Forumdelen sponsras av

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2019

Asus behåller inte nätkoppling

Hej.
Jag har ett problem som retar mig något enormt att jag inte kan få rätsida på.
Det började första gången för ca 2 år sedan eller lite mer kanske.
Då hade vi i huset som vi bor i en mängd uppkopplade enheter. Telefoner, datorer(stationära, bärbara), paddor, nätradio, ipkameror, apple tv:s etc. Well ni fattar, det är många saker. Både från Mac och NN produkter.

Allt styrt och kopplat via en Airport Extreme Time capsule 3TB som sedan är bryggad till en annan kabelansluten Extreme och sist en AirPort express som förlängning av wifi, den sista utan kabelanslutning.

Detta fungerade fullkomligt felfritt under flera år och allt borde vara guld o gröna skogar.
Men som ni vet så vill man ibland göra lite mer justeringar och anpassa nätverket på olika vis.
Resultatet är att jag började kika på andra enheter som skulle ersätta Appleroutrarna.

Det resulterade i inköp av en ASUS 5300 värstingrouter som jag fick höra att den skulle klara hela grannskapet typ. (Något jag INTE varken ville eller trodde på så klart). Men jag trodde ju helt klart att det skulle gå både snabbare, stabilare och skapa mer flexibilitet.
PLUS, en viktig sak var att jag sökte en produkt som kunde hantera VPN för hela nätverket.

Jag hade denna router i ca 2 dygn innan den började strula. Då var INGA konfigurationer utförda förutom de absolut mest nödvändiga. Alla och allt anslöt via HDCP och det rullade fram till problemstart helt korrekt. Snabba överföringar, bra täckning, inga kanalstörningar och annat jox.

Vi bor i ett "papphus" på ca 150 kvm fördelat på 2 våningar där enheten står placerad i princip i mitten. Det är inte mycket nätverkstrafik i omgivningen och störningar på frekvensbanden ser jag som uteslutna.

Jag har hyfsat god koll på radiovågor, teknik, nätverk, inställningar mm.

Jag började testa lite olika lösningar då jag uppfattade vid lite nätforskning att detta inte var ett helt ovanligt bekymmer.
Jag justerade ALLT.
Ny fireware, Annan Firmware, Reset av router, Total fabriksåterställning av router, återställning av alla anslutna enheter, en anslutning i taget med föregående formatering och ominstallation av rubbet. Byte av hårdvara från internetleverantör, Reboot av frugan mm mm.
I detta var jag så klart också och bytte router vid två tillfällen för att utesluta att problemet låg där.

Inget hjälpte.

Jag gav upp, lämnade sakerna åter och kopplade tillbaka de gamla grejorna.
Alla glada och inga mer avbrott.

PÅ FLERA ÅR!

Sen är jag så trög att jag en dag återigen för för mig att jag vill byta router.

Jag har då glömt detta problem och åker och köper mig en ny ASUS RT-AC86U. Detta var för ca 2 veckor sedan.

Återigen, det fungerade i ett par dagar. Sen börjar det igen. Exakt samma sak. Och vid detta tillfälle så är en stor del av hårdvarorna utbytta och uppdaterade.
Det börjar koppla upp o ner, inget som jag kan koppla till specifik aktivitet. Är jag själv i huset eller alla andra är hemma och tungsurfar spelar ingen roll. Det bara händer. Jag har testat när jag VET att ingen granne är hemma.
Jag är den enda radiosignalen som finns i närheten. ÄNDÅ, samma strul.

Jag blir lite galen på det här och undrar om NÅGON har löst saken och hur det i så fall gick till?

Bara medan jag suttit och skrivit detta så har kopplingen tappats tre-fem ggr.

HJÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄLP

Just nu ska jag packa ner skiten och åka tillbaka men jag skulle gärna vilja förstå vad som är fel.

Det är ju ett rätt omfattande jobb att hela tiden försöka se till att allt är ok.

Apples produkter må vara lite trångsynt utformade men de fungerar 110% utan avbrott i flera år.

Tacksam för all tänkbar hjälp (som inte handlar om de saker som jag ovan beskrivit att jag redan testat .

Med vänlig hälsning,
Kim