Permalänk

Bygge av dator (16k)

Skulle vilja ha råd när det kommer till köp av ny dator. Har 16k att spendera och undrar vilka delar som skulle ge mig bäst prestanda för pengarna. Helst ska det vara en NVMe ssd disk. Tacksam för förslag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindblom95:

Skulle vilja ha råd när det kommer till köp av ny dator. Har 16k att spendera och undrar vilka delar som skulle ge mig bäst prestanda för pengarna. Helst ska det vara en NVMe ssd disk. Tacksam för förslag.

https://www.komplett.se/product/1011746/datorutrustning/dator...

Denna är extremt prisvärd samma delar skulle kosta 16000+ du kan lägga de extra pengarna på annat kul typ bättre kylare till CPU

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindblom95:

Skulle vilja ha råd när det kommer till köp av ny dator. Har 16k att spendera och undrar vilka delar som skulle ge mig bäst prestanda för pengarna. Helst ska det vara en NVMe ssd disk. Tacksam för förslag.

Sen skulle de hjälpa och veta vad du ska används den till btw i förra förslaget skulle ja sälja all medföljande lagring och byta till 1tb nvmr av samma märke dock får du ändå mycket för pengarna

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@lindblom95:

Burken från Komplett var inte alls tokig, prisvärd.

Hade själv tagit sikte på ett 2080 och nöjt mig med 3600x om den huvudsakligen ska användas till spel. Byt ut kylaren* mot en Dark Rock Pro 4 och spara några hundralappar om prick 16k är målet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av miizoo:

@lindblom95:

Burken från Komplett var inte alls tokig, prisvärd.

Hade själv tagit sikte på ett 2080 och nöjt mig med 3600x om den huvudsakligen ska användas till spel. Byt ut kylaren* mot en Dark Rock Pro 4 och spara några hundralappar om prick 16k är målet.

https://komponentkoll.se/bild/ECmfF.png

Du rekommenderar för de första en 3600 9700 piskar den i gaming nummer 2 2070 super är en 2080 med lite sämre prestanda så snacka inte

Och btw 3600 med en eftermarknadskylare är en 3600x i princi
Och den kylaren du valt är helt Overkill för 3600

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av miizoo:

@lindblom95:

Burken från Komplett var inte alls tokig, prisvärd.

Hade själv tagit sikte på ett 2080 och nöjt mig med 3600x om den huvudsakligen ska användas till spel. Byt ut kylaren* mot en Dark Rock Pro 4 och spara några hundralappar om prick 16k är målet.

https://komponentkoll.se/bild/ECmfF.png

Denna är bättre en de ovan bättre gpu lagom kylning och bra nätagg

Dock rekommenderar jag fortfarande komplett buildsen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Du rekommenderar för de första en 3600 9700 piskar den i gaming nummer 2 2070 super är en 2080 med lite sämre prestanda så snacka inte

Och btw 3600 med en eftermarknadskylare är en 3600x i princi
Och den kylaren du valt är helt Overkill för 3600

Skickades från m.sweclockers.com

Får jag fråga dig varför du har en så otrevlig attityd? .."snacka inte", vad är det för fel på dig?

Du verkar vara obenägen att läsa rader fullt ut, vilket är märkligt då du bör gå igenom en hel del trådar per dag...

1. Jag gav dig beröm för en bra rekommendation, särskilt till det priset. Däremot är jag inte för HDD och väljer en annan väg, därav väljer jag att rekommendera ett alternativ till.

2. Jag själv, hade valt AM4 plattformen dels på grund av en enklare möjlighet att uppgradera datorn på sikt, dels för att det inte skiljer mycket alls mellan 9700k och 3600x som du själv påstår, framförallt med en gpu <2080 Ti. Pratar vi om 1440p är skillnaden oväsentlig.

3. Kylaren är ämnad att sänka temperaturen och för att snygga till det tomma hål som H500 annars lämnar framtill. Att sätta fläktar där framme innebär 1-3c högst i lägre temp och gör det hela onödigt kostsamt.

Mitt annars allmänna råd till dig är att inte ha en så förbannat dryg attityd, men framförallt vara saklig i din diskussion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av miizoo:

Får jag fråga dig varför du har en så otrevlig attityd? .."snacka inte", vad är det för fel på dig?

Du verkar vara obenägen att läsa rader fullt ut, vilket är märkligt då du bör gå igenom en hel del trådar per dag...

1. Jag gav dig beröm för en bra rekommendation, särskilt till det priset. Däremot är jag inte för HDD och väljer en annan väg, därav väljer jag att rekommendera ett alternativ till.

2. Jag själv, hade valt AM4 plattformen dels på grund av en enklare möjlighet att uppgradera datorn på sikt, dels för att det inte skiljer mycket alls mellan 9700k och 3600x som du själv påstår, framförallt med en gpu <2080 Ti. Pratar vi om 1440p är skillnaden oväsentlig.

3. Kylaren är ämnad att sänka temperaturen och för att snygga till det tomma hål som H500 annars lämnar framtill. Att sätta fläktar där framme innebär 1-3c högst i lägre temp och gör det hela onödigt kostsamt.

