Vad programmerar du på just nu? (Jobb/Hobby)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2019

Vad programmerar du på just nu? (Jobb/Hobby)

Jag håller på med en hel del programmering, både på jobbet och på fritiden, och tänkte att det kunde vara kul att dela med sig om vad man pysslar med, och även höra vad andra pysslar med just nu.

Vilket språk programmerar ni i?
Syfte?
Progress?
Eventuella planer på ett nästa projekt?

På jobbet håller jag just nu på att bygga en integration mellan två olika system, med Python. Vi är i fasen av att byta ut två stora system som bolaget har, nämligen dess CRM samt ekonomisystem. Valet av att göra detta i Python faller naturligt för mig, då det är språket jag använder mest i programmering, och för just integrationer så fungerar det helt utmärkt med dess bibliotek.
Använder i dagsläget Flask för att kunna köra det i webbläsaren, men senare kommer det nog enbart att köras som ett batch-jobb på en server.
Har inte mycket kvar förrän detta projekt är klart, ska bli skoj att sjösätta det senare.

Mitt hobbyprojekt just nu är att göra ett spel, även det i Python med Pygame. Ett vanligt 2D-plattform som är inspirerat av Contra. Jag har alltid velat göra ett spel och lägga upp det till salu online, på till exempel Steam. Sitter just nu rätt så mycket fast i att göra grafiken, det tar mycket tid från mig men finner det roligare och roligare då jag känner att jag faktiskt blir bättre på det.
Eftersom att det är svårt att få tid till att sitta med programmering på fritiden så kommer nog detta projekt att ta rätt mycket längre tid, men känner ingen stress för att bli klar med det heller.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Nov 2012

Jag kan hjälpa dig med grafiken, de har jag ju gjort förut.

Skickades från m.sweclockers.com

CPU: i7 3770k @ 4.2ghz + Be Quiet! Dark Rock Pro 3 Moderkort: Asrock Z77 Extreme6 Minnen: Corsair Vengeance Pro 4x4gb 2133mhz GPU: MSI GTX 980 Ti Gaming SSD: 2x Samsung 840 Pro 256gb RAID 0 Nätagg: Corsair AX 850 80+ Gold Chassi: Fractal Design Define C Windowed Edition

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2017

Gör just nu lite komponenter till Home Assistant för integration av diverse tjänster.
I Python såklart då detta språk är kärnan i just Home Assistant.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2004

Vilken rolig tråd

Arbetar just med min blogg i SQL, PHP, jQuery, HTML5 och CSS3. Vet inte hur många gånger jag har byggt upp en blogg för att sedan börjat om från början när den väl har varit typ helt klar. Den här gången har dock varit förståelig, då jag gjorde om hela källkoden från grunden, så att webbsidan laddar mycket snabbare.

Annars arbetar jag med min vädersida, Vädret just nu, och med min ekonomisida, Min ekonomi. Båda projekten använder sig av samma programmeringsspråk som min blogg, edgren.blog (som just nu bara är en infosida om mig och hur man kontaktar mig). Alla projekt ska bli open source.

Alla webbsidor är tyvärr nere just nu på grund av krångel hos personen jag hyr servern av. Alla webbsidor kan gå ner titt som tätt på grund av krångel hos personen jag hyr servern av.

Använder mig av Quire för planering.

Eventuella planer på ett nästa projekt?
Har alltid velat skapa en egen mötesplats (vill ej gå in på detaljer), så ett sådant projekt hade varit kul att genomföra någon gång i framtiden Annars hade det ju varit roligt att skapa en egen speldemo, där fysiken är på topp och med verkligen realistisk gore.

Citera mig om du önskar ett snabbare svar.
Om mig

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2013

Sitter nu mycket med Umbraco CMS men även REST API i .NET Core. Mesta i C# helt enkelt, förberder mig inför höstens kurser i skolan

Så inga specifika projekt. Tar olika statiska free templates och gör de dynamiska med Umbraco. Tänkte testa göra en react app mot Umbraco's API sen så att man har ett CMS som kan redigera react appen.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Okt 2004

Håller just nu på med mobilportning av ett spel indiestudion jag jobbar med nyligen släppt på Steam. Tveksamt nöje men förhoppningsvis snart avklarat så vi kan göra något roligare.

https://store.steampowered.com/app/1043060/

Idioter förbokar datorspel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017

Gör ett SAAS API skrivet i Rust atm. Egentligen en reboot på en gammal tjänst jag drev back in the days.

Syfte:
Aldrig tjänat en krona på egna projekt. Sälj och sådant är väl inte riktigt min grej. Tror att jag är inne på tioende seriösa projektet.
Tror att bekymret för mig är att jag lagt alldeles för mycket tid på några få projekt (De flesta projekt har vart på 1-3 år) och sedan har det inte gett någon utdelning (förutom kunskap som man ackumulerat)

Så det här blir ett mindre projekt (några veckor) och så får man se om det leder någon vart. Blir glad om jag ens får tre kunder.

