Bilelektronik (ECU programmering)

Permalänk

Bilelektronik (ECU programmering)

Tjatja, håller på att bygga en bil där jag försöker kombinera motor från en nyare bil i en äldre bilkaross. Är alltså en mercedes w123 kaross jag har ståendes och en mercedes W202 med 220CDI motor ståendes och tänkte ge mig på att få i CDI motorn i 123 karossen.

Då är bara mina funderingar hur man ska göra med att få ihop allt med elen, tänkte alltså köra original ECU men vet inte hur jag ska få ihop allt med startspärren och elektroniska tändningslåset. Detta kanske inte är rätt forum att leta hjälp på men har letat överallt på internet och hittar inget om detta. Skulle verkligen uppskatta tips på vars man kan läsa om tekniken i en ECU eller om nån är specialist på ECUer eller bara har nån liten aning alls. Vill verkligen lära mig hur man programmerar om en ECU oxå då deä drömmen.

Sjukt tack på förhand till den som kan hjälpa lite!

Permalänk
Rekordmedlem

Varför flyttar du inte med all modern elektronik som tillhör den moderna modellens styrsystem till den gamla karossen ?
Annars får du väl försöka få tag på servicemanualerna och sätta dig in i detaljerna om du inte har nån "byggbeskrivning"
Är det ens möjligt att använda det gamla styrsystemet för nyare motorer brukar ha mer sensorer och jag tror inte att det bara går att programmera om det gamla systemet men det finns ju "oberoende" styrsystem att använda för de som bygger och trimmar egna motorer och ett sånt system kan du anpassa och koppla till det mesta i motorväg.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Antingen skaffar du en ny box där man kodad bort startspärr osv. Dvs en klar box som modifierats i syfte att installeras när man flyttar motorer. Har dålig koll på merca dieslar men det brukar gå att få tag på till "vanligt förekommande"/populära motorer.

Alt två är att du installerar ett eget system typ megasquirt (om det går med din motor). Detta system måste du mappa in.

Alt tre är att du tar med dig allt från bilen motorn kommer ifrån.

Inte för att sänka din motivation men du kommer få det väldigt svårt att få bilen genom besiktningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Det är det jag funderat på med att ta med all elektronik, dock blir det ju då att bygga in abs kombiinstrumentet från nyare bilen och sånna saker som inte finns på gammla karossen. Skulle bli ett jävla bygge men skulle nog sluta som ett riktigt häftigt bygge. Jag är mycket medveten om hur svårt allt komma bli men man lär sig aldrig om man aldrig provar, det med besiktning håller jag på att forska om nu och hadde tänkt ringa sfro och kolla om det blir sfro reggning som ombyggt fordon.