Mitt annars allmänna råd till dig är att inte ha en så förbannat dryg attityd, men framförallt vara saklig i din diskussion.

Försöker inte va otrevlig jag bara försöker prata fakta

Plus skrev ju sälj all lagring innan så man kan ersätta med 1tb ssd

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av miizoo:

@lindblom95:

Burken från Komplett var inte alls tokig, prisvärd.

Hade själv tagit sikte på ett 2080 och nöjt mig med 3600x om den huvudsakligen ska användas till spel. Byt ut kylaren* mot en Dark Rock Pro 4 och spara några hundralappar om prick 16k är målet.

https://komponentkoll.se/bild/ECmfF.png

Om denna korg är intressant för TS vill jag bara komplettera med lite information, detta grafikkort finns som fyndvara på NetOnNet för 6 390 kr. Då sparar du 1 100 kr lite drygt.

https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/fyndvaror-datorkomponen...

Visa signatur

Ryzen 3600 | Sapphire PULSE Vega56 | MSI B450M Gaming Plus | Corsair Vengeance LPX 3200MHz CL16 2x8GB | Arctic Freezer 34 eSports Duo | Intel 660p M.2 512 GB | Phanteks P300 Eclipse | AOC G24C1 144Hz | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem
Skrivet av miizoo:

Får jag fråga dig varför du har en så otrevlig attityd? .."snacka inte", vad är det för fel på dig?

Du verkar vara obenägen att läsa rader fullt ut, vilket är märkligt då du bör gå igenom en hel del trådar per dag...

1. Jag gav dig beröm för en bra rekommendation, särskilt till det priset. Däremot är jag inte för HDD och väljer en annan väg, därav väljer jag att rekommendera ett alternativ till.

2. Jag själv, hade valt AM4 plattformen dels på grund av en enklare möjlighet att uppgradera datorn på sikt, dels för att det inte skiljer mycket alls mellan 9700k och 3600x som du själv påstår, framförallt med en gpu <2080 Ti. Pratar vi om 1440p är skillnaden oväsentlig.

3. Kylaren är ämnad att sänka temperaturen och för att snygga till det tomma hål som H500 annars lämnar framtill. Att sätta fläktar där framme innebär 1-3c högst i lägre temp och gör det hela onödigt kostsamt.

Mitt annars allmänna råd till dig är att inte ha en så förbannat dryg attityd, men framförallt vara saklig i din diskussion.

Och sry om ja verkade otrevlig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

https://www.komplett.se/product/1011746/datorutrustning/dator...

Denna är extremt prisvärd samma delar skulle kosta 16000+ du kan lägga de extra pengarna på annat kul typ bättre kylare till CPU

Skickades från m.sweclockers.com

Klickade själv hem denna idag! Tack för tipset Såg prisvärd ut.

Permalänk
Medlem

Ska du inte överklocka så kör med stock kylaren . Jag tycker det är onödigt att lägga pengar på en extra kyllösning för processorn om du inte ska överklocka från start. Du kan ju alltid köpa en kyllösning senare om du får för dig att överklocka.

Datorn blir inte överdrivet tystare med annan kyllösning om du inte tar en vattenkylning med tysta fläktar men då kan det vara så tyst att pumpen kan föra högre ljud än själva fläktarna..

Förstår inte denna hysteri alltid att byta ut stockkylaren då denne fungerar utmärkt.

Visa signatur

"That Rally Guy"

Permalänk
Skrivet av StegeSWE:

Ska du inte överklocka så kör med stock kylaren . Jag tycker det är onödigt att lägga pengar på en extra kyllösning för processorn om du inte ska överklocka från start. Du kan ju alltid köpa en kyllösning senare om du får för dig att överklocka.

Datorn blir inte överdrivet tystare med annan kyllösning om du inte tar en vattenkylning med tysta fläktar men då kan det vara så tyst att pumpen kan föra högre ljud än själva fläktarna..

Förstår inte denna hysteri alltid att byta ut stockkylaren då denne fungerar utmärkt.

Själv tycker jag faktiskt att det är en väldigt stor skillnad i ljudnivå. Hade en CM hyper 212 i min förra dator och den märkte man inte av i huvud taget men i min nuvarande dator valde jag att inte köpa till kylare eftersom att folk säger att amd's kylare är så bra men blev besviken på ljudnivån.

Kan också vara så att det är en orimlig jämförelse att göra, är inte tillräckligt insatt för att ha koll på skillnaden i värmebildningen mellan 2700x och i5-3570.

Visa signatur

| Phanteks Enthoo Pro M Tempered Glass SE | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | Crucial MX500 2TB SSD | 2x8GB DDR4 3200MHz CL14 G.Skill Ripjaws V | AMD Ryzen 7 2700X 3,7GHz | AMD Wraith Prism | Asus ROG Strix RTX 2080 8GB OC |

Permalänk
Medlem

Ungefär vad jag nyss har byggt, fast med RX 5700 XT Red Devil istället.

Och om du inte överklockar så kan du använda stock kylaren.