Permalänk
Medlem

Välja Bahnhof och slippa VPN?

Från och med månadsskiftet får vi bredband via Bahnhof. De raderar som bekant sina loggar efter 24 timmar. I mitt fall gör jag ingenting jätteolagligt, lite filmer/tv-serier från privata trackers bara. Jag tror att den som försöker att få tag på mina personliga uppgifter via Bahnhof får kalla handen. Känns ju ganska anonymt bara att vara kund hos Bahnhof, eller missar jag något? Jag har inga behov att komma åt svenskt tv i utlandet. Jag har inga behov att komma åt utländsk tv från Sverige. Jag funderar därför på om jag behöver skaffa VPN överhuvudtaget. Men jag vet samtidigt att Bahnhof erbjuder en VPN-tjänst och att många som har Bahnhof använder sig av denna tjänst, eller motsvarande VPN-tjänst hos andra leverantörer.

Så varför borde jag skaffa VPN tycker ni? Klarar jag mig utan?

Permalänk
Medlem

@kniska:
Bahnhof precis som alla andra ISP'er är skyldiga att lagra uppgifter enligt datalagrings lagen (det var därför de lanserade Lex Integrity).

Så du behöver inte skaffa någon VPN tjänst du har en som ingår gratis i ditt abonnemang hos Bahnhof, Lex Integrity tillåter dock bara att en enhet är anluten (till skilnad mot den fulla Integrity som tillåter att 10 enheter är anslutna samtidigt).

Sen om man ska använda sig av en VPN tjänst eller inte är helt personligt.
Jag har det te.x för att myndighterna har inte med att göra vad jag gör på nätet.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kniska:

Från och med månadsskiftet får vi bredband via Bahnhof. De raderar som bekant sina loggar efter 24 timmar. I mitt fall gör jag ingenting jätteolagligt, lite filmer/tv-serier från privata trackers bara. Jag tror att den som försöker att få tag på mina personliga uppgifter via Bahnhof får kalla handen. Känns ju ganska anonymt bara att vara kund hos Bahnhof, eller missar jag något? Jag har inga behov att komma åt svenskt tv i utlandet. Jag har inga behov att komma åt utländsk tv från Sverige. Jag funderar därför på om jag behöver skaffa VPN överhuvudtaget. Men jag vet samtidigt att Bahnhof erbjuder en VPN-tjänst och att många som har Bahnhof använder sig av denna tjänst, eller motsvarande VPN-tjänst hos andra leverantörer.

Så varför borde jag skaffa VPN tycker ni? Klarar jag mig utan?

24h timmar gäller inte längre, det är 21 dagar som gäller.

Edit:
Här verkar det vara 6 månader också:
https://www.bahnhof.se/press/press-releases/2017/08/28/bahnho...

Ingenting olagligt -nänä!
Skulle råda dig att sluta och börja streama som alla oss andra. Tjänsterna är så pass bra idag. Skulle det saknas något material är det bara att köpa från Itunes eller viaplay för billig peng.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Inaktiv

I vilket fall som helst så tycker jag att du ska skaffa en VPN tjänst. Det är en billig försäkring som ser till att ingen kan se din internettrafik. Ska du skaffa en VPN tjänst så använd inte Bahnhofs, använd t.ex PrivateInternetAccess som har bevisat sig vid 2 olika tillfällen att dom inte loggar trafik av sina användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

24h timmar gäller inte längre, det är 21 dagar som gäller.

Edit:
Här verkar det vara 6 månader också:
https://www.bahnhof.se/press/press-releases/2017/08/28/bahnho...

Ingenting olagligt -nänä!
Skulle råda dig att sluta och börja streama som alla oss andra. Tjänsterna är så pass bra idag. Skulle det saknas något material är det bara att köpa från Itunes eller viaplay för billig peng.

Har du länk till att det är 21 dagar som gäller på Bahnhof?

Permalänk
Medlem

VPN handlar inte bara om anonymitet, utan om säkerhet också. Det ger krypterad uppkoppling. Detta är särkillt viktigt om man surfar på publika öppna wifi-nät.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Så du behöver inte skaffa någon VPN tjänst du har en som ingår gratis i ditt abonnemang hos Bahnhof, Lex Integrity tillåter dock bara att en enhet är anluten (till skilnad mot den fulla Integrity som tillåter att 10 enheter är anslutna samtidigt).

Lex Integrety kände jag inte till.

Jag kör idag med Google Wifi, men DNS går till Raspberry Pi 3B+ med Pi-Hole. Skulle det vara möjligt att installera OpenVPN på Raspberry Pi och koppla på Lex Integrety så att hela familjens enheter (ca 15 totalt) får både VPN och reklamfritt oavsett om man är hemma på interna nätverket eller surfar på något internetcafé/skola?

Dvs då är ju endast en enhet, Raspberry Pi, ansluten till Lex Integrety - så det kanske fungerar för hela familjen ändå, trots att gratis endast egentligen tillåter en enhet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av n3crosis:

Har du länk till att det är 21 dagar som gäller på Bahnhof?

