Nvidia Shield TV för att spela via PC:n, vad säger ni?

Permalänk

Nvidia Shield TV för att spela via PC:n, vad säger ni?

Skulle vilja sätta mig framför den stora TV:n där min Nvidia Shield TV V1 16GB är inkopplad och spela lite pc spel, de ska ju funka rätt OK som jag förstått de hela, dock 2 frågor innan jag ger mig på det hela och provar.
mest intresserad av att spela first person shooter i första hand, som Battlefield och call of duty spelen..

1)Funkar trådlös Keyboard+mus till shielden, är det mycket lagg? läste att Xbox one ger typ 100ms lagg med detta, det lät ju inte så kul

2)Förstår att jag måste ha PC:n igång samtidigt och kommer koppla ihop alt med trådat nätverk, men belastas grafikkortet mer när jag kör på detta vis med Shielden vs bara att spela från sin PC? frågar för har ett ganska svagt grafikkort och belastas de mer så här kommer de kanske inte funka..

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk

jag kan svara på mina egna frågor fall nån annan undrar också, testat nu och jag tycker lagget är alldeles för mycket, rejält synbart, rör du musen å höger snabbt får man vänta ett tag, kasst... enligt mig ej spelbart... Nu kan de handla om att jag provade ett Logitech trådlöst jag hade hemma, en MX variant som ska vara bra..... kanske hade varit mycket bättre med usb med kabel, men å andra sidan är detta ej intressant då möjligheten för 5 meter kabel knappt går att lösa...

Så men andra ord, det är PC som gäller för gaming first person shooter.

Bilden var ej så bra heller när man är van vid 144hz 1ms skärm....

Så de får bli nytt graffekort i PC:n istället och spela vidare där, men nu vet man...

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

jag kan svara på mina egna frågor fall nån annan undrar också, testat nu och jag tycker lagget är alldeles för mycket, rejält synbart, rör du musen å höger snabbt får man vänta ett tag, kasst... enligt mig ej spelbart... Nu kan de handla om att jag provade ett Logitech trådlöst jag hade hemma, en MX variant som ska vara bra..... kanske hade varit mycket bättre med usb med kabel, men å andra sidan är detta ej intressant då möjligheten för 5 meter kabel knappt går att lösa...

Så men andra ord, det är PC som gäller för gaming first person shooter.

Bilden var ej så bra heller när man är van vid 144hz 1ms skärm....

Så de får bli nytt graffekort i PC:n istället och spela vidare där, men nu vet man...

Låter lite underligt. Jag har aldrig testat Nvidia Gamestream men jag använder en Steam Link regelbundet och även när den är ansluten trådlöst (datorn trådat) är det mycket svårt att identifiera något lagg och bildkvaliteten är jättebra.

Det låter som att du hade musen kopplad till datorn? Den ska väl kopplas till din Shield.

Har du ett jättegammalt grafikkort? Jag kommer inte ihåg när hårdvaruenkoding för Gamestream kom.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk

jag har bara ett trådlöst Logitech MX mus+tangentbord löst att prova med, så det var de jag kopplade till min Shield så klart, och provade spela ett PC spel från min dator till Shielden(som flyter bra på min PC med responsiv mus)....

sen att bilden ser kass ut vs en gamingskärm är ju inte så konstigt, det är ju en annan sak.

Men jag lovar att lagget(delayen) från att jag rör musen tills de händer nåt på Shielden är minst 100ms, kanske ännu mer, för mig ospelbart.... men visst, de kan vara just den trådlösa musen jag har som är så pass kass, ska prova vid nåt tillfälle med en annan trådlös mus+tangentbord jag har i ett annat rum, så får vi se om de blir bättre, men är tveksam...

Läset en review att just Xbox one också hade detta lagget med mus+tangentbord, också ganska ospelbart om man är van vid hur de ska vara,,, var också siffror runt 100ms, när de ligger på typ 10-20ms på en PC...

Jag är inte så besviken egentligen då jag ej förväntade mig så mycket, men fördröjningen blev droppen så att jag ej ville spela mer..... med sånt lagg i 1:st person shooter games så har man ej så mycket chans....

Ska se om jag vid något tillfälle kan prova trådat också, bara för att se om det är de trådlösa som hänger efter.....

Min enkla gaming dator är inget speciellt, men ser inte vad de har med saken att göra för delay av musen i Shielden? det är en i7 4770k med 16gb minne och ett GTX 780Ti, räcker för 1080p gaming för de flesta spelen med medium settings i 1080P

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk

Kan inte svara för Shieldens räkning men det låter ju väldigt udda med sådan delay.
Har en Steam Link och där märks delayen av om du är van vid att sitta vid datorn, men så mycket som 100 ms låter för mycket.
Har du provat med ett trådat tangentbord och mus?

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk

ska prova med trådat vid tillfälle..

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem

Ur egen erfarenhet så märkte jag mycket bättre prestanda med trådat nät än trådlöst, även massvis med folk som bara rekommenderar trådat nätverk.

https://forums.geforce.com/default/topic/989195/shield-tv-201...

Mycket pga att många trådlösa hemnätverk är inte så bra anpassade för så pass mycket trafik som gamestreamingen skickar.. Prova köra med trådat, det gjorde susen hemma hos mig iaf.

Permalänk

ok tack

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |