Permalänk
Skrivet av LudvigLindell:

Som jag skrev en bit upp i tråden behöver du bara en billig kaby Lake eller senare med igpu (quiksync)
Till exempel Pentium G5600 1049kr hos computersalj. + moderkort och ddr4.

Ja, det är ett bra alternativ! Hade jag köpt en ny processor från butik och haft samma behov som TS hade jag också gått på Kaby lake eller nyare beroende på deals. Vill man köpa begagnat kan man nog hitta bra deals (skänkes tom.) på äldre datorer och då kan det vara värt att bara slänga i ett billigt grafikkort.

Visa signatur

Primär rigg: Nano S|Strix 550i | Ryzen 5 5600x | Strix 3070 OC White| 16GB RAM | SF750 |
Plexserver: Silverstone DS380 | Z690i Aorus Ultra| i3-12100 | 32 GB RAM| SF450 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falukorvig:

Ja, det är ett bra alternativ! Hade jag köpt en ny processor från butik och haft samma behov som TS hade jag också gått på Kaby lake eller nyare beroende på deals. Vill man köpa begagnat kan man nog hitta bra deals (skänkes tom.) på äldre datorer och då kan det vara värt att bara slänga i ett billigt grafikkort.

Du skrev ett väldigt bra och utförligt svar tidigare menade jag inget illa om det. Blev bara lite snurr i huvudet på vad jag behöver.

Sett denna NUC som jag i så fall skulle använda till ändamålet.
https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/76977/in...

Vad tror ni som kan, funkar detta efter behoven jag skrivit tidigare?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av dimaZ:

Du skrev ett väldigt bra och utförligt svar tidigare menade jag inget illa om det. Blev bara lite snurr i huvudet på vad jag behöver.

Sett denna NUC som jag i så fall skulle använda till ändamålet.
https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/76977/in...

Vad tror ni som kan, funkar detta efter behoven jag skrivit tidigare?

Skickades från m.sweclockers.com

Ingen fara, jag tog inte illa upp! Jag tror den kan bli lite klen om du behöver transcoda. (Är du utanför hemmet och använder mobiluppkopplingen behöver du antagligen transcoda en del material med hög bitrate, spec 4k). Vad jag kan se vid en snabb googling hade CPUn i den 3,5k i Passmark.

Visa signatur

Primär rigg: Nano S|Strix 550i | Ryzen 5 5600x | Strix 3070 OC White| 16GB RAM | SF750 |
Plexserver: Silverstone DS380 | Z690i Aorus Ultra| i3-12100 | 32 GB RAM| SF450 |

Permalänk
Medlem

Leta efter en nuc 7i5 eller nuc7i7 jag sålde en nuc7i7 igår för 3500:- med 16gb ram och 256gb m2 ssd.
Nuc8i3 är även den ett bra alternativ som har nästan samma prestanda som nuc7i7

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falukorvig:

Ingen fara, jag tog inte illa upp! Jag tror den kan bli lite klen om du behöver transcoda. (Är du utanför hemmet och använder mobiluppkopplingen behöver du antagligen transcoda en del material med hög bitrate, spec 4k). Vad jag kan se vid en snabb googling hade CPUn i den 3,5k i Passmark.

Om vi skippar 4K utanför hemmet, underlättar det något?
Kollar en video som säger att Intel har nått som heter Intel Quick Sync Video och om processorn stödjer det så ska det funka?
https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/search/featurefil...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Men avkodning är väl inte det läskiga va? Ev transcoding klarar väl de flesta nvidiakort bara av en ström i taget på om jag inte misstar mig?

Är ingen expert i ämnet alls så är mest nyfiken sen på vilka svar som trillar in. Min server har en i7 3770K i sig och verkar klara av vardagen när kanske max 3 pers strömmar något från den. Slagit på quicksync-stöd men tror bara jag sett den ta till det för avkodning och inte transcoding i mitt fall (kanske har plex svartlistat intel hd 4000 för transcoding, är min tanke..)

2 strömmar brukar vara gräns har jag för mig på konsumentkort. Detta är dock endast en mjukvarulåsning från Nvidia och du kan patcha drivrutinerna till att ta bort denna gräns. Annars är ett Quadro P2000/P4000 eller enklare modell ett allternativ.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Skrivet av dimaZ:

Om vi skippar 4K utanför hemmet, underlättar det något?
Kollar en video som säger att Intel har nått som heter Intel Quick Sync Video och om processorn stödjer det så ska det funka?
https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/search/featurefil...

Ja, det är intel-processorer som kan stödja den tekniken. Plex har lite mer info här och här angående processorer och hårdvaruacceleration. Men som sagt, jag tror att ett äldre system med typ i7-3770 och ett billigt grafikkort från 10xx-serien och uppåt skulle fungera bra. Eller som andra tipsat om ett, lite nyare system med kaby lake (intels 7:e generation) eller nyare utan ett grafikkort skulle fungera.

Visa signatur

Primär rigg: Nano S|Strix 550i | Ryzen 5 5600x | Strix 3070 OC White| 16GB RAM | SF750 |
Plexserver: Silverstone DS380 | Z690i Aorus Ultra| i3-12100 | 32 GB RAM| SF450 |