Progress:
Blir väl klar om 1-2 veckor kanske.

Eventuella planer på ett nästa projekt:
Inte just nu, motivationen tryter för varje nytt projekt som misslyckas. Men jag kommer dock aldrig ge upp i livet ^^,

Men jag ska försöka ta inspiration från en annan jag pratade kort med online som precis börjat tjäna pengar.
"I throw shit on the wall until one sticks". Approachen att göra ett projekt i månaden eller något tills man kan tjäna en hundralapp i månaden eller något verkar skoj och sedan kanske utveckla det ännu mer.

Förövrigt väldigt trevlig tråd och ska följas

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
NördCentrum
Registrerad
Jun 2011

Sitter till och från och bygger en kompilator för ett språk jag kallar Carth: https://gitlab.com/JoJoZ/carth. Jag skriver i Haskell, vilket jag tycket är ett väldigt kul språk i allmänhet, och ett väldigt smidigt språk för att skriva kompilatorer i synnerhet. Goda tillgångar på bibliotek, papers, och guider för framförallt parsning och typcheckning, men också språkfunktioner som algebraiska datatyper gör jobbet smidigt.

Projektet är inte primärt ämnat att bli ett storslaget mainstream-språk, utan det är främst för mitt eget nöje jag kodar. Kanske får jag en dag till nog med features för att det ska kunna vara för egen nytta med ;).

Den grundläggande motivationen bakom själva språket (Carth) är att jag verkligen gillar Haskell, men saknar Lisp-syntaxen från Scheme. Även om det kan vara lite mer svårläst ibland så älskar jag simpliciteten med uniform prefix-syntax i Lisp-stil, och sådan syntax lämpar sig vidare väldigt väl för struktur-baserad kodredigering à la ParEdit - där problem med indentering och kodformatering är ett minne blott! Carth är alltså tänkt att ha ett statiskt typsystem likt Haskells, men syntax och "känsla" mer likt Scheme.

Hur väl det progresserar är lite svårare att svara på. Motivationen att hacka försvinner och återkommer var och varannan dag, så jag gör inte regelbunden progress. Ibland stöter jag på svårare problem med, som kräver att jag läser lite papers och lär mig nåt nytt om jag vill ha en implementation som inte absolut suger. Just nu har jag änna fastnat på hur jag ska implementera pattern-matchning. Jag har en tanke, och ett paper jag ska läsa, men jag har för tillfället tappat kodlusten inför detta hinder. Förhoppningsvis kommer jag igång snart igen. Vem vet, kanske når jag 1.0 inom 1~3 år?

Vad gäller framtida projekt har jag många idéer.

Jag tänker utveckla ett omfattande standardbibliotek till Carth med allt ifrån fil-hantering till parallelism.

Jag vill lära mig lite Vulkan - först grunderna, och sedan om deras ray-tracing extensions och compute shaders; jag vill skriva en pathtracer i Rust (språket); jag vill skriva en GPU accelererad path-tracer som funkar med både Nvidia och AMD kort; och jag vill lära mig om Radeon Rays. Förhoppningsvis, men inte alls säkerligen, är många av dessa punkter kompatibla så jag kan göra ett enda projekt.

Jag har flera spelidéer jag vill pröva. Här kan jag tänka mig att arbeta antingen i Unity, Godot, Rust, eller Carth, beroende på vad som är möjligt och lämpligt.

När Carth är "klart" vill jag skriva en grafikmotor, en fysikmotor, och ett spel baserat på dessa i språket. Detta hade också tjänat som en bra demonstration av vad man kan göra med språket. Skulle också vilja skriva lite guider, bloggposter, eller en bok om hur jag går till väga för att göra allt detta. Kanske skriva projektet med literate-programming och exportera en "bok" utav det?

Har också flera några idéer för embedded-projekt som uppfyller behov jag har i vardagen. Bland annat vill jag skapa en enhet som man pluggar in i en dator/spelkonsol/etc som visar sig som en ljudenhet, och strömmar ljud via wifi till en mottagar-enhet som man kopplar till en förstärkare eller receiver. Det skulle alltså vara lite som bluetooth-ljud, fast jag skulle praktiskt sett kunna ignorera bandbredds- och energiförbrukningsbegränsningar vilket hade låtit mig minska latensen. Det skulle potentiellt också kunna vara mer kompatibelt än bluetooth, då bl.a. Playstation 4 tillåter output av ljud till en USB-ljudenhet, men inte till en bluetooth-ljudenhet. Har säkert ett dussin STM32F103-kort jag köpte billigt på ebay liggandes, så så fort jag får tid är det bara att pilla.

