Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!
Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011

''luffarturbo'' på luftkylning?

av att använda ett större öppning. säg 140mm för att sedan ha en slang som går till en reducering av 90mm ökar luftflödets hastighet och bör ge bättre kylning än om fläkten skulle sitta på kylaren direkt.
detta är krav på insug till sugmotorer av högre prestanda. tex cross sporthojar etc.
någon som testat detta?jag är själv sugen nu när det finns så öppna front paneler så man kan dedikera en fläkt till cpu på fronten.
min största osäkerhet vore ljudnivån som skapas i slangen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kryptan
Registrerad
Nov 2004

@Cervatoz: Du behöver inte vara orolig för ljudnivån i slangen då fläktarna kommer låta mer än du och dina grannar kommer stå ut med.
Din idé kräver fläktar av industrikvalitet med enorm rpm.

CPU: I7 2600k @ 4.4ghz med Noctua NH-D14 GPU: GTX 1070 med Accelero Xtreme III @2 120mm cf-v12hp hydro dynamic @skitsnabbt. MODERKORT: Gigabyte GA-Z77X-UD3H. RAM: 16GB DDR3 PC19200/2400MHz@2133MHz. HÅRDDISK: Samsung 850 EVO 250GB SSD, Intel SSD 320 Series 160GB , 4 Mekaniska. MONITOR:1 Samsung S27A950D 3D" MONITOR:2 Samsung 2693HM 25,5" MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av SCORPIUS:

@Cervatoz: Du behöver inte vara orolig för ljudnivån i slangen då fläktarna kommer låta mer än du och dina grannar kommer stå ut med.
Din idé kräver fläktar av industrikvalitet med enorm rpm.

så du tror att samma rpm på fläkten vid cpu skulle på någotvis bli sämre om den satt längre ifrån i en slang som går direkt till cpu?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kryptan
Registrerad
Nov 2004

@Cervatoz: Nej, vad jag menar är att din idé fungerar inte med en vanlig fläkt till pc. Då skulle det gjort för länge sedan.
Det är en anledning till att fläktar sitter nära kylningen och har högt statiskt tryck.
Det närmsta denna idé du kommer är kontorsdatorer från typ HP eller konsoler. Inte med ökat tryck p g a avsmalnad tunnel, men fläkten en bit ifrån själva kylaren i en "tub".

Du kan ju prova utanför lådan vet jag. Bygg din vindtunnel och sätt ett tygstycke framför utblåset.
Sen ta bort din tunnel och sätt samma tygstycke nära fläkten.

Beskriv skillnaden för oss sen.

CPU: I7 2600k @ 4.4ghz med Noctua NH-D14 GPU: GTX 1070 med Accelero Xtreme III @2 120mm cf-v12hp hydro dynamic @skitsnabbt. MODERKORT: Gigabyte GA-Z77X-UD3H. RAM: 16GB DDR3 PC19200/2400MHz@2133MHz. HÅRDDISK: Samsung 850 EVO 250GB SSD, Intel SSD 320 Series 160GB , 4 Mekaniska. MONITOR:1 Samsung S27A950D 3D" MONITOR:2 Samsung 2693HM 25,5" MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2009
Skrivet av Cervatoz:

min största osäkerhet vore ljudnivån som skapas i slangen.

Du tänker förmodligen på ett så kallat venturi-insug, typ? Det kommer inte att göra någon skillnad i en dator där du dels har mycket lägre hastighet på luftflödet, och sedan är det en kontinuerlig ström igenom datorfläkten.

Venturi-insuget bygger dels på att den är formad som en tratt vilket accelererar luftströmmen, och sedan även att du har en insugsventil som öppnar och stänger periodiskt; när den stänger så fortsätter den accelererade luftmassan framåt genom röret i ett kort ögonblick och orsakar ett lokalt övertryck längst ned i pipan, vilket ger lite mer luft in i cylindern när ventilen öppnar igen.

Eftersom datorer inte drivs med kolvmotorer så får du därför ingen motsvarande effekt här.

Men det är klart, visst skulle det se fräckt ut med lite kromade luftinsug kanske. En rent kosmetisk effekt, dock. Generellt vill du ha så lite motstånd som möjligt för dina fläktar dock, så venturitrattar skulle kunna sänka fläktens effektivitet, teoretiskt iallafall.

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2015

Shrouds som vägleder luften inne i chassit finns ju i många kontorsdatorer och servrar men som sagt att komprimera luften har du inte kraftfulla fläktar nog för, det skulle låta något otroligt.

