Köpråd Bärbar Gamingdator

Permalänk
Medlem

Köpråd Bärbar Gamingdator

Jag är i dagsläget Macbook ägare, sen 13 i7, jag gillar den skarpt, men tyvärr faller den på spelfronten. Har varit inne på en stationär PC. MEN efter en hel del funderande och velande så passar en bärbar PC mig bäst. Dels har jag ingen plats för en stationär. Barnsituation gör dessutom det smidigare med en bärbar. Men nog om det.

En bärbar PC för gaming. Den är tänkt att använda hemma, så hur smidig den är att bära med är ingen betydelse. FPS, action, shooter, RPG, AAA-titlar och övrigt spelar jag på mitt PS4. Datorn är tänkt för strategi spel främst. Tänk Frostpunk, Civilization VI, FM m.m.

Har satt ihop en lista här med några datorer som är rätt lika varandra men det skiljer några tusenlappar hit och dit. Är ett 2070 kort värt dom extra tusenlapparna jämfört med ett 1070 kort? Tankar?

https://www.inet.se/jamfor?compare=1963324&compare=1963437&co...

Overkill för mina krav, visst. Men jag lägger mig gärna överkant i typ den prisklassen. Razer datorn har fått fina betyg MEN verkar bli varm vid tung belastning. Blev tipsad om Lenovon, men har inte hört något i övrigt om den, någon med erfarenheter?

Permalänk
Medlem

lenovon hade jag valt av de där, dock tycker jag 17" är nice om man ska spela...

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | death adder chroma | cherry tkl

Permalänk
Medlem

Du har två prisklasser.

Predator, Legion och Blade
Komponentmässigt är Legion överlägset bästa valet. GTX 1070 är hyfsat likt RTX 2060 så om du vill betala (mycket) extra för ett bra skal kan du välja Blade.

Sedan har du Strix som jag skulle säga har det näst bästa skalet och kostar betydligt mindre än övriga.

Valet är alltså mellan Legion (bäst prestanda) och Strix (mest prisvärd), möjligtvis Blade (mest premium).

Jag generaliserar mycket när jag säger bästa skal eftersom det är en mix av mainstream bärbara och slimma bärbara. Slimma bärbara har nästan alltid snyggare skal men går varmare pga. de är slimma.

Du kan ju också titta på MSI GS-serie, Webhallen Config eller en datorbyggare såsom PC-Konsulten.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar. Bladen går nog bort för att jag hört och läst så mycket om dåliga fläktar och värme. Det lutar nog åt Lenovon.