Hur passar man in en tabell i Word???

Permalänk
Medlem

Hur passar man in en tabell i Word???

Hejsan
Jag undrar hur man gör för att få texten i ett worddokument att fördela sig snyggt kring en tabell. Alltså, jag vill undvika att tabellen delas över två sidor, men jag vill inte ha ett långt vitt avsnitt på föregående sida bara för att tabellen inte fick plats på den, utan jag vill att den text som kommer under tabellen då automatiskt flyttar sig till ovanför tabellen och på så sätt fyller ut föregående sida. Svårt att förklara hur jag menar... hoppas nån fattar och kan hjälpa mig

Permalänk
Medlem

Lägger du in en tabell och skriver under den så hamnar texten under. Vill du ha den ovanför får du skriva den ovanför så, kopiera text under tabellen och klistra in ovanför?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Äsch...

Permalänk
Medlem

Hej!

Du kanske har slagit på någon konstig formatering?

Jag gjorde såhär:
1. Generera en massa text
2. Välj ett ställe och lägg in tabellen
3. Justera tabellens storlek (fler eller färre linjer)

När tabellens storlek justeras så flyttas också texten som kommer efter tabellen. Texten före tabellen tar ju upp precis så mycket plats som den behöver. Om jag flyttar tabellen upp i texten så hamnar den där och skjuter texten som kommer efter tabellen nedåt.

Precis som vanlig och precis som jag gissar att du vill ha det.

Permalänk
Rekordmedlem

Det får du fixa själv för programmet kan ju inte veta om det är ok att flytta runt text eller inte, det skulle ju kunna få väldigt (o)lustiga konsekvenser i vissa lägen om man bytte ordning på olika stycken i text. använd en "hård" sidbrytning och formatera det manuellt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tusen tack för alla era svar – hade i princip gett upp så jag kollade inte igen förrän nu haha. Men verkligen – tack! Ser ut som att jag får fixa det manuellt trots allt då... det gäller alltså färdigskriven text med färdiginsatta tabeller, där jag nu behöver skriva om den del så att texten förskjuts...

Återigen: tusen tack!