Diablo IV – den stora tråden

Permalänk
Medlem

Eurogamer interview med Luis Barriga (Diablo 4 game director) och John Mueller (art director).
https://www.eurogamer.net/articles/2021-02-19-blizzard-on-the...

Permalänk
Medlem

Såg på FZ att de släppt en uppdatering om Diablo IV. https://www.fz.se/nyhet/287103-diablo-4-ta-en-titt-pa-karakta...

Uppdatering Diablo IV juni 2021
https://news.blizzard.com/en-us/diablo4/23665024/diablo-iv-qu...

Slowmo rogue

Slowmo barb

Olika utseenden på rogue, från karaktärseditorn

Olika färgteman på utrustning, barb

Permalänk
Medlem

Ser ut som diablo 4 inte direkt tillför något ännu. Path of exile 2 ser betydligt mer intressant ut.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av IceDread:

Ser ut som diablo 4 inte direkt tillför något ännu. Path of exile 2 ser betydligt mer intressant ut.

Och jag tycker tvärt om. Diablo 4 ser väldigt intressant ut medan Path of Exile 2 ser väldigt ointressant ut.
Vet inte ens varför dom kallar det PoE 2, det är väl bara en påbyggnad på befintliga spelet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Ser ut som diablo 4 inte direkt tillför något ännu. Path of exile 2 ser betydligt mer intressant ut.

Njae, lik väl som wow gräver sin egen grav så håller G3 också på att skita i det blå skåpet, ska mycket till nästa League för att vända det. Mycket på grund utav att dom gör tvärtemot vad dom säger att dom ska göra och avsaknaden av kommunikation till communityn. Nästa League är allt eller inget för majoriteten av spelare och ggg's förmåga att lyssna på spelarna. Kan dom inte kontrollera vad som redan finns nu ser jag inte hur PoE2 ska bli någonting bra alls.

Ang. D4 så ser det väldigt roligt ut, bra flyt och känsla i combaten med vikt bakom slagom och bra hit-reg.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Och jag tycker tvärt om. Diablo 4 ser väldigt intressant ut medan Path of Exile 2 ser väldigt ointressant ut.
Vet inte ens varför dom kallar det PoE 2, det är väl bara en påbyggnad på befintliga spelet?

Jag hoppas bägge liren blir bra, men vi får se. Kunde inte se något nyskapande imponerande i d4 där alls.
Poe får ordentlig uppgradering av grafik mm, ser bättre ut än d4 och har hittills haft bättre djup och komplexitet.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Inaktiv

Själv tycker jag D4 verkar få bättre grafik än PoE2 om man går efter gameplay-videor från båda. Men det är väl en ganska subjektiv sak.

Har för övrigt inte sett mycket nyskapande i PoE2 heller.

Sen att det fortfarande är genderlocked...

Permalänk
Medlem

Hoppase de tajmar in ligorna mellan d4 och poe2, så t.ex d4 startar 3 veckor efter poe2 ligorna när ligan ändå dött ut ^_-

Permalänk
Medlem

Om vi ska fortsätta snacka PoE2 så tycker jag att det är ett väldigt konstigt beslut att behålla PoE1 levande för att sedan båda spelen ska gå ihop och dela endgame. Varför inte bara döda 1:an och gå vidare? Den stora massan som spelar PoE idag tror jag är extremt trötta på att lira igenom kampanjen varje gång man levlar en ny gubbe..

Angående D4 så blir det mest intressanta för mig hur de löser endgame samt ny content. Min förhoppning är att de efterapar PoE och släpper nytt innehåll relativt ofta, säg var 3-6:e månad. Att släppa stora DLC varannat år tycker jag känns utdaterat.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

Diablo 4's game director har lämnat Blizzard
https://www.gamesradar.com/diablo-4-director-leaves-blizzard-...

Ser inte allt för ljust ut.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zaibuf:

Ser inte allt för ljust ut.

För att?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zaibuf:

Diablo 4's game director har lämnat Blizzard
https://www.gamesradar.com/diablo-4-director-leaves-blizzard-...

Ser inte allt för ljust ut.

Tror knappast det har någon större påverkan på spelet faktiskt. Eller hur menar du? Tror du att det är en person som utvecklar spelet? Han kanske bara har pitchat några idéer, vem vet ...

Permalänk
Medlem

Nån som vet hur variationen på items ser ut att bli? Tycker det var det som var nice me d2, och som POE körde vidare på, i D3 är det ju helt obefintligt. Trist när alla springer runt med exakt samma grejor tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Nån som vet hur variationen på items ser ut att bli? Tycker det var det som var nice me d2, och som POE körde vidare på, i D3 är det ju helt obefintligt. Trist när alla springer runt med exakt samma grejor tycker jag.

Svårt att veta då det är så långt kvar till release. De har skrivit lite om items på sin Quarterly Update t.ex. här. De nämner t.ex. "In our last blog, we agreed with your feedback that too much of a character's power came from the items they wore".
https://news.blizzard.com/en-us/diablo4/23583664/diablo-iv-qu...