Gibb: Win10 - i5 2500 - RX 580 - 12G DDR3
Server: Arch - 2 * Xeon X5570 - R9 280X - 32G DDR3 ECC

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005

Ett Tv tablå program i Kodi, programmerar i Python som ett hobbyprojekt.

m-TVGuide
https://www.facebook.com/modskodi/

Blir nog aldrig klar.

Skickades från m.sweclockers.com

Intel Core i7-8700K | ASUS STRIX Z370-F | Corsair Vengeance LED 16GB | ASUS STRIX 1080 Ti OC | Corsair H80i | Corsair Q400 | Corsair AX1200W | Corsair Strafe RGB | Corsair M65 RGB PRO | Corsair VOID RGB PRO
https://github.com/M89SE/script.mtvguide

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015

Hemma jobbar jag med 3d renderingsmotor, använder endast CPU för renderingen, skrivet med C. Inga planer på att släppa eller sälja något. Projektet är endast för att slipa på mina egna kunskaper. Jag kan rita trianglar med en precision på 1/16 pixlar, stöd för texturer med korrigering för perspektiv. Mitt nästa steg är att förbättra prestanda för texturer, alternativt implementera ljus och skuggor. Prestandan just nu är väl Ok, kan klara 60fps tack vare trådar, men mycket kvar att optimera.

På jobbet diverse mobilapplikationer/spel kan inte säga mycket... NDA.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Söderbärke
Registrerad
Nov 2010

Vilken rolig tråd! Intressant att läsa, verkligen!

På jobbet har vi en enda produkt som i dagsläget är en Citrixapplikation. Detta är någonting som vi vill komma ifrån av diverse anledningar. Bland annat så kostar det mycket pengar, kräver mjukvara i form av en receiver hos användaren och är allmänt bökigt att få att fungera som vi vill.

Min roll just nu är att porta hela applikationen för webben. Detta görs med aspnet mvc, angular och jquery. Då företaget är ganska litet och jag är ganska(en månad sedan) nyexaminerad systemvetare så får jag göra lite av varje. Allt från ändra i databas, skriva backendkod och även frontend.

Så junior fullstack-utvecklare helt enkelt. Detta görs med jättebra stöd från fantastiska seniorer på jobbet. Lärt mig mer sedan jag började jobba här i februari än jag gjort under hela studietiden i princip.

Vi sjösätter en funktion i taget, där Citrixapplikationen helt enkelt startar ett webbläsarfönster där nya funktionaliteten körs. En funktion helt framtagen av mig ska sjösättas efter semestern. Blir kul! Första jag fått ansvara för helt själv.

På fritiden sitter och jag försöker jobba vidare på sen mobilapplikation som låg till grund för mitt examensarbete. Den är inte klar, och vet inte om den kommer bli det heller. Två barn, heltidsjobb och ett liv som alltid kommer mellan hindrar mig. Men det är roligt åtminstone!

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
I en mörk gränd
Registrerad
Okt 2001

Hemma bygger jag en liten Point of sale-snurra till vår lilla (fysiska) butik. Den är byggd i Angular 7 och bootstrap med Firebase som backend (bara för att jag inte orkar sitta och stansa in CRUD sql). Tanken är att hålla lite kolla på lagersaldo samt hur mycket man säljer för etc.

På jobbet bygger jag just nu journalsystem i Angular.

"Say unto thine own heart, I am mine own redeemer"
Don't touch me when I'm crazy off that airplane glue

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Jul 2001

Försöker komma på något kul projekt hemma som inte tar för mycket tid (småbarn och fru som jobbar långa kvällar) och som kan generera lite inkomster. Inte så lätt kombo

.net core jobbar jag med hemma, .net "old school" på jobbet (som arkitekt dock, så kul att koda lite hemma)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jul 2015

Ett litet LAMP-projekt till Raspberry Pi.

Syfte:
Skapa ett PHP-skal till OMX-player för att få den att fungera som jag vill och kunna spela upp musik/video på steroen och TV:n från valfri webb-läsare här hemma på ett enkelt sätt.

Nuvarande läge:
Även om spelaren fungerar så börjar det bli lite av ett sådant där never ending projekt där det alltid är någonting som ska fixas eller någonting som ska läggas till eller layout som ska ändras lite eller...

Mer info och all källkod:
MediaPHPi

Hmm tur att tråden skapades, såg just att jag glömt att lägga till senaste uppdateringen på den sidan, måste göra det under kvällen, så stort tack till trådskaparen!

Asus C6H | R7-1700X | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE | https://valid.x86.fr/yckrqb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Aug 2009

Som hobby projekt så försöker jag leka runt lite med att skapa en simpel spelmotor för att själv testa lite olika skalningssätt och möjligtvis skapa något eget spel i framtiden.

Skriver i C++ eftersom har bäst koll där och tycker det är roligt.

Just nu är jag bara i början så jag har satt upp lite SDL2 och entt och CMake för både Windows och Linux.