Ingen länk, men jag pratade med deras support för ~1år sedan när jag hade dem som leverantör. De sa att 24h är ändrat i och med lagar och regler.

edit:
my bad. blandade ihop ownit och Bahnhof (har haft båda) ownit har upp till 21 dagars datalagring. Bahnofs torde vara oförändrad.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av kniska:

Lex Integrety kände jag inte till.

Jag har idag en Raspberry Pi 3B+ med Pi-Hole. Skulle det vara möjligt att installera OpenVPN på den och koppla på Lex Integrety så att hela familjens enheter (ca 15 totalt) får både VPN och reklamfritt oavsett om man är hemma på interna nätverket eller surfar på något internetcafé/skola?

Dvs då är ju endast en enhet, Raspberry Pi, ansluten till Lex Integrety - så det kanske fungerar för hela familjen ändå, trots att gratis endast egentligen tillåter en enhet?

Ja, om man kopplar upp en enhet till VPN tjänsten och alla enheter går via den så är bara den enheten ansluten till VPN'en oavsett hur många andra enheter man ansluter till den enheten.

Hurvida det är möjligt att göra det utanför hemma nätverket, har jag dock ingen aning om.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Kanske dum fråga och har besvarats tidigare men om man alltid använder samma dator hemma för att tanka ner sina filmer och TV-serier från privat tracker räcker det då med Lex Integrety för att vara säker att inte bli upptäckt?

Permalänk
Medlem

Googlade lite och det verkar som om Lex Integrety endast har stöd för okrypterad PPTP. Enligt vad jag läst är detta inte säkert...

Permalänk
Medlem

Gratisversionen av Lex Integrity är dessutom inget direkt under av hastighet, men gratis är det ju förstås...

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Skulle råda dig att sluta och börja streama som alla oss andra. Tjänsterna är så pass bra idag. Skulle det saknas något material är det bara att köpa från Itunes eller viaplay för billig peng.

Dagen jag kan betala för en tjänst och faktiskt få allt jag tittar på så kommer jag sluta torrenta. Har i dagsläget viaplay, netflix och hbo men likväl finns det många serier och filmer som inte finns.

I dagsläget är det ju ett armsrace där varje företag lanserar sin egen tjänst, tar 100 spänn i månaden och har kanske en serie som är relevant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon302989:

I vilket fall som helst så tycker jag att du ska skaffa en VPN tjänst. Det är en billig försäkring som ser till att ingen kan se din internettrafik. Ska du skaffa en VPN tjänst så använd inte Bahnhofs, använd t.ex PrivateInternetAccess som har bevisat sig vid 2 olika tillfällen att dom inte loggar trafik av sina användare.

Varför skulle man inte använda Bahnhofs egna menar du?

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell & Frog Mini
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • DT 700 Pro X • Schiit stack

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon302989:

Ska du skaffa en VPN tjänst så använd inte Bahnhofs, använd t.ex PrivateInternetAccess som har bevisat sig vid 2 olika tillfällen att dom inte loggar trafik av sina användare.

Det är inte Bahnhof som driver Integrity, det är 5 juli-stiftelsen, och det är fler ISP'er än Bahnhof som har att man kan teckna Integrity via ISP.

Att sedan Integrity's VPN servrar står hos Bahnhof är en helt annan femma

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

Om du vill testa en riktig bra VPN testa https://protonvpn.com finns gratis alternativ och de tar säkerhet på stort allvar.

Skickades från m.sweclockers.com

Fel stavning
Permalänk
Inaktiv

[quote postid="17844751" userid="120418" name="griid"
Ingenting olagligt -nänä!
Skulle råda dig att sluta och börja streama som alla oss andra. Tjänsterna är så pass bra idag. Skulle det saknas något material är det bara att köpa från Itunes eller viaplay för billig peng.
[/quote]

Streama i Sverige är bara löjligt, du får en bråkdel av utbudet som finns ute i världen.

Vet inte vad du tittar på men mycket av det jag gillar har aldrig funnits på itunes o viaplay.

Sedan skulle jag aldrig ge ett öre till någon form av media tjänst som styrs av Apple eller som de tjänar pengar på.

Man lever bara en gång o jag har ingen avsikt att begränsa min media konsumtion på något sätt.

Inget intresse att följa giriga bakåtsträvande filmbolag som försöker kontrollera vad jag kan se bara för jag bor i Sverige.

Den dagen det finns en global streaming service där allt finns kan jag tänka mig att överge nedladdning. Men det lär ju inte hända, någonsin.

Bittorrent är den ultimata lösningen på mediekonsumtion när man vill se saker från världens alla hörn.

Permalänk
Hedersmedlem

Vi tillåter inte diskussioner kring hur man går runt upphovsrätt eller kopierar upphovsrättsskyddat material.

Tråd låst.