Permalänk
Medlem

Ny m2 hårddisk

Tjena

Köpte ny dator i vintras bytte dock inte ut min SSD hårddisk (Corsair Force GT 240 GB) då eftersom jag var nöjd med den, men den börjar bli full nu och den har även några år på nacken. Så tänkte skaffa mig en ny M2 hårddisk.

Komponenterna i min dator just nu är:

Processor : Intel Core i9-9900K @ 4.7 GHz
Grafikkort : MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X
Moderkort : MSI Z390 MEG ACE
Ramminne : HyperX DDR4 32GB (4x8GB) 2933MHz Predator RGB

Det jag söker efter är den absolut bästa M2 hårddisken på 500GB pris mindre viktigt.

Med vänliga hälsningar

Mattias

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha tagit ett Samsung 970 Pro för ca 1800kr

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk
Medlem

@cads: Vad är det för skillnad på Samsung 970 Pro och tex Samsung 970 Evo Plus 500 Gb? Skrivhastigheten är ju tex högre på en 970 Evo plus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av messijH:

@cads: Vad är det för skillnad på Samsung 970 Pro och tex Samsung 970 Evo Plus 500 Gb? Skrivhastigheten är ju tex högre på en 970 Evo plus?

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1556198-970-pro-vs-970...

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Ah såg den tråden, men vilken ska man köpa då? Den 970 evo plus är ju snabbare, men 970 pro verkar ju vara bättre överlag annars eller?

Hur är det med denna nya M2 disk då?

https://www.inet.se/produkt/4301436/gigabyte-aorus-nvme-gen4-...

Eller denna passar inte eftersom det är pcie gen 4?

Permalänk
Medlem

970 evo 500gb

Äger själv en 1tb och en 500gb 970 evo, och de fungerar perfekt. Hastigheterna kommer du inte uppnå eller märka av, endast om du använder stora filer som video editing eller liknande är det värt med PRO. spara 250gb också och ha den som spel drive och använd m.2:an till windows.

Visa signatur

//Thanks

Avve1000
Build: https://pcpartpicker.com/list/Rt8DbX

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av messijH:

Hur är det med denna nya M2 disk då?

https://www.inet.se/produkt/4301436/gigabyte-aorus-nvme-gen4-...

Eller denna passar inte eftersom det är pcie gen 4?

Det är bortkastade slantar eftersom du inte kommer kunna nyttja bandbredden.

Har du någon praktisk nytta av en NVMe-disk istället för en SATA-disk?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Avve1000:

Äger själv en 1tb och en 500gb 970 evo, och de fungerar perfekt. Hastigheterna kommer du inte uppnå eller märka av, endast om du använder stora filer som video editing eller liknande är det värt med PRO. spara 250gb också och ha den som spel drive och använd m.2:an till windows.

Ja tänkte spara min 250 GB till lagring också. Har dock 2 st 2 tb vanliga hdd för lagring. Men ska man inte ha spelen på sin m2 hårddisk bara windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det är bortkastade slantar eftersom du inte kommer kunna nyttja bandbredden.

Har du någon praktisk nytta av en NVMe-disk istället för en SATA-disk?

Min vanliga sata disk köpte jag 2011 cirka så den börjar bli rätt gammal, sen är där endast 25 Gb lagring kvar på disken.

Och det är väl bättre att köpa en m2 disk än en sata disk om jag ändå ska köpa en ny eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av messijH:

Min vanliga sata disk köpte jag 2011 cirka så den börjar bli rätt gammal, sen är där endast 25 Gb lagring kvar på disken.

Och det är väl bättre att köpa en m2 disk än en sata disk om jag ändå ska köpa en ny eller?

M.2 utesluter inte SATA. M.2 är bara en formfaktor (jämför med 2,5" som din nuvarande SSD troligtvis är) som kan användas med en jäkla massa olika protokoll, däribland SATA och PCIe som är de relevanta för lagringsenheter. Du kan köpa en SATA-SSD i M.2-format eller en PCIe-SSD i M.2-format där den senare troligtvis (men inte nödvändigtvis) kommer kosta mer och vara snabbare.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av messijH:

Ja tänkte spara min 250 GB till lagring också. Har dock 2 st 2 tb vanliga hdd för lagring. Men ska man inte ha spelen på sin m2 hårddisk bara windows?

