Retail version av windows 8 uppgraderad till 10 omvandlas till oem licens enligt Microsoft support

Permalänk
Medlem

Retail version av windows 8 uppgraderad till 10 omvandlas till oem licens enligt Microsoft support

Tänkte dela med mig om denna historia eftersom den nästan är så tragisk att det framstår som roande.

Efter att i veckan bytt ut moderkort och minnen och installerat om windows 10 och därefter försökt aktivera min licens så visa windows att min licens ej längre var giltig. Med kunskap om att detta kan hända efter byte av hårdvara, har byggt och bytt ut delar många gånger i mitt liv, ringde jag Microsoft support i Sverige eftersom det ej funka att aktivera genom att välja alternativet ”har bytt hårdvara” i operativ systemet. Har alltid bara använt min licens på 1 dator och så var fallet även nu.

Fick berättat för mig att jag måste köpa ny licens efter byte av hårdvara.

Jag informerade henne om vad skillnaden är mellan retail och oem licens och bad henne skicka text eller avtal till mig där hennes påstående att efter ”Retail version av windows 8 uppgraderad till 10 kan man ej byta ut hårdvara längre”. Hon sa hon ej kunde hitta någon text om detta men att hon frågat 4 olika tekniker som hävda så var fallet.

1 timma av mitt samtal bestod i att jag ville ha en länk eller text där man kunde läsa om att retail licens ej längre var giltig som retail efter uppgradering till windows 10. I min värld känns det märkligt att de ej kan hänvisa mig till en text på detta avtal utan ger mig som svar ” att jag ska lita på vad hon och de fyra tekniker som hon frågat vet gäller”.

Så jag måste alltså köpa ny licens enligt detta.

Under detta 2 timmar långt samtal där jag mest fick vänta när hon tog hjälp av tekniker, hävdade hon till och med vid 1 tillfälle att min licens skulle vara ”pirat hittat på internet”. Eftersom jag blev minst sagt förvånad över att höra detta (min licens med tillhörande fysisk dvd är inköpt över disk på webhallen) upprepade jag vad hon just sagt och hon bad mig då vänta vilket jag gjorde. Hon hörde tydligen själv hur fel detta lät och upprepa ej detta påstående.

Har detta samtal inspelat eftersom jag häpna över vad Microsofts support hävdar gäller. Börjar nästa undra om Microsoft använder något externt utlokaliserat ”callcenter” som support, som får provision på att sälja licenser efter denna upplevelse.

Om jag inte hade varit sådan pc nörd och älskat hårdvara och sweclockers hade denna upplevelse fått mig att gå över till Apple.

Permalänk
Medlem

Jo, det stämmer att "konverterade" licenser från äldre Windows-versioner låser sig till den dator man gör uppgraderingen på. Det genereras nån slags hårdvaru-ID, som lagras online på MS licensieringsservrar. I alla relevanta hänseenden kan det liknas vid en OEM-licens.

Frågan är dock om du inte fortfarande kan installera och aktivera W8 med din ursprungliga key, trots att du gjort gratisuppgradering på den tidigare datorn? Har du läst på om det/testat? Om så är fallet kan du sedan testa att göra en ny gratisuppgradering, vilket ser ut att fortfarande funka. Första träffen vid en snabb googling säger att det lirade sent i oktober förra året i alla fall, är väl sannolikt att det inte ändrats.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Fast gäller detta bara ibland eller? Jag tog med mig min licens från min gamla dator till min nya utan att stöta på problem..

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudel:

Fast gäller detta bara ibland eller? Jag tog med mig min licens från min gamla dator till min nya utan att stöta på problem..

Jag har också flyttat runt licenser utan problem.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Detta hände för mig med. En retail-licens 7-8 blir en OEM vid uppdatering till 10. Satt själv i support i någon timma och försökte få det o funka innan jag gav upp och köpte nytt. En retail 10 ska kunna gå och flytta hur man vill fick jag höra av teknikern på supporten

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE, Linux |=~-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinzou:

Detta hände för mig med. En retail-licens 7-8 blir en OEM vid uppdatering till 10. Satt själv i support i någon timma och försökte få det o funka innan jag gav upp och köpte nytt. En retail 10 ska kunna gå och flytta hur man vill fick jag höra av teknikern på supporten

Min licens var en 7, sen 8 och nu 10.

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem

Har inget problem med att licensen upphör som retail OM det är så avtalet ser ut när man uppgraderade till win 10. Dock finner jag det väldigt konstigt att det inte finns i skrift någonstans att läsa enligt Microsoft support.

Sedan ogillar jag starkt att bli anklagad för att ha använt "pirat licens från internet" som det så fint hette.

Permalänk
Medlem

Windows 10 EULA:

Citat:

If you acquired the software as stand-alone software (and also if you upgraded from software you acquired as stand-alone software), you may transfer the software to another device that belongs to you. You may also transfer the software to a device owned by someone else if (i) you are the first licensed user of the software and (ii) the new user agrees to the terms of this agreement. You may use the backup copy we allow you to make or the media that the software came on to transfer the software. Every time you transfer the software to a new device, you must remove the software from the prior device. You may not transfer the software to share licenses between devices.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem

@Gramner: Tack för svaret, mer än vad deras support lyckades med. Dock tyder jag det som att jag har rätt att byta hårdvara så länge jag bara använder licensen på 1 dator vilket också är fallet. Mycket förvånad över om så är fallet och de ej själva har koll.

Kanske är jag som missuppfattar texten

Permalänk
Medlem

Det ska bara vara att ange din produktnyckel för Windows 8 så ska det fungera.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gramner:

Det ska bara vara att ange din produktnyckel för Windows 8 så ska det fungera.

Precis. Blev exakt som för TS när jag bytte moderkort. Den ville inte aktivera den digitala licensen.
Ringde till MS och dom kunde inte göra ett smack om man inte hade nån av orginalkoderna kvar.
Som tur var hitta jag den och sen var det frid och fröjd igen

Så bäst att spara alla koder även om det är gamla W7/8.

Permalänk
Medlem

Koppla licensen till ditt Microsoft-konto så kan du flytta den åtminstone en gång. Minns inte exakt var gränsen går.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q