Köpt hörlurar minderårig utan pass kan inte hämta ut

Permalänk

Köpt hörlurar minderårig utan pass kan inte hämta ut

Hej jag är minderårig har beställt hörlurar från po radio tv
Men jag kom på att jag inte har giltligt pass då jag kan inte hämta ut hinner nog inte göra nytt på 14 dagar då jag köpte ett par andra så jag vill skicka tillbaka dom och få pengarna tillbaka går det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sniffytheman:

Hej jag är minderårig har beställt hörlurar från po radio tv
Men jag kom på att jag inte har giltligt pass då jag kan inte hämta ut hinner nog inte göra nytt på 14 dagar då jag köpte ett par andra så jag vill skicka tillbaka dom och få pengarna tillbaka går det?

Dina föräldrar borde kunna hämta ut paketet och legitimera sig i sällskap med dig trots avsaknaden av id. Det är ju inte alltid ungdomar har giltig legitimation och jag själv hade inga problem att intyga att min son var den han var när han skulle hämta ut paket från UPS. Ta med dig ditt gamla pass ändå trots att det inte är giltigt så finns det ändå något med ditt foto och namnteckning på. Inte hundra på att det fungerar, men det skadar inte att försöka.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Skrivet av Aqua_HeaD:

Dina föräldrar borde kunna hämta ut paketet och legitimera sig i sällskap med dig trots avsaknaden av id. Det är ju inte alltid ungdomar har giltig legitimation och jag själv hade inga problem att intyga att min son var den han var när han skulle hämta ut paket från UPS. Ta med dig ditt gamla pass ändå trots att det inte är giltigt så finns det ändå något med ditt foto och namnteckning på. Inte hundra på att det fungerar, men det skadar inte att försöka.

Det var dhl. Jag och min pappa gick dit men de sa att de inte räckte och att jag måste ha egen legitimation tror dock de läser en sträckod på passet och då ser de att de inte är giltligt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sniffytheman:

Det var dhl. Jag och min pappa gick dit men de sa att de inte räckte och att jag måste ha egen legitimation tror dock de läser en sträckod på passet och då ser de att de inte är giltligt

Det här hittade jag och har även sett liknande inlägg gällande paket på fler ställen. Personbevis kan man väl få ut omgående genom BankId tror jag.

https://www.lawline.se/answers/kan-vardnadshavare-hamta-ut-re...

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Svaret är nej, föräldrar kan endast hämta ut rek brev, inte paket, då myndighetsbrev och handlingar skickas som rek. De kräver din ID handling för att lämna ut paket enligt lag, så du måste skaffa en giltig id handling innan du får hämta paketet, även de nya lurarna du beställde kommer inte att kunna lösas ut.

Be dina föräldrar skaffa ett Nationellt ID kort till dig, går att göra hos polisen och är smidigare än pass. Däremot är tidsbokningen så att alla dina paket kommer returneras pga att du inte kan hämta dem, och du kommer få en straffavgift från återförsäljaren. Det är trots allt ditt fel.

Beställ under någon annans namn tills du har ett giltigt ID, till exempel genom föräldrar.

Permalänk
Medlem

Gå in på polisens hemsida och boka en tid för att skaffa pass eller nationellt id-kort. Om du har tur finns det en ledig tid redan idag. Gå dit med en förälder och genomför proceduren. Med lite tur har du ditt id-kort redan i slutet av nästa vecka och kan hinna hämta ut paketet.

Kan även påpeka att minderåriga inte får ingå köpeavtal i normala fall (äldre minderåriga, tror det är 16+, får dock handla med egenintjänade pengar), så det finns en möjlighet att dina köp inte är giltiga, och då har säljaren sannolikt inte rätt att ta ut någon avgift. Personligen tycker jag dock det är omoraliskt att försöka utnyttja det. Min rekommendation är att kontakta säljaren och be denne i sin tur kontakta leverantören och omadressera paketet till någon av dina föräldrar. Kan kosta någon hundring eller så, men det är nog billigare än att låta det gå i retur (om du fortfarande vill ha produkten).

Permalänk
Medlem

Har hämtat ut åt dottern trots att hennes pass gått ut. (var iof postnord) De kollade inte så noga på utlämningsstället så du kan ju alltid försöka.