Har du spel på en ssd så kommer spelen laddas MYCKET snabbare, om du lirar Rainbow six så kommer man se en betydlig skillnad från HDD.
Då M.2 även är snabbare än 2.5 ssd:n så är det mer värt att ha windows på m.2 disken (även så att den inte blir full fort och bottelneckar datorn).

Visa signatur

//Thanks

Avve1000
Build: https://pcpartpicker.com/list/Rt8DbX

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av messijH:

NVMe-diskarna har hög teoretisk prestanda men om du inte jobbar med sådant som läser/skriver mycket data till disken såsom videoredigering, miljöer med flera användare etc. så betalar du ett högre pris per gigabyte NVMe än motsvarande SATA utan att få någon reell prestandaförbättring.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

M.2 utesluter inte SATA. M.2 är bara en formfaktor (jämför med 2,5" som din nuvarande SSD troligtvis är) som kan användas med en jäkla massa olika protokoll, däribland SATA och PCIe som är de relevanta för lagringsenheter. Du kan köpa en SATA-SSD i M.2-format eller en PCIe-SSD i M.2-format där den senare troligtvis (men inte nödvändigtvis) kommer kosta mer och vara snabbare.

Ah okej, men tanken var att skaffa mig en m2 pcie format.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avve1000:

Har du spel på en ssd så kommer spelen laddas MYCKET snabbare, om du lirar Rainbow six så kommer man se en betydlig skillnad från HDD.
Då M.2 även är snabbare än 2.5 ssd:n så är det mer värt att ha windows på m.2 disken (även så att den inte blir full fort och bottelneckar datorn).

Har alla spel och så lagrade på min nuvarande SSD disk, har bara filmer och bilder på min samt några dokument och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

NVMe-diskarna har hög teoretisk prestanda men om du inte jobbar med sådant som läser/skriver mycket data till disken såsom videoredigering, miljöer med flera användare etc. så betalar du ett högre pris per gigabyte NVMe än motsvarande SATA utan att få någon reell prestandaförbättring.

Konverterar rätt mycket filmer och så till andra filformat är det bättre med en NVMe disk då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avve1000:

Ett typiskt fel> m2 har inget att göra med hastigheten. Det är ett sätt hur man kopplar in hårdvara.
NVMe däremot är snabbare än sata. Alltså det finns M2 ssd som är lika snabba som Sata, och det finns M2 NVMe som är snabbare.

Jag hävdar dock att en vanlig användare kommer inte märka skillnad på en vanlig ssd och NVMe SSD.
Det finns alltså ingen vinst med att köpa den snabbaste disken om man nu inte kopierar gigantiska filer fram och tillbaka.

För mig personligen var TBW (livslängd) det jag var mest osäker på. Men nu har jag haft ssd som bootdrive och alla spel/program var installerade på den. Disken har jag haft i 1,5 år och har uppnått 5TBW. Livslängd av disken enligt specifikationer är 200tbw.
Fortsätter jag som jag gör (alltså inga torrent inga nedladdningar mm) så kommer min ssd leva i typ 200/5/1,5 = 26 år.
Och då pratar vi om en SSD i det lägsta prissegmentet, alltså intel 660p 1gb som köptes för runt 1200kr.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Jag har en Samsung 970 EVO Plus 500GB sedan midsommar i år. Kan inte vara mer nöjd, behovet fanns för min del och då anser jag mig vara casual men kräsen. På dessa dryga två månader är jag uppe i 3,4TBW och det tickar på stadigt. Är ofta uppe i 2 200-2 500MB/sek men är förstås inte i närheten av maxkapaciteten som är en bit över 3 000MB/sek. Men det viktiga här är om du kommer över 550MB/sek i läs eller skriv? Gör du det så har du en flaskhals i en SATA-SSD. Samma resonemang är det för dem som väljer mellan exempelvis 8GB RAM eller 16GB RAM. Det är inte alltid16GB RAM man behöver utan _mer_ än 8GB RAM som man behöver och det är vid dessa tillfällen datorn blir långsam. Om jag var du och skulle satsa på en 500GB systemdisk i dag så är 970 EVO ett givet alternativ. Inte bara för att den är snabbare utan för att du slipper kablar

