behövs 1,8Tb som växlingsfil i win10?

Permalänk

behövs 1,8Tb som växlingsfil i win10?

Hej.

Jag uppgraderade från Win7 till Win10.
och allt blev jätte konstigt med mina hårddiskar.
Dels förstörde den min RAID. Men det har jag en backup på nu. Och valde att inte ta med dom diskarna i bild då de inte är tilldelade någon partition längre.
Men min gamla tomma lagringsdisk tog Win10 som växlingsfil.
Jag kan inte göra någonting med den. går inte formatera kan inte ändra partitioner eller något på den PGA systemet har tagit över den.
Hur löser jag detta? känns lite overkill att ha så stor växlingsfil. Speciellt på en NAS dator.

Tack på förhand.

Permalänk
99:e percentilen

Brukar aldrig "uppgradera" eller dylikt, utan alltid installera rent, av bland annat sådana här anledningar. Har dessutom alltid endast systemdisken ansluten under installationen, så att Windows inte kan få för sig att lägga bootloadern på en annan disk eller något annat trams.

Vet inte på rak arm hur man löser detta direkt i Windows, men du kan alltid dra igång Linux och skriva över disken i fråga med nollor med hjälp av dd.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bil_experten:

Hej.

Jag uppgraderade från Win7 till Win10.
och allt blev jätte konstigt med mina hårddiskar.
Dels förstörde den min RAID. Men det har jag en backup på nu. Och valde att inte ta med dom diskarna i bild då de inte är tilldelade någon partition längre.
Men min gamla tomma lagringsdisk tog Win10 som växlingsfil.
Jag kan inte göra någonting med den. går inte formatera kan inte ändra partitioner eller något på den PGA systemet har tagit över den.
Hur löser jag detta? känns lite overkill att ha så stor växlingsfil. Speciellt på en NAS dator.

https://i.imgur.com/5cy0TQg.jpg

Tack på förhand.

Någonting är ju helt klart fel om man ser till "egenskaper"-fönstret (till höger), men jag tror slutsatserna är felaktiga.

Om man tittar på "diskhantering"-fönstret (till vänster) så står det inte att den använder 1.8TB till växlingsfil. Vad du ser där är att du har ett NTFS-filsystem som är 1.8TB och att Windows har sin växlingsfil där (borde typiskt vara någon/några gigabyte), det är helt normalt att det står "växlingsfil" (eller "page file" på engelska då) på någon partition, det i sig betyder inte att den inte kan användas normalt.

Varför enheten inte fungerar är dock inget jag har svar på.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Någonting är ju helt klart fel om man ser till "egenskaper"-fönstret (till höger), men jag tror slutsatserna är felaktiga.

Om man tittar på "diskhantering"-fönstret (till vänster) så står det inte att den använder 1.8TB till växlingsfil. Vad du ser där är att du har ett NTFS-filsystem som är 1.8TB och att Windows har sin växlingsfil där (borde typiskt vara någon/några gigabyte), det är helt normalt att det står "växlingsfil" (eller "page file" på engelska då) på någon partition, det i sig betyder inte att den inte kan användas normalt.

Varför enheten inte fungerar är dock inget jag har svar på.

Jag tippar lite på att det är en behörighetsfråga, att inte disken kan kommas åt. Högerklicka -> Egenskaper -> Säkerhet -> Avancerad säkerhet och se till att TS är ägare till allt på disken. Se också till att administratören har full åtkomst.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk

tack för snabba svar.

Jag gick in och kontrollerade behörighet. och disken hade behörighet för system och administratör. men jag la till en behörighet för alla som använder datorn och kunde komma åt volymen. dock står det fortfarande växlingsfil. den går inte att formatera. eller göra något med inne i enhetshanteraren. kan inte ändra partition eller något. och hur vet jag att operativet inte använder disken för att skriva över mina filer?

Mvh Johan

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bil_experten:

Hej.

Jag uppgraderade från Win7 till Win10.
och allt blev jätte konstigt med mina hårddiskar.
Dels förstörde den min RAID. Men det har jag en backup på nu. Och valde att inte ta med dom diskarna i bild då de inte är tilldelade någon partition längre.
Men min gamla tomma lagringsdisk tog Win10 som växlingsfil.
Jag kan inte göra någonting med den. går inte formatera kan inte ändra partitioner eller något på den PGA systemet har tagit över den.
Hur löser jag detta? känns lite overkill att ha så stor växlingsfil. Speciellt på en NAS dator.

https://i.imgur.com/5cy0TQg.jpg

Tack på förhand.

Växlingsfilen är normalt mellan 1-3 ggr din ram-storlek.
För att kolla hur mycket virtuellt minne som används så kolla under minne i aktivitetshanteraren. (ctrl+shift+esc)

I övrigt så har du nog mest strulat till det del genom att försöka flytta en raid och dessutom använda dynamiska diskar, din "lagringsdisk" står ju angiven som dynamisk i bilden från diskhanteraren och inte som standarddisk.
Dynamiska diskar är inte lätta att flytta och har du gjort del från början är det nog enklast att bara radera partitionerna på den och partitionera och formatera den på nytt som standarddisk.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe:

Problemet är att jag inte får göra det i diskhanteraren alla val för disken är gråa. och försöker jag ändra enhetsbetäckning på den så hindras jag av systemet.