Syftet är att lära mig mer, möjligtvis skapa ett eget spel i framtiden och för att boosta CV.
Hade gärna i framtiden kanske hittat något mer intressant jobb än det jag har och då är det ju en väldigt bra sak att ha något man kan visa på sitt CV (Inte för jag direkt hatar mitt nuvarande jobb men kanske inte det man vill göra resten av livet).

Anledningen till jag själv också vill skriva motorn själv är då jag vill testa lite olika typer av skalning för grafik då allt kommer vara primärt "pixelart" grafik. Tänkte lite på att testa att köra hela spelet i låg upplösning och sen skala perfekt till högre upplösningar eller rendera spelet i native upplösning och sen skala sprites och liknande.
Eftersom jag har planer på att ha möjligheten att blanda 3D och 2D grafik så får jag se vad som passar bäst 3d grafik uppskalat eller låg upplösning uppskalat. Blir lite vad som ser bäst ut från ett grafikstils perspektiv.

Stora problemet just nu är tid och ork, programmera 8 timmar på jobbet och sen komma hem och sitta lite till är lite sisådär men vissa dagar så blir det av. Alltid skoj när man väl börjat.

Intel i7 6700k @ 4.4Ghz | EVGA 1070 SC | EVGA G3 750W
Acer XF270HUA | 16GB RAM | FD Define Mini C | Fostex TH-X00

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av waegogin:

Hemma jobbar jag med 3d renderingsmotor, använder endast CPU för renderingen, skrivet med C. Inga planer på att släppa eller sälja något. Projektet är endast för att slipa på mina egna kunskaper. Jag kan rita trianglar med en precision på 1/16 pixlar, stöd för texturer med korrigering för perspektiv. Mitt nästa steg är att förbättra prestanda för texturer, alternativt implementera ljus och skuggor. Prestandan just nu är väl Ok, kan klara 60fps tack vare trådar, men mycket kvar att optimera.

På jobbet diverse mobilapplikationer/spel kan inte säga mycket... NDA.

Skickades från m.sweclockers.com

Skoj med 3D på CPU, blir ju lite mer old school av det hela.
Har du bara valt att göra det på CPUn för att lära dig det eller finns det något speciellt anledning för det hela?

Intel i7 6700k @ 4.4Ghz | EVGA 1070 SC | EVGA G3 750W
Acer XF270HUA | 16GB RAM | FD Define Mini C | Fostex TH-X00

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2019

Programmerar på fritiden i mån av tid. För tillfället jobbar jag lite på en discord bot i python. Hade tänkt göra ett större ryck nu under semestern då jag inte har jobbat särskilt aktivt med den på någon månad nu.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2010

jag borde skriva om mitt smarta-hem-system som idag körs som en screensaver på en windowsplatta(funkat 100% i flera år) - till att bli en webapp. Men svårt att hitta inspiration, kanske kommer snart - när semester mode infunnit sig.

Sen borde jag sätta upp en blog igen, blev av med den jag haft ett tag pga att jag var klantig. Hostade i en gratis Azure tjänst, som gjordes om o inte var gratis längre...reagerade för sent så de hade deletat min blogg...

Kör c# .Net, JavaScript, sql…

Sonen vill göra ett Pie projekt "Något med en robot", försöker hitta något QL, tips?

Med vänlig hälsning Lazze

Trädvy Permalänk
Webbutvecklare
Anton "Klorre" Fast 🧔
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2010
Skrivet av DevvarMicke:

[...]
Vilket språk programmerar ni i?
Syfte?
Progress?
Eventuella planer på ett nästa projekt?
[...]

Språk: Primärt PHP, men det blir ju lite blandat smått och gott av js, css. Några shellscript behöver fixas till ibland också.
Syfte, ja mycket för att saker här på sweclockers ska fungera
Progress: Jovars, men det finns ju saker i backloggen
Nästa projekt: Ja här lär jag inte bli "färdig" så, men jag har intresse och önskemål att plocka upp python och prova skriva småscript för det. En kaffetimer till kontoret har varit på agendan.

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Asus GTX 1080 Strix, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010

Dåligt med hobbyprojekt nu, har inte tid då jag har en liten son, men jag försöker få lite bättre grepp om Javascript, som känns väldigt krångligt och osäkert men det är svårt att undvika vad man än jobbar med känns det som.

