Vilken serie såg du senast?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Plöjt igenom Halt and Catch Fire (IMDb) en andra gång. Fortfarande 10 av 10 men likt ett gott vin så har den blivit bättre med åren

Rekommenderar serien starkt till alla med ett intresse för teknik/datorutvecklingen under 80-talet.

https://i.imgur.com/c60SPVA.jpeg

Lee Pace är ruggigt bra i den.
Lika bra som Mackenzie Davis är usel.
Eller om dom valde att göra karaktären på det viset så är hon fantastisk.

Permalänk
Hjälpsam

Nöter lite Castlevania animé på Netflix på kvällarna.

Inte särskilt barnvänlig, gillar den skarpt även om det är lite extra splatter ibland.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Tänkte börja kolla Foundation ikväll, bygger på Asimovs böcker.
https://www.imdb.com/title/tt0804484/

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Tänkte börja kolla Foundation ikväll, bygger på Asimovs böcker.
https://www.imdb.com/title/tt0804484/

Hatar när inte alla avsnitt släpps samtidigt… vänta hellre till 19e november och släpp all för böveln😝

Permalänk
Avstängd

Sex Education är tillbaka för en tredje säsong på Netflix, verkar bra hittills.

Permalänk
Viking
Skrivet av elp:

Någon som har sett Squid Game på Netflix och kan uttala sig om den serien...?
Är lite sugen på att ge mig på den men inte fått tummarna ur.

Rekommenderar den starkt! 👍

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Skrivet av elp:

Någon som har sett Squid Game på Netflix och kan uttala sig om den serien...?
Är lite sugen på att ge mig på den men inte fått tummarna ur.

Såg klart den igår, bra karaktärer och brutal gestaltning om hopplösheten som infinner sig bland dom skuldsatta spelarna.

Permalänk
Medlem

Squid Game! Bingade igenom serien under veckan, riktigt bra!

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Squid Game här med (såklart!).

Detta ska ni givetvis se så snart ni kan! Jag tycker hypen håller, undvik trailers då den jag såg efter färdig titt är ganska "spoilig".

Självklart ser ni serien på sitt orginalspråk, Koreanska!

8,5/10

Permalänk

Squid game. En svag 7/10. Det räcker inte med att folk dör, det krävs att storyn funkar och att det rör sig framåt också.

Permalänk
Medlem

Wu-Tang: An American Saga - 9/10
Man får följa hur gruppen kom till. Riktigt bra.

Squid Game - 9/10

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

Squid game. årets mest överhypade spelserie. Håller inte vad som lovas. 6/10

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Samsung Sverige

Squid game. Grymt bra serie som innehåller allt ifrån drama och samhällskritik till thriller/action. 8/10

//Daniel

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung-Daniel

Permalänk

Sweet Tooth 6/10. Den har sina poänger, men Gus gör så korkade saker, typ hela tiden.

Permalänk
Medlem

Fascinerad att ingen här har sett eller nämnt HUMANS med Gemma Chan. Sett första säsongen nu och tycker den är riktigt sevärd för er som undrar hur det skulle vara om det gick att köpa "lifelike" Androids. Sociala aspekter av hur Androiderna mer och mer tar över människans värld avspeglas och givetvis en massa incidenter i hemmet. Finns 3 säsonger.

THE EXPANSE är och förblir min favoritserie. Ser om den nu i Oculus Quest 2 - magiskt vackert - ska komma en säsong 6 för de som följer den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Sweet Tooth 6/10. Den har sina poänger, men Gus gör så korkade saker, typ hela tiden.

En 10-åring som växt upp ensam i skogen, känns rimligt att han gör korkade saker.
Lägg till hybrid på det, människor har tränat bort att låta instinkterna ta över.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av mryang:

Fascinerad att ingen här har sett eller nämnt HUMANS med Gemma Chan. Sett första säsongen nu och tycker den är riktigt sevärd för er som undrar hur det skulle vara om det gick att köpa "lifelike" Androids. Sociala aspekter av hur Androiderna mer och mer tar över människans värld avspeglas och givetvis en massa incidenter i hemmet. Finns 3 säsonger.

THE EXPANSE är och förblir min favoritserie. Ser om den nu i Oculus Quest 2 - magiskt vackert - ska komma en säsong 6 för de som följer den.

