Permalänk
Medlem
Skrivet av andreassofus:

har pratat med Inet nu. han sa att cpu-fläkten kan vara felkopplad. Fläkten ska vara kopplad till moderkortet och inte till nåt som hette "fan hub"

Vet dock inte hur man ser det.

Följ bara sladden som går från CPU-fläkten och se om den går till moderkortet eller någon annanstans. Allt du visat tyder på att den är kopplad till moderkortet som den ska vara, men det skadar ju inte att dubbelkolla.

Permalänk
Medlem

Snett upp till höger från fläkten på moderkortet hittar du CPU fan nederst och CHA fan ovanför. Längst upp sitter en RGB header som är vit.

Permalänk

ja det ser ju ut som att det går en platt kabel från fläkten till ett uttag på moderkortet där det står cpu-fan i alla fall.

då är det väl bara att ändra kurvan då?

Permalänk
Skrivet av andreassofus:

har pratat med Inet nu. han sa att cpu-fläkten kan vara felkopplad. Fläkten ska vara kopplad till moderkortet och inte till nåt som hette "fan hub"

Vet dock inte hur man ser det.

han sa också att AMD processor är varmare så 50 grader inte var så mycket i viloläge.

Klart han säger så... dom vill ju inte erkänna något "fel". Eller rättare sagt moderkortstillverkarna kör sina default ganska högt vilket tvingar fläktarna att hålla på som du upplever det varva upp och ner om man inte manuellt går in och sätter kurvan eller sänker voltage.

Väldigt dumt men händer som oftast när man köper ett överklockningsvänligt mobo till ett standard bygge

Permalänk

börjar bli irriterande detta problem. har testat att ställa om fläktkurvan. svårt att veta exakt hur den ska vara dock . Ställde om den rejält för att se och visst blev den tystare. Som lägst gick fläkten på typ 750 varv/min och max 1500 varv. men då gick tempen upp till 70 grader när jag arbetade i lightroom till exempel. men problemet kvarstår ändå att så fort jag gör eller trycker på något så går fläkten upp och ner hela tiden.

Nu ställde jag på "silent" för att testa och enligt hwmonitor så pendlar fläkten mellan 1331 och 2163 varv och tempen mellan 39 och 58 grader. allt detta vid vanligt internetsurfande bara.

Någon pratade här om att min voltage (vcore) var för hög. den har som mest varit uppe i över 1500V och som minst 392V

men om man sänker den, kommer verkligen det göra att fläktarna arbetar mindre?

Sjukt drygt förresten att man ska behöva gå in i bios varje gång man vill göra en liten inställning.

Permalänk

söker fortfarande hjälp.
har googlat massor om detta men kommer inte fram till vad det kan vara. Någon säger att det är fläktkurvan, någon säger att det är stock-kylaren i sig som är dålig och någon säger att det är en AMD bugg som gör att tempen går upp och ner hela tiden vilket gör att fläkten går upp och ner samtidigt.

jag ser i hwmonitor att tempen pendlar i idle. från 35 till 43 grader ungefär. det kanske är normalt dock.
Men så fort jag gör något så ökar tempen och fläkten går direkt upp i över 2000 grader. det kan räcka med att jag öppnar ett program eller till och med öppnar ett fönster i chrome.

Permalänk
Medlem

@andreassofus: Tolkar det som att det är processorfläkten som låter. Frågan är varför tempen pendlar så mycket? i idle borde den ligga någorlunda stabilt, min dator belastas knappt av firefox (inte provat chrome) men å andra sidan har jag en bra mycket större kylare än standard som följde med processorn.

Finns det nån mjukvara till ditt moderkort för att ställa fläktkurvor i realtid? Alltså inte via bios, utan i windows. I så fall kan du ju sätta en egen kurva för att testa när det börjar låta, sen ställa lite under det och prova belasta för att se temperaturökningar osv. Allt sker så klart på egen risk, kör du på egen kurva kan du i värsta fall överhetta processorn så datorn stänger av. Det är knappast troligt att du steker nåt så du måste köpa nytt, men man vet aldrig.