På jobbet bygger jag ett styrsystem för agv:er. Läsa in layouter, hitta optimala vägar för alla fordon och agera på diverse situationer som uppstår. Dijkstras algoritm osv. Skrivet i C#. Vi har nyligen gått från TFS till git och DevOps så det är en del jobb med att få ihop build pipelines, automatiserade acceptanstester och liknande också.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
skåne
Registrerad
Apr 2010

på jobbet är det nästan uteslutande go för tillfället. mikroservicar som kör i k8s varvat med aws lambdas. kul med mycket nytt att lära sig.

hemma har jag nyligen dragit igång ett hobbyprojekt för första gången på många år. också i go. det går inte vidare snabbt framåt -- sitter inte så länge per kväll och det har gått ganska mycket tid till att få till verktyg och miljö än så länge. men har ingen tidsbegränsning så det spelar mindre roll :).

projektet handlar om att skapa presentationer från markdown. något som jag teoretiskt skulle kunna använda istället för till exempel ppt. har lite andra idéer också framåt, skulle vilja lära mig rust till exempel. och göra något som kan rendera plantuml utan java. men får se om jag ror iland det första projektet först (delvis valt för att målbilden är ganska snäv så borde gå att färdigställa inom rimlig tid även med mitt långsamma tempo).

kul tråd!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015
Skrivet av zather:

Skoj med 3D på CPU, blir ju lite mer old school av det hela.
Har du bara valt att göra det på CPUn för att lära dig det eller finns det något speciellt anledning för det hela?

Har alltid haft någon sorts facination av som du säger; old school teknologier. Jag anser också att lära mig hur man löser de fundamentala problemen lär mig hur jag kan skapa bättra "nutida" lösningar. Känns häftigt att bygga något utan hjälp av några extra bibliotek också (förutom C och Win32).

Ger ett perspektiv hur snabbt processorer arbetar också, möjligt att beräkna vilken färg varje pixel ska ha miljontals gånger per sekund.

De områden jag känner utvecklas hos mig personligen av att jobba med det här är i ospecifierad ordning:
Arkitektur (mjukvara).
Multitrådning och synkronisering.
Algoritmer och datastruktur.
Matematik (mest linjär algebra och trigonometri)
Felsökning och prestandaprofilering.

En detalj är att jag inte använder linjer (bresenham line) för att rita triangler, istället använder jag en funktion som testar varje pixel i en rektangel över triangeln (half space triangle), det är lättare att beräkna med flera trådar, måste fortfarande skriva om funktionen med stöd för SIMD.

Har skrivit projekt som använder bresenhams line algorithm förut, och prestandaskillnaden är än så länge enorm, speciellt när man blandar in texturer (perspektivkorrekt och filtrering).

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2019
Skrivet av Oliver91:

Jag kan hjälpa dig med grafiken, de har jag ju gjort förut.

Skickades från m.sweclockers.com

Haha, det projektet gick ju bra med. Nae, vill göra grafiken själv för att verkligen känna att jag gjort spelet själv.

Skrivet av edgren:

Vilken rolig tråd

Arbetar just med min blogg i SQL, PHP, jQuery, HTML5 och CSS3. Vet inte hur många gånger jag har byggt upp en blogg för att sedan börjat om från början när den väl har varit typ helt klar. Den här gången har dock varit förståelig, då jag gjorde om hela källkoden från grunden, så att webbsidan laddar mycket snabbare.

Annars arbetar jag med min vädersida, Vädret just nu, och med min ekonomisida, Min ekonomi. Båda projekten använder sig av samma programmeringsspråk som min blogg, edgren.blog (som just nu bara är en infosida om mig och hur man kontaktar mig). Alla projekt ska bli open source.

Alla webbsidor är tyvärr nere just nu på grund av krångel hos personen jag hyr servern hos.

Använder mig av Quire för planering.

Eventuella planer på ett nästa projekt?
Har alltid velat skapa en egen mötesplats (vill ej gå in på detaljer), så ett sådant projekt hade varit kul att genomföra någon gång i framtiden Annars hade det ju varit roligt att skapa en egen speldemo, där fysiken är på topp och med verkligen realistisk gore.

Känner igen mig med att starta upp projekt, sitta med dem en hel del, få en helt OK produkt och sedan går man över till något helt annat eller börjar göra om samma sak igen, fast med förbättringar.
Du verkar ha en hel del roliga projekt på gång, synd att man inte kommer åt adresserna som du länkade än.

Skrivet av JeanC:

Gör ett SAAS API skrivet i Rust atm. Egentligen en reboot på en gammal tjänst jag drev back in the days.

Syfte:
Aldrig tjänat en krona på egna projekt. Sälj och sådant är väl inte riktigt min grej. Tror att jag är inne på tioende seriösa projektet.
Tror att bekymret för mig är att jag lagt alldeles för mycket tid på några få projekt (De flesta projekt har vart på 1-3 år) och sedan har det inte gett någon utdelning (förutom kunskap som man ackumulerat)

Så det här blir ett mindre projekt (några veckor) och så får man se om det leder någon vart. Blir glad om jag ens får tre kunder.

Progress:
Blir väl klar om 1-2 veckor kanske.

Eventuella planer på ett nästa projekt:
Inte just nu, motivationen tryter för varje nytt projekt som misslyckas. Men jag kommer dock aldrig ge upp i livet ^^,

Men jag ska försöka ta inspiration från en annan jag pratade kort med online som precis börjat tjäna pengar.
"I throw shit on the wall until one sticks". Approachen att göra ett projekt i månaden eller något tills man kan tjäna en hundralapp i månaden eller något verkar skoj och sedan kanske utveckla det ännu mer.