Fler updates finns här;
https://news.blizzard.com/en-us/diablo4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Svårt att veta då det är så långt kvar till release. De har skrivit lite om items på sin Quarterly Update t.ex. här. De nämner t.ex. "In our last blog, we agreed with your feedback that too much of a character's power came from the items they wore".
https://news.blizzard.com/en-us/diablo4/23583664/diablo-iv-qu...

Fler updates finns här;
https://news.blizzard.com/en-us/diablo4

Tack för det, jag hoppas det blir bra! Gillar verkligen inte itemization i D3 där set bonusar get 15.000% dmg osv, och rares är helt värdelösa. Känns så okreativt^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bort:

Tror knappast det har någon större påverkan på spelet faktiskt. Eller hur menar du? Tror du att det är en person som utvecklar spelet? Han kanske bara har pitchat några idéer, vem vet ...

Ja, tror det har rätt stor påverkan om en game director och en lead level designer lämnar halvvägs in i spelet. Som att byta regissör efter en halv film. Frågan är om ens någon vill ta deras plats med all skit som händer i Activison Blizzard just nu.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zaibuf:

Ja, tror det har rätt stor påverkan om en game director och en lead level designer lämnar halvvägs in i spelet. Som att byta regissör efter en halv film. Frågan är om ens någon vill ta deras plats med all skit som händer i Activison Blizzard just nu.

Ny game director är redan på plats, enligt Blizzard.

Permalänk
Medlem

Ser fram emot det här spelet!!
Någon som vet hur lång tid det tog innan Diablo 3 släpptes kontra annonserades?
Skulle vara intressant att veta hur många år man behöver vänta på spelet.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Ser fram emot det här spelet!!
Någon som vet hur lång tid det tog innan Diablo 3 släpptes kontra annonserades?
Skulle vara intressant att veta hur många år man behöver vänta på spelet.

Well... Utvecklingen började 2001 och annonserades för första gången 2008 😅

Förvänta dig inget D4 innan slutet av 2023 i alla fall

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Well... Utvecklingen började 2001 och annonserades för första gången 2008 😅

Förvänta dig inget D4 innan slutet av 2023 i alla fall

Ok.
D3 2008-->2012
D4 2019--> ~2023

I bästa fall om man går på historia.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Ok.
D3 2008-->2012
D4 2019--> ~2023

I bästa fall om man går på historia.

Något sådant ja. Men det förutsätter också att arbetet går som planerat, och det kan man väl inte direkt säga att det gör just nu inom Blizzard Activision. Det är bara att hålla tummarna att byte av Game Director (i princip projektledare) inte påverkar alltför mycket och att det mesta redan är planerat.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Något sådant ja. Men det förutsätter också att arbetet går som planerat, och det kan man väl inte direkt säga att det gör just nu inom Blizzard Activision. Det är bara att hålla tummarna att byte av Game Director (i princip projektledare) inte påverkar alltför mycket och att det mesta redan är planerat.

Kan gå snabbare också (men troligtvis inte..)
Läste att D2 visades först 1997 och släpptes 2000.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Konsolgrävare

Diablo IV Quarterly Update—October 2021

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_weird:

[start rant]

Jag klamrade mig fast länge och körde de vanliga "2 veckorna av nya säsongen" men jag kan inte motivera mig själv att göra det längre när man når gr100 och landar i paragon-farm inom 48h från säsongsstart.

Jag frågar inte för att vara elak utan för att jag inte vet svaret:

Hur lång tid tar det i D2 att nå samma nivå varje säsong?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Skrivet av FX9:

Jag frågar inte för att vara elak utan för att jag inte vet svaret:

Hur lång tid tar det i D2 att nå samma nivå varje säsong?

Nu är detta så klart subjektivt men för mig är Arpg jakten på items och inte level-grind utan slut.

Spontant skulle jag säga att det inte ens är säkert att du kommer till samma nivå i D2 under en säsong (RNG och allt det där).

Nu har jag inte spelat D2 på jättelänge men börjat spela PoE istället vilket i princip är D2 fast med mer content
Alla tre spelen har gemensamt att du tar dig igenom story för att komma till endgame (D3 har lite friare tyglar med adventure mode här men principen är densamma).
När du nått vägs ände och är redo för att tackla endgame så börjar item-grinden, detta är samma för de tre titlarna.

Här skiljer sig dock D3!
Det är i princip omöjligt att inte hitta alla items du behöver inom 48h.
Du hamnar i "endast-inkrementella-uppgraderingar"-loopen väldigt snabbt i D3 och kvar har du då enbart paragon som väger betydligt mycket tyngre än de små item uppgraderingarna du kan göra. Du har så klart augments också men det är väldigt hög tidsinvestering för lite förtjänst i relation till paragon.

Så vad blir resultatet då?
Du har kört slut på "content" första helgen i D3 men inte i D2, där kan du spela hela säsonger utan att hitta de items du vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_weird:

Så vad blir resultatet då?
Du har kört slut på "content" första helgen i D3 men inte i D2, där kan du spela hela säsonger utan att hitta de items du vill ha.