EDIT: Nu klagar du förvisso redan vid 2000 varv/min, men det ska visst finnas en knapp på kylaren för att ställa hög/låg på fläkten om du har wraith prism-kylaren. då ställer du maxvarv mellan 3800 och 3000.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreassofus:

börjar bli irriterande detta problem. har testat att ställa om fläktkurvan. svårt att veta exakt hur den ska vara dock . Ställde om den rejält för att se och visst blev den tystare. Som lägst gick fläkten på typ 750 varv/min och max 1500 varv. men då gick tempen upp till 70 grader när jag arbetade i lightroom till exempel. men problemet kvarstår ändå att så fort jag gör eller trycker på något så går fläkten upp och ner hela tiden.

Ser inte riktigt problemet. 750 - 1500 rpm låter som bra resultat med standardkylning. Att fläkten varvar upp/ner är normalt. @perost tips om relativt flack kurva upp till 60-80 grader fungerar väl bra? Att din cpu ligger på 70 grader vid högre belastning är inte cpu-dödande. Kan ju t.ex i ditt fall ställa in en brant fläktkurva mellan 70 -> max temp.

Duger det inte får man införskaffa mer exotisk(dyr) kylning.

Anser personligen att vi, inklusive jag själv, ofta är överdrivet nojiga över temperaturer. HWInfo64 och dylika program har sina syften men kan också skapa irrationell oro.

Permalänk
Skrivet av klirre:

@andreassofus: Tolkar det som att det är processorfläkten som låter. Frågan är varför tempen pendlar så mycket? i idle borde den ligga någorlunda stabilt, min dator belastas knappt av firefox (inte provat chrome) men å andra sidan har jag en bra mycket större kylare än standard som följde med processorn.

Finns det nån mjukvara till ditt moderkort för att ställa fläktkurvor i realtid? Alltså inte via bios, utan i windows. I så fall kan du ju sätta en egen kurva för att testa när det börjar låta, sen ställa lite under det och prova belasta för att se temperaturökningar osv. Allt sker så klart på egen risk, kör du på egen kurva kan du i värsta fall överhetta processorn så datorn stänger av. Det är knappast troligt att du steker nåt så du måste köpa nytt, men man vet aldrig.

EDIT: Nu klagar du förvisso redan vid 2000 varv/min, men det ska visst finnas en knapp på kylaren för att ställa hög/låg på fläkten om du har wraith prism-kylaren. då ställer du maxvarv mellan 3800 och 3000.

ingen aning varför den pendlar. Men googlar man så verkar det vara många som har samma problem med dessa processorer. några säger att det är en AMD bug och någon säger att det är kylren och någon säger att kylaren är felmonterad. Någon säger också att det hjälper att ändra fläktkurvan. Jag vet inte och hittar inget riktigt svar någonstans.

Jag klagar redan vid 2000 varv för den låter riktigt högt då. så tänk dig själv att sitta i lightroom och arbeta med en bild och varje gång du drar ett reglage så ökar fläkten till 3000 varv. Detta VARJE gång du rör något. Med andra ord precis hela tden. upp och ner, upp och ner.

Jag vet inte om det finns någon mjukvara för moderkortet. sökte på Asus på datorn men den hittade ingenting. laddade ner ett program till processorn som heter AMD Ryzen master, men jag ser inte att man kan ändra fläkten där i alla fall.

Permalänk
Skrivet av Wcx:

Ser inte riktigt problemet. 750 - 1500 rpm låter som bra resultat med standardkylning. Att fläkten varvar upp/ner är normalt. @perost tips om relativt flack kurva upp till 60-80 grader fungerar väl bra? Att din cpu ligger på 70 grader vid högre belastning är inte cpu-dödande. Kan ju t.ex i ditt fall ställa in en brant fläktkurva mellan 70 -> max temp.