Förövrigt väldigt trevlig tråd och ska följas

Man ska aldrig ge upp, nej. Vem vet, kanske blir ditt nästa projekt en succé? Vilket fall så lär du dig mer och mer av varje projekt som du gör, och det är ju inget fel med det.
Har knappt kikat på Rust innan, så ska ta och läsa lite om det.

Har gjort progress på arbetet idag, integrerat SMTP-utskick när något gått fel med körningen, samt loggar alla felmeddelanden till en fil.
Refactoring är något som jag tycker är väldigt roligt med, så har gjort min kod mer lättläst. Försöker följa PEP så bra som jag kan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2019
Skrivet av Bryal:

Sitter till och från och bygger en kompilator för ett språk jag kallar Carth: https://gitlab.com/JoJoZ/carth. Jag skriver i Haskell, vilket jag tycket är ett väldigt kul språk i allmänhet, och ett väldigt smidigt språk för att skriva kompilatorer i synnerhet. Goda tillgångar på bibliotek, papers, och guider för framförallt parsning och typcheckning, men också språkfunktioner som algebraiska datatyper gör jobbet smidigt.

Projektet är inte primärt ämnat att bli ett storslaget mainstream-språk, utan det är främst för mitt eget nöje jag kodar. Kanske får jag en dag till nog med features för att det ska kunna vara för egen nytta med ;).

Den grundläggande motivationen bakom själva språket (Carth) är att jag verkligen gillar Haskell, men saknar Lisp-syntaxen från Scheme. Även om det kan vara lite mer svårläst ibland så älskar jag simpliciteten med uniform prefix-syntax i Lisp-stil, och sådan syntax lämpar sig vidare väldigt väl för struktur-baserad kodredigering à la ParEdit - där problem med indentering och kodformatering är ett minne blott! Carth är alltså tänkt att ha ett statiskt typsystem likt Haskells, men syntax och "känsla" mer likt Scheme.

Hur väl det progresserar är lite svårare att svara på. Motivationen att hacka försvinner och återkommer var och varannan dag, så jag gör inte regelbunden progress. Ibland stöter jag på svårare problem med, som kräver att jag läser lite papers och lär mig nåt nytt om jag vill ha en implementation som inte absolut suger. Just nu har jag änna fastnat på hur jag ska implementera pattern-matchning. Jag har en tanke, och ett paper jag ska läsa, men jag har för tillfället tappat kodlusten inför detta hinder. Förhoppningsvis kommer jag igång snart igen. Vem vet, kanske når jag 1.0 inom 1~3 år?

Vad gäller framtida projekt har jag många idéer.

Jag tänker utveckla ett omfattande standardbibliotek till Carth med allt ifrån fil-hantering till parallelism.

Jag vill lära mig lite Vulkan - först grunderna, och sedan om deras ray-tracing extensions och compute shaders; jag vill skriva en pathtracer i Rust (språket); jag vill skriva en GPU accelererad path-tracer som funkar med både Nvidia och AMD kort; och jag vill lära mig om Radeon Rays. Förhoppningsvis, men inte alls säkerligen, är många av dessa punkter kompatibla så jag kan göra ett enda projekt.

Jag har flera spelidéer jag vill pröva. Här kan jag tänka mig att arbeta antingen i Unity, Godot, Rust, eller Carth, beroende på vad som är möjligt och lämpligt.

När Carth är "klart" vill jag skriva en grafikmotor, en fysikmotor, och ett spel baserat på dessa i språket. Detta hade också tjänat som en bra demonstration av vad man kan göra med språket. Skulle också vilja skriva lite guider, bloggposter, eller en bok om hur jag går till väga för att göra allt detta. Kanske skriva projektet med literate-programming och exportera en "bok" utav det?

Har också flera några idéer för embedded-projekt som uppfyller behov jag har i vardagen. Bland annat vill jag skapa en enhet som man pluggar in i en dator/spelkonsol/etc som visar sig som en ljudenhet, och strömmar ljud via wifi till en mottagar-enhet som man kopplar till en förstärkare eller receiver. Det skulle alltså vara lite som bluetooth-ljud, fast jag skulle praktiskt sett kunna ignorera bandbredds- och energiförbrukningsbegränsningar vilket hade låtit mig minska latensen. Det skulle potentiellt också kunna vara mer kompatibelt än bluetooth, då bl.a. Playstation 4 tillåter output av ljud till en USB-ljudenhet, men inte till en bluetooth-ljudenhet. Har säkert ett dussin STM32F103-kort jag köpte billigt på ebay liggandes, så så fort jag får tid är det bara att pilla.

Häftigt! Kul att kombinera två saker man gillar att använda, för att skapa något som man själv tycker är bättre. Finns det en person som gillar det så är det bundet till att fler gör det.

