevis mycket soppa eftersom vi kör mestadels kortare resor. Jag skulle tro att vi snittar ca 0,9 liter/mil så som vi kör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Jo det är klart att jag tycker att man ska vara rädd om sin bil, men beroende på hur man är som person och det faktum att någon annan kommer att göra en bedömning i slutändan så kan det ju vara så att själva momentet med återlämning ändå blir någon form av risk.

En person som väntar sig att endast betala en månatlig avgift och därefter bränsle och inte alls bryr sig om sin bil i övrigt kanske löper en större risk för att få betala extra vid återlämnandet jämför med en som verkligen tar hand om bilen? Det finns ju de som aldrig tvättar eller städar ur bilen någonsin. Om man är en person som lätt oroar sig och känner sig osäker på kriterierna vid återlämnande så kan det ju bli en ångest inför detta tillfälle. Och då tänker jag att kanske inte alternativet med leasing passar så bra.

Jag har leasat och lämnat tillbaka en bil. Tror vi tvättade bilen 2-4 gånger på 3 år, den blev städad invändigt en gång ordentligt. Vi betalade exakt 0kr vid återlämnandet. Det enda vi gjorde för att vara försiktiga med bilen var att inte parkera precis vid ingången när man ska handla någonstans.

EDIT: Man ska givetvis inte leasa någonstans där de inte har tydliga riktlinjer får hur bilen får se ut vid återlämning. Finns tillverkare som har väldigt tydliga exempel på hur det får se ut och inte.

Permalänk
Skrivet av MickeBoy:

Om kostnaden är en begräsande faktor så tycker jag att man ska fundera på vad man är beredd att spendera på sitt bilägande/transportbehov och välja bil därefter.

I vår familj har vi bestämt oss för att vi har behov av två bilar. Vi värderar kortare restid och mer tid med familjen jämfört med en lägre kostnad som kommunalt resande skulle medföra, men vi tycker inte att det är värt att betala kostnaden för en ny bil jämfört med den lägre kostnad som en begagnad bil medför. Vi rullar två st Volvo V70 bensin (utan turbo) från 2005.

Och visst är det så att en någon om året (oftast i samband med besiktning) så finns det risk att det blir en lite större utgift för att något måste fixas, men vi tycker ändå att det är OK i och med att vi inte har en löpande månadskostnad och därmed kan lägga upp en buffert.

Jag tycker att vi har en bra koll på vad bilen kostar och merparten av kostnaden är direkt knuten till användningen. Eftersom vi inte har finansiering för bilarna, så kostar de 500:- per månad i skatt och försäkring och sedan tillkommer kostnader för service och bränsle.

De är stora och lastar mycket. De är äldre så även om vi tar hand om dem så behöver vi inte parkera längst bort vid ett besök vid en större butik. Nackdelen är att de drar förhållandevis mycket soppa eftersom vi kör mestadels kortare resor. Jag skulle tro att vi snittar ca 0,9 liter/mil så som vi kör.

Om detta passar er, så låter det väldigt vettigt. Och det är ju tur att vi själv får välja hur vi vil ha det. Själv vill jag ha lite nyare bilar, men inte helt nya. Köpt en bil helt ny, och värdeminskningen på den var inte kul. Så jag köper ett par år gamla bilar, fortfarande rätt dyrt men jag vill ha moderna bilar med det mesta i lull lull väg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andersgog:

Om detta passar er, så låter det väldigt vettigt. Och det är ju tur att vi själv får välja hur vi vil ha det. Själv vill jag ha lite nyare bilar, men inte helt nya. Köpt en bil helt ny, och värdeminskningen på den var inte kul. Så jag köper ett par år gamla bilar, fortfarande rätt dyrt men jag vill ha moderna bilar med det mesta i lull lull väg.

Köper man en bil som är 3 år eller yngre klarar man sig också på en halvförsäkring (vagnskadegaranti) ingår på nyare bilar. Men inte alltid så det är bäst att kolla upp vid köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Givetvis är bränslekostnaden en stor del av totalkostnaden om man kör mycket. Har inte motsagt det, även om det kanske blev lite dumt formulerat efter klipp och klistrande i mitt inlägg. Det jag var ute efter egentligen var att belysa att det finns många ”dolda” kostnader som man måste kolla på.

Jag har själv en ”stor bil”, en V70 som drar ca 0,65l/mil. Den servas var 3000e mil och är gjord för långa mil. Bromsar håller 20k+ mil etc. Har även en fd kollega som ville ha en stor bil men köpte en liten bil ”för att den skulle vara billigare”. Den drog 0,5-0,55l/mil men det han missade var att serviceintervallet var 1000 eller 1500mil, partikelfiltret behövde bytas var 12000 mil (för ca 20 000SEK/gång), bromsarna håll några tusen mil, bilens värde sjönk med 3/4 efter 10 000 mil, etc.

Räknar man med det ovan (plus allt som inte nämnts) så blev hans ”billigare” bil inte alls billigare, snarare tvärtom. Därav att man inte ska stirra sig blind på bränsleförbrukning; en bil som drar 0,1l mindre per mil än en annan är inte automatiskt billigare sett till totalkostnaden.

Hade själv en Ford Fiesta 1.6 TDCi innan min nuvarande Passat 2.0 TDI. När jag köpte Forden var den 4 år gammal och hade gjort runt 8000 mil, gav då 80000kr för den. Två år senare fick jag 60000 för den. Serviceintervallet var 2000-2500 mil och kostade kanske 1500-2000kr.

Passaten som visserligen bara var 2 år gammal vid inköp hade gått ungefär lika långt men kostade då 250000kr. Har tappat kanske 70000kr i värde hittills (dvs nästan vad Forden kostade) och en service (var 2500-3000mil typ) kostar 4-8000kr beroende på omfattning. Varje år ska ju dessutom en "inspektion" göras som kostar ungefär som en service på min Ford.

Går något sönder så är det dessutom betydligt dyrare. Bara byte av bromsbelägg då den måste in på verkstad för att ställas in i serviceläge för att släppa e-bromsarna och kalibrera oken och allt vad man nu ska göra gör att det kostar multum, jämfört med en liten billig bil som är byggd på "gammaldags" vis och går att göra hur enkelt som helst, och därmed billigt.

Visst har du rätt i att en stor bil kan hålla bättre, men när något väl pajar så är en liten bil betydligt billigare än en stor bil, och behöver de servas oftare så är servicen betydligt billigare i regel.

Visst, jag håller med om din poäng, det är inte alltid så att en billig bil är så mycket billigare men generellt sätt ÄR billigare bilar billigare att äga.

Permalänk
Medlem

Det billigaste bilägandet rent ekonomiskt är i regel en bil för 20 000 kr som du sedan kör utan att serva eller reparera. Du kommer få leva med fel, skrammel och annat stök men det blir i alla fall billigast. Om du har en fast budget på 40 tusen och är inne på begagnat hade jag köpt en bil för 30 tusen och lagt undan resten för service och reperationer. Kan du byta olja och filter själv kan du förhoppningsvis klara dig med 10 tusen i budget för reperationer och service.

Jag personligen värdesätter säkerheten i nyare bilar i och med att jag pendlar cirka fem mil om dagen.