Permalänk
Medlem

datorn kraschar: varför?

Jag köpte för ett tag sen en ny dator: ett chieftech-chassi, med ett Epox 8-RGA+, en AMD 2200+ (kyld med en Falconrock II) och två TwinMOS PC2700-minnen.

Datorn var från början extremt instabil och vägrade att spela några som helst spel, så jag köpte ett billigt MX440-kort och använde det istället för det integrerade. Då funkade allt bra. Datorn var 100% stabil vid vanligt användande och spel gick plötsligt att spela. För säkerhets skull kollade jag även minnena i memtest i ett par timmar. Noll fel.

Men det har nu visat sig att datorn inte pallar att spela spel särskilt länge, och att den inte klarar av att genomföra stress-tester och dylikt. Det verkar alltså uppstå problem när systemet belastas hårt.

Vad kan detta bero på? Är kylningen av processorn för dålig?
Jag har inga chassifläktar, men mitt intryck är inte att det är så värst varmt därinne. När jag startar om datorn efter en krasch brukar CPU:n vara 50-55 grader och systemet 40 eller nåt.

Som det ser ut nu har jag dragit ned FSB:n till 100 MHz och kör processorn i 1500+, samt har höga timings på mina minnen. Detta gör tydligen datorn betydligt mer stabil - den körde nån minut i prime95:s tortute test innan jag avbröt, t.ex.. Med FSB på 133 MHz tog det alltid sekunder innan nåt fel kom. Men den visar fortfarande fel i andra tester.

Vad kan problemet vara? Överhettning?Trasiga minnen?

Permalänk

är nästan 100% säker på överhettning av nån komponent om du intye har chassi fläktar är det ju inte konstigt att där varm dar inne lagg lite flaäkrat så blir den stablilare

Permalänk
Medlem

Det är ju inte värst varmt därinne, tycker jag. Plus att problemen finns kvar även med öppet chassi...

EDIT:
Den verkar även gå mycket stabilare även på 166x10, vilken är strax under standardklockningen.

Permalänk
Medlem

Tänker mest "EPOX" ....
Har ett gammal epox som vägrar gå stabild med 133fsb, får "random lockups" asså den låser sig inom 5 min o i bland kan de gå nåra timmar. spel uteslutet. så man sitter i 100fsb här :-/
(Kör iof duron nu, men hade en thunderbird.... )

Kom på att jag oxo hade plötsliga om starter , plötslig avstängning... köpte ett 400watt nätdel isf min gammla 300wat. o problemet har inte kommit igen. kanske ditt problem är dåligt nätagg?

Visa signatur

AthlonXP3000+/ASrock K7S8X/512Mb PC2700/80Gb HDD/ATI 9600XT/Antec SLK3700-BQE
Duron 1600/Asus A7VX-X/256Mb PC3200/120Gb HDD/ATI 7000/Q-TEC L-DT