Känner igen mig med att ha många spelidéer man vill testa, vilket kan vara lite jobbigt för mig. Jag behöver lära mig att fokusera på ett projekt lite bättre.

Skrivet av NisseG91:

Vilken rolig tråd! Intressant att läsa, verkligen!

På jobbet har vi en enda produkt som i dagsläget är en Citrixapplikation. Detta är någonting som vi vill komma ifrån av diverse anledningar. Bland annat så kostar det mycket pengar, kräver mjukvara i form av en receiver hos användaren och är allmänt bökigt att få att fungera som vi vill.

Min roll just nu är att porta hela applikationen för webben. Detta görs med aspnet mvc, angular och jquery. Då företaget är ganska litet och jag är ganska(en månad sedan) nyexaminerad systemvetare så får jag göra lite av varje. Allt från ändra i databas, skriva backendkod och även frontend.

Så junior fullstack-utvecklare helt enkelt. Detta görs med jättebra stöd från fantastiska seniorer på jobbet. Lärt mig mer sedan jag började jobba här i februari än jag gjort under hela studietiden i princip.

Vi sjösätter en funktion i taget, där Citrixapplikationen helt enkelt startar ett webbläsarfönster där nya funktionaliteten körs. En funktion helt framtagen av mig ska sjösättas efter semestern. Blir kul! Första jag fått ansvara för helt själv.

På fritiden sitter och jag försöker jobba vidare på sen mobilapplikation som låg till grund för mitt examensarbete. Den är inte klar, och vet inte om den kommer bli det heller. Två barn, heltidsjobb och ett liv som alltid kommer mellan hindrar mig. Men det är roligt åtminstone!

Skickades från m.sweclockers.com

Vi använder Citrix på bolaget med, så jag förstår varför ni vill bli av med det. Vi kommer bli av med det i och med att vi byter ut de system som använder det, så det ska bli skönt att slippa Citrix strax...
Måste vara värdefullt att ha seniorer som kan vägleda och lära ut. Mitt yrke är inte ens programmerare, men har visat intresse för programmering på jobbet och fick äntligen mitt första stora projekt. Har ej fått någon vägledning utan har helt fria händer, förutom då med vilken data som ska in och sedan vilken data som ska ut.

Skrivet av Johan_G3:

Ett litet LAMP-projekt till Raspberry Pi.

Syfte:
Skapa ett PHP-skal till OMX-player för att få den att fungera som jag vill och kunna spela upp musik/video på steroen och TV:n från valfri webb-läsare här hemma på ett enkelt sätt.

Nuvarande läge:
Även om spelaren fungerar så börjar det bli lite av ett sådant där never ending projekt där det alltid är någonting som ska fixas eller någonting som ska läggas till eller layout som ska ändras lite eller...

Mer info och all källkod:
MediaPHPi

Hmm tur att tråden skapades, såg just att jag glömt att lägga till senaste uppdateringen på den sidan, måste göra det under kvällen, så stort tack till trådskaparen!
https://knytpunkt.com/mediapi/bilder/slumpval.jpg

Det ser ju läckert ut!
Det går alltid att förbättra ens applikationer, gäller bara att hitta den punkten då man är nöjd över det och kan släppa taget mer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2019

Införskaffade precis en ny mus, trådlös sådan vars mjukvara inte verkar helt go och jag vill egentligen bara veta batterinivån så sommarens projekt i mån av väder blir att lista ut HID protokollet som används. Down the rabbit hole of reverse engineering we go.

Svårt att finna tid med familj och barn för större projekt, har pillat en del med en spelmotor som jag lagt på is senaste månaderna. Förhoppningsvis väcks det till liv igen vid höstens slut. Här använder jag mig av C# och MonoGame.

Inget spektakulärt att visa men försöker hålla någon form av blogg/dagbok igång med diverse framsteg för sistnämnda: https://solopush.com/

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av DevvarMicke:

Känner igen mig med att starta upp projekt, sitta med dem en hel del, få en helt OK produkt och sedan går man över till något helt annat eller börjar göra om samma sak igen, fast med förbättringar.

Ja, men sedär

Skrivet av DevvarMicke:

Du verkar ha en hel del roliga projekt på gång

Mja. Kan bara tacka min tankspridda hjärna för det, samtidigt som jag tycker det kan vara ett helvete ibland. Kan börja på ett projekt och arbeta med det i många timmar. Efter en natts sömn så kan jag inte fortsätta jobba med projektet på grund av andra tankar på ett annat projekt. Försöker därför fokusera på de projekt jag har nu och även skriver ner allt jag kommer på, på Quire

Skrivet av DevvarMicke:

synd att man inte kommer åt adresserna som du länkade än.

Ni kan komma åt webbsidorna nu, så ta en titt.

