Subnautica - Below Zero (Early Access)

Permalänk
Medlem

Subnautica - Below Zero (Early Access)

För ett par dagar sedan släpptes uppföljaren till Subnautica, kallad Subnautica - Below Zero, på bland annat Steam. Som namnet antyder har temperaturen sjunkit ner till under nollan och världen bjuder nu på is och snöstormar. Det har även initialt dykt upp några nya varelser.

Även föregångaren släpptes först som Early Access men jag personligen upptäckte det inte förrän flera månader efter skarp release. Spelet gjorde ett riktigt bra förstaintryck på mig, det var välpolerat och bjöd på både mysig grafik och stämningsfull musik. Jag har därför varit peppad på uppföljaren Below Zero.

Kommer nu att testa Below Zero i några dagar och jämföra med föregångaren.

Några fler på Sweclockers som spelar dessa spel?

Här följer några skärmdumpar som jag tagit:

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Riktigt sugen på att testa då Subnautica var ett av mina favoritspel förra året, men väntar nog tills spelet är 1.0 då det är mycket roligare att spela från början till slut och inte behöva sitta och vänta på uppdateringar som släpps lite då och då i över ett år.

Stora förväntningar.

Edit: Hur mycket speltid är det just nu innan man gjort allt i nuvarande version?

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Tycker du gör helt rätt i att vänta på skarp version. Just nu är det inte så många moment innan storyn tar slut. Kanske 2-4 timmar beroende på hur mycket man utforskar miljöerna.

Det jag gör nu är att leta glitchar och buggar och försöka hjälpa utvecklarna med buggrapporter.

Below Zero är i skrivande stund en ren sandlåda med temporärt halvfärdiga objekt utanför storyns spelområde så att säga. Verkar heller inte finnas några farliga monster som stoppar en från att simma riktigt långt bort.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

De isiga miljöerna är inte lika tilltalande men första spelet var grymt så detta bör också bli kanon.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Det har släppts en ny uppdatering till spelet som heter Spy Pengling!
https://unknownworlds.com/subnautica/below-zero-spy-pengling-...

Permalänk
Medlem

Senaste uppdateringen heter "Arctic Living" som mest fokuserar på nya byggdelar men innehåller även en ny gruva.
https://unknownworlds.com/subnautica/subnautica-below-zero-ar...

Jag har själv vart nere i gruvan men inte hunnit utforska hela då syret inte räckte till.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Senaste uppdateringen kallas "Ice Worm Update".
https://unknownworlds.com/subnautica/subnautica-below-zero-ic...

Uppdateringens innehåll i punktform:

- Encounter the Ice Worm
- Experience new story updates
- Roam Arctic Spires
- Discover Lilypads Islands
- Investigate the Frozen Creature Site
- Enjoy weather-based Pengwing behaviors

Måste provas ikväll!

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Hur långt har Below Zero kommit? Är det spelbart med mycket content eller är det som Subnautica var i början?

Visa signatur

System: HP Pavillion

Permalänk

Sugen på detta. Spelade bara första spelet på PS4, vilket var en ärligt talat usel port. Men atmosfären och känslan av att utforska på egen hand fanns det mycket att älska med, och nu när jag äger en ordentlig PC är jag sugen att gå tillbaka.

Är detta typ samma gameplay bara en ny värld? Hur spelbart i nuvarande early access-form?

Permalänk
Medlem

Det är i stort sett samma spel som föregångaren. Men jag hade inte börjat spela Below Zero nu för utvecklarna gick nyligen ut med att nästa uppdatering kommer bli STOR och dagens sparfiler kommer ej vara kompatibla. Jag spelar båda spelen parallellt men mest originalet just nu. Väntar in nästa stora uppdatering till Below Zero då man ändå kommer få börja om.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk

@Joppis: Tack! Inväntar åtminstone nästa uppdatering då.

Permalänk
Medlem

Tänkte att jag lika gärna kan dela utvecklarnas senaste tankar om fortsatta utvecklingen av Below Zero.

----------------------------------------------------------------------------

"The Future of Below Zero's Story
Project Lead David Kalina outlines future changes to the story.
Hey Subnautica fans!

I hope you're having fun with Below Zero! I'm writing this blog for a few reasons:

To update you on development, as we get ready to drop another Early Access release.
To inform you about changes that are coming to the Below Zero story.
To enthusiastically introduce you to our new writer, Jill Murray!

Our 7th Early Access update - "Deep Dive" - is coming very soon, and it's a big one! The team worked super hard to get us to this release, and I'm really proud of our effort in pulling everything together. Except for the endgame, the entire Below Zero experience should be playable; the world is all there for you to explore, all the new features and tools and creatures are present. Everything's in place, but that doesn't mean it all quite works in harmony. It will take a fair bit of iteration and polish and careful attention to what's currently there to pull everything together and make the final game feel truly special.

