Permalänk
Medlem

TDP-throttling på intel U-cpuer?

Hellu!
Jag har kommit över en HP envy 4 med i5 3337U. Den har endast intel HD 4000 och jag tänkte ha den till att lira lite äldre DX8-spel på som mafia, quake 3 m.fl. Vad jag upptäckte efter en stunds spelande att gpun power throttlar och detta enda från 1100Mhz ner till 350Mhz vilket gör i princip alla spel helt ospelbara. Har gjort lite tester, kollat upp intel extreme tuning utility och throttlestop. Alla inställningar för att undervolta mm är nedlåsta och ej åtkomliga. Jag har mätt totala strömåtgång från vägg och märkte att det inte bara är GPUn som powerthrottlar utan detta sker samtidigt för cpun. Hela chippet har en TDP på 17w, men när den throttlar så verkar hela chippet droppa neråt 5 watt?! Detta sker ungefär efter en runda i haeven benchmark, sen är det kört. Den throttlar med ca 30 sekunders intervaller från total TDP på 17w ned till ca 5w. Finns det något att göra åt det här eller ska jag sula datorn i väggen?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

Frågan är väl vad som orsakar denna throttling? Värme kanske om datorn och dess hårdvara är så gammal?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Frågan är väl vad som orsakar denna throttling? Värme kanske om datorn och dess hårdvara är så gammal?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror att det bara är powerlimit. Jag bytte kylpasta och rengjorde kylaren på det lilla damm som fanns där. Fick ner tempen med några grader, men throttlingen skedde efter ganska exakt en runda i haeven benchmark och då vid ca 85-87c. När jag kör nu så inträffar den exakt vid samma tillfälle men vid ca 79c. Så det bör inte ha med temp att göra.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...