Böjda PIN Area51m
Fick hem min area51m i veckan och det är ju en väldigt trevlig skapelse måste jag säga. Bestämde mig för att direkt repastea kylpastan då jag hört att det oftast ligger på tog för tjockt lager vid leverans.
Jag började montera av alla komponenter och sista steget när jag tar av kylflensen så är det likt jag befarade alltså sååå sjuuukt mycket kylpasta, som om någon tömt en tandkrämstub på både CPU och GPU. Jag börjar städa av med topps och kemiskt ren bensin och gör allting rent. Jag lyfter bort CPU och märker då att det finns lite kylpasta under processorn + en böjd pin precis i utkanten av pin-fältet. De har alltså vid montering råkat få ner kylpasta under CPU samt böja en PIN. Jag börjar rengöra och får det till slut ganska rent men det är typ omöjligt att få bort allt. Eftersom att datorn bootat med böjda pins tidigare så tänker jag att jag låter den enskilda pinnen vara och sätter tillbaka CPU och monterar allt igen.
Datorn bootar upp men jag är nu orolig för 2 saker. Kommer den PIN som är böjd att garanterat påverka min prestanda negativt eller beror det på vilken pin som är böjd?
Samt kylpastan som finns i sockeln? Är det skadligt? Jag har tagit en bild nedan så att ni kan se hur det såg ut.
Sista frågan, kan jag på något vis reklamera detta? Jag har byggt datorer i årtionden och har alla verktyg som krävs. Dell uppmuntrar till att göra denna typ av ingrepp på Area 51m och garantin ska inte gå förlorad. Däremot undrar jag om jag kan bevisa att det fanns innan jag återinstallerade CPU i sockeln igen?
Jag har givetvis googleat lite och det verkar som att kylpasta i sockeln inte direkt är farligt men att det ibland kan landa mellan pin+cpu och cpu då inte får kontakt. Är detta en korrekt slutsats?

ingen minns en fegis