Citera mig om du önskar ett snabbare svar.
Om mig

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2017

Till och från på fritiden jobbar jag på ett TUI-program som hittar eböcker åt mig (epub, djvu, pdf, etc.). Tanken är att man ska kunna ge programmet en boktitel, författare, utgivare, ISBN eller liknande. Sökresultat presenteras i en lista där man väljer vilka man vill ladda ner. Huvuddelen är skrivet i C++ med Python som plugin-språk. För tillfället finns det endast plugin för Library Genesis men fler är planerade (Project Gutenberg bland annat).

Någon gång i framtiden kommer jag skriva ett GUI-frontend och porta Linux-specifik kod till Windows. Programmet riktas till studender i behov av kurslitteratur, trots allt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2016

Knackar ett macro program i C++, blev läss på Autohotkey etc.
Anänder den nu till att:
Låsa up crypterade patroner
Fixa settings.ini som gillar att reset med uppdateringar
När datorn vaknar så öppnar den en svart bild i fullscreen, av någon anledning så slutar musiken spela när skärmen somnar.

Stax 353xbk | Stax L300Le + L700 Arc + Custom Pads
SMSL AD18 | Kef Q300

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland, långt ute i mörka skogen.
Registrerad
Maj 2018

Från början programmerade jag som ren hobby. Allt från BASIC till Pascal och Z80 assembler.

Har jobbat med "produktionsprogrammering". Bland annat konvertera/samköra data och skapa filer att printa. C/C++.

Idag programmerar jag mest för att det är kul och för egna behov, och för att hjälpa andra ibland.

Jag håller just nu på med att skriva en backup-utility för Linux i C++. Sync och hardlinks liknande rsync. Men dessutom deplicering på filnivå och bitrot-protection där källa/backup fungerar som redundans för att fixa fel. Använder boost, XXHASH och frontkomprimerad stränglagring av sökvägar i RAM för bra prestanda och begränsat minnesutnyttjande.

Avsett för användning i ett GbE LAN. EXT4 och NFS exempelvis.

Jag har ett gäng små SBC-NAS som jag kör parvis idag med backup via rsync-script. Men utan bitrotprotection och deduplicering. Kunde ju vara trevligt att ha...

ZFS eller BTRFS är naturligtvis mycket bättre men kräver lokal redundans, så det kräver upp emot 4x disk för både bitrotprotection och backup. Om man kan använda backup/källa som redundans över NFS räcker det med 2x disk.

Linux och Android

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2019
Skrivet av Klorixx:

Språk: Primärt PHP, men det blir ju lite blandat smått och gott av js, css. Några shellscript behöver fixas till ibland också.
Syfte, ja mycket för att saker här på sweclockers ska fungera
Progress: Jovars, men det finns ju saker i backloggen
Nästa projekt: Ja här lär jag inte bli "färdig" så, men jag har intresse och önskemål att plocka upp python och prova skriva småscript för det. En kaffetimer till kontoret har varit på agendan.

Tufft, du är alltså en av de kloka huvudena som får Sweclockers att rulla på som det ska?
Jag rekommenderar dig att plocka upp Python, personligen så har jag inte hittat ett roligare språk att skriva i.

Skrivet av snajk:

Dåligt med hobbyprojekt nu, har inte tid då jag har en liten son, men jag försöker få lite bättre grepp om Javascript, som känns väldigt krångligt och osäkert men det är svårt att undvika vad man än jobbar med känns det som.

På jobbet bygger jag ett styrsystem för agv:er. Läsa in layouter, hitta optimala vägar för alla fordon och agera på diverse situationer som uppstår. Dijkstras algoritm osv. Skrivet i C#. Vi har nyligen gått från TFS till git och DevOps så det är en del jobb med att få ihop build pipelines, automatiserade acceptanstester och liknande också.

Jo, jobbar man med att programmera hemsidor så är det nästan alltid javascript inblandat, vilket jag tycker är synd. Är inte speciellt glad i det nämligen.
Låter rätt avancerat det du håller på med, innefattar det AI/Deep Learning?

Skrivet av edgren:

Ja, men sedär

Mja. Kan bara tacka min tankspridda hjärna för det, samtidigt som jag tycker det kan vara ett helvete ibland. Kan börja på ett projekt och arbeta med det i många timmar. Efter en natts sömn så kan jag inte fortsätta jobba med projektet på grund av andra tankar på ett annat projekt. Försöker därför fokusera på de projekt jag har nu och även skriver ner allt jag kommer på, på Quire

Ni kan komma åt webbsidorna nu, så ta en titt.

Schysst vädersida! Hur mycket jag än ogillar att ge bort min platsinformation så gjorde jag ett undantag med din sida, och det var ju ett trevligt resultat man fick (förutom just att vädret är skit just nu, vart är sommaren...).
Förstår dig, det är skönt att kunna fokusera på ett projekt. Får tänka på det positiva, du gör progress på flertal projekt och blir bättre och bättre på det du gör.