Razer Blade Stealth (2019) för CAD

Permalänk
Medlem

Razer Blade Stealth (2019) för CAD

Hej,

Jag behöver en laptop för CAD.

Just nu är jag inne på denna Razer Blade Stealth (2019) - i7 8GB 256GB(https://www.inet.se/produkt/1973262/razer-blade-stealth-2019-...) då är det basic varianten med integrerad grafik. tror ni den är bra eller finns det någon annan i samma prisklass ni rekommenderar, programvaran i fråga är CATIA V5 om det spelar någon roll. Det jag är mest "orolig" över är att den bara har 8gig ram, kommer det vara en flaskhals? det kommer förmodligen inte vara några jättestora "assemblys" och dylikt, utan mest "part-design" och mindre assemblys.

mvh jompa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompazx:

Hej,

Jag behöver en laptop för CAD.

Just nu är jag inne på denna Razer Blade Stealth (2019) - i7 8GB 256GB(https://www.inet.se/produkt/1973262/razer-blade-stealth-2019-...) då är det basic varianten med integrerad grafik. tror ni den är bra eller finns det någon annan i samma prisklass ni rekommenderar, programvaran i fråga är CATIA V5 om det spelar någon roll. Det jag är mest "orolig" över är att den bara har 8gig ram, kommer det vara en flaskhals? det kommer förmodligen inte vara några jättestora "assemblys" och dylikt, utan mest "part-design" och mindre assemblys.

mvh jompa

Nej för Catia krävs mer en intern grafik titta på den nya modellen med 1650 alternativt har Asus en 14 tummsre med en 1050 till ett liknande pris

https://www.computersalg.se/i/4907900/asus-zenbook-pro-14-ux4...

Är du ute efter en viss storlek? Eller är de mer vikt??

Samma som ovan fast 16gb ram

https://www.power.se/datorer-och-gaming/datorer-och-bildskarm...
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@sifri: Jag vill hällst att det ska vara typ 13 tum ska ha den in och ut ur ryggsäck flera gånger om dagen. Dendär asusen va ju fräck, men jag tycker det känns jobbigt att den har nån jäkla skärm i touchpaden, jag tror att jag hällst inte vill ha typ touchskärm och sånna grejer man vill ju inte kladda ner skärmen i onödan och man blir väl knappast snabbare av det?. och att den lyfter när man fäller uppskärmen, jag fattar att det är bra för kylning men känns risky att det pajar.Dock något jag reagera på var att föreläsaren (jag ska ha den i skolan) sa när han körde "FAQ" att svaret på frågan "funkar catia på min billiga lilla laptop?" så var svaret "ja det går lite långsamt i bland bara"

Tack för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompazx:

@sifri: Jag vill hällst att det ska vara typ 13 tum ska ha den in och ut ur ryggsäck flera gånger om dagen. Dendär asusen va ju fräck, men jag tycker det känns jobbigt att den har nån jäkla skärm i touchpaden, jag tror att jag hällst inte vill ha typ touchskärm och sånna grejer man vill ju inte kladda ner skärmen i onödan och man blir väl knappast snabbare av det?. och att den lyfter när man fäller uppskärmen, jag fattar att det är bra för kylning men känns risky att det pajar.Dock något jag reagera på var att föreläsaren (jag ska ha den i skolan) sa när han körde "FAQ" att svaret på frågan "funkar catia på min billiga lilla laptop?" så var svaret "ja det går lite långsamt i bland bara"

Tack för svar!

https://www.inet.se/produkt/1963498/asus-vivobook-s13-s330fl-...

Denna är mycket bättre en den du tittar på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompazx:

Tack för svar!

Mjukvara för CAD är ju ganska bra på det sättet att det ofta rullar på, även om det går långsamt. Det beror väl helt på hur avancerade grejer ni gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

Mjukvara för CAD är ju ganska bra på det sättet att det ofta rullar på, även om det går långsamt. Det beror väl helt på hur avancerade grejer ni gör.

Flytet har väl ändå med hur bra grafik man har när ja körde Catia förut var quadra kort ett måste

Men ett mx150 mx250 är garanterat bättre en ett inbyggt grafikkort från Intel

Permalänk
Medlem

Fler alternativ här med i7
https://www.komplett.se/product/1120176/datorer/datorer-barba...

Och här med i5
https://www.komplett.se/product/1095204/datorer/datorer-barba...

Asus varianter har en snabbare version av grafikkortet mx250

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Flytet har väl ändå med hur bra grafik man har när ja körde Catia förut var quadra kort ett måste

Men ett mx150 mx250 är garanterat bättre en ett inbyggt grafikkort från Intel

Jag har visserligen inte kört just Catia, enbart AutoCAD. Men tänker att det "fungerar" även om det kan vara långsamt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

Jag har visserligen inte kört just Catia, enbart AutoCAD. Men tänker att det "fungerar" även om det kan vara långsamt?

Catia är väldigt grafiskt tungt i jämförelse med autocad men de beror ju som sagt på vad man gör i solid works va dedikerad grafik nästan ett måste haha körde de på min gamla netbook ett tag men fan va de laggade då

Att uppgradera till 16gb ram är också rekommenderat om man kan och har råd

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Jag har inte riktigt hängt med i svängarna i hårdvaruvärlden de senaste åren så detta är ju en super resurs! om "serienumret" som processorer börjar med en 8 är det då en i 8tonde generationen? exempelvis 8265U, är det 8onde som är senaste?