Duger det inte får man införskaffa mer exotisk(dyr) kylning.

Anser personligen att vi, inklusive jag själv, ofta är överdrivet nojiga över temperaturer. HWInfo64 och dylika program har sina syften men kan också skapa irrationell oro.

nej upp till 1500 varv så är datorn tyst. men detta är ju när jag inte gör något typ.
nu när jag skriver inlägget så hör jag fläkten gå upp och ner hela tiden. som att något arbetar hela tiden.

läs svaret över så ser du problemet när jag arbetar i tex lightroom eller något annat program.
är jag inne i ett spel så ligger fläkten konstant mellan 2200-3100 varv och då låter datorn som en höfläkt.

En ny modern dator för drygt 20k ska inte bete sig så här.

Har som sagt kompisar som har sämre datorer än jag och deras fläktar ligger stadigt på 1000-1200 varv oavsett vad dom gör. dessutom går tempen inte upp mer än till 45-50 grader.

Det där med fläktkurvan förstår jag inte riktigt. går jag in i biosen och in i fläktmenyn där jag kan välja standard eller silent, där kan jag också välja manuell. vore fint att ha en bild eller mall så jag bara kunde ställa den precis likadant.

Permalänk
Medlem

@andreassofus: Har aldrig jobbat med lightroom, vet inte ens om det har med foto eller video att göra. Oavsett så verkar du pratat med inet som sålt datorn till dig, vill dom inte kolla på den vet jag inte hur du ska göra.

Hade du varit lite mer insatt i datorer och vågat pilla själv hade jag rekommenderat en rejäl kylare och byta fläktarna i datorn, men det kostar ett par tusenlappar och några timmars monteringsjobb. Utöver det får man sitta och justera fläkthastigheterna för att få ner ljudnivån.

Mjukvara till moderkortet hittar du hos moderkortstillverkaren, gäller att du söker på rätt modell osv. Annars finns ju speedfan men det har sett likadant ut så länge jag kan minnas och är minst sagt värdelöst att använda. Om du inte gjort det redan sätt kurvorna på silent i bios, borde göra lite skillnad iaf.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Skrivet av klirre:

@andreassofus: Har aldrig jobbat med lightroom, vet inte ens om det har med foto eller video att göra. Oavsett så verkar du pratat med inet som sålt datorn till dig, vill dom inte kolla på den vet jag inte hur du ska göra.

Hade du varit lite mer insatt i datorer och vågat pilla själv hade jag rekommenderat en rejäl kylare och byta fläktarna i datorn, men det kostar ett par tusenlappar och några timmars monteringsjobb. Utöver det får man sitta och justera fläkthastigheterna för att få ner ljudnivån.

Mjukvara till moderkortet hittar du hos moderkortstillverkaren, gäller att du söker på rätt modell osv. Annars finns ju speedfan men det har sett likadant ut så länge jag kan minnas och är minst sagt värdelöst att använda. Om du inte gjort det redan sätt kurvorna på silent i bios, borde göra lite skillnad iaf.

inet säger bara att det är normalt typ. men ska prata med dom igen.

en rejäl kylare, typ en ny processorfläkt ? det verkar ju finnas riktigt bra för under 1000kr
Men kommer verkligen det hjälpa att tempen går upp och ner varje sekund?

jag har kompisar som kan hjälpa mig att montera i så fall.

har testat att justera cpu-kurvan och jag kan få den tystare, men det innebär att cpu bara blir varmare och då drar ju fläkten igång till slut ändå på 3000 varv.

skulle gärna vilja ha bilder på egengjorda kurvor så jag har nåt att gå efter. har ju ingen aning om hur dom ska se ut.

Permalänk
Medlem

@andreassofus: Jag har inte pillat så mycket med egna kurvor, eftersom mitt moderkort är lite äldre och bara har PWM på CPU_FAN uttaget. Så jag kör på normal fast med rejäl kylare som kan avleda värmen bättre. Sen har jag delat signalen med Y-kabel till en liten fläktkontroller så alla chassifläktar följer processortempen fast med lägre varvtal.

