Kodning för nybörjare (Wordpress, etc) - Koda själv i olika svårighetsgrader

Permalänk
Medlem

Kodning för nybörjare (Wordpress, etc) - Koda själv i olika svårighetsgrader

Hej,

Har under en längre tid haft olika roliga idéer om olika affärsmöjligheter online, och jag har flera gånger velat skapa olika webbsidor, men jag stannar alltid upp tidigt i mina tankar, just därför att jag inte har kunskapen när det kommer till att starta upp en ny webbsida med kodning. Jag har också vid flera tillfällen provat på olika webbsidobyggare som Wix och Weebly, men de är så pass begränsade att jag alltid efter en kort tids arbete får ge upp. Jag vill verkligen lära mig att koda eftersom att det är kul att kunna, men även för att få nya möjligheter och förutsättningar.

MEN, detta är meningen som ett sidoprojekt då jag pluggar vilket inte ger mig mycket tid till detta och kan därför inte gå all in, men som sagt, ett sidoprojekt. Jag vet att det finns hundratals kurser där man lär sig om kodning på både youtube och på andra sidor, de som är gratis och de som kostar tusentals, men det jag är ute efter är något annat. Jag vill kunna lära mig själv utan massa kollande på videos. Jag tror starkt på att man lär sig mycket mer av att själv arbeta med något, men då behöver jag grunderna.

Vad jag letar efter är något sorts program man kodar i som lär mig grunderna i olika steg och svårighetsgrader. Första steget kanske är att kunna skapa en rubrik på sin hemsida, och i det sista så har man skapat en färdig sida från grunden med kodning.

Hoppas ni förstår vad jag menar!

Permalänk
Vila i frid

Det är svårt att själv lära sig och komma underfund med tankesättet bakom det hela. Läs/titta åtminstonde en introduktion i ämnet så ramlar polletterna ner lite enklare.

...och som det verkar ju nu, är livet Python. Ett enkelt men ändå avancerat språk när diverse ramverk inte klarar biffen.

Permalänk
Medlem

Börja med notepad och https://www.w3schools.com/html kanske?
Sen lägger du ut det på din webplats manuellt.
När du får grepp på hur och varför kan du börja förenkla och köra deployer direkt från notepad++, visual studiio code osv.
När du börjar bygga med backend/serverside kan kanske php vara något eftersom du med den kunskapen också kan modda wordpress sidor.
Php går också bra att börja med i notepad. När du har grunden så gå vidare med tex Laravel.

Men generellt tips är att börja smått och skala upp när du känner dig någorlunda säker. Börja inte på enterprisenivå och försök förstå allt då tröttnar du fort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av llucass:

Hej,

Har under en längre tid haft olika roliga idéer om olika affärsmöjligheter online, och jag har flera gånger velat skapa olika webbsidor, men jag stannar alltid upp tidigt i mina tankar, just därför att jag inte har kunskapen när det kommer till att starta upp en ny webbsida med kodning. Jag har också vid flera tillfällen provat på olika webbsidobyggare som Wix och Weebly, men de är så pass begränsade att jag alltid efter en kort tids arbete får ge upp. Jag vill verkligen lära mig att koda eftersom att det är kul att kunna, men även för att få nya möjligheter och förutsättningar.

MEN, detta är meningen som ett sidoprojekt då jag pluggar vilket inte ger mig mycket tid till detta och kan därför inte gå all in, men som sagt, ett sidoprojekt. Jag vet att det finns hundratals kurser där man lär sig om kodning på både youtube och på andra sidor, de som är gratis och de som kostar tusentals, men det jag är ute efter är något annat. Jag vill kunna lära mig själv utan massa kollande på videos. Jag tror starkt på att man lär sig mycket mer av att själv arbeta med något, men då behöver jag grunderna.

Vad jag letar efter är något sorts program man kodar i som lär mig grunderna i olika steg och svårighetsgrader. Första steget kanske är att kunna skapa en rubrik på sin hemsida, och i det sista så har man skapat en färdig sida från grunden med kodning.

Hoppas ni förstår vad jag menar!

Kan rekommendera freecodecamp, finns hela curriculums för HTML, CSS, JS, NodeJS, Databaser och React med redux.
Bygger på det i små steg och varje del har flera valfria examineringsuppgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

Kan rekommendera freecodecamp, finns hela curriculums för HTML, CSS, JS, NodeJS, Databaser och React med redux.
Bygger på det i små steg och varje del har flera valfria examineringsuppgifter.

Precis vad jag letade efter!! Riktigt bra sida som förklarar på ett mycket simpelt sätt, men låter mig själv arbeta och prova mig fram. Att man kan få ledtrådar och se videoklipp på varje steg samt att det är gratis är ett stort plus. Lite småfel här och där gör sidan, men det är det lilla minuset i det hela. Tack för hjälpen! Rekommenderas starkt!