Amen! Tack! The Expanse ligger väldigt högt upp på min lista över favoritserier! Ska kolla in Humans, om jag hittar den i någon av alla streamingtjänster vi har så.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Såg Squid Games. Meh... Överhypad enligt mig iaf. Vill inte skriva för mycket så man spoilar serien för någon. Men vissa delar va underhållande, medans andra inte alls va underhållande. 5.5/10

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Skrivet av Beginner:

Amen! Tack! The Expanse ligger väldigt högt upp på min lista över favoritserier! Ska kolla in Humans, om jag hittar den i någon av alla streamingtjänster vi har så.

JustWatch säger att Humans finns på ComHem. @mryang hur är Humans jämfört med Äkta människor? Är det värt att se remaken när man sett den svenska originalserien?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

JustWatch säger att Humans finns på ComHem. @mryang hur är Humans jämfört med Äkta människor? Är det värt att se remaken när man sett den svenska originalserien?

Ska spana på "äkta människor" innan jag uttalar mig. Tack för tips!

EDIT: Det finns en jämförelse på Denofgeek:
https://www.denofgeek.com/tv/comparing-humans-to-swedish-orig...

Permalänk

Carnival Row Tag viktorianska London, krydda med fairies och fauns så kommer du ganska nära den miljö där Orlando Bloom löser ett antal bestialiska mord. Jag ger den 7.5/10.

Permalänk
Medlem

Den osannolika mördaren - 2021

Utan att kommentera det rent spekulativa kring denna serie gillade jag överlag detta! Robert Gustafsson är väldigt bra men det som stjäl huvudrollen är scenografin, mask och kostym.

De har verkligen lyckats fånga miljöerna, tidsandan ett 80-tals Stockholm. Det märks att man inte slarvat med detaljerna. Nu satt jag inte och letade fel och vill man hitta något som inte stämmer så kommer man givetvis att göra det men överlag, högt betyg kring detta!

Tung mask och smink på Gustafsson men ser riktigt bra ut! Vet inte om jag är lika förtjust i dito på
Persbrandt som Holmér men det fungerar absolut.

Överlag är alla roller välspelade och Peter Andersson samt Eva Melander är värda att nämna. Även Magnus Kreppers alltid lika dryga uppsyn är härlig att se!

7/10, absolut värd att spendera strax under 4h på!

Permalänk
Skrivet av edson:

https://d2iltjk184xms5.cloudfront.net/uploads/photo/file/419981/small_d51eb7623d45463af7c0750a3f6a2707-unlikely-poster.jpg

Den osannolika mördaren - 2021

Utan att kommentera det rent spekulativa kring denna serie gillade jag överlag detta! Robert Gustafsson är väldigt bra men det som stjäl huvudrollen är scenografin, mask och kostym.

De har verkligen lyckats fånga miljöerna, tidsandan ett 80-tals Stockholm. Det märks att man inte slarvat med detaljerna. Nu satt jag inte och letade fel och vill man hitta något som inte stämmer så kommer man givetvis att göra det men överlag, högt betyg kring detta!

Tung mask och smink på Gustafsson men ser riktigt bra ut! Vet inte om jag är lika förtjust i dito på
Persbrandt som Holmér men det fungerar absolut.

Överlag är alla roller välspelade och Peter Andersson samt Eva Melander är värda att nämna. Även Magnus Kreppers alltid lika dryga uppsyn är härlig att se!

7/10, absolut värd att spendera strax under 4h på!

Jag såg också Den osannolika mördaren. Enligt GW person så pratade Stig längre innan han gick ut från Skandia och ej skulle hinna begå mordet och pistolen fick inte plats i handväskan. Men mycket pekar ändå på Stig.

Nå serien var typ så bra gjord som den kunde vara. Allt utspelar sig som de tror det skedde och då blir ju själva handlingen fast. Kvar är hur skådespelarna levde in i rollerna och det gjorde de bra.
Serien var snål med information om alla andra spår, men serien handlar inte om Olof Palmemordet och hur utredningen gick till. Utan fokus låg på stig Engström och då är det bra att hålla nere tiden på det andra.

Väldigt många dialoger i serien var ordagrant från vad personerna sa, jag kände nog igen minst 30 fraser från olika personer. Och varje gång man hörde en fras så tänkte man, där kom den.

Jag ger serien betyget som att det är en allmänbildningsserie som typ alla åtminstone bör kunna innehållet. Den är lite lång att se för alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Såg också den. Enligt GW person så pratade han längre innan han gick ut och ej skulle hinna och pistolen fick inte plats i handväskan. Men mycket pekar ändå dit.