Jag hade i första hand åkt in till inet (förutsatt att du har butik inom 10 mils radie eller nåt) och låtit dem prova datorn själva. Kallar dom det fortfarande normalt får du försöka lösa problemet själv, kanske tjata till dig rabatt på en noctuakylare typ nh-u12s eller 14s.

Med ett par tusen menar jag en NH-u12 (650:-) 3-4 chassifläktar (700-900:-) och fläktkontroller (200:-). Dessutom gör ljuddämpat chassi en hel del för ljudnivån i idle förutsatt att fläktarna är någorlunda tysta. I load låter min dator fortfarande och det kommer man aldrig ifrån, men en större fläkt med lite lägre varvtal låter inte lika störande som en liten högvarvig.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk

@klirre: jag har nästan 20 mil enkel väg till närmsta inet (Uddevalla) så det blir lite långt.

om jag köper en ny cpu-fläkt som är större. då kanske den inte behöver åka upp och ner så mycket och ofta utan kan mer hålla en jämnare hastighet för att hålla processorn någorlunda kall.

Som jag fattar det som så försöker min fläkt kyla ner processorn så fort den går upp i temp. kan man inte bara låta den gå upp och ner i temp istället så man slipper jojofläkten? eller är det extremt viktigt att processorn kyls ner så fort som möjligt när den stigit ett par grader?

sätter jag på chassifläktarna på max så låter det mycket mer och det blir kallt om fötterna men temperaturen förändras ingenting vad jag kan se

Permalänk
Medlem

Gör du en egen fläktkurva antingen direkt i BIOS eller via något program så kan du ju ställa in den precis som du vill, t.ex göra en platt fläktkurva så fläkten går på samma varv mellan t.ex 40 - 60 grader och först därefter ökar i varv. Viktigt bara att se till så att man sätter tillräckligt högt varvtal vid högre temperaturer (typ ~75 grader) så att CPU inte överhettas och stängs av.

Och ja en bättre CPU kylare skulle förstås vara både tystare och svalare.

Permalänk
Skrivet av hg:

Gör du en egen fläktkurva antingen direkt i BIOS eller via något program så kan du ju ställa in den precis som du vill, t.ex göra en platt fläktkurva så fläkten går på samma varv mellan t.ex 40 - 60 grader och först därefter ökar i varv. Viktigt bara att se till så att man sätter tillräckligt högt varvtal vid högre temperaturer (typ ~75 grader) så att CPU inte överhettas och stängs av.

Och ja en bättre CPU kylare skulle förstås vara både tystare och svalare.

Problemet med det är att sänker jag varvtalet lite för att få den tystare så går den ännu snabbare upp i temp och då drar ju fläkten igång oavsett.

Testade med en egen kurva men då blev tempen på 45-50 grader i idle.

Det känns som att fläkten måste arbeta jättehårt för att klara kyla ner.

Min kompis dator har en mindre fläkt men hanns fläkt ligger på 700-800 varv och han dator blir aldrig varmare än 60 grader. Detta är när han spelar dessutom

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreassofus:

Problemet med det är att sänker jag varvtalet lite för att få den tystare så går den ännu snabbare upp i temp och då drar ju fläkten igång oavsett.

Testade med en egen kurva men då blev tempen på 45-50 grader i idle.

Det känns som att fläkten måste arbeta jättehårt för att klara kyla ner.

Min kompis dator har en mindre fläkt men hanns fläkt ligger på 700-800 varv och han dator blir aldrig varmare än 60 grader. Detta är när han spelar dessutom

Skickades från m.sweclockers.com

Som du beskriver problemet låter det som att det är fel på antingen moderkort, processor eller kylaren. Jag hade ringt Inet en gång till och stått på mig att nåt inte är ok. Nu har jag förvisso inte haft AMD på nästan 15 år så det är möjligt att temps och fläktbeteendet är normalt.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreassofus:

nej upp till 1500 varv så är datorn tyst. men detta är ju när jag inte gör något typ.
nu när jag skriver inlägget så hör jag fläkten gå upp och ner hela tiden. som att något arbetar hela tiden.

