Vad är FTP server?

Permalänk
Medlem

Vad är FTP server?

Hittade detta på min mobil

ftp://192.168.0.21:5750

Där det står wi-fi is connected to unknown ssid.. nedanför står FTP server, samt något IP / adress nr. (Se ovan)
Vad menas???
Har haft tidigare problem med konstiga delningar via NFC, bluthuoth mm som jag ALDRIG någonsin själv saťt igång. Har dessutom en nyfiken granne som vet mer än han borde ang min aktivitet på internet.
Är det jag som bara är nojjig? Eller kan detta betyda att obehörig har åtkomst till mig å min data aktivitet??
TACKSAM FÖR SVAR
MVH BEKYMRAD

Felstavning
Permalänk
Medlem

Har problem med att se bilden men FTP är ett protokoll som man använder till att överföra filer.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

@crew seven:
Försöker ta en skärmbild å skicka med i tråden,. Men det går ju ej.

Permalänk
Medlem

Dags för en fabriksåterställning av telefonen kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

192.168.0.21 är ett IP-nummer i ditt lokala nätverk. Det är inte så att du har någon router eller något annat som agerar FTP-server? Alternativt kanske du är kopplad på din grannes wifi?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Samsung 990 PRO 1TB M.2 - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Turbo - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 12 Stable

Permalänk
Medlem

@Lillano: Fråga bara, är det så att du tappade wi-fi uppkopplingen innan du vart redirected? Om det är så att WiFi försvann och nästa gång du skulle ut på "nätet" så blir du redirectad till en sida som liknar din routers login sida så KAN det vara en såkallad MITM attack (Man In The Middle).
Det som isf hänt är att någon i din närhet, antagligen en granne eller någon utanför, stör ut din WiFi uppkoppling genom att skicka deauthentication packets, och när din telefon automatiskt försöker ansluta till din router igen, så har han satt upp en egen fake router med samma namn fast med starkare signal som din telefon ansluter till som i sin tur visar en login sida.
Om du då skriver in användarnamn och lösenord så skickas det till personen, sedan släpps din anslutning och du ansluter till din router igen.

Låg sannolikhet men om du känner igen symptomen så KAN det vara så

Permalänk
Medlem

@crew seven:

Är det ett uppdrag nr det som står efter ftp ? Finns det någon sida där man kan söka på IP adressen å få fram vem eller vart den går till?

Permalänk
Medlem

@Lillano: Det är enbart en lokal IP adress som existerar bakom en router (i ditt hem), säger tyvärr inte så mycket.

Permalänk
Medlem

@Eazy:
Snarare att han är kopplad till min tror jag 😔 känner att det är något som ej är i sin ordning. När han kommer hem på helgerna stänger jag alltid av både router, tv, Chromecast. Drar ur alla sladdarna. För känner att han har sån koll. Vet alltid (iallafall innan jag började stänga av allt , wifi bland annat) vart jag är på väg, skrev alltid exakt med ett par minuters mellanrum sms eller ringde så fort jag vaknade, i stort sett. Å jag har väldigt oregelbunden dygnsrytm.

Permalänk
Medlem

@SypherZ:
Vad betyder redirected?
Store sannolikhet att det ligger något i det du skriver
Tips på sida för å få info om vem eller vart adressen kommer ifrån? Det IP som stod efter ftp ..?

Permalänk
Medlem

Jag googlade å där stod något om att man va tvungen att ha ett konto för ftp server

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lillano:

@Eazy:
Snarare att han är kopplad till min tror jag 😔 känner att det är något som ej är i sin ordning. När han kommer hem på helgerna stänger jag alltid av både router, tv, Chromecast. Drar ur alla sladdarna. För känner att han har sån koll. Vet alltid (iallafall innan jag började stänga av allt , wifi bland annat) vart jag är på väg, skrev alltid exakt med ett par minuters mellanrum sms eller ringde så fort jag vaknade, i stort sett. Å jag har väldigt oregelbunden dygnsrytm.

Vad sägs om att faktiskt börja med att konfigurera routern korrekt? Fabriksåterställ din router, logga in på den och följ setup-wizard om du inte känner dig bekväm att pilla manuellt i vissa flikar. Viktigast är att du får ett unikt SSID och lösenord samt om nu grannen är inloggad på den "kickas" ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lillano:

@SypherZ:
Vad betyder redirected?
Store sannolikhet att det ligger något i det du skriver
Tips på sida för å få info om vem eller vart adressen kommer ifrån? Det IP som stod efter ftp ..?

Redirected betyder omdirigerad, dvs att addressen du skulle till skickar dig vidare till en annan.

IPn som står efter ftp är en lokal IP som du ej kan söka efter, närmaste kontroll du kan göra är att logga in på din router och kolla vilken enhet det är som använder den, det är inget någon här kan hjälpa dig med tyvärr.

Skrivet av Lillano:

Jag googlade å där stod något om att man va tvungen att ha ett konto för ftp server

FTP är bara ett protokoll likt HTTP, fast istället för att visa webbsidor så är det till för filer.

Permalänk
Medlem

Vad är alla dessa behörigheter för något ?? De tillhör Swish appen.. kan nämna att en vän är väldigt intresserad utav allt jag gör. Han kopplar in sig genom GSM å annat .. mår dåligt. Är detta bugg??

Vill skicka en skärm bild.. men går ju ej..??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lillano:

Vad är alla dessa behörigheter för något ?? De tillhör Swish appen.. kan nämna att en vän är väldigt intresserad utav allt jag gör. Han kopplar in sig genom GSM å annat .. mår dåligt. Är detta bugg??

Vill skicka en skärm bild.. men går ju ej..??

Inte för att vara elak, men, är du säker på detta? Du låter väldigt paranoid om du antar att både din vän och din granne övervakar dig? Jag rekommenderar att du talar med en psykolog, istället för att antaga att det är ett problem med ditt nätverk.

Visa signatur

It’s more fun to compute.