På er låter det som att ett dedikerat grafikkort är att prioritera, då vet jag vad jag ska hålla utkik efter! Hur är det med SSDar numera sitter dom "alltid" i grafikkorts bussen?(PCIe?) eller är det något man ska se till att kolla innan man köper nått att det är rätt buss?.

när det kommer till hur avancerade grejer som ska göras tänker jag att det främst är "part design" och mindre "assemblies" och när det ska göras större "assemblies" så lägger jag in alla "parts" i min stationära dator och gör assemblyn där(med en 2 år gammal i7 och 980).

Jag ska nog gå till inet imon och höra med dom, nu har jag iallafall lite kött på bena så dom inte lurar skjortan av mig! Men mer tips är välkommet!

Mvh Jompa

Permalänk
Medlem

Och en grej till! (fattar ni referensen?)

Hur åldras laptopar nu förtiden? jag har haft en macbook med lägsta specen de senaste 3 åren och den tycker jag har åldrats bra, funkar fortfarande bra tycker jag till slösurfande etc. Men sedan får man ju erkänna att mac åldras i regel bättre än av PC gör, även om man inte är helt mac-frälst.

mvh Jompa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompazx:

Och en grej till! (fattar ni referensen?)

Hur åldras laptopar nu förtiden? jag har haft en macbook med lägsta specen de senaste 3 åren och den tycker jag har åldrats bra, funkar fortfarande bra tycker jag till slösurfande etc. Men sedan får man ju erkänna att mac åldras i regel bättre än av PC gör, även om man inte är helt mac-frälst.

mvh Jompa

PC åldtas brs inge problem så länge du har ssd och hyffsad CPU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompazx:

Tack för alla svar!

Jag har inte riktigt hängt med i svängarna i hårdvaruvärlden de senaste åren så detta är ju en super resurs! om "serienumret" som processorer börjar med en 8 är det då en i 8tonde generationen? exempelvis 8265U, är det 8onde som är senaste?

På er låter det som att ett dedikerat grafikkort är att prioritera, då vet jag vad jag ska hålla utkik efter! Hur är det med SSDar numera sitter dom "alltid" i grafikkorts bussen?(PCIe?) eller är det något man ska se till att kolla innan man köper nått att det är rätt buss?.

när det kommer till hur avancerade grejer som ska göras tänker jag att det främst är "part design" och mindre "assemblies" och när det ska göras större "assemblies" så lägger jag in alla "parts" i min stationära dator och gör assemblyn där(med en 2 år gammal i7 och 980).

Jag ska nog gå till inet imon och höra med dom, nu har jag iallafall lite kött på bena så dom inte lurar skjortan av mig! Men mer tips är välkommet!

Mvh Jompa

Senaste är 10e men de har knappt hunnit komma en 8 står för 8e generationen

Nej de är inte alltid nvme diskar eller sata varianter utan ibland 2.5 med beror på modell.

Vad mer önskar du veta?

Permalänk
Medlem

Jag hitta denna video. Solidworks ska väl vara ganska likt catia så jag borde kunna lita på vad han har att säga.

Han säger nått om grafikkort att gameing grafikkort inte funkar. kan jag hitta info det? alltså vilka grafikkort som är att rekomendera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompazx:

Jag hitta denna video. Solidworks ska väl vara ganska likt catia så jag borde kunna lita på vad han har att säga.

Han säger nått om grafikkort att gameing grafikkort inte funkar. kan jag hitta info det? alltså vilka grafikkort som är att rekomendera.

Finns ingen länk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompazx:

https://www.3ds.com/products-services/catia/products/icem-sur...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompazx:

jag ska ha den i skolan

Kör ni inte cad i skolan i datorsalar? Jag körde cad 99% på en stationär dator när jag läste det i skolan förra terminen. Sjukt mycket skönare att jobba vid en stor skärm.
Helst två stora skärmar (en till cad och en till ritning/uppgiften).

Permalänk
Medlem

@sifri: Oj aja du har fattat vad det handlar om, Det finns ju typ inga laptoppar som har nått av de supportade grafikkorten, gör det ens nån nytta med ett grafikkort som inte är supportat. bara skit dyra Z-books. är det bättre att satsa på bästa processor då istället?

här är länken
https://www.youtube.com/watch?v=EbqKvka7CKo

Permalänk
Medlem

@Elektron: Jo det finns datorsalar men, tänker att det vore najs att kunna CADa på sin laptop när man har grupp arbeten etc. men jag vet inte börjar vackla lite.

Permalänk
Medlem

Börjar överväga att bara köra bootcamp på min gamla MAC, hur stor blir prestanda förlusten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompazx:

@Elektron: Jo det finns datorsalar men, tänker att det vore najs att kunna CADa på sin laptop när man har grupp arbeten etc. men jag vet inte börjar vackla lite.

Jag testade min cromebook och kopplade upp mig mot skolans dator och körde CAD den vägen men då var det mest när jag låg i sängen och lekte lite med cad. Det var lite segare att starta men när allt var igång så fungerade det helt okey.