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Jag kikade på lite jämförelser när jag skulle bygga min senaste dator och de flesta handlade om laddningstiden i spel vilket kändes mest relevant för mina användningsområden. I de flesta spel var skillnaden obefintlig eller någon sekund men i vissa var det uppåt 5-7s skillnad i laddningstiden.

Förmodligen ingenting man skulle märka av om man inte har något att jämföra med men jag resonerar som så att jag gärna sparar in de där få sekunderna här och där då prisskillnaden utslaget över hela disken livslängd är någon/några kronor i månaden. Av samma anledning har jag 250Mbit/s istället för 100Mbit/s även om prisskillnaden är betydligt större där, det är inte så ofta jag använder uppkopplingen till annat än vardagssysslor men de där gångerna man vill få hem en fil snabbt är det värt varenda krona, ungefär som att spara in kanske 10s varje gång man laddar in ett större spel med moddar eller liknande.

Budget spelar så klart också in samt huruvida man prioriterar pris/prestanda eller om man bara vill ha det snabbaste. För de allra flesta finns det ingen anledning att välja nmve över sata men när prisskillnaden är 200kr för 1TB tycker jag inte att det är något att diskutera. Även om man inte har nytta av hastigheten idag så går tekniken framåt i en rasande fart och det skulle kanske kännas dumsnålt när man sitter där om ett par år och skulle vilja ha/behöva hastigheten men valde bort det för att spara någon enstaka hundralapp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av messijH:

Konverterar rätt mycket filmer och så till andra filformat är det bättre med en NVMe disk då?

Nej, processorn kommer vara den begränsande faktorn.

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av ågren:

Jag kikade på lite jämförelser när jag skulle bygga min senaste dator och de flesta handlade om laddningstiden i spel vilket kändes mest relevant för mina användningsområden. I de flesta spel var skillnaden obefintlig eller någon sekund men i vissa var det uppåt 5-7s skillnad i laddningstiden.

Har du något exempel på ett spel där skillnaden var såpass hög som flera sekunder? Det skulle vara skojigt att se vad det är för spel som skyfflar sådana mängder data.

Skrivet av ågren:

Även om man inte har nytta av hastigheten idag så går tekniken framåt i en rasande fart och det skulle kanske kännas dumsnålt när man sitter där om ett par år och skulle vilja ha/behöva hastigheten men valde bort det för att spara någon enstaka hundralapp.

Just det där ser jag mer som ett argument att inte köpa en NVMe-disk idag, förutsatt att man inte har nytta av bandbredden. De flesta moderkort kommer med en eller högst två M.2-portar men minst fyra SATA-portar. Jag tänker att det är rimligt att anta att de framsteg som sker på området i högre grad kommer komma NVMe-diskarna till nytta eftersom det är en mer modern och teoretiskt betydligt bättre anslutning. Dyker det då upp nya diskar som erbjuder påtagbart bättre reell prestanda för en användare som idag inte har nytta av en NVMe-disk kommer detta antagligen främst eller enbart finnas tillgängligt via M.2-porten. Har man då fyllt sina sådana portar med andra diskar får man sälja av de gamla diskarna för att göra plats för nya istället för att fortsätta använda de gamla diskarna till mindre prestandakritisk data.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Har du något exempel på ett spel där skillnaden var såpass hög som flera sekunder? Det skulle vara skojigt att se vad det är för spel som skyfflar sådana mängder data.