Despite our best efforts, we're not exactly where we want to be, particularly when it comes to the story. When we decided to make another Subnautica game, we agreed that making a game with a "living" story - featuring a speaking protagonist and other active speaking characters - would be a really interesting way to differentiate Below Zero from the original game.

Our initial attempts at nailing down a living story about a scientist who meets a sentient alien - in the context of a game that was built around survival mechanics - have been a bit messy. We like doing things that are big and ambitious at Unknown Worlds, but we managed to get a bit stuck. We've had trouble defining our characters' motivations clearly and building key relationships. We want our players to care about the characters and what happens to them. Based on feedback from the community and playing the game ourselves, we realized that some changes to the story needed to happen.

As some of our dedicated fans may have noticed, our writer Tom Jubert recently left Below Zero to pursue other projects. Tom's brain was responsible for much of what fans know and love about the Subnautica universe fiction and lore, and we will miss having him around. The Subnautica universe will always carry a bit of Tom's spirit, humour, and imagination.

With adjustments and changes still required on Below Zero’s story, we found an amazing new writer / narrative designer to join the team: Jill Murray. Jill has done award-winning work on franchises like Tomb Raider and Assassin's Creed; she's worked on a wide-range of projects, from dating sims to indie RPGs; she's even written YA novels about breakdancing teenagers! In a short period of time, I've found Jill to be a terrific, imaginative collaborator with a keen sense for character and story.

And so, after a lot of internal discussion and reflection, we've decided to change directions. The upcoming "Deep Dive" release represents the last version of the current story that we'll be shipping to the public. We're going to be delivering a new story next year.

In deciding to change up the story, we knew we had to work within the constraints of the current world. Sector Zero of 4546B - from Twisty Bridges to Crystal Caverns; from the Arctic Spires to the Deep Lily Pads - is going to stay largely the same. If anything, we will have more time to really work on the detail of the world, to develop the biomes into richer, more beautiful spaces to explore.

Also, when we sense that there's true love for certain things from the community, we'll look to preserve - or better yet, improve - those parts of the game. We know that players are responding positively to Marguerit and Al-An, for example - these characters will continue to exist in the new story, and we're going to look to develop them further. Beyond that... I don't want to spoil anything. Not yet, anyway!

If you love Subnautica, and you like seeing how things evolve, I hope you'll still tuck into this version. There's a lot of really good stuff that is still taking shape, and we'd love to hear what you think. Fair warning though: saved progress in the current version of the game will be lost when we ship the new story.

I'm super excited about the changes that are coming to Below Zero, and I can't wait to share them with you.

And as always, thanks for playing! We couldn't do it without you.

Yours,
David Kalina
Project Lead - Subnautica: Below Zero"

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Nej men titta. Kollade mailen och fick en notis om att "Update Deep Dive" har gått live nu ikväll!

Håller själv på att installera den 1,6GB stora uppdateringen.

https://unknownworlds.com/subnautica/below-zero-deep-dive-upd...

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

När kommer man kunna börja våga röra detta lir. Vill inte förstöra och lira det som early access

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

1.0 ute nu.
Någon som provat?

Permalänk
Medlem

Inget vr stöd ännu tyvärr. Testade någon mod men den verkar inte kompatibel med 1.0.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Jag har nästan klarat ut mainstory.
Verkade jättebra först men storyn är ganska tråkig och mapen är liten. Det tar bara ett par minuter att ta sig tvärs över hela spelbara kartan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RCA56:

Jag har nästan klarat ut mainstory.
Verkade jättebra först men storyn är ganska tråkig och mapen är liten. Det tar bara ett par minuter att ta sig tvärs över hela spelbara kartan.

Märkligt. Hade hoppats på något lika episkt som subnautica

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Märkligt. Hade hoppats på något lika episkt som subnautica

Det är värt att prova ändå, vissa gillar spelet väldigt mycket speciellt storyn.
Det kan vara jag bara som tycker den var lite tråkig.

Det tråkigaste är att kartan är så liten tycker jag, men den är väl packad med innehåll i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RCA56:

Det är värt att prova ändå, vissa gillar spelet väldigt mycket speciellt storyn.
Det kan vara jag bara som tycker den var lite tråkig.

Det tråkigaste är att kartan är så liten tycker jag, men den är väl packad med innehåll i alla fall.

subnautica hade ju en massa olika biomes att utforska plus en bra story. Man var ju dessutom tvungen utveckla sin karaktär och utrustning för att verkligen utforska allt. Har man utforskat allt efter en trekvart så känns det ju lite meh...

Jaja spelet är ju köpt så när de implementerar vr stöd så kommer det dras igenom med mer realistiska förväntningar.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Väntar också in vr stöd.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore