Retail version av windows 8 uppgraderad till 10 omvandlas till oem licens enligt Microsoft support
Tänkte dela med mig om denna historia eftersom den nästan är så tragisk att det framstår som roande.
Efter att i veckan bytt ut moderkort och minnen och installerat om windows 10 och därefter försökt aktivera min licens så visa windows att min licens ej längre var giltig. Med kunskap om att detta kan hända efter byte av hårdvara, har byggt och bytt ut delar många gånger i mitt liv, ringde jag Microsoft support i Sverige eftersom det ej funka att aktivera genom att välja alternativet ”har bytt hårdvara” i operativ systemet. Har alltid bara använt min licens på 1 dator och så var fallet även nu.
Fick berättat för mig att jag måste köpa ny licens efter byte av hårdvara.
Jag informerade henne om vad skillnaden är mellan retail och oem licens och bad henne skicka text eller avtal till mig där hennes påstående att efter ”Retail version av windows 8 uppgraderad till 10 kan man ej byta ut hårdvara längre”. Hon sa hon ej kunde hitta någon text om detta men att hon frågat 4 olika tekniker som hävda så var fallet.
1 timma av mitt samtal bestod i att jag ville ha en länk eller text där man kunde läsa om att retail licens ej längre var giltig som retail efter uppgradering till windows 10. I min värld känns det märkligt att de ej kan hänvisa mig till en text på detta avtal utan ger mig som svar ” att jag ska lita på vad hon och de fyra tekniker som hon frågat vet gäller”.
Så jag måste alltså köpa ny licens enligt detta.
Under detta 2 timmar långt samtal där jag mest fick vänta när hon tog hjälp av tekniker, hävdade hon till och med vid 1 tillfälle att min licens skulle vara ”pirat hittat på internet”. Eftersom jag blev minst sagt förvånad över att höra detta (min licens med tillhörande fysisk dvd är inköpt över disk på webhallen) upprepade jag vad hon just sagt och hon bad mig då vänta vilket jag gjorde. Hon hörde tydligen själv hur fel detta lät och upprepa ej detta påstående.
Har detta samtal inspelat eftersom jag häpna över vad Microsofts support hävdar gäller. Börjar nästa undra om Microsoft använder något externt utlokaliserat ”callcenter” som support, som får provision på att sälja licenser efter denna upplevelse.
Om jag inte hade varit sådan pc nörd och älskat hårdvara och sweclockers hade denna upplevelse fått mig att gå över till Apple.