Permalänk
Medlem

Mailer-Daemon?

Är det någon som vet vad Mailer-Daemon är för något? Kollade min mail (Outlook) ikväll och såg att ett program hade försökt skicka ut en massa spam-mail med mitt account. Det kan vara så att det har lyckats med några. Vad är det och vad gör det?

Visa signatur

Fåglarna flyger i gryningen!

Permalänk
Medlem

Mailer-Daemon har för mig at det står så nä man försökt skicka till adresser som inte finns, och det retuneras

Visa signatur

lite vatten 2500+@3200+. epoxNforce2. 512ddr. 9800pro
16549 3dm01 6063 3dm03

Permalänk
Medlem

Det är såhär. Jag har tydligen haft ett program igång som har skickat en massa spam-mail från min dator, genom Outlook-express. Jag vet inte om det har fått iväg något, men jag fick en sk. Mailer-Daemon i min inbox där det stod att "mitt" mail inte kunde skickas till en massa konstiga Yahoo-adresser. Detta program kan alltså ha fått iväg en massa mail medans jag har kört datorn utan att jag har märkt det? Eller får man ett mail om det kommer fram?

Visa signatur

Fåglarna flyger i gryningen!

Permalänk
Medlem

bump

har samma problem, är det så att ett program försöker skicka ut mail? isåfall finns det en lista över kännda program som beter sig så eller finns det någon "fix" att ladda ner för att åtgärda?

tack för svar

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bulbin
Det är såhär. Jag vet inte om det har fått iväg något, men jag fick en sk. Mailer-Daemon i min inbox där det stod att "mitt" mail inte kunde skickas till en massa konstiga Yahoo-adresser. Detta program kan alltså ha fått iväg en massa mail medans jag har kört datorn utan att jag har märkt det? Eller får man ett mail om det kommer fram?

Det allra troligaste är att du (din dator) inte försökt skicka mail alls...

Utan att någon dator som har din mailadress sparad någonstans har drabbats av ett massmailer virus (@mm).

Dessa Virus fungerar så att det söker igenom den smittade datorn efter epostadresser.
När den har hittat e-postadresser så börjar viruset att skicka "sitt" e-postmeddelande till adresser den hittat & fejkar avsändaradressen med andra e-postadresser som den hittat..

Detta innebär att man trots att man själv inte är smittad får ta emot "Mottagare finns ej" samt "du har skickat ett e-brev med smittat innehåll till ***@yyyy.XXX"-brev.

Mitt förslag är att du avsöker din maskin med ett pålitligt virusskydd ev. genom en sk. online avsökning... t.ex. via: http://support.f-secure.com/enu/home/ols.shtml
På så sätt ser du om du är smittad....