Permalänk

Chipet i PSU small.

Jo alltså, det small i PSU när jag skulle starta nybygget, det har funkat hur bra som helst flera veckor. PSU heter FSP600-80GLN och chipet som small är ett med 8 ben precis bredvid stora kondningen.
Jahopp tänkte jag, ur med det nätagget och rota fram nästa, vips och datorn går igen.
Nu är ju frågan varför? Nån härlig nörd som vet vad chipet gör? Köpa ett nytt chip för 10 spänn och byta så är den som ny?
Nån intressant kortslutning, damm? Efter lite klurande inser jag att skarvdosan är ojordad. Hade jordfelsbrytare löst om det hade varit jordat?

Permalänk
Avstängd

@Danieloberg: Kolla detta: Sitter väl bara en tunt plast film under kortet för att skydda mot kortis, vassa lödpunkter går igenom med tiden och orsakar kortslutning.

Permalänk
Medlem

Sannolikt en variant av DM311* FPS för +5VSB dvs delan av nätaggregatet som alltid är på.
Identifieras lätt på kretskortet om tre ben går till gemensam bana.
Har den smällt skulle jag kolla närliggande diod efter kortslutning samt kondensatorn till den.
Kan du inte själv mäta varför den dött bör du även låta bli att byta den.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Hedersmedlem

Jordfelsbrytare (JFB) skyddar mot personskador, inte mot skador på apparater. Grovt förenklat funkar en JFB så här:

Du har ju "två hål" i väggen. En där strömmen går in, en annan där strömmen går ut. Nu har vi ju dock växelström i Sverige, så de växlar riktning typ 100 gånger per sekund, men det spelar ingen roll. I varje ögonblick så går det ut ström ur ena hålet, genom din apparat, och tillbaka in genom det andra. Lika ström in som ut, ström "förstörs" ju inte. Precis som att du inte får mindre vatten bara för att du har en turbin i vägen.

Vad en jordfelsbrytare gör är att slå från om skillnaden mellan ström ut och ström in överstiger typ 30 mA. Om det inte kommer tillbaka lika mkt ström som skickas in så måste det betyda att strömmen tar en oväntad väg, t.ex. genom din kropp. För att inte du ska dö så slår en jordfelsbrytare i så fall av strömmen.

Här i Sverige brukar vi ha jordfelsbrytaren i proppskåpet, men utomlands förekommer det att det sitter en JFB i uttagen istället. Principen är exakt den samma.

ElectroBoom förklarar jordfelsbrytare på sitt egna säregna sätt:

En annan förklaring av Technology Connections på sitt helt annorlunda men också säregna sätt:

Permalänk

troligen kan chipet ha fått sig en strömspik iom att du säger att de hände när du startade datorn.

just vid uppstart har du rätt hög strömspik när allt plötsligt börjar dra ström för att komma igång och komponenter belastas ganska hårt vilket efter längre tids användning och otaliga spikar kan ge resultatet att som för dig en komponent släpper ut den magiska röken helt plötsligt.

hade själv ett nätagg circus 2010 eller nått som gjorde samma sak fast där var det en transistor som small för mig

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hjälpsam

Apropå strömspik.
På ett tidigare jobb fick vi ett kortare elavbrott, men då alla datorer skulle starta samtidigt igen, small alla säkringar!
Fick slå av alla och starta dem en och en.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Eller förenklat: Jordfelsbrytare mäter mellan fas och nolla och om strömen skiljer sig med inställt värde bryter kretsen. (D.v.s. funkar en jordfelsbrytare även på ojordade uttag. Detta är dock ett personskydd upp till <30mA felström)

Finns många skumma elfel men sällan det bara påverkar en dator när det händer.

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk

Tack för bra svar allihopa.
som99 nailade den tror jag. 3 av benen går till samma bana och under kretskortet hade vi mycket riktigt en bränd (förmodad) diod. Ser inga hål i plasten men en rejäl sotfläck under dioden.
Men det har alltså ingen betydelse att uttaget var ojordat? Kul kille där på youtube, kul att han överlevde:D.