Just det där ser jag mer som ett argument att inte köpa en NVMe-disk idag, förutsatt att man inte har nytta av bandbredden. De flesta moderkort kommer med en eller högst två M.2-portar men minst fyra SATA-portar. Jag tänker att det är rimligt att anta att de framsteg som sker på området i högre grad kommer komma NVMe-diskarna till nytta eftersom det är en mer modern och teoretiskt betydligt bättre anslutning. Dyker det då upp nya diskar som erbjuder påtagbart bättre reell prestanda för en användare som idag inte har nytta av en NVMe-disk kommer detta antagligen främst eller enbart finnas tillgängligt via M.2-porten. Har man då fyllt sina sådana portar med andra diskar får man sälja av de gamla diskarna för att göra plats för nya istället för att fortsätta använda de gamla diskarna till mindre prestandakritisk data.

I de flesta spelen var det ingen vidare skillnad, vissa var identiska sånär som på någon hundradels sekund medan andra kunde diffa 1-2s. Det jag minns som stack ut var Battlefield V som hade groteska laddningstider och där skillnaden var större.

Jag tog en snabb kik på Youtube (man får ta källan för vad det är men jag ser ingen anledning att förfalska resultaten) och i det ena testet var det 00:46:12 vs 00:50:18 och i ett annat test där en annan (större?) bana laddades in var det 01:09:25 vs 01:20:29 dvs. fyra respektive elva sekunder snabbare. Jag tar för givet att det rör sig om single player för att eliminera yttre faktorer.

Visst, tio sekunder är inget man dör av men när det skiljer 200-300kr för 1TB (båda M2 för en rättvis jämförelse, skillnaden är säkert ännu mindre för 250/500GB) tycker jag att det inte ens är något att diskutera om man inte har en extremt pressad budget.

Detta var bara ett exempel jag kom att tänka på och det finns säkert flera fall av spel med långa laddningstider där NVMe visar sin potential. Man bör som sagt även ha i åtanke att detta gäller dagens läge och det är mycket möjligt att skillnaderna blir större med tiden både p.g.a. tekniska framsteg men även då spel har en tendens att bara bli än större och än mer tungdrivna.

Givetvis sker framsteg även på utvecklingsfronten men NVMe är redan ett så pass stort kliv från traditionella SATA-diskar att det förmodligen kommer att ta ett bra tag innan man kan nyttja högre prestanda än så i annat än ett fåtal undantagsfall så jag ser ingen anledning att idag välja bort NVMe/PCIe 3.0 i väntan på något ännu bättre som PCIe 4.0.

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

I de flesta spelen var det ingen vidare skillnad, vissa var identiska sånär som på någon hundradels sekund medan andra kunde diffa 1-2s. Det jag minns som stack ut var Battlefield V som hade groteska laddningstider och där skillnaden var större.

Jag tog en snabb kik på Youtube (man får ta källan för vad det är men jag ser ingen anledning att förfalska resultaten) och i det ena testet var det 00:46:12 vs 00:50:18 och i ett annat test där en annan (större?) bana laddades in var det 01:09:25 vs 01:20:29 dvs. fyra respektive elva sekunder snabbare. Jag tar för givet att det rör sig om single player för att eliminera yttre faktorer.

Visst, tio sekunder är inget man dör av men när det skiljer 200-300kr för 1TB (båda M2 för en rättvis jämförelse, skillnaden är säkert ännu mindre för 250/500GB) tycker jag att det inte ens är något att diskutera om man inte har en extremt pressad budget.

Detta var bara ett exempel jag kom att tänka på och det finns säkert flera fall av spel med långa laddningstider där NVMe visar sin potential. Man bör som sagt även ha i åtanke att detta gäller dagens läge och det är mycket möjligt att skillnaderna blir större med tiden både p.g.a. tekniska framsteg men även då spel har en tendens att bara bli än större och än mer tungdrivna.

Givetvis sker framsteg även på utvecklingsfronten men NVMe är redan ett så pass stort kliv från traditionella SATA-diskar att det förmodligen kommer att ta ett bra tag innan man kan nyttja högre prestanda än så i annat än ett fåtal undantagsfall så jag ser ingen anledning att idag välja bort NVMe/PCIe 3.0 i väntan på något ännu bättre som PCIe 4.0.