Ok. Har du först testat kalibrera fläkten i Bios med Q-fan auto tune så att inställd % på fan speed motsvarar korrekt rpm?

Skrivet av andreassofus:

Har som sagt kompisar som har sämre datorer än jag och deras fläktar ligger stadigt på 1000-1200 varv oavsett vad dom gör. dessutom går tempen inte upp mer än till 45-50 grader.

Kan ha sin naturliga förklaring fast de presterar sämre än din. Vad har de för cpu och kylare?

Permalänk

@Wcx:

nej jag har inte kalibrerat. det ska jag göra. Såg att det fanns en sådan knapp.

men testade en grej. först så gjorde jag en egen kurva där jag satte en konstant varvantal mellan ca 40 och 70 grader. satte fläkten på ca 50% vilket resutlerade i typ 1650 varv.

Då kunde jag jobba och greja i datorn som jag ville utan att fläkten hördes. Superskönt faktiskt.
tempen pendlade ju dock från 50-70 grader. Vet inte om det är någon nackdel att konstant ligga på dessa temperaturer?

I spel så gick tempen upp i 73 grader som mest några gånger, och då gick fläkten upp en kort stund. nu spelade jag inte länge alls utan bara några minuter, så det kanske blir varmare och varmare.

Efter detta så testade jag att sätta cpu-fläkten på "full" vilket innebär 100% som är ca 3000 varv.

Det lustiga då var att det inte blev någon direkt skillnad i tempen förutom i idle då den kom ända ner i 34 grader vid några tillfällen, men den låg fortfarande och pendlade upp och ner mellan 34 och 57 grader.

Så det verkar ju inte som själva varvtalet på fläkten påverkar tempen nåt nämnvärt.

Så vad tyder detta på då? att fläkten inte gör sitt jobb?

Permalänk
Medlem

sätt en rak kurva som ej får ändra (rak) sig så får du svar på tal

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Skrivet av roo:

sätt en rak kurva som ej får ändra (rak) sig så får du svar på tal

vad kommer jag få för svar menar du? eller vad vill jag veta genom att sätta den helt rak?

Permalänk
Medlem

Sätt rn rak kurva där du hittar balans mellan ljud/temp och då slipper du bry dig om att den varvar/upp ned. Men som nån tidigare sa, köper du en beefy-kylare så kan du ha varven väldigt lågt och ändå ha cpun väldigt kallt. Noctua-D15, Be quiet dark rock pro 3/4 t.ex

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk

@roo:

har satt kurvan helt rakt nu fram till 70 grader då den ökar automatiskt där. Kan inte ändra den sista punkten. antar att det är nån säkerhetsgrej.

tempen kommer faktiskt ner i 32 grader då som lägst och det gjorde det inte ens när jag körde fläktarna på max

i det här testet så beskriver dom ju typ exakt mina problem så det verkar ju ändå som att det inte är något fel just hos mig och det är ju skönt att veta.
där står också att det funkade ganska bra att ha en rak kurva på runt 1400 varv.
satte min på på runt 1600 varv så ska testa det ett tag och se hur det funkar.

Men vid spel och arbete med bild och videoredigering kommer den krypa upp i 70 grader och vid spel ännu lite högre.

Är det någon fara att den är typ 70 grader i flera timmar eller är det en helt okej temperatur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreassofus:

Är det någon fara att den är typ 70 grader i flera timmar eller är det en helt okej temperatur?

Enligt info. jag kunde hitta så har den processorn max 85 grader som säker tempratur, 70 grader är visserligen lite i den övre gränsen, men det är ingen större fara för processorn.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

@Belzader:

okej. ser nu att när jag kör enkla spel (antar jag) som civilization 5 så kommer tempen upp i 70 grader.
så ett par timmar spel i typ ghost recon wildlands så lär tempen stiga ännu mer.