D2 är oerhört tråkigt att nöta utan att något händer på månader eller till och med år. Det är inte "content". Det är i princip två extremer här och D2 är inte bättre på något sätt, utan alldeles för långt på skalan åt andra hållet. Visst är det för enkelt få loot i D3, men det har andra mål att jaga istället och det känns faktiskt skönt att kunna nå dem under en rimlig tidsperiod. Jag hoppas att D4 hamnar någonstans mellan D2 och D3 när det gäller loot och inte alls blir som D2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

D2 är oerhört tråkigt att nöta utan att något händer på månader eller till och med år. Det är inte "content". Det är i princip två extremer här och D2 är inte bättre på något sätt, utan alldeles för långt på skalan åt andra hållet. Visst är det för enkelt få loot i D3, men det har andra mål att jaga istället och det känns faktiskt skönt att kunna nå dem under en rimlig tidsperiod. Jag hoppas att D4 hamnar någonstans mellan D2 och D3 när det gäller loot och inte alls blir som D2.

Som 2 barnspappa med begränsat med tid håller jag med dig.

Jag gillar att kunna grinda men fullständigt random gör det svårt att satsa på en build, medans D3 är lite väl enkelt - säsonger kan jag glömma dock, på grund av för lite tid

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Skrivet av Fulci:

D2 är oerhört tråkigt att nöta utan att något händer på månader eller till och med år. Det är inte "content". Det är i princip två extremer här och D2 är inte bättre på något sätt, utan alldeles för långt på skalan åt andra hållet. Visst är det för enkelt få loot i D3, men det har andra mål att jaga istället och det känns faktiskt skönt att kunna nå dem under en rimlig tidsperiod. Jag hoppas att D4 hamnar någonstans mellan D2 och D3 när det gäller loot och inte alls blir som D2.

Notera dock att jag inte skrev något om att D2 var bättre (varken i svaret eller i inlägget @FX9 citerade),
bara att D3 inte längre lever upp till mina förväntningar.
Frågan som ställdes var ju inte hur vida D2 var ett bättre spel utan hur lång tid det tog innan man kom till samma punkt i spelet.
Där ansåg jag att det krävdes en utläggning i hur jag resonerade

För sin tid var D2 riktigt bra men det håller inte med dagens mått mätt.

Fick jag det att låta som att jag föredrog D2 över D3 så var det jag som uttryckte mig klumpigt. Jag föredrar inget av dom för tillfället men av olika anledningar

Blizzard står inför en rejäl utmaning och någon kommer att bli besviken, den saken är säker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_weird:

Notera dock att jag inte skrev något om att D2 var bättre (varken i svaret eller i inlägget @FX9 citerade),
bara att D3 inte längre lever upp till mina förväntningar.
Frågan som ställdes var ju inte hur vida D2 var ett bättre spel utan hur lång tid det tog innan man kom till samma punkt i spelet.
Där ansåg jag att det krävdes en utläggning i hur jag resonerade

För sin tid var D2 riktigt bra men det håller inte med dagens mått mätt.

Fick jag det att låta som att jag föredrog D2 över D3 så var det jag som uttryckte mig klumpigt. Jag föredrar inget av dom för tillfället men av olika anledningar

Blizzard står inför en rejäl utmaning och någon kommer att bli besviken, den saken är säker.

Jag uppskattar ditt inlägg. Spelen är så oerhört olika (har massor med timmar på D2 när det begav sig samt D3 också) att det inte går att jämföra dom rakt av. Dom är båda barn av sin tid. Enda likheten är väl egentligen att dom är Isometriska ARPG'n. Loot/utvecklingen av karaktärerna är so otroligt olika.

Jag har också ett par hundra timmer Path of Exile under bältet - gillade det starkt, men man kommer till slut till en nivå där det är praktiskt taget omöjligt att växa som karaktär utan att lägga 100 timmar till...

Och jag gillar att båda finns. Båda spelen är top notch, men lite olika publik bara
Finns vissa saker jag skulle önska mig i D2 för att det skulle fungera bättre för mig med begränsad tid.
Högst upp på den på den listan är ett trading system som inte kräver att jag tar kontakt med människor och försöker få till stånd en trade manuellt. Nån slags auktionshus helt enkelt. Men svårt att göra rätt!

D2 känner jag riktar sig mer mot hardcore gamers som gillar att optimera och gillar att det "tar emot" lite, samt har långsiktiga mål medans D3 självklart fungerar för samma gamer men då det är mycket mer tillgängligt och förlåtande så inkluderar det en annan publik också.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Håller med, bra svar av the_weird. Frågan är om det går att hitta en väg där man både har viktig gear kvar att hitta men ändå kan göra en hyfsat komplett build på inte allt för lång tid.

Angående D2, såg precis på FZ att ett gäng farmat ihop 125 SOJ för att göra en D2R Diablo Clone spawn. Rejält hög kostnad, men var för honom superenkel att döda. Fick en Annihilus Charm med +1 all skills, +13 all attrib, +20 all res och +9% xp gain.
https://youtu.be/F0roxaZm2AM?t=107