Nå serien var typ så bra gjord som den kunde vara. Allt utspelar sig som de tror det skedde och då blir ju själva handlingen fast. Kvar är hur skådespelarna levde in i rollerna och det gjorde de bra.
Serien var snål med information om alla andra spår, men serien handlar inte om Olof Palmemordet och hur utredningen gick till. Utan fokus låg på stig Engström och då är det bra att hålla nere tiden på det andra.

Väldigt många dialoger i serien var ordagrant från vad personerna sa, jag kände nog igen minst 30 fraser från olika personer. Och varje gång man hörde en fras så tänkte man, där kom den.

Haha, allmänt intresserad eller är du egen privatspanare? 😜

Permalänk
Skrivet av edson:

Haha, allmänt intresserad eller är du egen privatspanare? 😜

Uppväxt med Palmemordet och har följt nyheterna. Inte precis superintresserad på det sätt att jag mer tar åt mig den information som framkommer i de stora medierna.

Sedan ser jag en hel del dokumentärer om det ena och andra för det är intressant. TV3 har några som I huvudet på en gärningsman som ger en lite tankar.

De som är mycket intresserade hänger ofta på olika forum och diskuterar konspirationer, det skulle aldrig falla mig i. Dels för att dessa konspirationer om precis alla händelser brukar spåra ur på alla sätt.

*edit*
Palmemordet skedde 1986. På den tiden hade inte många internet. Man såg det som gick på tvn och när de diskuterade Palme så såg typ hela befolkningen detta. Idag får större mord också uppmärksamhet, men folk har så mycket mer utbud att kolla på och det är enklare att välja att inte se alla debattprogram om det etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

*edit*
Palmemordet skedde 1986. På den tiden hade inte många internet. Man såg det som gick på tvn och när de diskuterade Palme så såg typ hela befolkningen detta. Idag får större mord också uppmärksamhet, men folk har så mycket mer utbud att kolla på och det är enklare att välja att inte se alla debattprogram om det etc.

"Hade inte många internet"? Ingen hade väl internet då...

Tittar också på serien nu. Två avsnitt kvar. Tycker den är helt okej!

Permalänk
Medlem

Dopesick - 2021 (Disney+)

Ny miniserie på 8 avsnitt!

Gillar du "Based on a true story"-serier / filmer samt subgenren "grävande", tänk filmer som "Spotlight", "The Post" samt "Dark Waters" så kommer du älska detta!

Nu har jag bara sett 4/8 avsnitt hittills men mycket intressant kring om hur en smärtstillande (narkotikaklassad) medicin, Oxycontin "Oxy" blev godkänd och mycket spridd i USA i slutet av 90-talet och dess följdeffeker.

Många favoritskådisar här såsom Peter Sarsgaard, Michael Keaton och Rosario Dawson!

Serien hoppar i fram och tillbaka i tiden och det är ett välbekant grepp men fungerar bra och blir (nästan) aldrig rörigt (Åren snurrar tillbaka tydligt!).

Varm rekommendation, 8/10!

Permalänk
Medlem

Jag upptäckte serien "Mr Robot" häromdagen och har nött det ganska hårt, förstår inte hur jag har missat den. Finns 4 säsonger och den är avslutad. Jag kollar på Netflix, men har för mig att jag såg den när jag bläddrade runt på Prime Video också.

Plot: Elliot, a brilliant but highly unstable young cyber-security engineer and vigilante hacker, becomes a key figure in a complex game of global dominance when he and his shadowy allies try to take down the corrupt corporation he works for.

IMDB
TVDB

Har vunnit en del priser:

  • Critics' Choice Awards, Best Drama Series, 2016 (winner)

  • Golden Globe Awards, Best Television Series – Drama, 2016 (winner)

  • Critics' Choice Awards, Best Actor in a Comedy Series, 2016 (winner)

  • Golden Globe Awards, Best Supporting Actor – Series, Miniseries or Motion Picture Made for Television, 2016 (winner)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Chucky!

https://www.imdb.com/title/tt8388390

Vet i hundan hur man lägger till en bild.
Men serien var bättre än vad jag trodde och senaste rullen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pyka:

Chucky!

https://www.imdb.com/title/tt8388390

Vet i hundan hur man lägger till en bild.
Men serien var bättre än vad jag trodde och senaste rullen.

Skräck kan vara trevligt att se, men det här är lite för nära verkligheten för min smak.
https://nyheteridag.se/wp-content/uploads/2018/02/annie_loof_...