Jag är dock mycket tveksam till nyttan, har man bara ett linjärt luftflöde "front-to-back" med lätt övertryck finns det inte någon direkt risk för turbulens och stillastående luft. Du kan ju testa att följa luften mha exempelvis en rökelse eller annat som producerar rök.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2018
Skrivet av Cervatoz:

av att använda ett större öppning. säg 140mm för att sedan ha en slang som går till en reducering av 90mm ökar luftflödets hastighet och bör ge bättre kylning än om fläkten skulle sitta på kylaren direkt.
detta är krav på insug till sugmotorer av högre prestanda. tex cross sporthojar etc.
någon som testat detta?jag är själv sugen nu när det finns så öppna front paneler så man kan dedikera en fläkt till cpu på fronten.
min största osäkerhet vore ljudnivån som skapas i slangen.

Insug till kolvmotorer använder sig av en areaökning där rören går samman vid plenumet eftersom det ger upphov till en reflektionspuls till den undertryckspuls som skapas då insugsventilen öppnar.

För matningen till plenum är utformningen tvärtom, liten area vid luftintag i fronten till större area vid plenum. Syftet är här att omvandla hög lufthastighet till högt statiskt tryck.

För kylare så har man normalt också liten area vid inlopp och sedan större area vid cellpaketet. Detta ger hög tryckskillnad över cellpaketet och låg flödeshastighet genom cellpaketet. Hög flödeshastighet genom cellpaketet har man vanligtvis ingen nytta av.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Jul 2007

Typ så? Det SER UT som att hastigheten på luften borde öka, mer säger jag inte

Intel i5 2500K | GTX 980 | ASRock P67 Extreme4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Össjö
Registrerad
Jul 2009

@LennyV: venturi effekten behöver inte pulsas för att få effekt.

Äldre ground effects bilar samt nyare race bilar bygger på venturi effekten för att få golvet att generera downforce och då är strömmen av luft konstant under bilen.

Men jag tror inte det funkar vilket fall då det krävs att allt är rätt avstämt för att få effekt och det är sånt biltillverkare spenderar miljoner på.

Blir jobbigt, speciellt med så lite flöde det är i en dator

Däremot kan det vara en bra idé att sätta en 140mm fläkt och smala ner det till 92mm ifall du skippar fläkten på kylaren och göra som kullen ovan beskrev. Så länge inte finsen sitter allt för tätt på kylaren

Hej! Är du ett rödljus?

Clevo N850EP6: Core i7 8750H | 2x16gb 2666MHz HyperX | GTX 1060 6GB | WD Black 256gb NVMe + Samsung 860 EVO 500GB |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2018
Skrivet av SwedenVirre:

@LennyV: venturi effekten behöver inte pulsas för att få effekt.

Äldre ground effects bilar samt nyare race bilar bygger på venturi effekten för att få golvet att generera downforce och då är strömmen av luft konstant under bilen.

Men jag tror inte det funkar vilket fall då det krävs att allt är rätt avstämt för att få effekt och det är sånt biltillverkare spenderar miljoner på.

Blir jobbigt, speciellt med så lite flöde det är i en dator

Däremot kan det vara en bra idé att sätta en 140mm fläkt och smala ner det till 92mm ifall du skippar fläkten på kylaren och göra som kullen ovan beskrev. Så länge inte finsen sitter allt för tätt på kylaren

Venturieffekten används för att generer undertryck (lågt statiskt tryck) enligt principen totaltryck = statiskt tryck + dynamiskt tryck. Skapar man ett lågt statiskt tryck på undersidan av en tävlingsbil genom att öka luftens hastighet under bilen så kommer det högre statiska trycket på bilens ovansida att generera downforce pga tryckskillnaden mellan ovan- och undersida. Men av vilken anledning vill du skapa undertryck i en kylare? Det som driver luftflödet genom kylaren är ju tryckskillnaden över kylaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2018

Det är inte frågan om någon "luffarturbo" i detta fallet, den använder fartvinden för att öka lufttrycket/flödet in i motorn på en motorcykel.

Det som däremot är aktuellt är en form av impedansanpassning av luften med ett intag av den typen där man då kan få ett flöde på sugsidan utan turbulens och därmed minska förlusterna vid inkommande flöde till fläkten. Detta används också på motorer för att minska förlusterna och ge bättre effekt.

Samma effekt som när man har hornhögtalare t.ex.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Feb 2011

Menar du typ en shroud?

Gigabyte X470 Gaming 7 - Ryzen 7 2700 - 32GB Corsair 3000Mhz RGB - EVGA GTX 980 SC - Seasonic 850W Platinum - Samsung 970 EVO 1TB - Asus pb298q
Define R3 Compact - LAN-dator

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2009
Skrivet av SwedenVirre:

@LennyV: venturi effekten behöver inte pulsas för att få effekt.

