Hjälp med optimal inställning av skärmen

Permalänk
Medlem

Hjälp med optimal inställning av skärmen

Hej vänner.

Nu har jag köpt ny skärm, ny grafikkort och installerat om Win10.
Jag upplevde att bildkvalitén inte är optimal och började googla runt och pilla med olika inställningar.
Dels har ju Win10 egna verktyg för att justera skärmens styrka, kontrast, färgåtergivning, hur många bitar färg skärmen skall återge;
Sedan har ju Nvidia kontrollpanel massa med inställningar;
Skärmen har egna OSD inställningar man kan förändra;
Och slutligen finns det icc färgprofiler man kan ladda ner.

Nu har jag varit lite överallt och dragit i de olika reglagen och känner att bildens kvalité blir bara sämre och sämre.
Hur ska man ställa in en ny skärm?
I vilken ordning ska man justera ovan nämnda inställningar?
Finns det någon specifik inställning som ni kan rekommendera för just min uppsättning:
samsung c27hg70, Nvidia rtx2070, Win10. Alla nya drivrutiner på plats.
Finns det kanske någon snäll själ som vill komma hem till mig och hjälpa med allt detta (Bergshamra, Solna, strax norr om Stockholm)?

Det jag upplever just nu är:
Vid hög ljusstyrka så ser bilden någorlunda bra, men färgerna är lite bleka. Men då får jag huvudvärk.
Minskar jag ljusstyrkan så förlorar färgerna sin styrka ännu mer. Rött blir orange, Mörkblått och Mörkgrönt blir ljusare.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte röra en endaste grej i Windows eller Nvidia eller någonting alls, jag hade bara ställt in kontrast/ljus på skärmen och möjligtvis ändrat lite med färger om något känns helt fel. Jobbigt att röra till det med för många saker.

Sen vad som är rätt, fel, eller rekomenderat det är en helt annan sak. Någon kan säkert bidra med en bra guide.

Gissningsvis finns det testprogram, tänker mig vissa spel till exempel, "ändra ljus tills du ser konturen av denna, men du ska inte se denna", Eller liknande.

Visa signatur

Operativsystem: En bootbar Linux-container baserad på Fedora Kinoite som byggs av Github actions och kontrolleras av bootc på host! ---> github.com/sleepyoh/divine-desktop

Permalänk
Rekordmedlem

Eftersom alla skärmar är olika även om de är samma modell behöver du en kalibrator om du ska ställa in nått seriöst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Grejen är att jag är kraftigt närsynt, och när jag gick upp från 24" till 27" och från 1080p till 1440p blev allt väldigt litet.
Därför letade jag win10 inställningar för att öka muspekaren, skala upplösningen med 125% och ändra/kalibrera teckensnitt.
Sedan finns det faktiskt en mycket viktig detalj som MÅSTE justeras i Nvidia kontrollpanel - nämligen spektrum av färger som visas. Grundinställningen är 15-240 och detta behöver justeras till 0-255 för att få till vit och svart. Men jag är rädd att jag rörde till det lite för mycket.

Kanske finns någon med en kalibrator som skulle kunna hjälpa mig med detta?

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Savage_Gray:

Grejen är att jag är kraftigt närsynt, och när jag gick upp från 24" till 27" och från 1080p till 1440p blev allt väldigt litet.
Därför letade jag win10 inställningar för att öka muspekaren, skala upplösningen med 125% och ändra/kalibrera teckensnitt.
Sedan finns det faktiskt en mycket viktig detalj som MÅSTE justeras i Nvidia kontrollpanel - nämligen spektrum av färger som visas. Grundinställningen är 15-240 och detta behöver justeras till 0-255 för att få till vit och svart. Men jag är rädd att jag rörde till det lite för mycket.

Kanske finns någon med en kalibrator som skulle kunna hjälpa mig med detta?

För det första så bör du besöka en optiker och fixa terminalglasögon om du inte redan har det, inte läsglasögon eller "vanliga" utan terminalglasögon.

Skala bilden i win är nått annat än att justera in skärmen men kan du inte resetta allt och börja om om du rört till det ?
Jag vet inte heller om jag hade satsat på en 1440 skärm för med en 4k kan du ha full upplösning på skrivbordet och köra spel i 1080 och skala upp 1:4.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.