Det finns andra grejer än spel man kanske blir intresserad av inom överskådlig framtid. Klart man går på en NVMe.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Det finns andra grejer än spel man kanske blir intresserad av inom överskådlig framtid. Klart man går på en NVMe.

Absolut men som jag skrev så var det det som kändes mest relevant för egen del då jag inte gör några andra krävande sysslor på datorn i dagsläget. Jag håller med om att man gör rätt i att välja NVMe även om man inte har behov av prestandan just nu.

För lagring så fungerar en vanlig SATA-disk lika bra men för OS och mjukvara skulle jag rekommendera NVMe om man nu inte har en extremt begränsad budget där 2-300kr gör att man måste göra avkall på något annat och även då skulle jag nog rekommendera att man antingen sparar ihop de där sista kronorna eller kanske drar ner en aning på något annat, skippar en Noctuafläkt eller så.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av messijH:

Vad är det för skillnad på Samsung 970 Pro och tex Samsung 970 Evo Plus 500 Gb? Skrivhastigheten är ju tex högre på en 970 Evo plus?

970 Pro använder en bättre typ av minne och presterar i regel mer konsekvent jämfört med 970 Evo. Men det är egentligen en ganska meningslös modell, Evo presterar oftast nästan lika bra och är mycket billigare. Och har man såna extrema behov av prestanda att en 970 Evo inte räcker till så lär det vara mer intressant att titta på en Intel 900P/905P snarare än en 970 Pro.

Så den gamla tumregeln gällande Samsungs SSDer gäller fortfarande: de som har behov av Pro vet själva om det, alla andra bör spara sina pengar och köpa Evo.

Sen blandar många här ihop gränssnitt och protokoll, vilket kan göra det lite rörigt. 2.5" och M.2 är formfaktorer, SATA och PCIe är gränssnitt, och AHCI och NVMe är protokoll. NVMe används dock endast av PCIe-enheter, så NVMe och PCIe har blivit synonymt för många.

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel, men PRO versionerna är väl byggda av 2 bitars per minnescell, medans EVO har 3 och QVO har 4?
Detta bidrar till att livlängden på en PRO är längre än EVO och QVO. Fler TB kan skrivas över. Men utifrån normalanvändning skall ju en QVO räcka i flera år.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

970 Pro använder en bättre typ av minne och presterar i regel mer konsekvent jämfört med 970 Evo. Men det är egentligen en ganska meningslös modell, Evo presterar oftast nästan lika bra och är mycket billigare. Och har man såna extrema behov av prestanda att en 970 Evo inte räcker till så lär det vara mer intressant att titta på en Intel 900P/905P snarare än en 970 Pro.

Så den gamla tumregeln gällande Samsungs SSDer gäller fortfarande: de som har behov av Pro vet själva om det, alla andra bör spara sina pengar och köpa Evo.

Sen blandar många här ihop gränssnitt och protokoll, vilket kan göra det lite rörigt. 2.5" och M.2 är formfaktorer, SATA och PCIe är gränssnitt, och AHCI och NVMe är protokoll. NVMe används dock endast av PCIe-enheter, så NVMe och PCIe har blivit synonymt för många.

Hur är det med livslängden och så på dem båda hårddiskarna då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av messijH:

Hur är det med livslängden och så på dem båda hårddiskarna då?

Så länge som du inte typ skriver över hela SSDn dagligen så kommer både Pro och Evo hålla tills de blir föråldrade och utbytta.

970 Evo 500GB är t.ex. specad till att klara 300TB skriven data, och tester har visat att tillverkarna brukar vara oerhört konservativa med såna gränser. Jag skulle blir förvånad om en genomsnittlig 970 Evo 500GB inte klarar åtminstone 1PB. Men om du vet att du kommer skriva hundratals GB per dygn till SSDn så är en Pro troligtvis det bättre valet.