Permalänk
Medlem

@Bil_experten: https://docs.microsoft.com/sv-se/windows-server/storage/disk-... Men du kan ju börja med att flytta din växlingsfil till c:\ först.

Permalänk
Medlem

Ett alternativ kan ju vara att boota en live Linux (Ubuntu t.ex.). Brukar ingå Gparted som partitionshanterare. Det är lätt att begripa även om man inte använt det förut. Var säker på att du formatera rätt disk bara

Är dock osäker på vad som händer när du bootar Windows sen när den formaterats. Om Windows per automatik flyttar växlingsfilen.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk

@ToddTheOdd: Vet du hur man gör det? Har aldrig flyttat någon växlingsfil tidigare.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bil_experten:

@mrqaffe:

Problemet är att jag inte får göra det i diskhanteraren alla val för disken är gråa. och försöker jag ändra enhetsbetäckning på den så hindras jag av systemet.

Stäng av virtuellt minne, starta om och se om det går att parttionera.
Om inte så använd Gparted i stället för att försöka från Windows.
https://gparted.org/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bil_experten:

@ToddTheOdd: Vet du hur man gör det? Har aldrig flyttat någon växlingsfil tidigare.

Här kan du ändra inställningarna för växlingsfilen:

System > Avancerade systeminställningar > Prestanda > Avancerat > Virtuellt minne

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Växlingsfilen är normalt mellan 1-3 ggr din ram-storlek.
För att kolla hur mycket virtuellt minne som används så kolla under minne i aktivitetshanteraren. (ctrl+shift+esc)

Nja, förr blev den väl normalt 1,5 ggr RAM-minnet om man inte gjorde något, men det stämmer inte alls längre. Nu när jag inte har belastat RAM-minnet så hårt på länge så är växlingsfilen ~2,5 GB med 16 GB RAM med Win10 som sköter sig självt. Om det behövs så kan ju Windows dock göra den större.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ztenlund:

Nja, förr blev den väl normalt 1,5 ggr RAM-minnet om man inte gjorde något, men det stämmer inte alls längre. Nu när jag inte har belastat RAM-minnet så hårt på länge så är växlingsfilen ~2,5 GB med 16 GB RAM med Win10 som sköter sig självt. Om det behövs så kan ju Windows dock göra den större.

Jag tycker att mängden stämmer väl med vad jag upplevt i praktiken och Microsoft säger också det. Om man inte ändrat inställningar manuellt eller har så lite ledigt utrymme att filen inte får plats har jag svårt att se att den inte kommer att bli 1-3 ggr x ramstorlek förutsatt att man inte har mer än 32 GByte ram.

How to determine the appropriate page file size for 64-bit versions of Windows
Automatic memory dump feature selects the page file size as either the RAM size or 32 GB, whichever is smaller.
System-managed page files automatically grow up to three times physical memory or 4 GB (whichever is larger) when the system commit charge reaches 90 percent of the system commit limit. This assumes that enough free disk space is available to accommodate the growth.

https://support.microsoft.com/en-us/help/2860880/how-to-deter...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tycker att mängden stämmer väl med vad jag upplevt i praktiken och Microsoft säger också det. Om man inte ändrat inställningar manuellt eller har så lite ledigt utrymme att filen inte får plats har jag svårt att se att den inte kommer att bli 1-3 ggr x ramstorlek förutsatt att man inte har mer än 32 GByte ram.

How to determine the appropriate page file size for 64-bit versions of Windows
Automatic memory dump feature selects the page file size as either the RAM size or 32 GB, whichever is smaller.
System-managed page files automatically grow up to three times physical memory or 4 GB (whichever is larger) when the system commit charge reaches 90 percent of the system commit limit. This assumes that enough free disk space is available to accommodate the growth.

https://support.microsoft.com/en-us/help/2860880/how-to-deter...

Från din egen länk:

"Windows 8 and Windows Server 2012 introduced the “Automatic memory dump” feature. This feature is enabled by default. This is a new setting, not a new kind of crash dump. This setting automatically selects the best page file size, depending on the frequency of system crashes.

The Automatic memory dump setting at first selects a small paging file size, would accommodate the kernel memory most of the time. If the system crashes again within four weeks, the Automatic memory dump feature selects the page file size as either the RAM size or 32 GB, whichever is smaller."

Ergo, håller datorn inte på och kraschar och man inte fyller RAM-minnet så blir inte växlingsfilen stor. Sedan kan man förstås även stänga av eller begränsa funktionen för minnesdump.

Permalänk

Tack för hjälpen alla.

Nu fungerar det som det borde. Jag fick aktivera växlingsfil på C: först. och sedan starta om och sedan avaktivera växlingsfil på E: och sedan starta om och sedan kunde jag ta bort partitionen som vanligt och skapa en standard disk och formatera.

Mvh