Spel kraschar & ibland fryser datorn helt

Permalänk
Medlem

Spel kraschar & ibland fryser datorn helt

Tjenare, jag undrar om någon av är här på forumet har lite råd till mig vad jag ska göra.

När jag spelar Apex legends så kan mitt spel helt plötsligt krascha utan något error message. Det har även hänt att hela datorn fryser sig mitt i gamet och jag måste starta om på knappen. Oftast är jag i en match typ 5-10 min innan det kraschar, kan variera lite. Spelar ingen roll om jag lirar på lägsta settings eller max.

Jag vet efter att läst runt lite att det är relativt vanligt att Apex kan krascha för folk utan error message, men även när jag lirar Auto chess i Dota 2 så kraschar även det utan något error message. Det får mig att tro att det kanske är något problem med min hårdvara / mjukvara, kanske processorn börjar ge sig efter många år överklockad?

Har ni några tips på vad jag kan testa eller hur jag kan felsöka?
Edit: Testat med nyaste och äldre drivrutiner på grafikkortet utan skillnad.

Specs:
GTX 980;
i5 3570k @ 4,2Ghz;
16 GB ddr3;

Permalänk
Medlem

Nätagg?
Temperaturer?
Provat att avinstallera grafikkortsdrivrutinerna med DDU?

EDIT: Skulle frågat med om du provat att köra processorn i stock?

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

@Barak:

Tack, du hade helt rätt! Det var troligen min överclock som spökade. Jag antar att den inte var helt stabil trots att jag kört på den i flera år. Drog ner från 4.2 till 4.0ghz och körde utan problem. Har inte hunnit testa mer än någon timme än men inga tecken på krash än iallafall.