Är det en ny kylare ändå då kanske som krävs?

Hur vet man hur stor tyngd ens moderkort klarar?

Ser ju många bra fläktar som som väger över 1kg och den jag har väger typ hälften.

Permalänk
Medlem

@andreassofus:
Det finns andra saker man kan göra för att sänka tempraturen innan man man bytar ut kylaren, man kan te.x ha chassi fäktar med högt luftflöde, för att på det viset få luften i chassit att bytas ut snabbare, och därmed hålla tempraturen i det lägre, vilket också innebär att tempratur på bl.a processorn blir lägre.

Tempraturen i rummet datorn befinner sig i spelar också in en del.

Men ja, stockkylarna har generellt sett aldrig varit särskilt bra (varken Intel's eller AMD's).
Så en bättre skulle säkert få ner tempraturen på processorn.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

@Belzader:

sätter jag chassifläktarna på högsta läget så låter ju dom ganska högt dom också. tycker dock inte att dom gör någon skillnad alls för tempen.

Men spelar jag spel så har jag ju headset och hör inte datorn ändå så jag kan ju lika gärna ha dom på max ändå

fick tillbaka en del pengar på skatten så det kanske blir en ny kylare ändå. det stör mig att tempen ligger mellan 70-80 grader vid spel.
speciellt när man läser om olika test på olika processor att vid load så ligger många på 55-60 grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreassofus:

@Belzader:

okej. ser nu att när jag kör enkla spel (antar jag) som civilization 5 så kommer tempen upp i 70 grader.
så ett par timmar spel i typ ghost recon wildlands så lär tempen stiga ännu mer.

Är det en ny kylare ändå då kanske som krävs?

Hur vet man hur stor tyngd ens moderkort klarar?

Ser ju många bra fläktar som som väger över 1kg och den jag har väger typ hälften.

Vill du testa extremfall för din fläktkurva så finns det stresstester att köra, minns inte om det är prime95 eller vad som rekommenderas i dagsläget, det ger en orealistiskt hög belastning av processorn och således en högre värmeutveckling än vad du kan åstadkomma vid spelande eller annan vanlig användning.

Logga maxtemp och varvtal/duty cycle på cpu_fan så ser du om fläktkurvan orkar kyla tillräckligt. Med tanke på att högsta punkten inte går att flytta bör du inte stöta på värre problem än att du får en skarp kurva över en viss temperatur, alltså mycket oljud när det väl blir varmt men annars tyst.

Vikten på kylaren är inget att oroa sig för så länge du inte flyttar datorn för ofta, min har levt i snart 6 år med en 7-800g kylare utan problem och då flyttar jag den bara några meter för att skriva i den kanske 1-2ggr/år.

Kör du datorn i bilen varje vecka kanske det inte är att rekommendera en stor tornkylare, men sker det väldigt sällan går det nog bra bara du lägger chassit ner så kylaren får "stå" rakt upp på moderkortet och inte hänga. Det är böjmomentet vid sockeln som blir för stort när det skakar, inte själva lasten från kylaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreassofus:

sätter jag chassifläktarna på högsta läget så låter ju dom ganska högt dom också. tycker dock inte att dom gör någon skillnad alls för tempen.

Det kan beror på vad du har fläktarna att göra, har du te.x övertryck (fler fläktar som suger in än som blåser ut) så byts luften inte ut lika snabbt som om du har undertryck (fler fläktar som blåser ut än som suger in).

Den stora nackdelen med att ha undertryck är att datorn kommer att bli en dammsugare och suger in massa damm.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Beter den sig likadant om du stänger av precision boost overdrive i bios?

Det hela verkar vara ett vanligt problem om man kikar runt lite. https://www.reddit.com/r/Amd/comments/8mhdjl/ryzen_2700x_temp...