Permalänk
Medlem

Enklare speldator

Hej!

Tänkte köpa en stationär dator för att främst lira WoW på, vilket jag har förstått är mer CPU-beroende än GPU?
Ett krav är att den måste ha möjlighet att köra via WiFi då en kabel inte är möjligt där den kommer att stå placerad.
Vill även inte spendera allt för många kronor då jag inte har några jättekrav på prestanda i övrigt, så säg max 8k men helst lite mindre.

Har förstått att det kan var fördelaktigt att hålla ett öga på andrahandsmarknaden vilket jag ska försöka, men om man jämför dessa två:

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

https://www.komplett.se/product/11208/datorer/komplett-pc/kom...

Vilken skulle ni säga är mest dator för pengarna, och bör den duga åt det jag nämnde ovan?
Även öppen för andra tips om folk har nåt på lager.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Ingen av länkarna funkar för mej , kopierar jag dom så ser det ut som du glömt delar av länkarna

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Ingen av länkarna funkar för mej , kopierar jag dom så ser det ut som du glömt delar av länkarna

Här är länkarna från hens tidigare inlägg:

Dator 1

Dator 2

Visa signatur

SSUPD Meshroom D -- MPG B650 EDGE WIFI -- AMD Ryzen 7800X3D
NH-D12L -- Corsair Vengeance PRO 32GB 6000 MHz
Palit RTX 3080 ti deshroud 2xNF-A14 IPPC3000 -- Corsair SF750
Corsair Force MP510 1920 GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeJoke:

Här är länkarna från hens tidigare inlägg:

Dator 1

Dator 2

Tack, länkarna även fixade i orginalinlägget nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leas:

Tack, länkarna även fixade i orginalinlägget nu!

Vad har du för budget?

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Vad har du för budget?

Vill inte spendera allt för många kronor då jag inte har några jättekrav på prestanda i övrigt, så säg max 8k men helst lite mindre.

Permalänk
Medlem

Kan du bygga själv? Behöver du windows, skärm, tangentbord och mus också för den budgeten?

Edit: Varkendera av datorerna du länkade är prisvärda.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leas:

Vill inte spendera allt för många kronor då jag inte har några jättekrav på prestanda i övrigt, så säg max 8k men helst lite mindre.

Kan du montera själv eller vill du ha färdigbyggd?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Kan du bygga själv? Behöver du windows, skärm, tangentbord och mus också för den budgeten?

Edit: Varkendera av datorerna du länkade är prisvärda.

Skrivet av Anders9110:

Kan du montera själv eller vill du ha färdigbyggd?

Kan inte bygga själv, men känner säkert någon som kan så om man får mycket mer för pengarna så är det väl ett alternativ. Slipper helst dock.

Skärm, tangentbord och mus räknar jag inte med i den budgeten, Windows behöver jag men det verkar ju gå att få tag på billigt.

Permalänk
Medlem

@Leas:

Förutsatt du fixar Windows själv så kanske detta kan vara något?

Komponenter

Rätt dåligt insatt i vad som ger mest "bang for the buck" i dagsläget. Så reserverar mig gärna till att någon annan kan veta bättre

EDIT, såg nu att du helst inte bygger själv. Om du inte vill det/inte känner någon kan jag hänvisa till denna tråd där du kan få hjälp med bygget av olika sweclockersmedlemmar som gärna hjälper till

Gratis hjälp vid montering av datorer

Visa signatur

SSUPD Meshroom D -- MPG B650 EDGE WIFI -- AMD Ryzen 7800X3D
NH-D12L -- Corsair Vengeance PRO 32GB 6000 MHz
Palit RTX 3080 ti deshroud 2xNF-A14 IPPC3000 -- Corsair SF750
Corsair Force MP510 1920 GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeJoke:

@Leas:

Förutsatt du fixar Windows själv så kanske detta kan vara något?

Komponenter

Rätt dåligt insatt i vad som ger mest "bang for the buck" i dagsläget. Så reserverar mig gärna till att någon annan kan veta bättre

EDIT, såg nu att du helst inte bygger själv. Om du inte vill det/inte känner någon kan jag hänvisa till denna tråd där du kan få hjälp med bygget av olika sweclockersmedlemmar som gärna hjälper till

Gratis hjälp vid montering av datorer

Stort tack!
Ska ta mig en närmare titt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leas:

Kan inte bygga själv, men känner säkert någon som kan så om man får mycket mer för pengarna så är det väl ett alternativ. Slipper helst dock.

Skärm, tangentbord och mus räknar jag inte med i den budgeten, Windows behöver jag men det verkar ju gå att få tag på billigt.

Ett alternativ

EVGA GeForce GTX 1660 Ti 6GB XC Black GAMING för 2650 kr hos elgiganten är ett GTX 1660 och ej GTX 1660Ti

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Ett alternativ

https://komponentkoll.se/bild/iwwLL.png

EVGA GeForce GTX 1660 Ti 6GB XC Black GAMING för 2650 kr hos elgiganten är ett GTX 1660 och ej GTX 1660Ti

Det är en rätt bra grund, men jag skulle inte köra på B360 och 9400F. 9400F kan inte klockas, och är överlag rätt begränsad med bara 6 trådar. Vill man uppgradera får man gå hela vägen till 8700k eller 9700k, och det blir dyrt.

Istället skulle jag köra på det här:

Jag skulle också sätta in en bättre processorkylare (här Gammaxx 300 som jag själv har haft i ett budgetbygge i tiderna, och som är riktigt prisvärd). Jag skulle också rekommendera ett bättre nätagg, men Kolinken lär nog inte bränna ner huset i alla fall.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Ett alternativ

https://komponentkoll.se/bild/iwwLL.png

Skrivet av Sando:

Det är en rätt bra grund, men jag skulle inte köra på B360 och 9400F. 9400F kan inte klockas, och är överlag rätt begränsad med bara 6 trådar. Vill man uppgradera får man gå hela vägen till 8700k eller 9700k, och det blir dyrt.

Istället skulle jag köra på det här:

https://komponentkoll.se/bild/zwmdh.png

Jag skulle också sätta in en bättre processorkylare (här Gammaxx 300 som jag själv har haft i ett budgetbygge i tiderna, och som är riktigt prisvärd). Jag skulle också rekommendera ett bättre nätagg, men Kolinken lär nog inte bränna ner huset i alla fall.

Tack för tipsen, lutar åt att det får bli att beställa komponenter.

Sista fråga ang en färdigbyggd bara, om man skulle få loss denna för 6-7000, skulle det vara ett bättre köp än de jag länkade i trådstarten?

Eller är även den ett dåligt köp kontra egenbyggd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leas:

Tack för tipsen, lutar åt att det får bli att beställa komponenter.

Sista fråga ang en färdigbyggd bara, om man skulle få loss denna för 6-7000, skulle det vara ett bättre köp än de jag länkade i trådstarten?

Eller är även den ett dåligt köp kontra egenbyggd?

Får du den där för 6000-7000kr så är det nog bra. Jag skulle rekommendera att sätta in en ram-sticka till (8Gb->16Gb), men det är lätt och billigt ordnat. I vanliga fall brukar jag inte rekommendera i5-8400, men för det priset är det nog värt det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Får du den där för 6000-7000kr så är det nog bra. Jag skulle rekommendera att sätta in en ram-sticka till (8Gb->16Gb), men det är lätt och billigt ordnat. I vanliga fall brukar jag inte rekommendera i5-8400, men för det priset är det nog värt det.

Okej, då har jag lite mer kött på benen.

Tack återigen!