Nja det beror på vad för effekt man menar... Om det är den som tidigare postare beskrev, dvs insug till sportbilsmotorer så bygger principen för hela mojen dels på venturieffekten och dels på pulsning. En diffuser till en sportbil behöver ingen pulsning det stämmer, men du vill inte ha undertryck i din CPU-kylare... Det finns ingen vettig mening med det. Det skulle bara försämra kyleffekten. Tvärt om vill du ju (i princip) trycka så mycket massa som möjligt genom den för att föra bort värmeenergi.

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Cad_edis:

Insug till kolvmotorer använder sig av en areaökning där rören går samman vid plenumet eftersom det ger upphov till en reflektionspuls till den undertryckspuls som skapas då insugsventilen öppnar.

För matningen till plenum är utformningen tvärtom, liten area vid luftintag i fronten till större area vid plenum. Syftet är här att omvandla hög lufthastighet till högt statiskt tryck.

För kylare så har man normalt också liten area vid inlopp och sedan större area vid cellpaketet. Detta ger hög tryckskillnad över cellpaketet och låg flödeshastighet genom cellpaketet. Hög flödeshastighet genom cellpaketet har man vanligtvis ingen nytta av.

Skickades från m.sweclockers.com

jag är mer insatt i 2-takt än 4-takt. men som du säger så är det rätt att innan bränsle blandning oavsett förgasare eller insprut så blir arean större precis innan bränsle tillförseln. 2-taktare har ju reed ventiler som fungerar ungefär som en insugsventil. som stänger vid undertryck från cylindern.

har visst vänt den formulan bak o fram i huvudet!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Jul 2009

Tja, du lär få ökat luftflöde med en 140mm->90mm adapter jämfört med en 90mm fläkt, om du har rum så är det bara att köra på.

2700x @4,35Ghz,1,42 8C/8T (180W P95) (3,2 Ghz vardag @0,88V (30W P95)) || 16GB DDR4 @2933Mhz @11-12-12-24-35-210-1T || RX Vega 64 Strix @1,4Ghz Core, 0,9Ghz Mem @0,85V @150W (BFV)|| 1TB SSD (MX500) || Corsair HX1000 platinum || FD R6 TS vit (Noctua & Noiseblocker fläktar) || Crosshair Hero VII || Corsair H100i V2|| Silverstone SST-ARM22SC skärmstativ || Samsung 32" QHD 144 Hz VA + Asus 27" FHD 60 Hz IPS ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Okänd
Registrerad
Nov 2012
Skrivet av overheizer:

https://i.imgur.com/ZPCe79G.png

Typ så? Det SER UT som att hastigheten på luften borde öka, mer säger jag inte

Länkar ihop dessa då svaret från Esseboy är rätt, vill inte ta creds för något som redan skrivits i tråden.

Skrivet av Esseboy:

Tja, du lär få ökat luftflöde med en 140mm->90mm adapter jämfört med en 90mm fläkt, om du har rum så är det bara att köra på.

140mm-90mm-140mm push-pull som på bilden lär nog öka luftflödet även mer än bara en 140mm fläkt som trycker.

Skickades från m.sweclockers.com

Gigabyte z68p-ds3 | I5 2500K @ 4.3Ghz 1.3v | Corsair Vengeance 1600mhz cl9 | Palit Jetstream 770 4Gb | Samsung 850evo 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Arctic Freezer 13 Pro | NZXT H2 | EVGA SuperNOVA G2 750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2005

Tanken att öka lufthastigheten över kylflänsen är inte dum i sig, men som typ påtalats så är det givetvis fläkten som är den begränsade faktorn.

Fråga två blir ju såklart hur mycket bättre kylaren kommer kyla med ökad lufthastighet. Enkelt sammanfattat så har man iom de senaste 10-15 årens massiva tornkylare kraftigt minskat poängen med att öka lufthastighet (och buller från fläktarna). Systemets total kylprestanda planar ut på en jämn nivå redan vid ganska låga lufthastigheter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tullinge
Registrerad
Mar 2003

Klassiskt fall för Bernoullis ekvation
Du får ett ökat flöde från att gå från 140-90 men du förlorar tryck istället.
Dessutom kan du skippa shruden bakom den gör minimalt med nytta, kanske tar bort lite recirkulation.
Fördelen är att en större fläkt kan skapa ett högre statiskt tryck med avseende på ljudnivå samt att man får en bättre flödesbild om man kommer längre ifrån flänsen.
Rent krasst bör alla cpu kylare ha en tunnel på ca 3x fläktens storlek innan man träffar flänsen för att få en optimal flödesbild men vem har den platsen i ett chassi?

Jag höll själv på med detta när 92mm fläktar var mer eller mindre standard för nästan 20 år sedan.
Men idag när de bättre kylarna redan använder 140-160mm fläktar så känns det onödigt om man inte hittar 200mm+ fläktar.
Anledningen till att man inte ser detta är ju också att det är lämpligare att anpassa en fläns till en viss storlek och få det optimalt än vice versa.

Blank